Köpråd: Skåpbil typ Caddy max 25k

Notchpedro
12 juni 2017 · 38 Inlägg

Behöver köpa ett rullande plåtskåp typ Caddy, Berlingo osv.
Det här är okänt territorium för en kontorsråtta som mig så jag har ingen aning om vilken/vilka man ska undvika.

Ska användas till:
Pendling till jobbet 4 mil enkel resa motorväg.
Köra byggvaror då vi ska renovera en del närmaste åren och jag orkar inte ta släpet varje gång.
Köra skräp.

Helst en turbodiesel, diesel utan turbo brukar kännas olidligt slöa.
Märke spelar ingen som helst roll.
Storlek ungefär som en Caddy, Berlingo, Kangoo osv. Något större funkar också, men inte så stor som en Jumper då kan jag inte parkera vid jobbet.
Man ska inte avlida att pendla motorväg så inte för liten motor, speciellt inte eftersom den ibland även ska dra släp fullt med virke osv.


Vill inte lägga ut mer än 25000kr. Ska bara ha bilen 2-3 år.

Presidento Of World
12 juni 2017 · 3 306 Inlägg

Jag skulle råda dig att hålla dig borta från  folkvagn så mycket du kan, rena skiten med massa rost problem och olika fel med kedjor på bensinare och massa annat bl.a oljepumpar och EGR på dieslar
Skall du ha automat så går vw bort även där med DSG.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Notchpedro
13 juni 2017 · 38 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:
Jag skulle råda dig att hålla dig borta från  folkvagn så mycket du kan, rena skiten med massa rost problem och olika fel med kedjor på bensinare och massa annat bl.a oljepumpar och EGR på dieslar
Skall du ha automat så går vw bort även där med DSG.

Automat hade jag inte tänkt, har redan 2 bilar med automat. Kan vara kul att växla lite nån gång förutom när man kör hoj smile

VW's bensinare har man hört mycket konstigt om, däremot var det nytt för mig angående EGR på dieslarna. Tack för varningen.

xXSammy skrev:
Ford Transit Connect?

https://www.blocket.se/alvsborg/Ford_tr … 11&w=3

https://www.blocket.se/vasternorrland/F … 11&w=3

https://www.blocket.se/helsingborg/Ford … 11&w=3

Ser riktigt bra, verkar vara mycket bil för pengarna. Ska absolut ta mig en rejäl titt på dom.
Har aldrig hört talas om den modellen förut, bara vanliga Transit. Så tack så mycket för tipset!

SportPilot Ubåtsingenjör
13 juni 2017 · 7 218 Inlägg

Har haft en berlingo family med den stora takluckan, det är utan tvekan en av de bästa bilar jag har haft ...
Med sätena uppfällda åker man utan problem 5st i bilen och ska man lasta så är det bara att fälla ner så har man lika mycket utrymme som i en caddy eller liknande.

Jag hade 1,6 bensin vilken funkade helt okej, ingen raket men man tog sig fram, relativt billigt dessutom

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
viccoA
13 juni 2017 · 3 109 Inlägg

Vi har haft en del olika transportbilar på jobbet och spontant tycker jag du ska satsa på Renault Trafic / Opel Vivaro / Nissan Primastar (mer eller mindre samma bil men med olika namn och lite inredningsdetaljer som skiljer).

Dieselturbon på 115 hk brukar räcka, 6 vxl låda, bra komfort och köper man den långa versionen (280cm lastutrymme) får man in de flesta skivmaterial. Komforten är ganska nära en personbil i billigare segmentet, men svänger förvånansvärt bra längs kurviga 70-vägar.

Bra mekaniskt, krånglar lite och rostar i princip aldrig. Realistisk förbrukning ca 0.75-0.8 liter per mil men går att köra snålare om man anstränger sig.

https://www.blocket.se/helsingborg/Rena … 11&w=3

https://www.blocket.se/ostergotland/Ren … 11&w=3

Senast redigerat av viccoA (13 juni 2017)

Notchpedro
13 juni 2017 · 38 Inlägg

SportPilot skrev:
Har haft en berlingo family med den stora takluckan, det är utan tvekan en av de bästa bilar jag har haft ...
Med sätena uppfällda åker man utan problem 5st i bilen och ska man lasta så är det bara att fälla ner så har man lika mycket utrymme som i en caddy eller liknande.

Jag hade 1,6 bensin vilken funkade helt okej, ingen raket men man tog sig fram, relativt billigt dessutom

Ska kolla på Berlingon också, fast med diesel. Dock utan något baksäte, har ingen användning för det.

viccoA skrev:
Vi har haft en del olika transportbilar på jobbet och spontant tycker jag du ska satsa på Renault Trafic / Opel Vivaro / Nissan Primastar (mer eller mindre samma bil men med olika namn och lite inredningsdetaljer som skiljer).

Dieselturbon på 115 hk brukar räcka, 6 vxl låda, bra komfort och köper man den långa versionen (280cm lastutrymme) får man in de flesta skivmaterial. Komforten är ganska nära en personbil i billigare segmentet, men svänger förvånansvärt bra längs kurviga 70-vägar.

Bra mekaniskt, krånglar lite och rostar i princip aldrig. Realistisk förbrukning ca 0.75-0.8 liter per mil men går att köra snålare om man anstränger sig.

https://www.blocket.se/helsingborg/Rena … 11&w=3

https://www.blocket.se/ostergotland/Ren … 11&w=3

För stora för parkeringen på jobbet, så dom är ej aktuella för min del tyvärr, hade varit jefligt praktiskt med sån stor. Fast om en sån hade fått plats på jobbparkeringen så hade jag nog köpt en fullsize pickis istället.

Senast redigerat av Notchpedro (13 juni 2017)

viccoA
13 juni 2017 · 3 109 Inlägg

Notchpedro skrev:

SportPilot skrev:
Har haft en berlingo family med den stora takluckan, det är utan tvekan en av de bästa bilar jag har haft ...
Med sätena uppfällda åker man utan problem 5st i bilen och ska man lasta så är det bara att fälla ner så har man lika mycket utrymme som i en caddy eller liknande.

Jag hade 1,6 bensin vilken funkade helt okej, ingen raket men man tog sig fram, relativt billigt dessutom

Ska kolla på Berlingon också, fast med diesel. Dock utan något baksäte, har ingen användning för det.

viccoA skrev:
Vi har haft en del olika transportbilar på jobbet och spontant tycker jag du ska satsa på Renault Trafic / Opel Vivaro / Nissan Primastar (mer eller mindre samma bil men med olika namn och lite inredningsdetaljer som skiljer).

Dieselturbon på 115 hk brukar räcka, 6 vxl låda, bra komfort och köper man den långa versionen (280cm lastutrymme) får man in de flesta skivmaterial. Komforten är ganska nära en personbil i billigare segmentet, men svänger förvånansvärt bra längs kurviga 70-vägar.

Bra mekaniskt, krånglar lite och rostar i princip aldrig. Realistisk förbrukning ca 0.75-0.8 liter per mil men går att köra snålare om man anstränger sig.

https://www.blocket.se/helsingborg/Rena … 11&w=3

https://www.blocket.se/ostergotland/Ren … 11&w=3

För stora för parkeringen på jobbet, så dom är ej aktuella för min del tyvärr, hade varit jefligt praktiskt med sån stor. Fast om en sån hade fått plats på jobbparkeringen så hade jag nog köpt en fullsize pickis istället.

Parkerat jobbets på de flesta ställen, är 4cm bredare än Volvo V70, 28cm längre.

Senast redigerat av viccoA (13 juni 2017)

Notchpedro
13 juni 2017 · 38 Inlägg

viccoA skrev:

Notchpedro skrev:

SportPilot skrev:
Har haft en berlingo family med den stora takluckan, det är utan tvekan en av de bästa bilar jag har haft ...
Med sätena uppfällda åker man utan problem 5st i bilen och ska man lasta så är det bara att fälla ner så har man lika mycket utrymme som i en caddy eller liknande.

Jag hade 1,6 bensin vilken funkade helt okej, ingen raket men man tog sig fram, relativt billigt dessutom

Ska kolla på Berlingon också, fast med diesel. Dock utan något baksäte, har ingen användning för det.

viccoA skrev:
Vi har haft en del olika transportbilar på jobbet och spontant tycker jag du ska satsa på Renault Trafic / Opel Vivaro / Nissan Primastar (mer eller mindre samma bil men med olika namn och lite inredningsdetaljer som skiljer).

Dieselturbon på 115 hk brukar räcka, 6 vxl låda, bra komfort och köper man den långa versionen (280cm lastutrymme) får man in de flesta skivmaterial. Komforten är ganska nära en personbil i billigare segmentet, men svänger förvånansvärt bra längs kurviga 70-vägar.

