Bli av med trött Saab

Damage87
21 juni 2017 · 4 Inlägg

Hej.

Jag registrerade mig här bara för att kunna ställa lite frågor.
Jag har köpt mig en ny bil och har en samtidigt kvar min gamla - som jag nu vill bli av med.

Det är en gammal Saab 9-5 som gått en sjuhelvetes massa mil.
Avgassystemet är ihoplappat. Tändningen är paj, och det har vi löst genom att man startar bilen med en knapp bredvid ratten. Det är något fel på servon etc.
Bilen går - men knappt.
Just nu står det bara - dock påställd och besiktigad fram till slutet av sommaren.

Det jag undrar lite är vad jag bör göra med det?

Ska jag sälja den som en "reservdelsbil"?
Ska jag beställa avhämtning till skroten? Vart är det bäst att jag gör det?
Kan jag sälja bilen på plats där den står? I så fall vart bör jag vända mig?

Tack på förhand!

amazinjoey
21 juni 2017 · 1 139 Inlägg

Årsmodell, specs etc?  posta de på facebook gruppen eller sälj i delar

Damage87
21 juni 2017 · 4 Inlägg

9-5 Linear Sp-Combi. 2005.

simlar
21 juni 2017 · 5 524 Inlägg

Lägg ut den på blocket eller facebook som repobjekt för någon enstaka tusenlapp/budgivning så ska du se att du får sålt den snabbt.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
amazinjoey
21 juni 2017 · 1 139 Inlägg

Damage87 skrev:
9-5 Linear Sp-Combi. 2005.

PM mig bilder smile vart finns den ? kan vara intresserad att ha den som rep objekt om motorn mår bra smile

rcy
22 juni 2017 · 1 705 Inlägg

Har du möjlighet så sälj den i delar, det är enda sättet att få ut optimalt med pengar för den.
Annars är det som någon redan sagt, slumpa bort den som reservdelsbil för en väldigt billig peng, eller sälj den till någon som vill köra krutcupen eller liknande med den.

Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Saab 9-5 "familjefraktarn" (2000)
BMW 320i "tysken" (2007)
BMW_M5 Bilnörd
22 juni 2017 · 94 Inlägg

rcy skrev:
Har du möjlighet så sälj den i delar, det är enda sättet att få ut optimalt med pengar för den.
Annars är det som någon redan sagt, slumpa bort den som reservdelsbil för en väldigt billig peng, eller sälj den till någon som vill köra krutcupen eller liknande med den.

Är inne på samma spår. Har du plats att låta bilen stå några månader till?
Har du ALU-fälgar/ däck som är ok på den? Vinterdäck? Är motorhuv, dörrar, bagagelucka hela och rostfria?
I så fall släng ut dessa på blocket, orkar du inte montera ur motorn men den ändå fungerar skriv att den säljes men monteras ur på plats. På detta sättet kan du få (om du säljer rätt delar) över 10000kr och sedan beställer du hämtning av det som är kvar, (oftast gratis om du bor i rätt län)

Detta kräver tid, intresse och tålamod. Iofs troligen inget du har då du frågar hur du ska göra...

Bmw - ett glädjepiller på hjul.
BMW_M5 Bilnörd
22 juni 2017 · 94 Inlägg

Alternativ 2.

Sälj den med bra bilder och ordentlig beskrivning på Tradera.

Bmw - ett glädjepiller på hjul.
caromania Forummoderator
22 juni 2017 · 9 296 Inlägg

Alternativ 3. Pressen
Behöver du den tusenlappen? Är det värt allt ståhej att skruva av delar och kränga på blocket etc?

Jag skulle kasta ut en sådan där facebookpryl och försöka bli av med hela bilen till någon som behöver den.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
rcy
22 juni 2017 · 1 705 Inlägg

En sjysst inredning ger nån tusenlapp, fungerande motor likaså, växellåda är ytterligare någon tusing.
Kan du sen sälja lite karossdelar och övriga prylar är du rätt snabbt uppe i 10.000, så underskatta inte värdet av att sälja en bil i delar. Visst, det är en del jobb och tar plats och tid, men det är inga problem att få tiofalt mer än vad du skulle ha fått för att sälja bilen komplett.

caromania Forummoderator
23 juni 2017 · 9 296 Inlägg

@rcy
Absolut, några tusenlappar kan man säkert få loss om man kan ha "bilen" stående, är beredd på:
att skruva x antal timmar, jiddra med blocket etc, kanske inte bli av med allt det närmsta året så förvaring krävs och sedan i slutändan eventuellt råka ut för att den lokala skroten inte vill ta emot liket som återstår beroende på att det är strippat på alla godbitar som de annars skulle gjort sin vinst på...

Inget fel i det om man har möjligheterna, men de där tusenlapparna ramlar inte ner i fickan av sig själv.

Senast redigerat av caromania (23 juni 2017)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hool
23 juni 2017 · 1 067 Inlägg

Saab 9-5 är billiga bilar.   Delarna är inte lättsålda. 

Tändkassett, turbo, avgas och lite motordelar är väl det som går fort och betalas för. 

Är det inga pixelfel i SIDen så kan man sälja den med..

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
Damage87
24 juni 2017 · 4 Inlägg

Tack för alla fina tips! Jag slänger upp den på Blocket nu. Är ni intresserade så finns den att söka på där.
Sök på Saab 9-5 (reservdelsbil?) om några minuter. Skrev 2500 men vafan, det går att pruta.

Damage87
24 juni 2017 · 4 Inlägg

http://i63.tinypic.com/o8xc02.jpg
http://i66.tinypic.com/6fzdq1.jpg

Mack Forum- och sitemoderator
25 juni 2017 · 26 136 Inlägg

..och så har tråden gjort sitt.

8§ Annonsering
Annonsering (oavsett typ) får inte förekomma i forumet (inte heller i forumsignaturen). Använd istället Köp & Sälj.



Tråd låst.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang