caromania
Forummoderator
29 december 2017
· 9 296 Inlägg
jompazx skrev:
Ok men varför sänks gas hastigheten? Luften sugs ju in pga undertrycket i cylindern känns som att "tryckutjämningen borde borde ske snabbare mer flödes tillgångar det finns. tack för bra Svar
Igenom en stor port/ventil så kan mer luft flyttas och passera, det stämmer. Men samtidigt stannar luften upp. Det beror på att tryckskillnaden som uppstår är lägre ju större port. En liten port ger en större tryckskillnad/större sug. Gasen rör sig alltså snabbare om porten är mindre vilket gör att cylindern fylls mer effektivt vid de låga varven.
Du kan göra ett enkelt experiment med korsdrag hemma. Öppna dörren helt, sedan gläntar du på ett fönster. Det kraftigaste ”suget” känner du när fönstret precis glipar, det vill slå igen. Däremot kommer det in mycket mer luft om fönstret står på vid gavel. Det bildas en venturi. Eller sätt en smal slang på dammsugaren. Suget blir kraftigare men mindre luft passerar de facto.
Men den lilla porten har såklart en baksida. Samtidigt hinner inte cylindern fyllas när väl varven stiger pga begränsningen i mängden gas som kan passera den begränsade lilla porten/öppningen. Så när varvet stiger ökar även behovet av större mängd gas. Samtidigt minskar behovet av insugshastigheten eftersom ventilen öppnar så mycket oftare.
En äldre lösning är en tvåstegsförgasare med två olika halsringar. Den lilla halsen arbetar upp till ett visst varv (eller vakuum) och sedan öppnar den andra.
Variabel ventilteknik är den moderna lösningen. Det finns även exempel på variabla insug.
Jag är långt ifrån en expert men det är en enkel förklaring. Dessutom skriver jag på mobilen och är trött. Men det får väl ses som ett dugligt försök till att vara pedagogisk och hjälpsam.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.