Låsta hjul på släp

dsg177
6 februari 2018 · 38 Inlägg

Hallåj!

Skulle köra med släpet häromdagen men till min stora förvåning så var hjulen helt låsta både framåt och bakåt  och det var bara att lasta av.. sad

Använder släpet året om och har aldrig varit några problem förut. Har försökt hitta problemet men utan framgång. Det verkar inte som det är påskjutsbromsen då det finns ett litet glapp i hjulen med bromsen av. Drar jag åt så blir det helt stumt. Hjulet rullar någon centimeter och sen klonkar det och tar stopp. Misstänker att det kan ha att göra med "kunna backa uppför backe" funktionen.

Tips?!?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
6 februari 2018 · 4 917 Inlägg

Rost eller is, det är frågan. .
Har eländet stått länge?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
jaka54
6 februari 2018 · 5 731 Inlägg

Hej!
Ta av hjulen och demontera bromstrumman/orna så lär du upptäcka vad som är fel!

granadadr
6 februari 2018 · 7 289 Inlägg

en fråga du har väl inte haft handbromsen på när den stått?? isåfall har den säkert rostat fast,, mkt vanligt,, alternativt att vire har rostat ihop hände mig

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
6 februari 2018 · 4 917 Inlägg

Ja somsagt, rost eller is..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
zemet
7 februari 2018 · 4 038 Inlägg

Ganska vanligt att bromsarna låser sig på kjärror när det är kallt.
Ett enkelt knep du kan testa är att ta en handslägga och slå på hjulbultarna. Har du tur löser detta ditt problem. Annars är det nog bara att börja riva och felsöka.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
dsg177
8 februari 2018 · 38 Inlägg

Borde väl inte vara bromsen då hjulen rör sig lite när bromsen inte är anlagd men är helt stumma när bromsen är anlagd.

torsen
8 februari 2018 · 7 238 Inlägg

dsg177 skrev:
Borde väl inte vara bromsen då hjulen rör sig lite när bromsen inte är anlagd men är helt stumma när bromsen är anlagd.

Joo, om hjulen kar röra sig lite så ligger förmodligen bromsbackarna fast mot bromstrummorna.
Det lilla hjulen kan röra sig beror på glapp/spel i bromsbackarnas upphängning i bromsskölden.
Ju sämre bromsbackarna är utjusterade mot bromstrummorna, desto större glapp/spel.

Min teori.

dsg177
8 februari 2018 · 38 Inlägg

Varför uteblir glappet när jag lägger an bromsen?

Andil
14 augusti 2023 · 1 Inlägg

Exakt mitt problem nu. Hur gjorde du?

Brådhis * Voff voff *
14 augusti 2023 · 10 279 Inlägg

dsg177 skrev:
Varför uteblir glappet när jag lägger an bromsen?

Om det är backarna som fastnat mot trummorna är det så att när bromsen läggs i så trycks backarna ut mot trumman (precis som den ska) och bromsar hjulen. När bromsen är släppt sitter fortfarande backarna fast mot trumman, men tillåts nu röra sig eftersom dom inte längre trycks ut med hjälp av bromsen.

Lösningen är som redan nämnts att antingen slå på hjulbultarna (exempelvis sätter du en lång hylsa på hjulbultarna och slår på den med handslägga) eller att plocka isär bromsarna.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 augusti 2023 · 13 742 Inlägg

är det plåtfälgar så brukar jag bara drämma till med släggan rätt på fälgen så brukar det släppa fungerar iallfalla perfekt på bilar med trummor smile

för problemet är att när skiten sitter fast är det istort sätt omöjligt att få loss trumman utan att skrota allt i bromsväg innan man får bort trumman.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang