Varför känns begagnade volvos alltid svajiga?

h3nrys
4 maj 2018 · 60 Inlägg

Hej undrat detta ett tag och fick en till bekräftelse av det då jag nyss köpt en V70 2004.

Alla begagnade stora Volvo typ V70 850 jag kört som har typ 20000 på mätaren känns svajiga i chassit när man kör. Detta har jag aldrig upplevt på andra märken som gått lika långt eller längre.

Är det fler som upplevt detta eller är det bara jag som råkat ut för dessa slapp chassin?!

Finns det nån förklaring? 🤔

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 maj 2018 · 14 041 Inlägg

h3nrys skrev:
Hej undrat detta ett tag och fick en till bekräftelse av det då jag nyss köpt en V70 2004.

Alla begagnade stora Volvo typ V70 850 jag kört som har typ 20000 på mätaren känns svajiga i chassit när man kör. Detta har jag aldrig upplevt på andra märken som gått lika långt eller längre.

Är det fler som upplevt detta eller är det bara jag som råkat ut för dessa slapp chassin?!

Finns det nån förklaring? 🤔

Det kan bero på vilka andra bilar du jämför med. Jämför du med bilar som väger en bråkdel av en Volvo så kan en Volvo upplevas svajig. Det är min teori iaf.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Marlboroman
4 maj 2018 · 8 229 Inlägg

Mjuka chassien redan från fabrik, och sedan tar åldern ut sin rätt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
h3nrys
4 maj 2018 · 60 Inlägg

Bmw 3-5 serie
Audi 4-6
Saab 93 95
VW passat
Opel
Mazda
passat
Dom jag kom på just nu

h3nrys
4 maj 2018 · 60 Inlägg

Dom har ifs bäst komfort också.
Kan de ha med det att göra?

Xebers76
4 maj 2018 · 2 265 Inlägg

Dem brukar ju lida av problem med bussningarna i dem nedre länkarmarna fram, då blir det svajigt, men ingen som byter ut dem då det ofta går att köra endå

Muttley
4 maj 2018 ·

De behöver inte ens ha gått över 20.   Volvo är i regel mer svajjiga jämfört med andra bilar.

V70 är ju nästintill lika svampiga som en äldre amerikanare.  Min förra cts från -04 hade betydligt styvare väghållning och var 100 gånger mer komfortabel än alla volvos jag kört wink
Tung bil och mjukt chassi helt enkelt.

Soulman
4 maj 2018 · 1 271 Inlägg

Ingen aning om hur en 14 år gammal v70 känns men som du beskriver så liknar det den helt fabriksnya 2011 v70 R-Design jag köpte och körde i 6 månader. Därefter var det nog. Riktigt riktigt obehaglig i allt över 90km i timmen om det dök uppnågon kurva på vägen.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Mangisen
4 maj 2018 · 1 034 Inlägg

Soulman skrev:
Ingen aning om hur en 14 år gammal v70 känns men som du beskriver så liknar det den helt fabriksnya 2011 v70 R-Design jag köpte och körde i 6 månader. Därefter var det nog. Riktigt riktigt obehaglig i allt över 90km i timmen om det dök uppnågon kurva på vägen.

Är du säker på att det inte var nåt fel på den?
Kör en 2015 v70 D4 i jobbet, väldigt bekväm men som sagt, lite som att åka båt, väl mjuk i fjädringen, men den är aldrig obehaglig att köra även i högre hastigheter, ligger man på rejält i kurvor så märker man en ordentlig understyrning dock.
Kör mestadels landsväg 30-50 mil per dag

Nybergrobin
4 maj 2018 · 2 378 Inlägg

köper du en v70 (tex) så är oftast inte en enda framvagnsdetalj bytt innan den gått 20k mil...detta påverkar absolut väghållningen!  Sedan så är det ingen sportbil direkt.....den ska vara komfortabel helt enkelt

M123
4 maj 2018 · 962 Inlägg

Nu har jag inte någon själv men dom jag kört tycker jag man känner karossen vrider sig vid torpeden och liksom linkar hallt i bakvagnen i kurvor. Sen som någon skrev understyrd.
Är väl en tidstypisk skitbil i en skitera där inget görs riktigt med stolthet och konsumenter köper vad alla andra kompisar på Facebook köpt.

Du få nog leva med att du köpt en Volvo och hur en mordern Volvo är.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 maj 2018 · 13 735 Inlägg

Gör så här nästa gång du är ute och åker..  Kolla in i alla bilar du åker förbi..   Du kommer hitta svaret.  För varje gång du rullar förbi någon tysk skitbil så sitter det en medelålders gubbe helt själv    medans när du rullar förbi en Volvo V70 kommer du se att det i regel är bilar full lastade upp till tak  ungar kärring och totalt full packad i skuffen gärna med en stor husvagn bakom... Inte så märkligt att grejerna slits när dom används

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
skanepiraten
5 maj 2018 · 466 Inlägg

Ja som många säger att efter 20k mil så börjar bussningar ha gjort sitt.

MEN på många modeller kan man välja vid nyköp vilken chassi typ man vill ha komfort eller kanske sport wink
Bara på en äldre modell som V50 är det natt o dag på dom bilarna, upptäckte detta efter att jag provkört några o fått det förklarat tongue

Många köper komfort modellen för den är billigast ^^ och ja för att det är komfort.

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
torsen
5 maj 2018 · 7 233 Inlägg

h3nrys skrev:
Hej undrat detta ett tag och fick en till bekräftelse av det då jag nyss köpt en V70 2004.

Alla begagnade stora Volvo typ V70 850 jag kört som har typ 20000 på mätaren känns svajiga i chassit när man kör. Detta har jag aldrig upplevt på andra märken som gått lika långt eller längre.

Är det fler som upplevt detta eller är det bara jag som råkat ut för dessa slapp chassin?!

Finns det nån förklaring? 🤔

Upplevt samma sak då jag kört en V70 som tillhör en kompis.
Även olastad V70 kränger mer än andra bilar.
Kanske det som kallas komfort?

Evildan
5 maj 2018 ·

Det är ett av företagets säkerhetstänk.
En bil som upplevs instabil och beter sig sådär likt en gunghäst framförs av ren självbevarelsedrift i lägre hastigheter.

Xebers76
5 maj 2018 · 2 265 Inlägg

Evildan skrev:
Det är ett av företagets säkerhetstänk.
En bil som upplevs instabil och beter sig sådär likt en gunghäst framförs av ren självbevarelsedrift i lägre hastigheter.

Då måste ju gamla jänk vara dem säkraste bilarna på våra vägar lol

Evildan
5 maj 2018 ·

Xebers76 skrev:

Evildan skrev:
Det är ett av företagets säkerhetstänk.
En bil som upplevs instabil och beter sig sådär likt en gunghäst framförs av ren självbevarelsedrift i lägre hastigheter.

Då måste ju gamla jänk vara dem säkraste bilarna på våra vägar lol

Yupp, i 30km/h överlever man även i en sådan...oftast.

Men i högre hastigheter uppåt 70km/h...
https://youtu.be/joMK1WZjP7g

Xebers76
5 maj 2018 · 2 265 Inlägg

Evildan skrev:

Xebers76 skrev:

Evildan skrev:
Det är ett av företagets säkerhetstänk.
En bil som upplevs instabil och beter sig sådär likt en gunghäst framförs av ren självbevarelsedrift i lägre hastigheter.

Då måste ju gamla jänk vara dem säkraste bilarna på våra vägar lol

Yupp, i 30km/h överlever man även i en sådan...oftast.

Men i högre hastigheter uppåt 70km/h...
https://youtu.be/joMK1WZjP7g

Tur att cruising sker i gångfart tongue

h3nrys
5 maj 2018 · 60 Inlägg

Okej alltså många som håller med smile
Vilka bussningar är det man bör byta ut? Är det dyrt/svårt om man vill göra själv?

zzr94092
5 maj 2018 · 4 385 Inlägg

Kan bero på att ej turbo bilarna inte har någon k-jämnare bak....

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang