S60 2002 glappande instrumenthus

141 Inlägg
Skrivet 13 februari · Inlägg av trådskaparen #1

Tänkte kolla vad panelen tror.

Ska hjälpa min faster med hennes S60 från 2002. Instrumenthuset fungerar dåligt. Lyser bara ibland, färddatorn ser ungefär ut som en rulle på en enarmad bandit, går alltså inte alls att avläsa, krockuddelampan lyser ibland, alla mätare är helt döda men så helt plötsligt funkar det perfekt i 10 sekunder.

Har förstått att det är vanligt att man renoverar instrumenthuset. Men skumt nog så när jag ruskar på motorns styrenhet i motorrummet så har instrumenthuset en tendens att starta igång..

Så frågan är om man ska låta någon titta på detta eller om man helt enkelt skall köpa en nyare bil till henne?

Bilen har gått 21800 mil och är fullt fungerande i övrigt och lär med största sannolikhet gå igenom besiktningen och mekaniskt sett kunna rulla många år till men den ser inte speciellt rolig ut då hon ådragit sig lite repor osv på karossen. Så är det värt att laga den eller skall man slänga ut den på Blocket för typ 7000:-  och köpa en S60 "classic" till henne istället?

Vad tror ni en reparation kan gå på? Bilen i sig är ju inte värd speciellt mycket, säg 15-20.000:- lagad.

Tacksam för tips smile

Kör lite av varje ;)
Jag ska hjälpa dig.. · 1 920 Inlägg
Skrivet 14 februari #2

Det kan vara en dålig lödning som släppt inuti..
JAG hade plockat ner eländet och lödat om under förutsättning att det verkligen är den som spökar.
Försök ta reda på om det är styrenheten och inte bara något med kablarna som går in i den..
Man kan ju röra lite lätt på kablarna eller knacka lite lätt med toppen på en skruvmejsel, ovanpå styrenheten t ex..

Senast redigerat av insatsen (14 februari )

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
Det blir liksom billigare då..
Hobby Fotograf · 588 Inlägg
Skrivet 14 februari #3

Det låter verkligen som "standard" felet på instumenthuset, att den går igång när du skakar på ECU:n är nog vad jag tror en slump. Att löda om instrumenthuset är ganska svårt om man inte är insatt. Är ofta väldigt små lödningar som har spruckit som också är svåra att se. Hitta ett begagnat instrument hus med snarlik mätarställning och byt, eller lämna in på renovering är mitt tips!

Mvh Joakim

2 885 Inlägg
Skrivet 14 februari #4

En grej du kan testa om du ändå kommer fram till att byta mätarhus är att lägga den i ugnen på 50-60c i någon timme.

Detta knep har räddat många apple datorer där det är någopn liten lödning som släppt på grafikkortet.
Skall du ändå kasta mätarhuset så kan du ju testa detta först:)

904 Inlägg
Skrivet 14 februari #5

zemet skrev:
En grej du kan testa om du ändå kommer fram till att byta mätarhus är att lägga den i ugnen på 50-60c i någon timme.

Detta knep har räddat många apple datorer där det är någopn liten lödning som släppt på grafikkortet.
Skall du ändå kasta mätarhuset så kan du ju testa detta först:)

På vilket sätt hjälper detta mot lödningar som släppt?

141 Inlägg
Skrivet 14 februari · Inlägg av trådskaparen #6

Behöver man inte programmera in ett beg mötarhus för att det skall lira med bilen?
Om mätarställning inte stämmer spelar ingen roll då vi inte har för avsikt att sälja bilen utan bara få den körbar för faster..

Kör lite av varje ;)
2 885 Inlägg
Skrivet 14 februari #7

Svarte_Orm skrev:

zemet skrev:
En grej du kan testa om du ändå kommer fram till att byta mätarhus är att lägga den i ugnen på 50-60c i någon timme.

Detta knep har räddat många apple datorer där det är någopn liten lödning som släppt på grafikkortet.
Skall du ändå kasta mätarhuset så kan du ju testa detta först:)

På vilket sätt hjälper detta mot lödningar som släppt?

På macbooken smälte lödtennet igen och fick kontakt:

Bara en vild chansning att det skulle fungera på mätarhuset men skall han ändå kasta mätarhuset så skadar det ju inte att prova:)

904 Inlägg
Skrivet 14 februari #8

zemet skrev:

Svarte_Orm skrev:

zemet skrev:
En grej du kan testa om du ändå kommer fram till att byta mätarhus är att lägga den i ugnen på 50-60c i någon timme.

Detta knep har räddat många apple datorer där det är någopn liten lödning som släppt på grafikkortet.
Skall du ändå kasta mätarhuset så kan du ju testa detta först:)

På vilket sätt hjälper detta mot lödningar som släppt?

På macbooken smälte lödtennet igen och fick kontakt:

Bara en vild chansning att det skulle fungera på mätarhuset men skall han ändå kasta mätarhuset så skadar det ju inte att prova:)

Vad är det för lödtenn som smälter vid 60 grader?

2 885 Inlägg
Skrivet 14 februari #9

Svarte_Orm skrev:

zemet skrev:

Svarte_Orm skrev:
På vilket sätt hjälper detta mot lödningar som släppt?

På macbooken smälte lödtennet igen och fick kontakt:

Bara en vild chansning att det skulle fungera på mätarhuset men skall han ändå kasta mätarhuset så skadar det ju inte att prova:)

Vad är det för lödtenn som smälter vid 60 grader?

Du har rätt, det smälter inte vid 60 grader. Jag som kom ihåg fel.

http://ales.io/2014/03/09/how-to-bake-a-mac.html

170 grader i 7 minuter var receptet för att baka en macbook:)

Jag blandade ihop det hela med hur jag räddade min mobiltelefon efter jag tappat den i vatten.

Senast redigerat av zemet (14 februari )

1 909 Inlägg
Skrivet 14 februari #10

Hej!
Vid 170 grader cellsius har alla komponenter gått åt fanders! Tenn smälter vid ca 290grader!
Nej! Testa först att ta bort kontakterna på instrumenthuset. Kontakfel (oxid) är det absolut vanligaste felet när det gäller elektronik!

Senast redigerat av jaka54 (14 februari )

Jag ska hjälpa dig.. · 1 920 Inlägg
Skrivet 14 februari #11

Helt rätt jaka!
Att det ska vara så himla svårt att ta till sig våra eminenta förslag!
Alltså knacka och känn är vår lösning för att ta reda på var felet etablerat sig..
Vill du lägga eländet i  ugnen, så varsågod, och lycka till..

Senast redigerat av insatsen (14 februari )

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
Det blir liksom billigare då..
904 Inlägg
Skrivet 14 februari #12

jaka54 skrev:
Hej!
Vid 170 grader cellsius har alla komponenter gått åt fanders! Tenn smälter vid ca 290grader!
Nej! Testa först att ta bort kontakterna på instrumenthuset. Kontakfel (oxid) är det absolut vanligaste felet när det gäller elektronik!

Tenn smälter vid 232 grader men lödtenn smälter betydligt tidigare. Vissa legeringar smälter redan vid 170 grader så vid den temperaturen funkar nog zemets knep.

Hobby Fotograf · 588 Inlägg
Skrivet 14 februari #13

d.fagersten skrev:
Behöver man inte programmera in ett beg mötarhus för att det skall lira med bilen?
Om mätarställning inte stämmer spelar ingen roll då vi inte har för avsikt att sälja bilen utan bara få den körbar för faster..

Nej, om du köper ett mätarhus helst med samma artikelnummer så kommer det fungera. Alternativt ett mätarhus från samma årsmodell "bör" fungera utan problem.

2 885 Inlägg
Skrivet 15 februari #14

insatsen skrev:
Helt rätt jaka!
Att det ska vara så himla svårt att ta till sig våra eminenta förslag!
Alltså knacka och känn är vår lösning för att ta reda på var felet etablerat sig..
Vill du lägga eländet i  ugnen, så varsågod, och lycka till..

Vill förtydliga att detta var en sista grej att testa när alla andra alternativ är provade.
Så ja, knacka. känn på kablar och framförallt titta noga på om någon ledning på kretskortet brunnit av.

När allt detta är gjort och du står inför att köpa ett nytt mätarhus kan man testa lägga det i ugnen.
En extremt vild chansning men varför inte prova?smile


Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang



Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck