Köpråd, sportig bil för 60 000?

Sjostenen
2 oktober 2017 · 98 Inlägg

Tjena! Är lite inne på att byta bort TT:n till nåt annat roligt. Är sugen på en bil med modern design till ett relativt lågt pris ca 50-60 000. Studerar just nu vilket innebär att hästkrafter just nu inte är prio 1 då jag gärna vill ha en okej förbrukning. Kollat runt på allt möjligt och förslag på allt möjligt i rätt prisklass mottages gärna!

Är lite svag för "sportbilar" och bilar som sticker ut från mängden så det är ett stort plus om bilen gör det. Håller mig gärna under 20k mil också men allt beroende på bil, skick osv... Kollat lite på BMW 3 serie både e46 samt e90 men har kollat runt på mängder av bilar... Tacksam för bra tips!!

Mvh Sjostenen

Vill du ha foton på din bil?
Insta: Andreassjosten1
aricharliegold Avstängd
2 oktober 2017 · 84 Inlägg

Om du är sugen på ännu en Audi så kan jag rekommendera A3 med 2,0T motorn. Ca 200 hästar, fyrhjulsdrift. Har själv en -06a som jag köpte för strax över 60. Rolig som fan att köra. Bensinförbrukningen är dock åt helvete, men men.

Jokabsson
2 oktober 2017 · 1 175 Inlägg

BMW 3-serie sticker inte direkt ut men med M-sport ser de riktigt skarpa ut. Fick loss min -07 325i för strax under 60k och den har inte gått överdrivet långt. E90 hellre än E46 säger jag i alla fall. Säkerhet, motorernas effektivitet, lyxfunktioner och även storlek uppgraderades till E90. Dessutom är rostskyddet bättre.
325i med N52 som motor är bra till vardags med gott bottendrag i stadstrafik och tillräckligt även på motorväg. Var beredd på att få varva den ordentligt om du vill komma åt de där 218 hästapållarna dock smile

Förbrukningsmässigt ligger den runt 0.9l/milen blandad körning. På långresa ligger min på 0.75! Har fått den att slicka i sig 0.67-0.7 enligt färddatorn på landsväg i 80-90km/h.

Senast redigerat av Cracksoup (2 oktober 2017)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Presidento Of World
2 oktober 2017 · 3 321 Inlägg

Opel OPC typ Astra eller corsa

Finns vectra ochså

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
xXSammy
2 oktober 2017 · 6 568 Inlägg

Ford Fiesta ST är mycket bil för pengarna

De/Dem
Sjostenen
3 oktober 2017 · 98 Inlägg

Har lite svårt för A3:orna, det finns en del fina som är lite fixade men de är svårt att hitta.. och BMW e90 är absolut fina, men lite samma sak där, svårt att hitta en som har det lilla extra som gör sen speciell.

Opel och Ford är jag inte så intresserad av tyvärr.

Hur är t.ex Mazda 3 MPS?

Är även lite inne på en alfa Romeo 159 men har hört lite delade meningar kring alfa. Hur är 159:an kvalitetsmässigt?

Senast redigerat av Sjostenen (3 oktober 2017)

Vill du ha foton på din bil?
Insta: Andreassjosten1
xXSammy
3 oktober 2017 · 6 568 Inlägg

159orna är väldigt bra ihop skruvade men väger mycket. Närmar sig 1600 kilo så det är mer av en stabil landsvägs cruiser. Kolla på Giulietta istället då.

Så slipper du M32 lådan också, hade en sån I min gamla 159 TBI och den började tjuta om 5-6 ans växlar. Utöver det var det ett stift till lambdasonden som jag fick laga. Körde 3 år med dem och 5000 mil

De/Dem
Jokabsson
3 oktober 2017 · 1 175 Inlägg

Mazda 3 är säkert en pålitlig kompis men rostar som ett såll och dricker mer soppa än en 6cyl BMW 330i.

Jag hade satsat på en Civic Type R FN2 om du vill ha japanskt. Tycker de är grymt snygga och finns för under 60k.
http://www.teamjapspeed.co.uk/wp-content/uploads/2012/05/Type-R.jpg

Btw om du gillar E90 i övrigt så kan man ju lätt hotta upp den lite med snygga 19” fälgar, led belysning och vad man nu vill ha för att sticka ut. Jag gillar stilrent och fräscht så jag är inte den som moddar, men möjligheterna är oändliga med en äldre BMW smile

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Sjostenen
3 oktober 2017 · 98 Inlägg

Blandad körning på en Mazda 3 mps ska ligga kring 0,97/mil ligger BMW verkligen så långt under det? Har absolut inte släppt BMW men gillar ljudet från Mazda 3 mps vilket är jäkligt gött! Civic går tyvärr bort för min del tror jag. Känns mer som att man kan få en e46 m sport med bra utrustning än vad man kan få en e90 då de flesta e90 i den prisklassen är ganska standard och har tyvärr inte möjligthet att köpa till ett par 19" fälgar eller liknande nu hmm

Vill du ha foton på din bil?
Insta: Andreassjosten1
Jokabsson
3 oktober 2017 · 1 175 Inlägg

Sjostenen skrev:
Blandad körning på en Mazda 3 mps ska ligga kring 0,97/mil ligger BMW verkligen så långt under det? Har absolut inte släppt BMW men gillar ljudet från Mazda 3 mps vilket är jäkligt gött! Civic går tyvärr bort för min del tror jag. Känns mer som att man kan få en e46 m sport med bra utrustning än vad man kan få en e90 då de flesta e90 i den prisklassen är ganska standard och har tyvärr inte möjligthet att köpa till ett par 19" fälgar eller liknande nu hmm

0,97 enligt Mazda ja smile
Mazda 3 MPS snittar över litern
https://www.spritmonitor.de/de/uebersic … ower_s=160
Förbrukningen skiljer inte jättemycket men man får två extra cylindrar i BMWn smile

Provkör lite och se vilken du gillar mest!

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Sjostenen
4 oktober 2017 · 98 Inlägg

Det ska jag absolut göra! låter som det vettigaste smile

Vill du ha foton på din bil?
Insta: Andreassjosten1
SportPilot Ubåtsingenjör
4 oktober 2017 · 7 227 Inlägg

mazda mx-5 smile sportigare än så hittar du inte för din budget

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Sjostenen
5 oktober 2017 · 98 Inlägg

SportPilot skrev:
mazda mx-5 smile sportigare än så hittar du inte för din budget

Måste tyvärr kunna köra bilen året runt till vardags. I övrigt verkar det vara en rolig bil men passar inte just nu tyvärr...

Vill du ha foton på din bil?
Insta: Andreassjosten1
SportPilot Ubåtsingenjör
5 oktober 2017 · 7 227 Inlägg

på med en hardtop så går det fint att köra året runt smile är en på min skola som kör en mx-5 nb året runt

är annars rätt snävt med bilar som passar in i budgeten tyvärr

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Sjostenen
5 oktober 2017 · 98 Inlägg

SportPilot skrev:
på med en hardtop så går det fint att köra året runt smile är en på min skola som kör en mx-5 nb året runt

är annars rätt snävt med bilar som passar in i budgeten tyvärr

Måste ha ett bagageutrymme också tyvärr, eftersom jag ska ha den som brukis! hmm

Vill du ha foton på din bil?
Insta: Andreassjosten1
Jokabsson
6 oktober 2017 · 1 175 Inlägg

SportPilot skrev:
på med en hardtop så går det fint att köra året runt smile är en på min skola som kör en mx-5 nb året runt

är annars rätt snävt med bilar som passar in i budgeten tyvärr

Finns ju mängder med bilar tlll budgeten! Gäller bara att inte vara så kräsen big_smile

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
SportPilot Ubåtsingenjör
6 oktober 2017 · 7 227 Inlägg

Cracksoup skrev:

SportPilot skrev:
på med en hardtop så går det fint att köra året runt smile är en på min skola som kör en mx-5 nb året runt

är annars rätt snävt med bilar som passar in i budgeten tyvärr

Finns ju mängder med bilar tlll budgeten! Gäller bara att inte vara så kräsen big_smile

nja finns inte jätte mycket med relativt låg förbrukning och humana ägande kostnader som dessutom kan anses sportigt

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Sjostenen
8 oktober 2017 · 98 Inlägg

Är mest inne på att det nog kan bli en BMW, antingen 3 serie eller 1 serie!

Vill du ha foton på din bil?
Insta: Andreassjosten1
Knugcab
8 oktober 2017 · 5 111 Inlägg

Evildan skrev:
https://m.blocket.se/halland/Renault_Megane_2_0T_RS_225HK_Full_utr__Navi_75092940.htm?ca=12&w=3

https://m.blocket.se/stockholm/Citroen_ … 12&w=3

https://m.blocket.se/malmo/Peugeot_207_ … 12&w=3

https://m.blocket.se/alvsborg/Toyota_Co … 12&w=3

https://m.blocket.se/dalarna/Nissan_Juk … 12&w=3

Datsun Puke sticker förvisso ut, men jag vet inte om jag vill påstå att den gör det på ett särskilt positivt sätt... lol

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang