5997
Sök

Oljeservice Seat Leon Cupra 2016 - 2500mil

3 Inlägg
28 juni 2018
Trådstartare
Hej,

Ny på forumet och rätt ny inom bilvärlden, hoppas att någon där ute kan hjälpa mig/ge mig råd. Tackar på förhand!

Har en Seat Leon Cupra 2016 som servades med olja 2017-07, vad jag har hört ska man försöka göra oljebyte/oljefilter-service varje år på dessa 2.0 tsi motorer. Bilen blev servad 2018-01 men utan oljebyte/oljefilter. Frågade en auktoriserad verkstad vad dom rekommenderade och dom tycker jag ska köra enligt serviceavtal (4500mil eller slutdatum 2019-03-31) då det blir kostnadsfritt.
Bilen har idag rullat 2500mil.

Har även lite extra hårdvara, något man borde underhålla? Vad, hur ofta, något att tänka på?
-VWR 600kit
-Milltek catback non resonated

Vad rekommenderar ni?

Stort tack på förhand,

MVH
MrW.

1 271 Inlägg
28 juni 2018
Longlife service är bekräftat o-bra. Spelar kanske ingen större roll de första 10k milen, men sen gör det all skillnad hur länge motorn vill vara med. Ska du behålla bilen gör du ett extra oljebyte mellan så är problemet ur världen.

Behåller du bilen när serviceavtalet gått ut ber du någon med VCDS eller verkstaden att ställa om serviceindikatorn till fasta km eller ett år.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

4 578 Inlägg
28 juni 2018
Byt olja VARJE år,allt annat är vansinne....

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
28 juni 2018
Helt rätt!
Kan inte emotsäga ovanstående på något sätt eftersom jag själv byter varje år..smile
Antingen så struntar man i det eller så får plånboken   betala om man slarvar..
Det är bara till att välja. .

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

3 Inlägg
28 juni 2018
Trådstartare
Soulman skrev:
Longlife service är bekräftat o-bra. Spelar kanske ingen större roll de första 10k milen, men sen gör det all skillnad hur länge motorn vill vara med. Ska du behålla bilen gör du ett extra oljebyte mellan så är problemet ur världen.

Behåller du bilen när serviceavtalet gått ut ber du någon med VCDS eller verkstaden att ställa om serviceindikatorn till fasta km eller ett år.

zzr94092 skrev:
Byt olja VARJE år,allt annat är vansinne....

chanstagarn skrev:
Helt rätt!
Kan inte emotsäga ovanstående på något sätt eftersom jag själv byter varje år..smile
Antingen så struntar man i det eller så får plånboken   betala om man slarvar..
Det är bara till att välja. .

Tack för snabb återkoppling allesammans, bokar in bilen på en oljeservice i juli. Många tack!
MrW.

Sök