3903
Sök

Sthlm / vart trimma Audi A5 2.0 TFSI -12 / Turbo/spridare osv.

noob
112 Inlägg
6 maj 2018
Trådstartare
#1
Hallå!

Jag överväger att slänga mera stålar på kärran. Däremot känner jag mig vilsen, svårt att få ett humm om hur mycket pengar som get hur mycket häst.
Bor i Stockholm, vem bör jag konsultera för att få en offert på både jobb och delar?

Tacksam för svar.

-lärling :)

1 271 Inlägg
6 maj 2018
#2
Generellt kan man nog säga att skruvar du inte själv får du mer för pengarna att köpa en annan bil med den effekt du önskar. Audi har ju fina RS modeller om det är märket du går igång på, eller varför inte 3,0 Tfsi. Du får lägga nånstans mellan 50-100k på din 2,0 för att få ut den efftekten om det är ditt mål.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

Forummoderator
18 306 Inlägg
6 maj 2018
#3
Trimma en 2.0 TFSi är väl inte att rekommendera. Motorerna är mindre bra. Lyd Soulmans förslag och byt bil. Helst inte en AUDI.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Avstängd
70 Inlägg
7 maj 2018
#4
Trollkonto. Innehåll raderat.

Avstängd
70 Inlägg
7 maj 2018
#5
Trollkonto. Innehåll raderat.

Forummoderator
18 306 Inlägg
7 maj 2018
#6
Suck...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 690 Inlägg
7 maj 2018
#7
Hefal skrev:
Hallå!

Jag överväger att slänga mera stålar på kärran. Däremot känner jag mig vilsen, svårt att få ett humm om hur mycket pengar som get hur mycket häst.
Bor i Stockholm, vem bör jag konsultera för att få en offert på både jobb och delar?

Tacksam för svar.

Hur mycket är gjort ?

Jag fick min gamla bil mappad hos Vtech utanför Södertälje, helt klart värt c:

De/Dem

1 271 Inlägg
7 maj 2018
#8
xXSammy skrev:
Hefal skrev:
Hallå!

Jag överväger att slänga mera stålar på kärran. Däremot känner jag mig vilsen, svårt att få ett humm om hur mycket pengar som get hur mycket häst.
Bor i Stockholm, vem bör jag konsultera för att få en offert på både jobb och delar?

Tacksam för svar.

Hur mycket är gjort ?

Jag fick min gamla bil mappad hos Vtech utanför Södertälje, helt klart värt c:

Vtech har jobbat många år med dessa 2.0TFSI och har full koll på både hårdvara och mjukvara. Mycket vanligt att stoppa in en K04, större pump och grövre DP med nytt avgas. Ger ungefär stabila 300hk+

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

Evildan
8 maj 2018
#9
Jag vet ju inte vilken av dessa 2.0 du har kvalitetsmässigt men om den redan nu förbrukar olja mellan servicarna skulle inte jag överväga att höja förbränningstrycket öht. Har du en av de motorer som inte förbrukar olja mellan servicarna skulle inte jag överväga att höja förbränningstrycket då detta kan förstöra en sådan känslig motor.
Växellådan då? En dubbelkoppling är ju även den en rätt känslig apparatur och om den behagar hantera effektökningen på ett hållbart vis är jag mycket tveksam till. En manuell låda har ju ett sådanhäringa känsligt dubbelmassesvänghjul så mer effekt genom det torde inte heller det vara en god idé.
Fungerar din A5 utmärkt maskinellt i nuläget så förstör inte det scenariot är mitt råd.
Vill du ha fler hästkrafter och åka fortare köp inte en Audi med V6 då dessa har ett utbrett problem med kamkedjespännare...förutom oljetörst.
Detta ovan är vad som skrivs och berättas om återkommande i fackpress, kvällspress, SVT, SR osv vilket även stämmer med mina egna erfarenheter av dessa konstruktioner.
Ergo: Vill du åka med högre effekt och samtidigt statistiskt sett pålitligt byt koncern.
Senast redigerat av Evildan (8 maj 2018)

Ubåtsingenjör
7 371 Inlägg
8 maj 2018
#10
Han vill ha tips om hur han ska trimma sin Audi, att ni inte gillar koncernen har absolut inget med saken att göra. Sluta trolla, suck....


Fri fart för ett fritt folk!
14 723 Inlägg
8 maj 2018
#11
Polarn fick ur 370hk i motot på sin skoda med samma maskin.   Motorn är det inget fel på som sådan.. Den tål rätt mycket.     Att dom drar olja är väldigt olika vissa gör det vissa gör det inte...     Kedjan byter man så klart när man trimmar bilen        han körde s3 spridare och lite sånna grejer   topp och block var helt orginal och gick väldigt bra fint register  satt ett k04-64 turbo ombyggd högtryckspump  men bara saker som var att bulta dit..  Skulle utan tvekan trimma en sån motor   drar den olja så är det en utmärkt anledning att byta till smidda kolvar och h-profil  så kan man vrida på kranen ordenkligt

Kör fort så hinner inget hända...

Evildan
8 maj 2018
#12
SportPilot skrev:
Han vill ha tips om hur han ska trimma sin Audi, att ni inte gillar koncernen har absolut inget med saken att göra. Sluta trolla, suck....

Men du pysen, har du något matnyttigt att tillföra tråden som kan hjälpa TS istället?

Evildan
8 maj 2018
#14
SportPilot skrev:
https://www.stertman.se/mjukvara/1328-audi-a5-20tsi-b8-stm-mjukvara.html

TS har iofs angivit sthlm (det betyder Stockholm) men är TS villig att köra 60km till Nynäshamn kanske Stertman är ett förslag lika illa som något annat gällande en mjukvarumodifiering.
Men ska det göras en seriös motorbyggnation liknande som growe beskrev med nya kolvar, stakar, kamaxlar, kamdrivning, turbo, oljetryckrör som är några av den motorns svaga pungter kanske en sådan motor kan bli riktigt bra i slutändan.
Senast redigerat av Evildan (8 maj 2018)

196 Inlägg
8 maj 2018
#15
Growe skrev:
Polarn fick ur 370hk i motot på sin skoda med samma maskin.   Motorn är det inget fel på som sådan.. Den tål rätt mycket.     Att dom drar olja är väldigt olika vissa gör det vissa gör det inte...     Kedjan byter man så klart när man trimmar bilen        han körde s3 spridare och lite sånna grejer   topp och block var helt orginal och gick väldigt bra fint register  satt ett k04-64 turbo ombyggd högtryckspump  men bara saker som var att bulta dit..  Skulle utan tvekan trimma en sån motor   drar den olja så är det en utmärkt anledning att byta till smidda kolvar och h-profil  så kan man vrida på kranen ordenkligt

RS:en har en helt annan motor, Audin är längsmonterad och Skodan tvärmonterad. Dem skiljer sig invändigt, det är andra stakar och kolvar på RS:en. Audi 8F hade en hel del "issues" med för hög oljeförbrukning pga kassa kolvringar. Ur trimnings aspekt hade jag heller inte valt en FSI att trimma utan en MPI. FSI bilar är byggda för att gå snålt, men som sagt ur effekt/vridmoments synpunkt så är MPI överlägsen.

Lite kuriosa, nya Audi RS3 har både FSI och MPI insprutning, FSI för när du vill åka "snålt" & MPI för kraft.

http://bioage.typepad.com/.a/6a00d8341c4fbe53ef01a3fc33785b970b-800wi



Sök