3389
Sök

Volvo v50 problem vid kyla

13 Inlägg
6 februari 2018
Trådstartare
#1
Hej!

Har en volvo v50 2,0 liters diesel -06 som spökar. Funkar klockrent när den väl går igång, inga ryckningar eller dylikt, och även när man haft den i motorvärmare.

Men så fort den fått stå i kyla ett tag så strejkar den. Den brukar starta ganska direkt och gå på tomgång men endast i några sekunder (2-4 sek) innan den tvärdör. Efter det totalvägrar den att starta. Kör man in den i motorvärmare nån timme sen så startar den klockrent.

Någon som har några teorier?

Har mätt glödstiften och de funkar. Är ju inte problem med tändningen utan problemet är ju att den startar men dör.

Har även fått förslag att byta dieselfilter då det kan vara vatten i det som täpper igen när den är kall, men tinar när den är varm...men bilen funkar att bogsera igång iskall så det låter orimligt att de skulle vara en propp?

Som sagt, kom gärna med teorier vad det kan vara...!

Tack på förhand

196 Inlägg
6 februari 2018
#2
Börja med att läsa av ev. felkoder som finns i händelseminnet.


13 Inlägg
6 februari 2018
Trådstartare
#3
Miniblock skrev:
Börja med att läsa av ev. felkoder som finns i händelseminnet.

Glömde skriva det, har läst av...var 2 felkoder
1 var intermittent glödstift, kan ha legat kvar sen ett var trasigt (böt det för 1mån sedan ungefär)
2 var oregelbunden spänning i generatorn

Men batteriströmmen är det inga problem med, startmotorn går vanligt och den låter hur pigg som helst, även vid -30...och startar som sagt men dör

196 Inlägg
6 februari 2018
#4
Fudj skrev:
Miniblock skrev:
Börja med att läsa av ev. felkoder som finns i händelseminnet.

Glömde skriva det, har läst av...var 2 felkoder
1 var intermittent glödstift, kan ha legat kvar sen ett var trasigt (böt det för 1mån sedan ungefär)
2 var oregelbunden spänning i generatorn

Men batteriströmmen är det inga problem med, startmotorn går vanligt och den låter hur pigg som helst, även vid -30...och startar som sagt men dör

Går den att starta fortfarande? Har du motorvärmare med batteriladdare?

Generator är standard på Volvo V50.


13 Inlägg
6 februari 2018
Trådstartare
#5
Miniblock skrev:
Fudj skrev:
Miniblock skrev:
Börja med att läsa av ev. felkoder som finns i händelseminnet.

Glömde skriva det, har läst av...var 2 felkoder
1 var intermittent glödstift, kan ha legat kvar sen ett var trasigt (böt det för 1mån sedan ungefär)
2 var oregelbunden spänning i generatorn

Men batteriströmmen är det inga problem med, startmotorn går vanligt och den låter hur pigg som helst, även vid -30...och startar som sagt men dör

Går den att starta fortfarande? Har du motorvärmare med batteriladdare?

Generator är standard på Volvo V50.

Den startar vid bogsering (alltid), den startar med motorvärmare (alltid) den startar inte helt utan motorvärmare om de är kallt och den stått några timmar ute.

Har ej med laddare men batteriet är mätt och har rätt volt i batteriet när vi har mätt det (flera gånger). Men tycker att om det vore generatorn (batteriet) så borde den inte starta alls?

7 481 Inlägg
7 februari 2018
#6
är den lättststartad när du bogserar den?? eller har mv i ? min surhink  startar INTE utan mv men den är gammal,,


13 Inlägg
7 februari 2018
Trådstartare
#7
granadadr skrev:
är den lättststartad när du bogserar den?? eller har mv i ? min surhink  startar INTE utan mv men den är gammal,,

Den är "lättstartad" när man bogserar den (startar inte direkt men kanske 50m på 3ans växel) även utan mv. Har man haft mv i nån timme så startar den med tändningen utan problem.

Kan det även då vara  små små vattendroppar i filtret som hinner tina under denna korta period?

7 481 Inlägg
7 februari 2018
#8
nää men kan endå vara filter,, när man bogserar så sugs ju diesel  upp med högre hastighet wink iom motorn snurrar fortare,,  är ej säker dock


4 558 Inlägg
7 februari 2018
#9
Kolla glödstiften igen..

Forummoderator
18 306 Inlägg
7 februari 2018
#10
zzr94092 skrev:
Kolla glödstiften igen..

Tror inte det är problemet. Dagens direktinsprutade dieslar är inte så känsliga för dåliga stift. TS: Hur kallt har ni det?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

13 Inlägg
7 februari 2018
Trådstartare
#11
Hybrid_ skrev:
zzr94092 skrev:
Kolla glödstiften igen..

Tror inte det är problemet. Dagens direktinsprutade dieslar är inte så känsliga för dåliga stift. TS: Hur kallt har ni det?

-25-30 ungefär. Inte konstigt att den inte är lättstartad iofs. Men är så j-vla konstigt att den startar hyffsat lätt, men dör. Batteriet å startmotorn låter som sagt pigg

4 824 Inlägg
8 februari 2018
#12
hur gör du när du startar den? bara vrider om nyckeln eller glöder den tills lampan i instrumenthuset slocknar?

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

7 481 Inlägg
8 februari 2018
#13
Christian S skrev:
hur gör du när du startar den? bara vrider om nyckeln eller glöder den tills lampan i instrumenthuset slocknar?

om han bara drog igång den skulle den aldrig tvärstarta wink   min surdiesel kan tvärstarta dö,, men startar ju då igen på nästa försök,,


13 Inlägg
8 februari 2018
Trådstartare
#14
Christian S skrev:
hur gör du när du startar den? bara vrider om nyckeln eller glöder den tills lampan i instrumenthuset slocknar?

Låter den alltid glöda färdigt, glöder flera gånger också

196 Inlägg
8 februari 2018
#15
Vad har du för felkoder just nu?


4 558 Inlägg
8 februari 2018
#16
Läckage på bränsleslang/nippel/kopparbricka ?
Säger det igen kolla glödstiften...


Sök