8668
Sök

Hur rena behöver fälgarna vara för att kunna balanseras?

67 Inlägg
16 september 2017
Trådstartare
Jag har köpt begagnade fälgar från bildemonteringen och däck på nätet. Hur rena kräver folket på gummiverkstäderna att fälgarna skall vara för att de skall kunna balansera hjulen? Jag har tagit bort alla rester av balanseringstejpen som satt på när jag fick fälgarna. (Det var väldigt jobbigt!)

Muttley
16 september 2017
Typ rätt rena,  inga gruskakor eller större saker.  Om de är smutsiga är inget de bryr sig om.

1 966 Inlägg
16 september 2017
Väldigt olika, en del däckgubbar låter gamla klisterrester sitta kvar. Jag tvättar med kallavfettning, syrabaserad fälgrengöring och schampo, avslutar med sprayvax eller quick detailer. Tips till nästa gång är gummipuck eller label-off till klisterresterna.

7 832 Inlägg
17 september 2017
Ju noggrannare man är med underarbetet, desto bättre resultat får man.
Ett tips är att be gummigubben kolla fälgarnas rundhet och sidokast innan däcken monteras.
Har dålig erfarenhet av dåliga begagnade fälgar som sett "nya" ut då jag köpte dom.
Gummigubben ser då var tyngsta delen på fälgen är och kan rätta däcket därefter.
Vissa kvalitetsdäck, Michelin t ex, har märkt ut däckets tyngsta del och markerat detta med en röd punkt.
Om detta tillämpas behövs mindre vikter på hjulet, förhoppningsvis!
Rent av kanske ingen vikt alls.

Sök