4996
Sök

Låscyliner bak på Audi 100 Avant??

6 596 Inlägg
8 juli 2018
Trådstartare
Hej!
Hjälper brorsan som har en Audi 100 Avant Turbo -91:a (C3) där bakre låscylindern krånglar.
Det visar sig att hans bilnyckel inte går att låsa upp bakre låscylindern . Nyckeln går inte in helt och det går följdaktligen inte att vrida runt nyckeln i låscylindern.

Vad göra ? Kan man köpa ny låscylinder på VAG? -Ska ringa dem i morgon måndag.
Men... Bakre låscylindern går inte att ta i sär som de övriga på Audin och man kommer således inte åt att byta låstungor.
På övriga låscylindrar finns fem utbytbara låstungor som är numrerade 1-4 vilket gör att man kan anpassa låscylindern till befintlig nyckel.
Så hur går man tillväga om det nu finns ny låscylinder att köpa?? Hur få befintlig nyckel att passa??
Bilden nedan visar hur låstungorna ser ut som sitter i varje låscylinder.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-3fc2b18aa08fd567761ed3f6b486b78b.jpg

Forummoderator
18 357 Inlägg
8 juli 2018
Finns väl låskista på skroten med en nyckel? Jag köpte en sådan här till en bil:
https://www.stylingwebben.se/produkt/solenoid-12-v/

Jag har inte beställt från denna sida och vet inte om den är ok men en sådan...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 596 Inlägg
8 juli 2018
Trådstartare
Hej!
Tack för tipset men vad jag är ute efter är en (liten tunnformad) låscylinder.Ungefär som det kromade innanmätet i denna. -Fast frågan kvarstår! -Hur kan man få en ny låscylinder att passa en gammal ,befintlig bilnyckel...när det inte går att byta ut de 5-blecken i bakre låscylindern jag nämnde tidigare.
https://www.skruvat.se/Lascylinder-P182 … poQAvD_BwE
Senast redigerat av jaka54 (8 juli 2018)

5 919 Inlägg
9 juli 2018
Ring till Audi-märkesverkstad och fråga om det går att beställa ny låscylinder på chassinummer, om det går så får du en ny låscylinder som är kodad till bilens original-nyckel.

Om det inte går så blir det svårt ifall det nu är helt omöjligt att ta isär och koda om låset, då får man helt enkelt leva med att ha annan nyckel till bakluckelåset om man inte har sån tur att hitta en begagnad låscylinder som passar (finns ju bara ett begränsat antal kombinationer så finns ett X antal bilar med samma nyckel).

6 596 Inlägg
9 juli 2018
Trådstartare
Hej!
Har varit i kontakt med VAG och det finns ingen bakre låscylinder till Avanten att få tag på. Jo! På !Audi Tradition" för €85.00! Men frågan jag ställer mig är: Hur får man låscylindern att passa befintlig nyckel när det inte går att ta isär den och byta låstungorna (som på dörrlåsen).Man vill ju inte ha två nycklar..! På Tradition säljs låscylindern med nycklar...

Och frågan jag ställer mig är också: Hur gjorde man på fabriken när bilen var ny med låscylindern bak på avantmodellen, Audi måte ju ha beställt passande låscylindrar till varje bil /nyckel.
-Varför gjorde man inte bakre cylindern isärtagbar som övriga dörrars låscylindrar...

Sök