Bra mekaniskt, krånglar lite och rostar i princip aldrig. Realistisk förbrukning ca 0.75-0.8 liter per mil men går att köra snålare om man anstränger sig.

https://www.blocket.se/helsingborg/Rena … 11&w=3

https://www.blocket.se/ostergotland/Ren … 11&w=3

För stora för parkeringen på jobbet, så dom är ej aktuella för min del tyvärr, hade varit jefligt praktiskt med sån stor. Fast om en sån hade fått plats på jobbparkeringen så hade jag nog köpt en fullsize pickis istället.

Parkerat jobbets på de flesta ställen, är 4cm bredare än Volvo V70, 28cm längre.

Längden är problemet. Skrev även i första inlägget att den storleken du tipsar om är för stor.
Parkeringsrutorna vid jobbet så får knappt en V70 plats på längden. Det är nån centimeter till godo för en V70.

Senast redigerat av Notchpedro (13 juni 2017)

Evildan
13 juni 2017 ·

Jag har haft några "fixarskåp" genom åren såsom Kangoo, Berlingo/Paryner samt Inca/Caddy plus givetvis en Simca "Fixare" och det som är i mitt tycke den största nackdelen är att lastutrymmet är så förbenat kort.
En rymlig kombibil som Mondeo eller Citroen C5 är både rymligare och mer praktisk då familjen får rum vid behov.
Lägg en rejäl presenning i botten så behöver du inte oroa dig för smuts och färg. För 10 lakan eller lappar eller rent utan en långsjal köper du ett exemplar som är i bättre skick än en gammal misshandlad hantverkarlåda, vi har väl alla sett hur unga killar i sådana bilar kör. wink
Det är mina tankar gällande renoveringsprojektsfordon.
Jag köpte själv en gammal V70N -05 att köra byggmaterial och skräp med, det duger dom gott till, förra året när vi renoverade ett radhus.

zemet
13 juni 2017 · 4 030 Inlägg

Ford Transit Connect som tidigare föreslagits.
Jag hade svårt att sälja en 2007a nybes å skattad utan fel med 14K mil på mätaren för 25K. Fick gå ner till 20K efter en månad.

Väldigt mycket bil för pengarna känns det som. Och fan så mycket bättre inredning än Caddyn.

Jag kan verkligen inte förstå hur caddy kan vara så populära, det är utan tvekan den sämsta "hantverkarbilen" jag kört och då har jag kört allt ifrån 20 år gamla med 30K mil på mätaren till splitter nya med 50 mil på mätaren.

Men som tidigare nämts, dessa bilar körs hårt, ofta med överlass och är det nån som arbetat med typ enterprenad eller liknande så bryr dem sig inte om att stänga av bilen.
Den står på tomgång hela lunchen osv. Så kolla olja och sådant noga.

Senast redigerat av zemet (13 juni 2017)

Utmarks-Loke
13 juni 2017 · 5 814 Inlägg

Jag hade också en ford transit connect förut och den fungerade riktigt bra. Egentligen tycker jag inte om "fårrrd" men just den modellen är bra

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
13 juni 2017 · 14 007 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Jag hade också en ford transit connect förut och den fungerade riktigt bra. Egentligen tycker jag inte om "fårrrd" men just den modellen är bra

Hade en sådan från ny förut under 5 år och min uppfattning är att det bara var skit. Många mystiska och allvarliga fel. Inte min likör alltså.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (13 juni 2017)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Utmarks-Loke
13 juni 2017 · 5 814 Inlägg

Vettemannen skrev:

Svarte_Orm skrev:
Jag hade också en ford transit connect förut och den fungerade riktigt bra. Egentligen tycker jag inte om "fårrrd" men just den modellen är bra

Hade en sådan från ny förut under 5 år och min uppfattning är att det bara var skit. Många mystiska och allvarliga fel. Inte min likör alltså.

/Benny

Men man måste jämföra med andra skåpbilar och jag tror inte de är bättre

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
13 juni 2017 · 14 007 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

Vettemannen skrev:

Svarte_Orm skrev:
Jag hade också en ford transit connect förut och den fungerade riktigt bra. Egentligen tycker jag inte om "fårrrd" men just den modellen är bra

Hade en sådan från ny förut under 5 år och min uppfattning är att det bara var skit. Många mystiska och allvarliga fel. Inte min likör alltså.

/Benny

Men man måste jämföra med andra skåpbilar och jag tror inte de är bättre

Näe, det är inte säkert att de andra är bättre men det gör i mina ögon Forden till samma skit ändå.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Utmarks-Loke
13 juni 2017 · 5 814 Inlägg

Vettemannen skrev:
Näe, det är inte säkert att de andra är bättre men det gör i mina ögon Forden till samma skit ändå.

/Benny

Fård är fård, eller hur GM-mannen wink

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
13 juni 2017 · 14 007 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

Vettemannen skrev:
Näe, det är inte säkert att de andra är bättre men det gör i mina ögon Forden till samma skit ändå.

/Benny

Fård är fård, eller hur GM-mannen wink

Visst är det så!! Innan Connecten hade jag Hiace och det var en bra bil, visserligen väldigt lite utrustad och  nu efter Forden har jag Vito. Det var ju som att komma till slott från koja!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Knugcab
13 juni 2017 · 5 111 Inlägg

Evildan skrev:
Jag har haft några "fixarskåp" genom åren såsom Kangoo, Berlingo/Paryner samt Inca/Caddy plus givetvis en Simca "Fixare" och det som är i mitt tycke den största nackdelen är att lastutrymmet är så förbenat kort.
En rymlig kombibil som Mondeo eller Citroen C5 är både rymligare och mer praktisk då familjen får rum vid behov.
Lägg en rejäl presenning i botten så behöver du inte oroa dig för smuts och färg. För 10 lakan eller lappar eller rent utan en långsjal köper du ett exemplar som är i bättre skick än en gammal misshandlad hantverkarlåda, vi har väl alla sett hur unga killar i sådana bilar kör. wink
Det är mina tankar gällande renoveringsprojektsfordon.
Jag köpte själv en gammal V70N -05 att köra byggmaterial och skräp med, det duger dom gott till, förra året när vi renoverade ett radhus.

Faktiskt ligger det något i det du säger...

Det har väl kanske en del att göra med hur mycket man tänkt trava på höjden. Utformningen på skåpet, fyrkantigt och högt i tak, är ju rätt praktiskt hos bilar som Caddy och Kangoo, men ser man till lastytan så är det ganska fullt med en europall där, och den kan man med fällt baksäte även vålda in i en Mercedes C-klass kombi (som inte är att betrakta som "rymlig kombibil") med lite vaselin och precision....

Nackdelen är väl att det brukar vara låg lasthöjd i jämförelse och mer grejer ivägen, ibland även väl mycket lutning på bakrutan osv. så skall du köra höga grejer blir det ju lite opraktiskt. Dessutom är det svårare lasta en kombi med topphängd baklucka med gaffeltruck än vad det är med sidohängda dörrar....

Men innan bilar som dessa blev så vanliga som de är idag så var det ju faktiskt en hel del 245or, 745or, Granada kombi osv. som skötte liknande uppdrag på firmorna....

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Evildan
14 juni 2017 ·

Knugcab skrev:

Evildan skrev:
Jag har haft några "fixarskåp" genom åren såsom Kangoo, Berlingo/Paryner samt Inca/Caddy plus givetvis en Simca "Fixare" och det som är i mitt tycke den största nackdelen är att lastutrymmet är så förbenat kort.
En rymlig kombibil som Mondeo eller Citroen C5 är både rymligare och mer praktisk då familjen får rum vid behov.
Lägg en rejäl presenning i botten så behöver du inte oroa dig för smuts och färg. För 10 lakan eller lappar eller rent utan en långsjal köper du ett exemplar som är i bättre skick än en gammal misshandlad hantverkarlåda, vi har väl alla sett hur unga killar i sådana bilar kör. wink
Det är mina tankar gällande renoveringsprojektsfordon.
Jag köpte själv en gammal V70N -05 att köra byggmaterial och skräp med, det duger dom gott till, förra året när vi renoverade ett radhus.

Faktiskt ligger det något i det du säger...

Det har väl kanske en del att göra med hur mycket man tänkt trava på höjden. Utformningen på skåpet, fyrkantigt och högt i tak, är ju rätt praktiskt hos bilar som Caddy och Kangoo, men ser man till lastytan så är det ganska fullt med en europall där, och den kan man med fällt baksäte även vålda in i en Mercedes C-klass kombi (som inte är att betrakta som "rymlig kombibil") med lite vaselin och precision....

Nackdelen är väl att det brukar vara låg lasthöjd i jämförelse och mer grejer ivägen, ibland även väl mycket lutning på bakrutan osv. så skall du köra höga grejer blir det ju lite opraktiskt. Dessutom är det svårare lasta en kombi med topphängd baklucka med gaffeltruck än vad det är med sidohängda dörrar....

Men innan bilar som dessa blev så vanliga som de är idag så var det ju faktiskt en hel del 245or, 745or, Granada kombi osv. som skötte liknande uppdrag på firmorna....

Inca/Caddy är i mitt tycke en urusel laståsna eftersom det är så kort lastutrymme, köra saker på höjden görs ändå sällan pga tipprisk eller skörhet i materialet enligt min uppfattning. Fransoserna förutom Fixaren har längre lastutrymmen samt att man inte gnuggar B-stolpen med axeln hela jkl tiden som i Spanjoren.
Det fungerade för både IKEA och Televerket med 245 och Granador även fast både Fixaren och R4 skåpen fanns att införskaffa för mindre inköpskostnad, mer utrymme golvmässigt och bekvämare transport med svennekombisarna.
Jag kvarhåller min röst på en vanlig kombi, då pall är så sällan man kör att ett släp fungerar smidigt vid dom tillfällena samt en vanlig kombi är mer lättsåld om några år.

zemet
14 juni 2017 · 4 030 Inlägg

Evildan skrev:

Knugcab skrev:

Evildan skrev:
Jag har haft några "fixarskåp" genom åren såsom Kangoo, Berlingo/Paryner samt Inca/Caddy plus givetvis en Simca "Fixare" och det som är i mitt tycke den största nackdelen är att lastutrymmet är så förbenat kort.
En rymlig kombibil som Mondeo eller Citroen C5 är både rymligare och mer praktisk då familjen får rum vid behov.
Lägg en rejäl presenning i botten så behöver du inte oroa dig för smuts och färg. För 10 lakan eller lappar eller rent utan en långsjal köper du ett exemplar som är i bättre skick än en gammal misshandlad hantverkarlåda, vi har väl alla sett hur unga killar i sådana bilar kör. wink
Det är mina tankar gällande renoveringsprojektsfordon.
Jag köpte själv en gammal V70N -05 att köra byggmaterial och skräp med, det duger dom gott till, förra året när vi renoverade ett radhus.

Faktiskt ligger det något i det du säger...

Det har väl kanske en del att göra med hur mycket man tänkt trava på höjden. Utformningen på skåpet, fyrkantigt och högt i tak, är ju rätt praktiskt hos bilar som Caddy och Kangoo, men ser man till lastytan så är det ganska fullt med en europall där, och den kan man med fällt baksäte även vålda in i en Mercedes C-klass kombi (som inte är att betrakta som "rymlig kombibil") med lite vaselin och precision....

Nackdelen är väl att det brukar vara låg lasthöjd i jämförelse och mer grejer ivägen, ibland även väl mycket lutning på bakrutan osv. så skall du köra höga grejer blir det ju lite opraktiskt. Dessutom är det svårare lasta en kombi med topphängd baklucka med gaffeltruck än vad det är med sidohängda dörrar....

Men innan bilar som dessa blev så vanliga som de är idag så var det ju faktiskt en hel del 245or, 745or, Granada kombi osv. som skötte liknande uppdrag på firmorna....

Inca/Caddy är i mitt tycke en urusel laståsna eftersom det är så kort lastutrymme, köra saker på höjden görs ändå sällan pga tipprisk eller skörhet i materialet enligt min uppfattning. Fransoserna förutom Fixaren har längre lastutrymmen samt att man inte gnuggar B-stolpen med axeln hela jkl tiden som i Spanjoren.
Det fungerade för både IKEA och Televerket med 245 och Granador även fast både Fixaren och R4 skåpen fanns att införskaffa för mindre inköpskostnad, mer utrymme golvmässigt och bekvämare transport med svennekombisarna.
Jag kvarhåller min röst på en vanlig kombi, då pall är så sällan man kör att ett släp fungerar smidigt vid dom tillfällena samt en vanlig kombi är mer lättsåld om några år.

Du har helt rätt i det du säger, en vanlig kombibil är bättre för TS ändamål.

Dem 4 mil motorväg tex kommer ju vara en plåga i de hantverkarbilar som finns i den prisklassen.
När jag körde en 2009a caddy fick jag ha öronproppar när jag körde mer än några mil i hastigheter över 100 km/h för det dånade nåt så in i helvette i den bilen.

Jag hade nog nöjt mig med en budget på ca 15K och köpt en fräsch 945 LTT.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang