Kan man hitta billiga däck?

Lockis
20 maj 2018 · 58 Inlägg

Är inte hemma och kan inte titta på registreringsbeviset så jag gick på biluppgifter och det här står om bilen:

Däck fram: 205/55R 16 91
Bak: 205/55R 16 91
Fälg fram och bak: 7JX16/ ET34

vad det nu betyder.

Alltså är orginalfälgarna bara 16"

Så snubben som ägde den innan har bytt upp den till 18"

caromania Forummoderator
20 maj 2018 · 9 296 Inlägg

Lockis skrev:
Är inte hemma och kan inte titta på registreringsbeviset så jag gick på biluppgifter och det här står om bilen:

Däck fram: 205/55R 16 91
Bak: 205/55R 16 91
Fälg fram och bak: 7JX16/ ET34

vad det nu betyder.

Alltså är orginalfälgarna bara 16"

Så snubben som ägde den innan har bytt upp den till 18"

Om jag inte har fel så kan den modellen ha bredare och större hjul, så din bil är ju ingalunda olaglig med de däck du söker, men samtidigt så öppnas ju nya möjligheter. Kolla mer fälgar med däck på blocket innan du beställer nytt. Ge det nån timme att söka på även mindre fälgar, kanske framförallt 17 som fortfarande är stort. Om du tillfälligt kan leva med andra fälgar så kan du spara en massa pengar denna säsong. Sedan nästa år så köper du nya dyra (bra!) däck som passar de fälgarna som jag initialt kallade fina helt utan avsikt att göra mig rolig eller att såra dig.

Tro mig, det finns INGET tråkigare än att åka runt i en bil med sladdriga, spåriga, bullriga, hala, billiga skitdäck!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Lockis
20 maj 2018 · 58 Inlägg

caromania skrev:

Lockis skrev:
Är inte hemma och kan inte titta på registreringsbeviset så jag gick på biluppgifter och det här står om bilen:

Däck fram: 205/55R 16 91
Bak: 205/55R 16 91
Fälg fram och bak: 7JX16/ ET34

vad det nu betyder.

Alltså är orginalfälgarna bara 16"

Så snubben som ägde den innan har bytt upp den till 18"

Om jag inte har fel så kan den modellen ha bredare och större hjul, så din bil är ju ingalunda olaglig med de däck du söker, men samtidigt så öppnas ju nya möjligheter. Kolla mer fälgar med däck på blocket innan du beställer nytt. Ge det nån timme att söka på även mindre fälgar, kanske framförallt 17 som fortfarande är stort. Om du tillfälligt kan leva med andra fälgar så kan du spara en massa pengar denna säsong. Sedan nästa år så köper du nya dyra (bra!) däck som passar de fälgarna som jag initialt kallade fina helt utan avsikt att göra mig rolig eller att såra dig.

Tro mig, det finns INGET tråkigare än att åka runt i en bil med sladdriga, spåriga, bullriga, hala, billiga skitdäck!

Men dem däcken jag länkade här, är dom inte bra?

caromania Forummoderator
20 maj 2018 · 9 296 Inlägg

Lockis skrev:

caromania skrev:

Lockis skrev:
Är inte hemma och kan inte titta på registreringsbeviset så jag gick på biluppgifter och det här står om bilen:

Däck fram: 205/55R 16 91
Bak: 205/55R 16 91
Fälg fram och bak: 7JX16/ ET34

vad det nu betyder.

Alltså är orginalfälgarna bara 16"

Så snubben som ägde den innan har bytt upp den till 18"

Om jag inte har fel så kan den modellen ha bredare och större hjul, så din bil är ju ingalunda olaglig med de däck du söker, men samtidigt så öppnas ju nya möjligheter. Kolla mer fälgar med däck på blocket innan du beställer nytt. Ge det nån timme att söka på även mindre fälgar, kanske framförallt 17 som fortfarande är stort. Om du tillfälligt kan leva med andra fälgar så kan du spara en massa pengar denna säsong. Sedan nästa år så köper du nya dyra (bra!) däck som passar de fälgarna som jag initialt kallade fina helt utan avsikt att göra mig rolig eller att såra dig.

Tro mig, det finns INGET tråkigare än att åka runt i en bil med sladdriga, spåriga, bullriga, hala, billiga skitdäck!

Men dem däcken jag länkade här, är dom inte bra?

Säkert helt ok. Kumho är väl generellt ett bra lågprismärke. Men jag har ingen personlig erfarenhet av dem. Googla lite på den däckmodellen och se om du hittar nåt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Lockis
20 maj 2018 · 58 Inlägg

caromania skrev:

Lockis skrev:

caromania skrev:

Om jag inte har fel så kan den modellen ha bredare och större hjul, så din bil är ju ingalunda olaglig med de däck du söker, men samtidigt så öppnas ju nya möjligheter. Kolla mer fälgar med däck på blocket innan du beställer nytt. Ge det nån timme att söka på även mindre fälgar, kanske framförallt 17 som fortfarande är stort. Om du tillfälligt kan leva med andra fälgar så kan du spara en massa pengar denna säsong. Sedan nästa år så köper du nya dyra (bra!) däck som passar de fälgarna som jag initialt kallade fina helt utan avsikt att göra mig rolig eller att såra dig.

Tro mig, det finns INGET tråkigare än att åka runt i en bil med sladdriga, spåriga, bullriga, hala, billiga skitdäck!

Men dem däcken jag länkade här, är dom inte bra?

Säkert helt ok. Kumho är väl generellt ett bra lågprismärke. Men jag har ingen personlig erfarenhet av dem. Googla lite på den däckmodellen och se om du hittar nåt.

Vilka märken skulle du rekommendera?  Ej Michellin.

Jokabsson
20 maj 2018 · 1 175 Inlägg

Lockis skrev:

caromania skrev:

Lockis skrev:

Men dem däcken jag länkade här, är dom inte bra?

Säkert helt ok. Kumho är väl generellt ett bra lågprismärke. Men jag har ingen personlig erfarenhet av dem. Googla lite på den däckmodellen och se om du hittar nåt.

Vilka märken skulle du rekommendera?  Ej Michellin.

Varför inte Michelin? smile

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Lockis
20 maj 2018 · 58 Inlägg

Cracksoup skrev:

Lockis skrev:

caromania skrev:

Säkert helt ok. Kumho är väl generellt ett bra lågprismärke. Men jag har ingen personlig erfarenhet av dem. Googla lite på den däckmodellen och se om du hittar nåt.

Vilka märken skulle du rekommendera?  Ej Michellin.

Varför inte Michelin? smile

De håller inte så länge. Haft en gång två uppsättingar av det märket. Det är tysta och mjuka men inte hållbara. Med andra ord är dem inte värt sitt dyraste pris.

Jokabsson
20 maj 2018 · 1 175 Inlägg

Lockis skrev:

Cracksoup skrev:

Lockis skrev:

Vilka märken skulle du rekommendera?  Ej Michellin.

Varför inte Michelin? smile

De håller inte så länge. Haft en gång två uppsättingar av det märket. Det är tysta och mjuka men inte hållbara. Med andra ord är dem inte värt sitt dyraste pris.

Intressant att du upplever dem så. Har du bara ägt billigare Michelin modeller? Just hållbarheten brukar nämligen vara en av Michelins starka sidor.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Lockis
20 maj 2018 · 58 Inlägg

Cracksoup skrev:

Lockis skrev:

Cracksoup skrev:

Varför inte Michelin? smile

De håller inte så länge. Haft en gång två uppsättingar av det märket. Det är tysta och mjuka men inte hållbara. Med andra ord är dem inte värt sitt dyraste pris.

Intressant att du upplever dem så. Har du bara ägt billigare Michelin modeller? Just hållbarheten brukar nämligen vara en av Michelins starka sidor.

Vet inte om det är billiga men gick på runt för 14K för sommardäcken. Tror dem hette Piot Sport4

Jokabsson
20 maj 2018 · 1 175 Inlägg

Lockis skrev:

Cracksoup skrev:

Lockis skrev:

De håller inte så länge. Haft en gång två uppsättingar av det märket. Det är tysta och mjuka men inte hållbara. Med andra ord är dem inte värt sitt dyraste pris.

Intressant att du upplever dem så. Har du bara ägt billigare Michelin modeller? Just hållbarheten brukar nämligen vara en av Michelins starka sidor.

Vet inte om det är billiga men gick på runt för 14K för sommardäcken. Tror dem hette Piot Sport4

Sport 4 är ett riktigt toppdäck, även det känt för sin väghållning och hållbarhet.
Men kör man hårt ofta, så slits de ju givetvis fort smile

14 000kr för en uppsättning Pilot Sport 4? Det låter inte alls rätt... 6000kr för uppsättningen är mer rimligt.
Inte ens Pilot sport 4S är så dyra..

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
20 maj 2018 · 1 370 Inlägg

Om du ska köpa nya 18" i de storlekarna du har idag och tycker Michelin är för dyrt.
Så har de flesta stora däcktillverkarna ett mellanprismärke som ärver de gamla mönstrena när de stora märkena kommer med ett nytt däck.
De har lagt aldeles för mycket pengar att utveckla ett däck för att bara skrota det efter 3-5 år.
Så köp ett däck av de tillverkarna så får du är  bra däck, men inte det senaste i däcktecknoligin. men fortfarande ett däck som är bättre än det som fanns när bilen tillverkades..

Kolla tex på
Sava = ärver mönster av Goodyear
Fulda ingår också i samma koncern

Nordman = ärver mönster av Nokian
Osv

Gislaved = ärver mönster av Continetal I alla fall vinterdäck,
Semperit finns även i samma koncern.

Sen finns det bra mellanpris däck också så som Kumho, Hankook eller Maxxis de sitter många gånger standardmonterade på bilar från japan och korea

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
Lockis
20 maj 2018 · 58 Inlägg

Cracksoup skrev:

Lockis skrev:

Cracksoup skrev:

Intressant att du upplever dem så. Har du bara ägt billigare Michelin modeller? Just hållbarheten brukar nämligen vara en av Michelins starka sidor.

Vet inte om det är billiga men gick på runt för 14K för sommardäcken. Tror dem hette Piot Sport4

Sport 4 är ett riktigt toppdäck, även det känt för sin väghållning och hållbarhet.
Men kör man hårt ofta, så slits de ju givetvis fort smile

14 000kr för en uppsättning Pilot Sport 4? Det låter inte alls rätt... 6000kr för uppsättningen är mer rimligt.
Inte ens Pilot sport 4S är så dyra..

Men det var till en annan bil.

Lockis
20 maj 2018 · 58 Inlägg

vw_audi skrev:
Om du ska köpa nya 18" i de storlekarna du har idag och tycker Michelin är för dyrt.
Så har de flesta stora däcktillverkarna ett mellanprismärke som ärver de gamla mönstrena när de stora märkena kommer med ett nytt däck.
De har lagt aldeles för mycket pengar att utveckla ett däck för att bara skrota det efter 3-5 år.
Så köp ett däck av de tillverkarna så får du är  bra däck, men inte det senaste i däcktecknoligin. men fortfarande ett däck som är bättre än det som fanns när bilen tillverkades..

Kolla tex på
Sava = ärver mönster av Goodyear
Fulda ingår också i samma koncern

Nordman = ärver mönster av Nokian
Osv

Gislaved = ärver mönster av Continetal I alla fall vinterdäck,
Semperit finns även i samma koncern.

Sen finns det bra mellanpris däck också så som Kumho, Hankook eller Maxxis de sitter många gånger standardmonterade på bilar från japan och korea

Tack, ska kolla upp det.

Krisslinge
21 maj 2018 · 9 Inlägg

Åk till en yrkesskola och lägg om. Priset stannar vid 2-300 totalt.

Lockis
23 maj 2018 · 58 Inlägg

Har ni hört märket Feilun tidigare? Bra eller rena skiten?

THEBADGUY Gorgilus addictus
23 maj 2018 · 4 736 Inlägg

Lockis skrev:
Jag kör på dem här: https://www.bythjul.com/dack/kumho/kumh … r18/133338
https://www.bythjul.com/dack/kumho/kumh … r18/133288

Vad säger ni?

Jag kör med PS71 på min bil och jag är väldigt nöjd med dom.
Enda som jag kan anmärka på är väl ljudnivån.

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Lockis
23 maj 2018 · 58 Inlägg

THEBADGUY skrev:

Lockis skrev:
Jag kör på dem här: https://www.bythjul.com/dack/kumho/kumh … r18/133338
https://www.bythjul.com/dack/kumho/kumh … r18/133288

Vad säger ni?

Jag kör med PS71 på min bil och jag är väldigt nöjd med dom.
Enda som jag kan anmärka på är väl ljudnivån.

Vad är PS71 för något?

Lockis
23 maj 2018 · 58 Inlägg

Lockis skrev:
Har ni hört märket Feilun tidigare? Bra eller rena skiten?

Ingen?

Evildan
23 maj 2018 ·

Lockis skrev:
Har ni hört märket Feilun tidigare? Bra eller rena skiten?

Det enda jag vet om märket Feilun är att under namnet säljs fullständigt värdelösa RC-prylar som är till utseendet kopior av bättre märken.

Lockis
23 maj 2018 · 58 Inlägg

Evildan skrev:

Lockis skrev:
Har ni hört märket Feilun tidigare? Bra eller rena skiten?

Det enda jag vet om märket Feilun är att under namnet säljs fullständigt värdelösa RC-prylar som är till utseendet kopior av bättre märken.

Tacksam för svaret. Nu är det så att jag gick till däckfirma och gjorde en beställning på plats. Dumt nog så kom jag aldrig på frågan om vad för märke det var på däcken så jag ringde upp och frågade. Då sade säljaren Feilun, sökte på nätet och får inte upp en enda träff på märket. Ville läsa lite om vad för sorts däck det är.

Funderar på att ringa och säga att jag inte vill ha däcken. Finns absolut inget att läsa på nätet om däcken.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang