Slagljud från dämpare och framvagn

Cargo1980
28 maj 2017 · 245 Inlägg

Har en Opel Corsa från 2001. Bilen har nu snart gått 24000 mil och nu har ett problem uppstått som jag inte riktigt kan identifiera. Vet att dämparna är på G att ge upp, men vet inte om det är det som är problemet nu.

Under helgen så körde jag på en mycket dålig väg med massor av potthål. Vet att det tyvärr vart några tråkiga smällar där och jag har tidigare haft problem med "knarrande" fjädrar. Dock idag så så började jag höra slag från framvagnen, vi kraftig sväng. Dessa slag hörs även när jag går från 1 till 2:an och det känns nästan som motorn hänger löst liksom. Dock verkar det inte så när jag inspekterar under huven.

Kontrollerade även skivor och bromsok och dessa ser bra ut. gungade bilen och hör då heller inga större missljud. Dock vid fart och inbromsning så känns det som bilen seglar ut till höger liksom. Bilen känns även ostabil och det påminner om att svänga en båt till havs. När jag åker på en något guppig grusväg så känns det ungefär som dämparna hänger löst.

Vad tror ni problemet är? Dämpare, krängningshämmare?

Ha en fortsatt bra dag!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
28 maj 2017 · 4 917 Inlägg

Om du gungar bilen på höger sida, stannar den direkt?
Märker du någon skillnad mellan vänster o höger vid gungning?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Cargo1980
28 maj 2017 · 245 Inlägg

oljan skrev:
Om du gungar bilen på höger sida, stannar den direkt?
Märker du någon skillnad mellan vänster o höger vid gungning?

Tjena!

Har testa nu att gunga bilen från alla möjliga håll och inga ljud eller sådant. Tycks fjädra fint. Satt mig i bilen och körde sakta iväg och samtidigt svängde höger och "dunk". Låter riktigt kraftigt. Ungefär som något lägger sig på plats. Kan det ändå vara dämparen, eller möjligtvis länkarmen tro?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 maj 2017 · 14 041 Inlägg

Veteranfredrik skrev:

oljan skrev:
Om du gungar bilen på höger sida, stannar den direkt?
Märker du någon skillnad mellan vänster o höger vid gungning?

Tjena!

Har testa nu att gunga bilen från alla möjliga håll och inga ljud eller sådant. Tycks fjädra fint. Satt mig i bilen och körde sakta iväg och samtidigt svängde höger och "dunk". Låter riktigt kraftigt. Ungefär som något lägger sig på plats. Kan det ändå vara dämparen, eller möjligtvis länkarmen tro?

Hissa upp bilen och ta bort hjulet ock kolla om det är nåt som har lossat eller ser konstigt ut. Du kommer att få hundra gissningar annars.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Cargo1980
28 maj 2017 · 245 Inlägg

Vettemannen skrev:

Veteranfredrik skrev:

oljan skrev:
Om du gungar bilen på höger sida, stannar den direkt?
Märker du någon skillnad mellan vänster o höger vid gungning?

Tjena!

Har testa nu att gunga bilen från alla möjliga håll och inga ljud eller sådant. Tycks fjädra fint. Satt mig i bilen och körde sakta iväg och samtidigt svängde höger och "dunk". Låter riktigt kraftigt. Ungefär som något lägger sig på plats. Kan det ändå vara dämparen, eller möjligtvis länkarmen tro?

Hissa upp bilen och ta bort hjulet ock kolla om det är nåt som har lossat eller ser konstigt ut. Du kommer att få hundra gissningar annars.

/Benny

Kul med gissningar. Har dock gjort detta och det ser helt ok ut. Dock kollade jag aldrig länkarmen. Får en känsla av att det kan vara länkarmsbussningarna.

Tyfors Svetsare
29 maj 2017 · 1 149 Inlägg

Fjäderbenskoppen? De kan bli ett Jäkla liv. Hissa upp biln å gunga på fjädern (båda sidor)

(Bara fantasin sätter gränserna)
Opel Manta GSI 2.4L "Ty ligan" (1986)
BMW E39 (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang