Köpråd: Medel/Stor Sedan 150 000

cheesecakeFTW
8 november 2017 · 6 Inlägg

Hej!

Jag och min fru vill köpa vår första bil och vi är intresserade av en sedan som är stor nog för att fyra långa vuxna ska kunna sitta i den samtidigt, alternativt att en barnstol ska få plats bakom en lång vuxen.

Vi kommer inte att köra många mil med denna bilen och jag tror därför bensin lämpar sig bättre än diesel. Vi vill ha en någorlunda bra bränsleförbrukning och en någorlunda bekväm och snygg bil att köra.

Driftsäkerheten är viktig för oss, vi vill inte behöva lägga ner massa pengar på dyra reparationer.

vår budget ligger runt 150 000kr

Några exempel på bilar vi har funderat på:

2008-10 Volvo s80 2.5T
- Billigast, trevlig och komfortabel bil?

2013-14 Mazda 6 2.0 eller 2.5:
- Snygg och driftsäker, 10års garanti,  mycket buller? Toppen av budget.

2010-2012 BMW 5 serie:
- Snygg, trevlig och komfortabel, dyr försäkring och dyra reparationer? Toppen av budget.

Vad tycks? Några andra förslag?
Tack för hjälpen!

Edit: Glömde nämna att vi vill ha en automatare.

Senast redigerat av cheesecakeFTW (8 november 2017)

panda666
8 november 2017 · 4 250 Inlägg

Fan om ni inte var så långa^^^skulle rekommendera då en lexus is 300h men ni skulle behöva lägga lite mer än 150k. kanske 180-190? men jävlar vilken bil det är, 360kr i skatt och drar ingenting. Hybrid teknik och vad gäller hållbarhet så har ja aldrig hört nån säga nått ont om dessa. Har själv en sån och trivs jävligt bra med den än så länge. Dom har skit mycket utrustning också.  Funderingar?

zzr94092
8 november 2017 · 4 385 Inlägg

Har en S80 2,5 FT-09.  6 stegad  Aut som man även kan växla manuellt.  Helt nöjd med den..
Madza 6  var det inte dom som rostade bort snabbt?

cheesecakeFTW
8 november 2017 · 6 Inlägg

panda666 skrev:
Fan om ni inte var så långa^^^skulle rekommendera då en lexus is 300h men ni skulle behöva lägga lite mer än 150k. kanske 180-190? men jävlar vilken bil det är, 360kr i skatt och drar ingenting. Hybrid teknik och vad gäller hållbarhet så har ja aldrig hört nån säga nått ont om dessa. Har själv en sån och trivs jävligt bra med den än så länge. Dom har skit mycket utrustning också.  Funderingar?

Tack för tipset! Bilen verkar grym men svår att hitta för rimligt pris och möjligen för liten. Hur lång är du och skulle du få plats med en vuxen/bilbarnstol bakom dig?  Ska hålla utkik!

zzr94092 skrev:
Har en S80 2,5 FT-09.  6 stegad  Aut som man även kan växla manuellt.  Helt nöjd med den..
Madza 6  var det inte dom som rostade bort snabbt?

Tack för input! Vad jag har läst så rostade de bort fram tills 2007 eller något sånt sen blev det bättre.

simlar
8 november 2017 · 5 524 Inlägg

Skoda Superb har fruktansvärt gott om utrymme för långa personer. Jag är själv 185cm lång och kan sitta bekvämt bakom mig själv i dessa kärror.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
8 november 2017 · 4 917 Inlägg

simlar skrev:
Skoda Superb har fruktansvärt gott om utrymme för långa personer. Jag är själv 185cm lång och kan sitta bekvämt bakom mig själv i dessa kärror.

Detta var något nytt för mig..
Har i min enfald påverkats av andra i tron att skoda var förkortningen för skolåda..och därmed en liten kärra för korta pers!
Jag tar till mig denna veritabla upplysning och kommer att vidarebefordra den till berörda! smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
cheesecakeFTW
8 november 2017 · 6 Inlägg

simlar skrev:
Skoda Superb har fruktansvärt gott om utrymme för långa personer. Jag är själv 185cm lång och kan sitta bekvämt bakom mig själv i dessa kärror.

Tack för tipset! Nyaste generationen superb verkar riktigt bra men den är lite dyr. Den andra generationen(2008-15) verkar också hyfsat trevlig men jag känner mig lite osäker på hur kvalitén och driftsäkerheten är efter några år.. Är lite skeptisk till VAG bilar men jag ska läsa mer om saken!

panda666
8 november 2017 · 4 250 Inlägg

cheesecakeFTW skrev:

panda666 skrev:
Fan om ni inte var så långa^^^skulle rekommendera då en lexus is 300h men ni skulle behöva lägga lite mer än 150k. kanske 180-190? men jävlar vilken bil det är, 360kr i skatt och drar ingenting. Hybrid teknik och vad gäller hållbarhet så har ja aldrig hört nån säga nått ont om dessa. Har själv en sån och trivs jävligt bra med den än så länge. Dom har skit mycket utrustning också.  Funderingar?

Tack för tipset! Bilen verkar grym men svår att hitta för rimligt pris och möjligen för liten. Hur lång är du och skulle du få plats med en vuxen/bilbarnstol bakom dig?  Ska hålla utkik!

zzr94092 skrev:
Har en S80 2,5 FT-09.  6 stegad  Aut som man även kan växla manuellt.  Helt nöjd med den..
Madza 6  var det inte dom som rostade bort snabbt?

Tack för input! Vad jag har läst så rostade de bort fram tills 2007 eller något sånt sen blev det bättre.

hehe ja är 175 så inte så jättelång^^ jag och familjen får plats utan minsta problem+bilbarnstol, inga konstigheter. Går billigt/bra/tyst, inga klagomål än så länge. Antar att folk vill ha kombis i detta land därför ser man dom inte så ofta dom här bilarna. Pröva sätta dig i en sån och se hur det känns. Jag fastna för den direkt kan man säga. Annars finns väl Kia optimta? Honda accord/civic, nått sånt. Skulle ge fan i vag faktiskt personligen + att deras jävla dsg är bara skrot.

cheesecakeFTW
8 november 2017 · 6 Inlägg

panda666 skrev:
hehe ja är 175 så inte så jättelång^^ jag och familjen får plats utan minsta problem+bilbarnstol, inga konstigheter. Går billigt/bra/tyst, inga klagomål än så länge. Antar att folk vill ha kombis i detta land därför ser man dom inte så ofta dom här bilarna. Pröva sätta dig i en sån och se hur det känns. Jag fastna för den direkt kan man säga. Annars finns väl Kia optimta? Honda accord/civic, nått sånt. Skulle ge fan i vag faktiskt personligen + att deras jävla dsg är bara skrot.

Jag får se om jag hittar någon att prova!
Kia Optima och Honda Accord är också alternativ ja, verkar bara lite tråkiga wink

Presidento Of World
8 november 2017 · 3 324 Inlägg

Opel Insignia är stor men vet inte om den är stor nog. Har en själv fast kombi den är skapligt stor enligt mig som är 178 och har barnstol bak, kan sitta med nästan utsträckta ben fram iaf! Relativt tyst samt går billigt med rätt motor ex 1.6 Turbo på 180hk är trevlig med lång kamremsintervall på 15 000 mil osv

Finns även 2.0 Turbo på 220hk
2.8 V6Turbo på 250 resp 325hk (dyrast i OPC varianten men snyggast ochså.)

Diesel finns även 2.0 CDTI 160hk som jag själv har och jag kör den på 0.52 blandat och som bäst 0.47 långkörning


Lycka till med bil letandet, annars som redan nämnts.. LEXUS, fast typ gs450h? Vet inte vilken prisklass dom ligger på dock

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Presidento Of World
8 november 2017 · 3 324 Inlägg

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: LEXUS GS 450 Hybrid http://www.blocket.se/vi/76244294.htm

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
cheesecakeFTW
9 november 2017 · 6 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:
Opel Insignia är stor men vet inte om den är stor nog. Har en själv fast kombi den är skapligt stor enligt mig som är 178 och har barnstol bak, kan sitta med nästan utsträckta ben fram iaf! Relativt tyst samt går billigt med rätt motor ex 1.6 Turbo på 180hk är trevlig med lång kamremsintervall på 15 000 mil osv

Finns även 2.0 Turbo på 220hk
2.8 V6Turbo på 250 resp 325hk (dyrast i OPC varianten men snyggast ochså.)

Diesel finns även 2.0 CDTI 160hk som jag själv har och jag kör den på 0.52 blandat och som bäst 0.47 långkörning


Lycka till med bil letandet, annars som redan nämnts.. LEXUS, fast typ gs450h? Vet inte vilken prisklass dom ligger på dock

Tack för tipset! Vet inte hur det ligger till med kvalitet och driftsäkerhet på Opel bilar men jag ska kolla lite på insignia också.

Vad gäller Insignia, Optima och Accord så ser jag bara inte varför jag skulle välja någon av dem framför en Mazda 6?

opel_vectra_gts skrev:
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: LEXUS GS 450 Hybrid http://www.blocket.se/vi/76244294.htm

Verkar som en bra deal! Motorn verkar lite överdriven dock wink och jag måste säga att GS serien blev 1000 ggr snyggare efter 2011 men de modellerna kanske blir lite väl dyra.

Evildan
9 november 2017 ·

cheesecakeFTW skrev:

opel_vectra_gts skrev:
Opel Insignia är stor men vet inte om den är stor nog. Har en själv fast kombi den är skapligt stor enligt mig som är 178 och har barnstol bak, kan sitta med nästan utsträckta ben fram iaf! Relativt tyst samt går billigt med rätt motor ex 1.6 Turbo på 180hk är trevlig med lång kamremsintervall på 15 000 mil osv

Finns även 2.0 Turbo på 220hk
2.8 V6Turbo på 250 resp 325hk (dyrast i OPC varianten men snyggast ochså.)

Diesel finns även 2.0 CDTI 160hk som jag själv har och jag kör den på 0.52 blandat och som bäst 0.47 långkörning


Lycka till med bil letandet, annars som redan nämnts.. LEXUS, fast typ gs450h? Vet inte vilken prisklass dom ligger på dock

Tack för tipset! Vet inte hur det ligger till med kvalitet och driftsäkerhet på Opel bilar men jag ska kolla lite på insignia också.

Vad gäller Insignia, Optima och Accord så ser jag bara inte varför jag skulle välja någon av dem framför en Mazda 6?

opel_vectra_gts skrev:
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: LEXUS GS 450 Hybrid http://www.blocket.se/vi/76244294.htm

Verkar som en bra deal! Motorn verkar lite överdriven dock wink och jag måste säga att GS serien blev 1000 ggr snyggare efter 2011 men de modellerna kanske blir lite väl dyra.

Sportvagnsprestanda med en 3.5l bränslemotor om 296hk i kombination med en 200hk elmotor och ändå är den snålare än de övriga fordonen av intresse samt i en helt annan klass byggnadsmässigt.
Provkör en är mitt råd, tyst, rymlig, bekväm, välutrustad och smidig att köra med den mjuka automatlådan men framförallt en väldigt pålitlig och strulfri bil.
Jag tror inte ni blir besvikna alls...även om jag är något av en "Toyota/Lexus hybrid-pusher" på forumet.

cheesecakeFTW
9 november 2017 · 6 Inlägg

Evildan skrev:
Sportvagnsprestanda med en 3.5l bränslemotor om 296hk i kombination med en 200hk elmotor och ändå är den snålare än de övriga fordonen av intresse samt i en helt annan klass byggnadsmässigt.
Provkör en är mitt råd, tyst, rymlig, bekväm, välutrustad och smidig att köra med den mjuka automatlådan men framförallt en väldigt pålitlig och strulfri bil.
Jag tror inte ni blir besvikna alls...även om jag är något av en "Toyota/Lexus hybrid-pusher" på forumet.

Jo det låter mycket trevligt, ska titta mer på Lexus!

ehedman skrev:
Honda Accord
http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/27

Mazda 6
http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/68

Japanerna har koll på sina bilar smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang