Dethär med kamprofiler

jompazx
25 december 2017 · 291 Inlägg

Jag fattar dethär med kamaxlar att en vassare kam med mycket lyft mycket duration och tight nockvinkel gör så att motorn går bättre på höga varv och sämre på låga. För att på höga varv krävs det mer flöde. MEN, varför är det en nackdel med bra flöde på låga varv? mvh

Marlboroman
28 december 2017 · 8 229 Inlägg

Kamaxeln / toppen som ger bra flöde på höga varv kommer att bli ineffektiv på låga varv. Gashastigheten, alltså hur fort luft/bränsleblandningen rör sig kommer att sjunka och då får man sämre flöde i förbränningsrummet.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
jompazx
28 december 2017 · 291 Inlägg

Marlboroman skrev:
Kamaxeln / toppen som ger bra flöde på höga varv kommer att bli ineffektiv på låga varv. Gashastigheten, alltså hur fort luft/bränsleblandningen rör sig kommer att sjunka och då får man sämre flöde i förbränningsrummet.

Ok men varför sänks gas hastigheten? Luften sugs ju in pga undertrycket i cylindern känns som att "tryckutjämningen borde borde ske snabbare mer flödes tillgångar det finns. tack för bra Svar

caromania Forummoderator
29 december 2017 · 9 296 Inlägg

jompazx skrev:
Ok men varför sänks gas hastigheten? Luften sugs ju in pga undertrycket i cylindern känns som att "tryckutjämningen borde borde ske snabbare mer flödes tillgångar det finns. tack för bra Svar

Igenom en stor port/ventil så kan mer luft flyttas och passera, det stämmer. Men samtidigt stannar luften upp. Det beror på att tryckskillnaden som uppstår är lägre ju större port. En liten port ger en större tryckskillnad/större sug. Gasen rör sig alltså snabbare om porten är mindre vilket gör att cylindern fylls mer effektivt vid de låga varven.

Du kan göra ett enkelt experiment med korsdrag hemma. Öppna dörren helt, sedan gläntar du på ett fönster. Det kraftigaste ”suget” känner du när fönstret precis glipar, det vill slå igen. Däremot kommer det in mycket mer luft om fönstret står på vid gavel. Det bildas en venturi. Eller sätt en smal slang på dammsugaren. Suget blir kraftigare men mindre luft passerar de facto.

Men den lilla porten har såklart en baksida. Samtidigt hinner inte cylindern fyllas när väl varven stiger pga begränsningen i mängden gas som kan passera den begränsade lilla porten/öppningen. Så när varvet stiger ökar även behovet av större mängd gas. Samtidigt minskar behovet av insugshastigheten eftersom ventilen öppnar så mycket oftare.

En äldre lösning är en tvåstegsförgasare med två olika halsringar. Den lilla halsen arbetar upp till ett visst varv (eller vakuum) och sedan öppnar den andra.

Variabel ventilteknik är den moderna lösningen. Det finns även exempel på variabla insug.

Jag är långt ifrån en expert men det är en enkel förklaring. Dessutom skriver jag på mobilen och är trött. Men det får väl ses som ett dugligt försök till att vara pedagogisk och hjälpsam. smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang