Placering av pallbockar Kia Cee´d

Micke5
13 juli 2018 · 4 Inlägg

Hej!

Jag har ingen direkt erfarenhet av att meka med bilar (utöver att byta däck och lampor) men eftersom nybilsgarantin har gått ut känner jag att det är dags att börja lära sig. Projekt #1 blir att, med hjälp av Youtube, försöka smörja upp en kärvande bakbroms.

Så till mitt problem. Jag är osäker på var jag ska sätta pallbocken någonstans och har inte kunnat hitta någon information om min specifika bilmodell. Lyftpunkten där man sätter den medföljande saxdomkraften fungerar inte eftersom den är direkt på listen och den skulle böjas. Det finns en balk som verkar gå längs med hela bilen och som ser stabil ut (se bild). Kan den tänkas vara lämplig?

Bilen det gäller är en Kia Cee´d 2012.

Tack på förhand!
/Micke

torsen
13 juli 2018 · 7 231 Inlägg

Fråga generalagenten eller någon märkesverkstad.
"Balkarna", eller rättare sagt profilpressningarna under, bör klara pallbockar.
I alla fall om du placerar gummi mellan pallbocken och "balken".
Gummit fördelar krafterna/vikten jämnt så att skador på "balkarna" undviks.
Biltema har flera varianter av gummi avsedda att placera på garagedomkrafter.

FRS05
14 juli 2018 · 75 Inlägg

Brukar stå i instruktionsboken vart du ska lyfta på bilen. Du kommer inte böja den där plåten om du lyfter där det är anvisat på den. Då får du ställa allt väldigt snett under.  Som förgående skribent skrev så köp gummi mellan pallbock och plåt om du är nojig.

Senast redigerat av FRS05 (14 juli 2018)

MickeEng
14 juli 2018 · 476 Inlägg

Micke5 skrev:
Hej!

Jag har ingen direkt erfarenhet av att meka med bilar (utöver att byta däck och lampor) men eftersom nybilsgarantin har gått ut känner jag att det är dags att börja lära sig. Projekt #1 blir att, med hjälp av Youtube, försöka smörja upp en kärvande bakbroms.

Så till mitt problem. Jag är osäker på var jag ska sätta pallbocken någonstans och har inte kunnat hitta någon information om min specifika bilmodell. Lyftpunkten där man sätter den medföljande saxdomkraften fungerar inte eftersom den är direkt på listen och den skulle böjas. Det finns en balk som verkar gå längs med hela bilen och som ser stabil ut (se bild). Kan den tänkas vara lämplig?

Bilen det gäller är en Kia Cee´d 2012.

Tack på förhand!
/Micke

Den balken går att palla upp bilen på, använd typ något mellan lägg av gummi för att inte skada rost skyddet och det fördelar trycket lite också.

Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Ford Taunus (1978)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang