Kan man hitta billiga däck?

Lockis
18 maj 2018 · 58 Inlägg

Hej, jag har inte hunnit byta vinterdäcken till sommardäck än, mina sommardäck är okörbar på, behövs nya.

Har ringt några däckbutiker och som billigast fick jag ett pris på 7300 med omlägging och balansering. Men det är fortfarande mycket pengar för mig. Kan tänkta mig att det är omöjligt att halvera den summan men åtminstone runt 500 kronor skulle göra mig 2300 gånger gladare.

Var på nätet eller nätbutik kan man hitta ok däck till ett pris runt 5000 kronor, billigare ännu bättre men svårt nog att komma under det.

Sen en fråga, varför jag fick så dyrt pris var för att säljaren sa att jag har "ovanlig" dimension på däcket.

255/35
225/40
18" är fälgen på. Snälla hjälp mig hitta passande däck

Lockis
18 maj 2018 · 58 Inlägg

En fråga på det här, en del däck har alltid bostäver som Z, R och så, vad är det? Är det viktigt att däcken man ska köpa har samma bokstav?

Redibo
18 maj 2018 · 8 Inlägg

https://www.bythjul.com/sok/storlek/dac … e=619,2567

https://www.bythjul.com/sok/storlek/dac … e=553,1788

Där har du dina dimensioner. Huruvida de däcken är bra eller inte törs jag inte svara på, läs tester. Men Bythjul har varit extremt smidiga de gånger jag beställt därifrån!

caromania Forummoderator
18 maj 2018 · 9 296 Inlägg

Nu ska jag vara lite pekpinnig och tråkig men om du har 255/35/18 så ska du ha råd med däck eftersom jag drar slutsatsen att du inte åker runt i en Corolla från -97. Men ok. Slut på gnällig föreläsning.

Har du kollat begagnade (men bra) däck m fälg på blocket? Man kan göra fynd. Tänk på att ditt bultmönster etc kan passa olika bilar.

Vad har du för originaldimension? Återgå till den.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
18 maj 2018 · 4 917 Inlägg

800 betalade jag för 4 begagnade däck på min corolla 98 med montering och balansering,och det facila priset kommer ni nog inte under smile

Senast redigerat av chanstagarn (18 maj 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
caromania Forummoderator
18 maj 2018 · 9 296 Inlägg

chanstagarn skrev:
800 betalade jag för 4 begagnade däck på min corolla 98 med montering och balansering,och det facila priset kommer ni nog inte under smile

Och då var de inte 255/35/18..?

Och. Har man inte råd med 7300 för fyra däck monterat och balanserat så har man nog tyvärr för dyr bil. hmm Inte för att dissa utan bara ett konstaterande att det tyvärr kostar.

Begagagnade på blocket är nog det bästa alternativet.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
18 maj 2018 · 7 231 Inlägg

Rekommenderar att köpa "märkesdäck" från dackonline.
Dom har kontrakterade gummiverkstäder som: demonterar det gamla däcket, monterar det nya däcket samt balanserar det för 150:- per hjul.
Huruvida byte på bil ingår vet jag inte, eftersom jag alltid har lämnat/hämtat lösa hjul.

B t w, vad är det för bil med den låga profilen?
Måsta vara ruskigt okomfortabelt!
Men vid korvmojjen så...……..

Senast redigerat av torsen (18 maj 2018)

Lockis
19 maj 2018 · 58 Inlägg

caromania skrev:
Nu ska jag vara lite pekpinnig och tråkig men om du har 255/35/18 så ska du ha råd med däck eftersom jag drar slutsatsen att du inte åker runt i en Corolla från -97. Men ok. Slut på gnällig föreläsning.

Har du kollat begagnade (men bra) däck m fälg på blocket? Man kan göra fynd. Tänk på att ditt bultmönster etc kan passa olika bilar.

Vad har du för originaldimension? Återgå till den.

Jag har fälgar, är ute efter däck (gummi) bara.

Lockis
19 maj 2018 · 58 Inlägg

torsen skrev:
Rekommenderar att köpa "märkesdäck" från dackonline.
Dom har kontrakterade gummiverkstäder som: demonterar det gamla däcket, monterar det nya däcket samt balanserar det för 150:- per hjul.
Huruvida byte på bil ingår vet jag inte, eftersom jag alltid har lämnat/hämtat lösa hjul.

B t w, vad är det för bil med den låga profilen?
Måsta vara ruskigt okomfortabelt!
Men vid korvmojjen så...……..

en BMW. Aldrig lagt märke till komforten men tycker inte den är så okomfortabel.

Jokabsson
19 maj 2018 · 1 175 Inlägg

torsen skrev:
Rekommenderar att köpa "märkesdäck" från dackonline.
Dom har kontrakterade gummiverkstäder som: demonterar det gamla däcket, monterar det nya däcket samt balanserar det för 150:- per hjul.
Huruvida byte på bil ingår vet jag inte, eftersom jag alltid har lämnat/hämtat lösa hjul.

B t w, vad är det för bil med den låga profilen?
Måsta vara ruskigt okomfortabelt!
Men vid korvmojjen så...……..

Håller med om att man ska köpa "rediga" däck och inte snåla såvida målet inte är att sladda slut på dem.

Men 150kr/st för montering och balansering?? Det billigaste jag lyckades skramla fram här i stan var 190kr/däcket för att verkstan hade räknat fel när jag ringde och frågade om pris. Skulle egentligen kostat 300kr/däcket för montering och balansering men eftersom de hade lovat ett annat pris över telefon, gick de med på det billiga priset "för denna gången".

En annan verkstad skulle ha 425kr/däcket och det är där någonstans de flesta ligger, åtminstone av min erfarenhet efter att ha frågat 4 olika verkstäder. Detta gäller 17 tums fälgar. Blir ännu dyrare på 18 tum.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Muttley
19 maj 2018 ·

Cracksoup skrev:

torsen skrev:
Rekommenderar att köpa "märkesdäck" från dackonline.
Dom har kontrakterade gummiverkstäder som: demonterar det gamla däcket, monterar det nya däcket samt balanserar det för 150:- per hjul.
Huruvida byte på bil ingår vet jag inte, eftersom jag alltid har lämnat/hämtat lösa hjul.

B t w, vad är det för bil med den låga profilen?
Måsta vara ruskigt okomfortabelt!
Men vid korvmojjen så...……..

Håller med om att man ska köpa "rediga" däck och inte snåla såvida målet inte är att sladda slut på dem.

Men 150kr/st för montering och balansering?? Det billigaste jag lyckades skramla fram här i stan var 190kr/däcket för att verkstan hade räknat fel när jag ringde och frågade om pris. Skulle egentligen kostat 300kr/däcket för montering och balansering men eftersom de hade lovat ett annat pris över telefon, gick de med på det billiga priset "för denna gången".

En annan verkstad skulle ha 425kr/däcket och det är där någonstans de flesta ligger, åtminstone av min erfarenhet efter att ha frågat 4 olika verkstäder. Detta gäller 17 tums fälgar. Blir ännu dyrare på 18 tum.

Betalar med max 150 spänn för att få på gummi och balanserat.  Men då lämnar jag i för sig in lösa fälgar med däck som jag beställt själv.   

Hade förr en kontakt som till och med la om mc hjulen för 150 spänn balanserat och klart :p

Jokabsson
19 maj 2018 · 1 175 Inlägg

Muttley skrev:

Cracksoup skrev:

torsen skrev:
Rekommenderar att köpa "märkesdäck" från dackonline.
Dom har kontrakterade gummiverkstäder som: demonterar det gamla däcket, monterar det nya däcket samt balanserar det för 150:- per hjul.
Huruvida byte på bil ingår vet jag inte, eftersom jag alltid har lämnat/hämtat lösa hjul.

B t w, vad är det för bil med den låga profilen?
Måsta vara ruskigt okomfortabelt!
Men vid korvmojjen så...……..

Håller med om att man ska köpa "rediga" däck och inte snåla såvida målet inte är att sladda slut på dem.

Men 150kr/st för montering och balansering?? Det billigaste jag lyckades skramla fram här i stan var 190kr/däcket för att verkstan hade räknat fel när jag ringde och frågade om pris. Skulle egentligen kostat 300kr/däcket för montering och balansering men eftersom de hade lovat ett annat pris över telefon, gick de med på det billiga priset "för denna gången".

En annan verkstad skulle ha 425kr/däcket och det är där någonstans de flesta ligger, åtminstone av min erfarenhet efter att ha frågat 4 olika verkstäder. Detta gäller 17 tums fälgar. Blir ännu dyrare på 18 tum.

Betalar med max 150 spänn för att få på gummi och balanserat.  Men då lämnar jag i för sig in lösa fälgar med däck som jag beställt själv.   

Hade förr en kontakt som till och med la om mc hjulen för 150 spänn balanserat och klart :p

Billigt!
Jag lämnar ju iofs in mina fälgar med de gamla mögliga däcken på för att de ska krängas av och sedan återvinnas. Sedan kränga på de nya som jag köpt online.

Ska leta hårdare nästa gång.. Tycker det är för dyrt med krängning och balansering för totalt 1500kr.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Muttley
19 maj 2018 ·

Cracksoup skrev:

Muttley skrev:

Cracksoup skrev:

Håller med om att man ska köpa "rediga" däck och inte snåla såvida målet inte är att sladda slut på dem.

Men 150kr/st för montering och balansering?? Det billigaste jag lyckades skramla fram här i stan var 190kr/däcket för att verkstan hade räknat fel när jag ringde och frågade om pris. Skulle egentligen kostat 300kr/däcket för montering och balansering men eftersom de hade lovat ett annat pris över telefon, gick de med på det billiga priset "för denna gången".

En annan verkstad skulle ha 425kr/däcket och det är där någonstans de flesta ligger, åtminstone av min erfarenhet efter att ha frågat 4 olika verkstäder. Detta gäller 17 tums fälgar. Blir ännu dyrare på 18 tum.

Betalar med max 150 spänn för att få på gummi och balanserat.  Men då lämnar jag i för sig in lösa fälgar med däck som jag beställt själv.   

Hade förr en kontakt som till och med la om mc hjulen för 150 spänn balanserat och klart :p

Billigt!
Jag lämnar ju iofs in mina fälgar med de gamla mögliga däcken på för att de ska krängas av och sedan återvinnas. Sedan kränga på de nya som jag köpt online.

Ska leta hårdare nästa gång.. Tycker det är för dyrt med krängning och balansering för totalt 1500kr.

Ja jag menade såklart hjul :p  Lämnar hjulen med dåliga däck på och har med nya för omläggning.   Gamla däck har man ingen nytta av.   
De jag lämnar hos är av mindre verkstad men med korrekt tillvägagångsätt.   Att gå till de större blir så fruktansvärt dyrt har jag uppfattat det som.  Sen passar jag på att byta vid lågsäsongen för däckskifte.

Lockis
19 maj 2018 · 58 Inlägg

Senaste inläggen, vilka bra svar på min fråga. Det uppskattas rejält.

Muttley
19 maj 2018 ·

Lockis skrev:
Senaste inläggen, vilka bra svar på min fråga. Det uppskattas rejält.

dackonline.se
bythjul.se
google.

Så kommer du undan mycket billigare. Och med de du syftar på så menas det att du bör söka efter någon som är billigare.
Om inte så köp 16" komplett, för 8500 kr fraktfritt så har man det vid dörren.

Jokabsson
19 maj 2018 · 1 175 Inlägg

Muttley skrev:

Cracksoup skrev:

Muttley skrev:

Betalar med max 150 spänn för att få på gummi och balanserat.  Men då lämnar jag i för sig in lösa fälgar med däck som jag beställt själv.   

Hade förr en kontakt som till och med la om mc hjulen för 150 spänn balanserat och klart :p

Billigt!
Jag lämnar ju iofs in mina fälgar med de gamla mögliga däcken på för att de ska krängas av och sedan återvinnas. Sedan kränga på de nya som jag köpt online.

Ska leta hårdare nästa gång.. Tycker det är för dyrt med krängning och balansering för totalt 1500kr.

Ja jag menade såklart hjul :p  Lämnar hjulen med dåliga däck på och har med nya för omläggning.   Gamla däck har man ingen nytta av.   
De jag lämnar hos är av mindre verkstad men med korrekt tillvägagångsätt.   Att gå till de större blir så fruktansvärt dyrt har jag uppfattat det som.  Sen passar jag på att byta vid lågsäsongen för däckskifte.

Ptja, det går att göra fräna gungor av bildäck, så visst finns det second hand-anvädning av dem wink

Man får nog leta bland kontakter för att hitta något prisvärt. Som sagt, 425kr/däcket betalar jag inte.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
caromania Forummoderator
20 maj 2018 · 9 296 Inlägg

Lockis skrev:

caromania skrev:
Nu ska jag vara lite pekpinnig och tråkig men om du har 255/35/18 så ska du ha råd med däck eftersom jag drar slutsatsen att du inte åker runt i en Corolla från -97. Men ok. Slut på gnällig föreläsning.

Har du kollat begagnade (men bra) däck m fälg på blocket? Man kan göra fynd. Tänk på att ditt bultmönster etc kan passa olika bilar.

Vad har du för originaldimension? Återgå till den.

Jag har fälgar, är ute efter däck (gummi) bara.

Och eftersom du efterfrågade billigare lösningar så är en billigare lösning att du köper en uppsättning med andra hjul på blocket (fälg med däck) och sedan åker med dessa denna säsong eftersom du inte har råd att köpa däck till dina finare fälgar? De fina fälgarna kan du ju fortfarande behålla tills du får råd att köpa däck.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Christian S
20 maj 2018 · 4 816 Inlägg

Lockis skrev:
En fråga på det här, en del däck har alltid bostäver som Z, R och så, vad är det? Är det viktigt att däcken man ska köpa har samma bokstav?

här du kan läs vad allt som står på däcket betyder https://www.dackonline.se/reifennews.html wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
20 maj 2018 · 4 917 Inlägg

caromania skrev:
Och eftersom du efterfrågade billigare lösningar så är en billigare lösning att du köper en uppsättning med andra hjul på blocket (fälg med däck) och sedan åker med dessa denna säsong eftersom du inte har råd att köpa däck till dina finare fälgar? De fina fälgarna kan du ju fortfarande behålla tills du får råd att köpa däck.

Närmar sig MIN nivå..
smile

Senast redigerat av chanstagarn (20 maj 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
SportPilot Ubåtsingenjör
20 maj 2018 · 7 228 Inlägg

Cracksoup skrev:

Muttley skrev:

Cracksoup skrev:

Billigt!
Jag lämnar ju iofs in mina fälgar med de gamla mögliga däcken på för att de ska krängas av och sedan återvinnas. Sedan kränga på de nya som jag köpt online.

Ska leta hårdare nästa gång.. Tycker det är för dyrt med krängning och balansering för totalt 1500kr.

Ja jag menade såklart hjul :p  Lämnar hjulen med dåliga däck på och har med nya för omläggning.   Gamla däck har man ingen nytta av.   
De jag lämnar hos är av mindre verkstad men med korrekt tillvägagångsätt.   Att gå till de större blir så fruktansvärt dyrt har jag uppfattat det som.  Sen passar jag på att byta vid lågsäsongen för däckskifte.

Ptja, det går att göra fräna gungor av bildäck, så visst finns det second hand-anvädning av dem wink

Man får nog leta bland kontakter för att hitta något prisvärt. Som sagt, 425kr/däcket betalar jag inte.

425 per däck är rent ocker, dyraste jag sett är 250 och då vände jag i dörren... skulle aldrig få för mig att betala mer än 150/däck och då ska det va vitt

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang