KÖPRÅD Audi A6 C6 3.0 tdi Quattro

acapulco89
5 juni 2018 · 9 Inlägg

Hej alla !

Jag hoppas att ni här på garaget ska kunna hjälpa mig, så som ni hjälpt många innan mig.
Har kollat i många köprådstrådar och kan inte skaka av mig tanken att byta upp mig till en sån här läckerhet.

Bakgrundsinfo först:
Just nu har vi en Audi A6 3.0 Quattro bensinare med automatlådan, årsmodell 2003. Vi använder den mycket. Vi har den som pendlarbil som sträcker sig 9 mil fram och tillbaka, samt som ständig dragbil.
Vi drar hästsläp och det går som en dröm med denna, MEN....
Den drar 1.1l blandad körning.
Det tär på ekonomin.
Sen bor vi på ett sånt sätt att månaderna november-februari, (eller t.o.m. april om man ska räkna årets vinter HAHA), att vi MÅSTE ha en stark fyrhjulsdriven bil. Den har räddat oss gång på gång många mornar och mången gång vi kommer hem med hästsläp och det ligger snö och is i vår ganska långa branta grusbacke här hemma.

Så råkade jag då snubbla över den här https://www.bytbil.com/vastra-gotalands … 5-11913821
Upptäckte att just denna som är en 09a drar 0.7, att det tydligen ska vara en av Audis genomgående bästa motorerna, speciellt dieselmässigt. Sen har den ju såklart fyrhjulsdriften som vi inte kan leva utan.
Sen har jag hittat dock att det finns samma modell av lite äldre årsmodell för ganska många tusenlappar mindre, samt att denna har gått långt för en 09a. De äldre drar dock lite lite mer, omkring 0.8 blandat.
https://www.bytbil.com/vastra-gotalands … 2-12067745
Den här tillexempel är mycket billigare och har knappt gått längre.
Kan visserligen vara griskörd såklart.


Och för att göra allt så så mycket svårare för er:
Hur låter ett billån på den här bilen?
Med kontantinsats på 20% och resten över 5 år så blir det inte världens månadskostnad.

Och innan någon frågar, nej, vi har inte pengar till att ta ut den kontant.
Och speciellt inte om vi ska fortsätta använda den nuvarande Audin vi äger.
Så mycket vi kör med den så lägger vi ungefär 22 tusen kronor på bränsle mer med vår nuvarande Audi än om vi hade en sån här 3.0tdi.
Så vad säger ni?
Är det värt att ta ett billån för att få råd med en billigare per mil, miljövänligare (questionable kanske), starkare, skönare, osv osv.
Skatten är nästintill samma kostnad, samma med försäkring emot vad jag betalar nu.


tl:dr
Audi 3.0 bensin -03 vs Audi 3.0tdi diesel -09
billån på en bil för 80k
1.1l/mil vs 0.7l/mil
kör ungefär 2500mil/år

Med vänlig hälsning Mikael

Senast redigerat av acapulco89 (5 juni 2018)

it_mutt Avstängd
5 juni 2018 · 10 388 Inlägg

Och enligt vem är vår kära Audis bästa diesel en 3.0?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
acapulco89
5 juni 2018 · 9 Inlägg

Jag har hört och läst att det ska vara den maskinellt bästa. Den har färst problem och tål mycket. Och eftersom det kommer bli en ständig dragbil så är det viktigt att den klarar ett tungt ekipage.

Men absolut, rätta mig om du sitter på info! smile
Jag går bara på vad jag fått för uppfattning från andra jag läst av.

it_mutt Avstängd
5 juni 2018 · 10 388 Inlägg

acapulco89 skrev:
Jag har hört och läst att det ska vara den maskinellt bästa. Den har färst problem och tål mycket. Och eftersom det kommer bli en ständig dragbil så är det viktigt att den klarar ett tungt ekipage.

Men absolut, rätta mig om du sitter på info! smile
Jag går bara på vad jag fått för uppfattning från andra jag läst av.

Hur fick du soppaskillnaden på 0.4L/mil och ca 2500mil/år till 22000kr mer per år btw?
Speciellt nu när diesel och bensin är ungefär lika dyrt.


Nej, jag bara undrar vad det är som gör den bättre? 2.0:orna anses av många som fullkomligt skottsäkra så länge man sköter servicen. 2.5:orna "dräller" det av som rullat +35000 mil osv (båda mina som exempel...eller nåja, den ena har rullat...38 tror jag och den andra är ju knappt inkörd med sina 34.700mil).

Det är det vanliga; longlifeservicen har en förmåga att, i förlängningen, ställa till oljetrycket, vilket i sin tur har en förmåga att ställa till det med kamkedjespännaren.

- - - - Edit - - - -

I övrigt är det väl, märkligt nog fortfarande, rost vid nedre dörrlisterna som är en enorm bov för C6:an.

Gnissel vid svängande är inte heller helt ovanligt. Kan vara så enkelt som attgummigenomföringen är torr och grinig. Kan också komma från styrväxeln. När det bara gnisslar är det dock bara ett "kosmetiskt" fel. Gnisslet i sig är alltså ingen fara eller något som leder till något värre.

Senast redigerat av it_mutt (5 juni 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
acapulco89
6 juni 2018 · 9 Inlägg

it_mutt skrev:
Hur fick du soppaskillnaden på 0.4L/mil och ca 2500mil/år till 22000kr mer per år btw?
Speciellt nu när diesel och bensin är ungefär lika dyrt.

Oj jävlar i min låda, vilken matte jag gjort big_smile
ok ca 17 tusen kronor om man räknar 16 för bensin och 15 för diesel.

it_mutt skrev:
Nej, jag bara undrar vad det är som gör den bättre? 2.0:orna anses av många som fullkomligt skottsäkra så länge man sköter servicen. 2.5:orna "dräller" det av som rullat +35000 mil osv (båda mina som exempel...eller nåja, den ena har rullat...38 tror jag och den andra är ju knappt inkörd med sina 34.700mil).

Det är fortfarande bara vad jag hört andra säga. Visst, det är mest just 3.0tdi trådar jag läst så jag har väl  inte byggt upp världens största uppfattning om 2.7tdi som finns. Men vad jag kan se så drar den mer/mil, har färre hästar och de går för samma pris som en 3.0tdi.
Sen säger du att det dräller av dem och det gör det inte. Det finns nio stycken i hela Sverige på bytbil.
Men det är förvisso med fyrhjulsdrift.
Det står 0.86l/mil på en 2.7tdi medan 3.0tdi ligger på 0.7 och folk säger att de ligger under 0.6 på motorväg.
(80% av min transportsträcka till jobbet är motorväg och annars på lugn 70-väg med få stopp. Kör extremt sällan stadskörning.)
Samtidigt går det SÄKERT att få ner 2.7tdi till en mycket lägre siffra också om man kör lugnt och fint på motorvägen.
Men jag har svårt att skaka av att jag för samma pengar kan få 80hk mer, lägre (på pappret) förbrukning och såklart då en bättre dragbil.

Hur ligger du till med dina 2.5or i förbrukning? smile Och hur är dem att dra med?
HAHA knappt inkörd med 34.700mil big_smile
Jag brukar bli rädd om jag ser 25.000 mil. Kanske inte ska vara så rädd för bilar med många mil?

it_mutt skrev:
Det är det vanliga; longlifeservicen har en förmåga att, i förlängningen, ställa till oljetrycket, vilket i sin tur har en förmåga att ställa till det med kamkedjespännaren.

Aj aj aj, det lät inte bra.
Hur bör serviceintervallerna se ut om det är Longlife?
Och finns det ett bra sätt när man kikar på bilen att upptäcka ifall det kan vara något lurt på gång? smile


- - - - Edit - - - -

it_mutt skrev:
I övrigt är det väl, märkligt nog fortfarande, rost vid nedre dörrlisterna som är en enorm bov för C6:an.

Gnissel vid svängande är inte heller helt ovanligt. Kan vara så enkelt som att gummigenomföringen är torr och grinig. Kan också komma från styrväxeln. När det bara gnisslar är det dock bara ett "kosmetiskt" fel. Gnisslet i sig är alltså ingen fara eller något som leder till något värre.

Haha, urk, just dem felen jag har på min nuvarande C5:a big_smile

it_mutt Avstängd
6 juni 2018 · 10 388 Inlägg

acapulco89 skrev:

it_mutt skrev:
Hur fick du soppaskillnaden på 0.4L/mil och ca 2500mil/år till 22000kr mer per år btw?
Speciellt nu när diesel och bensin är ungefär lika dyrt.

Oj jävlar i min låda, vilken matte jag gjort big_smile
ok ca 17 tusen kronor om man räknar 16 för bensin och 15 för diesel.

it_mutt skrev:
Nej, jag bara undrar vad det är som gör den bättre? 2.0:orna anses av många som fullkomligt skottsäkra så länge man sköter servicen. 2.5:orna "dräller" det av som rullat +35000 mil osv (båda mina som exempel...eller nåja, den ena har rullat...38 tror jag och den andra är ju knappt inkörd med sina 34.700mil).

Det är fortfarande bara vad jag hört andra säga. Visst, det är mest just 3.0tdi trådar jag läst så jag har väl  inte byggt upp världens största uppfattning om 2.7tdi som finns. Men vad jag kan se så drar den mer/mil, har färre hästar och de går för samma pris som en 3.0tdi.
Sen säger du att det dräller av dem och det gör det inte. Det finns nio stycken i hela Sverige på bytbil.
Men det är förvisso med fyrhjulsdrift.
Det står 0.86l/mil på en 2.7tdi medan 3.0tdi ligger på 0.7 och folk säger att de ligger under 0.6 på motorväg.
(80% av min transportsträcka till jobbet är motorväg och annars på lugn 70-väg med få stopp. Kör extremt sällan stadskörning.)
Samtidigt går det SÄKERT att få ner 2.7tdi till en mycket lägre siffra också om man kör lugnt och fint på motorvägen.
Men jag har svårt att skaka av att jag för samma pengar kan få 80hk mer, lägre (på pappret) förbrukning och såklart då en bättre dragbil.

Hur ligger du till med dina 2.5or i förbrukning? smile Och hur är dem att dra med?
HAHA knappt inkörd med 34.700mil big_smile
Jag brukar bli rädd om jag ser 25.000 mil. Kanske inte ska vara så rädd för bilar med många mil?

it_mutt skrev:
Det är det vanliga; longlifeservicen har en förmåga att, i förlängningen, ställa till oljetrycket, vilket i sin tur har en förmåga att ställa till det med kamkedjespännaren.

Aj aj aj, det lät inte bra.
Hur bör serviceintervallerna se ut om det är Longlife?
Och finns det ett bra sätt när man kikar på bilen att upptäcka ifall det kan vara något lurt på gång? smile


- - - - Edit - - - -

it_mutt skrev:
I övrigt är det väl, märkligt nog fortfarande, rost vid nedre dörrlisterna som är en enorm bov för C6:an.

Gnissel vid svängande är inte heller helt ovanligt. Kan vara så enkelt som att gummigenomföringen är torr och grinig. Kan också komma från styrväxeln. När det bara gnisslar är det dock bara ett "kosmetiskt" fel. Gnisslet i sig är alltså ingen fara eller något som leder till något värre.

Haha, urk, just dem felen jag har på min nuvarande C5:a big_smile

Ah, ja jag fick inte riktigt ihop matten där, tänkte om jag missade något uppenbart, men ok, dåså, då låter det lite mer rätt. Även om givetvis 17.000kr är en ordentlig besparing även det.

Glömde helt bort 2.7:an. Den har jag ingen koll på alls.
Ska väl då också inflika att "dräller av" var mer en syftning på rent generellt. Ta en titt i tyskland ex.vis. Fast, där verkar bilarna rulla rent galet långt rent allmänt.

A4:an har jag helt färska siffror på. Plöjde ~110 mil motorväg nyligen. Första 55 milen blev snittet 0.46. De returnerande 55 milen blev det 0.47. Och jo, färddatorn stämmer läskigt bra med verkligheten (som i; pumpens itankade liter vs körda mil). A6:an har ju den gamla typen av automatare (traditionell med tiptronicfunktion) och den ligger på runt 0.6. Trevlig att dra med (A4:an har ingen dragkrok), så när som på att lådan i sig har lite svårt vid laglig hastighet att bestämma sig för växel, minsta uppförslut så hoppar den ner. Det löser man iofs genom att bara lägga den i tiptronicläget, men iaf.

Min erfarenhet av Audidieslar är att så länge de servas, så går och går och går och går de lite till. Är ju inte ovanligt att se dieslar från vag på blocket som passerat även 50.000 mil.

Är det longlifeservice så ligger servicen på runt 3000 mil (mellan gångerna då). Det -måste- givetvis inte vara någon fara, det rullar ju mer än en vag-kärra som blivit LL-servad och fortfarande går finfint. Lyssna och lyssna lite mer. Rasslar det i bakkant av motor, så backa sakta sakta undan.

Ska jag komma med ytterligare något tips sådär i dieselsvängen; se för guds skull till att du får -minst- motorvärmare på den. Helst parkeringsvärmare så du slipper vara beroende av uttag, men utan motorvärmare (eller parkeringsvärmare som även agerar hjälpvärmare) tar det en mindre evighet att få en modern diesel varm.

Japp. Problemet här var då "det klassiska" men även att nedre dörrlisten blev lite för tight mot tröskellådan, vilket i sin tur gör att det finns mer än en C6:a där det resulterat i att grus osv gnagt hål...med underbar brun motivlack som följd wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
acapulco89
6 juni 2018 · 9 Inlägg

Imponerande siffror ! smile

Tack för tipset ! Ska absolut hålla öronen på spänn när jag kikar på bilen smile

Ja, det hade jag hört någonstans att det är viktigt att skaffa en diesel med motorvärmare, men också att det är standard på Audi. Men jag ska definitivt se till att jag får med det big_smile

Någon som har några ord att säga om billån?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 juni 2018 · 17 466 Inlägg

acapulco89 skrev:
Imponerande siffror ! smile

Tack för tipset ! Ska absolut hålla öronen på spänn när jag kikar på bilen smile

Ja, det hade jag hört någonstans att det är viktigt att skaffa en diesel med motorvärmare, men också att det är standard på Audi. Men jag ska definitivt se till att jag får med det big_smile

Någon som har några ord att säga om billån?

Bilfirmor erbjuder lån via 3:e part. Ofta till hög ränta. Dessutom blir bilen kreditspärrad.
Prata med din bank om ett Blancolån vilket brukar bli bättre.

Vad räntorna ligger på i nuläget vet jag inte då de sista bilarna köptes kontant men läs igenom det finstilta noga!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
6 juni 2018 ·

Hybrid_ skrev:

acapulco89 skrev:
Imponerande siffror ! smile

Tack för tipset ! Ska absolut hålla öronen på spänn när jag kikar på bilen smile

Ja, det hade jag hört någonstans att det är viktigt att skaffa en diesel med motorvärmare, men också att det är standard på Audi. Men jag ska definitivt se till att jag får med det big_smile

Någon som har några ord att säga om billån?

Bilfirmor erbjuder lån via 3:e part. Ofta till hög ränta. Dessutom blir bilen kreditspärrad.
Prata med din bank om ett Blancolån vilket brukar bli bättre.

Vad räntorna ligger på i nuläget vet jag inte då de sista bilarna köptes kontant men läs igenom det finstilta noga!

0.95% erbjuds jag av min bank om blankolån tages.

panda666
6 juni 2018 · 4 250 Inlägg

Det jag kan tänka mig som är negativt me högmilare är att dom blir jävligt svårsålda sen när det är dags, sen kanske du har tänkt på nått annat än audi? bara undrar, kanske nån subba eller nått? eftersom awd var ett krav, eller är audi som gäller och inget annat? missade ja va budgeten var? upp till 100k kanske?

simlar
6 juni 2018 · 5 524 Inlägg

En nära vän till mig köpte i vintras en 08as 3.0tdi A6 Avant Quattro med manuell låda. Den har senast jag frågade han gått 28000mil.
Om jag inte minns fel gav han just under 60,000kr för den hos en bilhandlare.
Han pendlar 80mil 110-väg per vecka (8mil enkel resa till jobbet) och snittar just över 0,6L/mil då han håller skyltad hastighet.

Fruktansvärt fin att dra släp med då det är mycket vrid i 230hk dieseln och bilen går stabilt på vägen smile

Den har dock inte varit helt problemfri utan det han fått byta sen inköp är:
Tätningar i bakdiffen då den lämnade stora fläckar på parkeringen över natten.
Vattenpumpen efter ett totalhaveri (ingen historik på att den nånsin bytts).
Stag och ställmotorer till virvelspjällen pga utnötta plastkulskålar i stagen och utnött plastkula på ställmotorernas axel.

Som tur är så hann felen visa sig innan begbilsgarantin tog slut.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
it_mutt Avstängd
6 juni 2018 · 10 388 Inlägg

panda666 skrev:
Det jag kan tänka mig som är negativt me högmilare är att dom blir jävligt svårsålda sen när det är dags, sen kanske du har tänkt på nått annat än audi? bara undrar, kanske nån subba eller nått? eftersom awd var ett krav, eller är audi som gäller och inget annat? missade ja va budgeten var? upp till 100k kanske?

Det kan mycket väl vara så ja, alternativt att man får dumpa priset ordentligt.

I mina fall så kommer jag köra bilarna tills det är dags för skroten, alternativt nästintill skänka bort dessa när det är dags.

Men absolut, det är något att ha med i beräkningen när man köper högmilare.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 juni 2018 · 17 466 Inlägg

it_mutt skrev:

panda666 skrev:
Det jag kan tänka mig som är negativt me högmilare är att dom blir jävligt svårsålda sen när det är dags, sen kanske du har tänkt på nått annat än audi? bara undrar, kanske nån subba eller nått? eftersom awd var ett krav, eller är audi som gäller och inget annat? missade ja va budgeten var? upp till 100k kanske?

Det kan mycket väl vara så ja, alternativt att man får dumpa priset ordentligt.

I mina fall så kommer jag köra bilarna tills det är dags för skroten, alternativt nästintill skänka bort dessa när det är dags.

Men absolut, det är något att ha med i beräkningen när man köper högmilare.

Audi är Audi. Jag har blivit erbjuden att få en A6 Quattro från -03 helt gratis. Bilen går perfekt. Givetvis sa jag nej. Den är obes.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
7 juni 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
??????

caromania Forummoderator
7 juni 2018 · 9 296 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
??????

Härligt! Gjorde min dag!
smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
acapulco89
8 juni 2018 · 9 Inlägg

panda666 skrev:
Det jag kan tänka mig som är negativt me högmilare är att dom blir jävligt svårsålda sen när det är dags, sen kanske du har tänkt på nått annat än audi? bara undrar, kanske nån subba eller nått? eftersom awd var ett krav, eller är audi som gäller och inget annat? missade ja va budgeten var? upp till 100k kanske?

Det förstår jag också att det kan vara.
Men det får man ta när man kommer dit. Man vet aldrig vad som händer. wink
Jag har kollat på annat än Audi, ja, men det finns inget i den prisklassen som håller samma värde i mina ögon.
Jag skulle nog säga att 80k är taket för en bil. Och då menar jag inte heller att jag tittar på bilar runt 80k.
Kollar mer bilar runt 50-60k klassen för att se vad man KAN få för 80 och om det är värt det.
Precis som med alla dessa 3.0:or som ligger ute.
Allt innan 2009 kan man få mellan 40-70k med varierande mil gångna, och sen är det en ordentlig uppförsbacke till 2009 då facelift och uppgraderad motor kom in i bilden.

Man har ju såklart kollat in Volvo, men deras bilar kostar samma att köpa, drar mer per mil och har sämre Euro rating i utsläppen än Audin, sämre fyrhjulsdrift osv. Det är i princip bara utrymmet och säkerheten man verkar köpa med en Volvo och det är inte nog för mig att tycka det blir värt samma peng.

Subaru verkar jag inte hitta något i vår prisklass heller.

acapulco89
8 juni 2018 · 9 Inlägg

simlar skrev:
En nära vän till mig köpte i vintras en 08as 3.0tdi A6 Avant Quattro med manuell låda. Den har senast jag frågade han gått 28000mil.
Om jag inte minns fel gav han just under 60,000kr för den hos en bilhandlare.
Han pendlar 80mil 110-väg per vecka (8mil enkel resa till jobbet) och snittar just över 0,6L/mil då han håller skyltad hastighet.

Fruktansvärt fin att dra släp med då det är mycket vrid i 230hk dieseln och bilen går stabilt på vägen smile

Den har dock inte varit helt problemfri utan det han fått byta sen inköp är:
Tätningar i bakdiffen då den lämnade stora fläckar på parkeringen över natten.
Vattenpumpen efter ett totalhaveri (ingen historik på att den nånsin bytts).
Stag och ställmotorer till virvelspjällen pga utnötta plastkulskålar i stagen och utnött plastkula på ställmotorernas axel.

Som tur är så hann felen visa sig innan begbilsgarantin tog slut.

Ja, 28k är ju en bit. Förstår om saker kan komma att behöva bytas ut.
Vet du om det var monstersummor han fick punga ut för felen?

Hur vet man om vattenpumpen bytts innan? Får man förlita sig på att det finns kvitto på isåfall antar jag?

Här är ju bilen jag är sugen på
https://www.bytbil.com/vastra-gotalands … 5-11913821
Gått relativt långt, 26k på en -09a.
Men det är ju den uppdaterade modellen med några fler hästar och samtidigt snålare motor.
Facelift som aldrig är fel och S-Line.
Finns bilder på serviceboken där man ser vad som är gjort.
Är det bara jag eller är det lite få saker gjorda på den?

simlar
8 juni 2018 · 5 524 Inlägg

acapulco89 skrev:

simlar skrev:
En nära vän till mig köpte i vintras en 08as 3.0tdi A6 Avant Quattro med manuell låda. Den har senast jag frågade han gått 28000mil.
Om jag inte minns fel gav han just under 60,000kr för den hos en bilhandlare.
Han pendlar 80mil 110-väg per vecka (8mil enkel resa till jobbet) och snittar just över 0,6L/mil då han håller skyltad hastighet.

Fruktansvärt fin att dra släp med då det är mycket vrid i 230hk dieseln och bilen går stabilt på vägen smile

Den har dock inte varit helt problemfri utan det han fått byta sen inköp är:
Tätningar i bakdiffen då den lämnade stora fläckar på parkeringen över natten.
Vattenpumpen efter ett totalhaveri (ingen historik på att den nånsin bytts).
Stag och ställmotorer till virvelspjällen pga utnötta plastkulskålar i stagen och utnött plastkula på ställmotorernas axel.

Som tur är så hann felen visa sig innan begbilsgarantin tog slut.

Ja, 28k är ju en bit. Förstår om saker kan komma att behöva bytas ut.
Vet du om det var monstersummor han fick punga ut för felen?

Hur vet man om vattenpumpen bytts innan? Får man förlita sig på att det finns kvitto på isåfall antar jag?

Här är ju bilen jag är sugen på
https://www.bytbil.com/vastra-gotalands … 5-11913821
Gått relativt långt, 26k på en -09a.
Men det är ju den uppdaterade modellen med några fler hästar och samtidigt snålare motor.
Facelift som aldrig är fel och S-Line.
Finns bilder på serviceboken där man ser vad som är gjort.
Är det bara jag eller är det lite få saker gjorda på den?

Vet tyvärr inte vad det kostade att laga felen, han vet inte heller då han bara lämnade bilen till säljaren vid varje fel så fixade bilhandlaren det på begbilsgarantin.

Enda sättet är att se kvitto på att den är bytt, står inte med i serviceboken så där blir man inte hjälpt.

Tycker inte vet verkar gjort onormalt lite i serviceboken, finns inga tändstift och ingen haldex-olja på dessa. Däremot så verkar inte växellådsoljan nånsin vara bytt, och 26k mil på samma ATF-olja är inte positivt.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
acapulco89
8 juni 2018 · 9 Inlägg

simlar skrev:
Vet tyvärr inte vad det kostade att laga felen, han vet inte heller då han bara lämnade bilen till säljaren vid varje fel så fixade bilhandlaren det på begbilsgarantin.

Enda sättet är att se kvitto på att den är bytt, står inte med i serviceboken så där blir man inte hjälpt.

Tycker inte vet verkar gjort onormalt lite i serviceboken, finns inga tändstift och ingen haldex-olja på dessa. Däremot så verkar inte växellådsoljan nånsin vara bytt, och 26k mil på samma ATF-olja är inte positivt.

Jaha, va skönt för honom !
Begbilsgarantin är 6 månader ifall bilen står på företaget, va?

Aj då. Då kanske man skulle begära lägre pris eller att de på något vis gör något åt vxl-låds-oljan och kollar växellådan innan kanske?

Eller kan det ha gjorts på annan verkstad eller att man gjort det privat, kanske?

Låter ju sjukt att det inte skulle vara bytt på 26k mil :S För den ska väl servas runt 6k har jag hört?

Evildan
8 juni 2018 ·

Företagskörd högmilare som passerat KVD samt har bristfällig dokumentation låter som ett riktigt klipp.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang