Köpråd: Billig plåtburk (Toyota Aygo)

Avstängd · 70 Inlägg
Skrivet 2 mars · Inlägg av trådskaparen #1

Hej!

Då jag körde min Audi i diket för några dagar sedan så är det nu dags för en ny bil då Snål-Hansa ej vill laga den. (https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=323663)

Jag är ute efter en så billig bil som möjligt. Ingen gammal Volvo eller dylikt, utan mer en småstadsbil som är billig i drift. Pendlar ca 4 mil om dagen, landsväg och motorväg.

Vill lägga runt 30, absolut max 40k. Min förra Audi krånglade som bara den och ruinerade mig lite halvt och vill därför nu ha en bil som rullar och rullar utan att krångla.

Har fått upp ögonen för Toyota Aygo, Peugeot 107. Men även Mitsubishi Colt som är av den lite större modellen. Några fler modeller som kan rekommenderas? Kända fel?

Tack på förhand!

Senast redigerat av AudiJ (2 mars )

Of World · 2 224 Inlägg
Skrivet 2 mars #2

Köp en prius för 40 lök så får du automat och billig skatt på 360kr om året samt större än A3. Lätt värt enligt mig.

Presidento saknar signatur
Avstängd · 70 Inlägg
Skrivet 2 mars · Inlägg av trådskaparen #3

MrMaz skrev:
Köp en prius för 40 lök så får du automat och billig skatt på 360kr om året samt större än A3. Lätt värt enligt mig.

Verkar svårt att hitta en fräsch Prius med låga miltal för 40k. Samt bor jag i lägenhet så lär bli svårt att ladda den.

Evildan
Skrivet 2 mars #4

AudiJ skrev:

MrMaz skrev:
Köp en prius för 40 lök så får du automat och billig skatt på 360kr om året samt större än A3. Lätt värt enligt mig.

Verkar svårt att hitta en fräsch Prius med låga miltal för 40k. Samt bor jag i lägenhet så lär bli svårt att ladda den.

Den modellen av Prius din budget räcker till är inte av plug-in typ, som min, utan av generation II.
En Prius II behöver du inte ladda, det sköter den själv.

Avstängd · 70 Inlägg
Skrivet 2 mars · Inlägg av trådskaparen #5

Evildan skrev:

AudiJ skrev:

MrMaz skrev:
Köp en prius för 40 lök så får du automat och billig skatt på 360kr om året samt större än A3. Lätt värt enligt mig.

Verkar svårt att hitta en fräsch Prius med låga miltal för 40k. Samt bor jag i lägenhet så lär bli svårt att ladda den.

Den modellen av Prius din budget räcker till är inte av plug-in typ, som min, utan av generation II.
En Prius II behöver du inte ladda, det sköter den själv.

Jaha, smidigt.

Känns dock bättre att köpa en lite fräshare Aygo eller liknande plåtburk. Jag bör ju få en nyare bil med lägre miltal för de pengarna.

Evildan
Skrivet 2 mars #6

AudiJ skrev:

Evildan skrev:

AudiJ skrev:

Verkar svårt att hitta en fräsch Prius med låga miltal för 40k. Samt bor jag i lägenhet så lär bli svårt att ladda den.

Den modellen av Prius din budget räcker till är inte av plug-in typ, som min, utan av generation II.
En Prius II behöver du inte ladda, det sköter den själv.

Jaha, smidigt.

Känns dock bättre att köpa en lite fräshare Aygo eller liknande plåtburk. Jag bör ju få en nyare bil med lägre miltal för de pengarna.

Man får ingen Prius -13 för 35000kr.

Men...

https://m.blocket.se/stockholm/Peugeot_ … 12&w=2
En liten låda köper du lätt.

Avstängd · 70 Inlägg
Skrivet 2 mars · Inlägg av trådskaparen #7

Evildan skrev:

AudiJ skrev:

Evildan skrev:

Den modellen av Prius din budget räcker till är inte av plug-in typ, som min, utan av generation II.
En Prius II behöver du inte ladda, det sköter den själv.

Jaha, smidigt.

Känns dock bättre att köpa en lite fräshare Aygo eller liknande plåtburk. Jag bör ju få en nyare bil med lägre miltal för de pengarna.

Man får ingen Prius -13 för 35000kr.

Men...

https://m.blocket.se/stockholm/Peugeot_ … 12&w=2
En liten låda köper du lätt.

Exakt en sådan låda jag är ute efter hehe.

Har dock hört rätt mycket negativt om franska bilar, men med tanke på att 107:an är skapad av Toyota så bör det vara säkert att köpa den som en Aygo?

Muttley
Skrivet 2 mars #8

AudiJ skrev:

Evildan skrev:

AudiJ skrev:

Jaha, smidigt.

Känns dock bättre att köpa en lite fräshare Aygo eller liknande plåtburk. Jag bör ju få en nyare bil med lägre miltal för de pengarna.

Man får ingen Prius -13 för 35000kr.

Men...

https://m.blocket.se/stockholm/Peugeot_ … 12&w=2
En liten låda köper du lätt.

Exakt en sådan låda jag är ute efter hehe.

Har dock hört rätt mycket negativt om franska bilar, men med tanke på att 107:an är skapad av Toyota så bör det vara säkert att köpa den som en Aygo?

Dags att släppa fördomarna.  Vindarna har vänt.  Franska bilar har gått om tyska med hästlängder kvalitetsmässigt.
Peugeot 107 är en liten rätt okej bil.  Du bör få en välservad sådan för de pengarna du nämner.  En vän på 2.01 över havet pendlade i en sådan i ett par års tid och hade absolut 0 problem.  Han servade tankade och besiktigade.  De var de utgifterna han hade på den.
Själv kör jag ju en megane och det är den mest ekonomiska bil jag ägt.  Har bytt bromsklossar, gummirep och gjort ett oljebyte. Inga konstigheter på den inte.

2 532 Inlägg
Skrivet 2 mars #9

söt bil, påminner om C1, colt är också roliga bilar! hade en 97 tror jag, pigg liten rackare! kostade runt 10.000kr. manuell låda, sa ja den va pigg o gla?

Evildan
Skrivet 2 mars #10

AudiJ skrev:

Evildan skrev:

AudiJ skrev:
Jaha, smidigt.

Känns dock bättre att köpa en lite fräshare Aygo eller liknande plåtburk. Jag bör ju få en nyare bil med lägre miltal för de pengarna.

Man får ingen Prius -13 för 35000kr.

Men...

https://m.blocket.se/stockholm/Peugeot_ … 12&w=2
En liten låda köper du lätt.

Exakt en sådan låda jag är ute efter hehe.

Har dock hört rätt mycket negativt om franska bilar, men med tanke på att 107:an är skapad av Toyota så bör det vara säkert att köpa den som en Aygo?

En jämnrullad Prius kostar ca hundra småkakor till för en -13. En pluggis 30 till ca.

Den tekniska plattformen är Toyota och PSA gjorde inredningen.
Att kolla på en trillingbil, Aygo, C1 och 107 vid köp är:

Vatten i kupébelysningen, tätningen till antennen spricker i bland. Fixat på tio minuter med en liten flatmejsel och en 10mm lednyckel plus packningen för 32kr.

Vattenpumpen kan fukta lite, även det enkelt och billigt att byta.

Annars brukar dom vara problemfria ekonomiska bilar.
Roliga och direkta att köra och den trecylindriga motorn har ett skönt ljud och bra bottendrag.

Vilket märke det står på bilen när den är 5 år spelar ingen roll, även om Toyota är lite vassare när det kommer till GoodWill enligt min erfarenhet då flera vattenpumpar bytts utan kostnad för kunden.

Senast redigerat av Evildan (2 mars )

1 134 Inlägg
Skrivet 2 mars #11

Hur funkar en Aygo i farter på 90+? För jag antar ett det blir en del sådant när man pendlar 4 mil om dagen. Jag skulle snarare säga att det är en bil att åka mellan rödljusen och rondellerna inne i stan med, än att pendla i. Om man tvunget vill ha toyota är nog Auris bättre.

1 702 Inlägg
Skrivet 2 mars #12

Köper man en bil för under 100.000:- får man räkna med grejer som behöver fixas
den Länkade Audi:n för 104.000:- är nog den som ger minst problem med

läs mer i denna tråd:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=323219

smile

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Of World · 2 224 Inlägg
Skrivet 2 mars #13

spillolja skrev:
Köper man en bil för under 100.000:- får man räkna med grejer som behöver fixas
den Länkade Audi:n för 104.000:- är nog den som ger minst problem med

läs mer i denna tråd:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=323219

smile

Nej. En Tfsi är ingen bil man köper om man vill slippa problem.

Presidento saknar signatur
Muttley
Skrivet 2 mars #14

Svarte_Orm skrev:
Hur funkar en Aygo i farter på 90+? För jag antar ett det blir en del sådant när man pendlar 4 mil om dagen. Jag skulle snarare säga att det är en bil att åka mellan rödljusen och rondellerna inne i stan med, än att pendla i. Om man tvunget vill ha toyota är nog Auris bättre.

Jag blev förvånad över hur bra det gick i den aygo jag hyrde för 2-3 år sedan över en dag.  Vi körde väl 10 mil eller något.  Runt 100 så var den väl visst lite högljudd men acceptabel för den storleken.   Jag satt helt okej trots längd och storlek.
Vi visste inte att vi skulle få en aygo när jag bokade.  Men vi satt 4 stycken i den. 2 kvinnor i baksätet 2 män fram.  Blev ju såklart trångt bak men det dög för de 10 milen.

1 702 Inlägg
Skrivet 2 mars #15

MrMaz skrev:
Nej. En Tfsi är ingen bil man köper om man vill slippa problem.

min nuvarnade VW Tfsi med kedja  är den som rullat mest bekymmersfritt på dom 11.000   jag averkat med den, några småfel oftast sånt jag haft sönder själv, samt bromskivor fram som såg ut såhär:
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206321/206321-2299647d17084c99d44056ae2bbe76d3.jpg


det sista jag bytte var en ballast till dom Xenonkittade extraljusen, kommer även att byta ett galler i stötfångaren efter att ha kör in i en snöhög när vårvärmen kommer

dom som haft problem är inte riktigt vän med bilen

wink

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Forum- och sitemoderator · 10 791 Inlägg
Skrivet 2 mars #16

spillolja skrev:
Köper man en bil för under 100.000:- får man räkna med grejer som behöver fixas
den Länkade Audi:n för 104.000:- är nog den som ger minst problem med

läs mer i denna tråd:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=323219

smile

Du är rolig du. Men TS kanske missar ironin vilket kan bli dyrt.

Vår Prius som nu börjar bli till åren, minst sagt, rullar på. Min i augusti -17 inköpta pendlarsläde för en mycket låg 5-siffrig summa rullar på den med. Men jag gjorde läxan och köpte en väldokumenterad pulka. Tittade på några lik innan det blev affär. Fast ombesiktning på för vita blinkers var fan lågt... Bytt idag. Lustigt nog var det lätt.

En kollega köpte en ny Citroen C1 för 10 år sedan (2008) och den går fortfarande som en klocka. Låter illa vid start men vi pratar tokblonderad dam på 40+ här...

Min
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-5ce49e76baa43fd2121113e71f5493fe.jpg

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
skånsk högflygande adel · 6 440 Inlägg
Skrivet 2 mars #17

om du rör dig utanför stadskärnan oftare än en gång i månaden så hade jag tittat på större bilar

minst polo storlek

298 Inlägg
Skrivet 2 mars #18

Har haft min Aygo -08 i 2 år nu, avverkat kanske 4-5tusen mil. Bara går o går.  Perfekt mjölkbil.

Forum- och sitemoderator · 10 791 Inlägg
Skrivet 2 mars #19

-jimmy skrev:
Har haft min Aygo -08 i 2 år nu, avverkat kanske 4-5tusen mil. Bara går o går.  Perfekt mjölkbil.

Jo. Aygo/C1/107 är samma bil och tillverkades på samma lina så det är mest en smaksak vilken man väljer.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Toyota_Aygo

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Evildan
Skrivet 2 mars #20

Hybrid_ skrev:

spillolja skrev:
Köper man en bil för under 100.000:- får man räkna med grejer som behöver fixas
den Länkade Audi:n för 104.000:- är nog den som ger minst problem med

läs mer i denna tråd:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=323219

smile

Du är rolig du. Men TS kanske missar ironin vilket kan bli dyrt.

Vår Prius som nu börjar bli till åren, minst sagt, rullar på. Min i augusti -17 inköpta pendlarsläde för en mycket låg 5-siffrig summa rullar på den med. Men jag gjorde läxan och köpte en väldokumenterad pulka. Tittade på några lik innan det blev affär. Fast ombesiktning på för vita blinkers var fan lågt... Bytt idag. Lustigt nog var det lätt.

En kollega köpte en ny Citroen C1 för 10 år sedan (2008) och den går fortfarande som en klocka. Låter illa vid start men vi pratar tokblonderad dam på 40+ här...

Min
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-5ce49e76baa43fd2121113e71f5493fe.jpg

Du behöver fylla på waschflüssigkeit snart ser det ut som.

Trillingarna brukar sällan ge sina ägare några större problem men händer något är bilarna väldigt lättmekade. En släkting hade en X3 en e61 en -62 Impala samt en Aygo, på mornarna slogs han och hans fru om Toylådan att ratta på småvägarna utanför staden dom bör utanför. Bägge BMWna såldes och en C1 samt en familjevänligare rymlig Avensis köptes istället.


Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang