Läckage i kylsystemet

derftyuio
13 juli 2018 · 11 Inlägg

Hej,
Gäller en SAAB 9-5  -05 2.0
Har läckage någonstans i kylsystemet då det bildas en pöl över natten höger framtill (bilen sett framifrån). Kröp under bilen igår men kan fasen inte hitta vart det kommer ifrån då kylaren ser torr ut.
Jag överväger att hälla i en burk Bar's leak stop original och hoppas det löser problemet temporärt i alla fall. Går det att hälla i expansionskärlet eller måste man hälla det i kylaren? Om man måste det så vet i fasen hur jag ska gå till väga.
Om någon har en bild eller en enkel beskrivning så uppskattas det!

Senast redigerat av derftyuio (13 juli 2018)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
13 juli 2018 · 14 007 Inlägg

derftyuio skrev:
Hej,

Har läckage någonstans i kylsystemet då det bildas en pöl över natten höger framtill (bilen sett framifrån). Kröp under bilen igår men kan fasen inte hitta vart det kommer ifrån då kylaren ser torr ut.
Jag överväger att hälla i en burk Bar's leak stop original och hoppas det löser problemet temporärt i alla fall. Går det att hälla i expansionskärlet eller måste man hälla det i kylaren? Om man måste det så vet i fasen hur jag ska gå till väga.
Om någon har en bild eller en enkel beskrivning så uppskattas det!

Om du vill ha hjälp så är det första du ska göra det är att skriva ut vilken bil, bilmodell samt årsmodell det gäller. Det är svårt att gissa på 100000 olika modeller.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
derftyuio
13 juli 2018 · 11 Inlägg

Vettemannen skrev:

derftyuio skrev:
Hej,

Har läckage någonstans i kylsystemet då det bildas en pöl över natten höger framtill (bilen sett framifrån). Kröp under bilen igår men kan fasen inte hitta vart det kommer ifrån då kylaren ser torr ut.
Jag överväger att hälla i en burk Bar's leak stop original och hoppas det löser problemet temporärt i alla fall. Går det att hälla i expansionskärlet eller måste man hälla det i kylaren? Om man måste det så vet i fasen hur jag ska gå till väga.
Om någon har en bild eller en enkel beskrivning så uppskattas det!

Om du vill ha hjälp så är det första du ska göra det är att skriva ut vilken bil, bilmodell samt årsmodell det gäller. Det är svårt att gissa på 100000 olika modeller.

/Benny

Sorry! Gäller en SAAB 95 -05 2.0

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 juli 2018 · 17 380 Inlägg

Vi hade ju en go tråd för ett tag sedan om två stackare som lyckades hälla kylartätning i intercoolern. Så tänk på vad du gör...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
13 juli 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Häll inte en massa skit i kylaren utan kör motorn en stund och kolla var det läcker.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 juli 2018 · 17 380 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Häll inte en massa skit i kylaren utan kör motorn en stund och kolla var det läcker.

Där håller jag med dig Jaka. Hade låtit bilen stå på tomgång och om AC fungerar haft på den på fullt med rutorna nere så kylsystemet får jobba maximalt. Då blire tryck i grejerna!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
derftyuio
23 juli 2018 · 11 Inlägg

Hybrid_ skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Häll inte en massa skit i kylaren utan kör motorn en stund och kolla var det läcker.

Där håller jag med dig Jaka. Hade låtit bilen stå på tomgång och om AC fungerar haft på den på fullt med rutorna nere så kylsystemet får jobba maximalt. Då blire tryck i grejerna!

Det blir det sannerligen! Men jag kunde inte se vart läckan kom ifrån denna gången  heller.

Däremot(!) noterade jag att det var torrt på asfalten imorse (brukar vara en 15cm i diameter pöl). Noterade även torrt under bilen i skrivande stund. Jag öppnade motorhuven och får syn på locket till expansionskärlet liggandes på batteriet! Då jag fyllde på vätska igår så har jag kört 10 mil med locket av.

Säger detta någonting om vart problemet kan ligga?

jaka54
23 juli 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Locket av=inget tryck i kylaren!
Sätt på locket och kör  motorn varm och kolla efter läckage.

derftyuio
23 juli 2018 · 11 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Locket av=inget tryck i kylaren!
Sätt på locket och kör  motorn varm och kolla efter läckage.

Det är ju det jag har gjort två gånger utan att hitta något. De på verkstaden såg inget heller och de ville inte provtrycka då läkaget är så litet (får fylla på 1ggn/veckan nu efter varning om låg nivå)

Det är inte locket som är knasigt?

jaka54
23 juli 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Om du lägger dig under bilen och kollar under kylaren. ..kan du se någon grönfärgad rinning ??

derftyuio
31 augusti 2018 · 11 Inlägg

Min glycol är röd och jag har nu lokaliserat läckan....från kylaren. Jag överväger starkt att köpa någon form av kylartätning. Finns det någon produkt man kan hälla direkt i expansionskärlet? Jag är helt enkelt för handikappad för att mecka med kylarslangar och skit.

Några förslag?   Tack! smile

Meaganeowner
31 augusti 2018 · 2 250 Inlägg

Byt kylare!!!
Googla hur du gör.

Sätt av lite tid i denna tid av jäkt...

Så lär du dig lite om bilar samtidigt.

Tänkt dig för noga nu.... du vill knappast mecka till vintern, när det börjar läcka igen.

Och det kanske var mer än tre år sen du bytte kylarvätska?

- I expansionkärlet lär ju inte gojjan göra någon nytta. Det var väl kylaren som läckte?

Senast redigerat av Meaganeowner (31 augusti 2018)

derftyuio
31 augusti 2018 · 11 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Byt kylare!!!
Googla hur du gör.

Sätt av lite tid i denna tid av jäkt...

Så lär du dig lite om bilar samtidigt.

Tänkt dig för noga nu.... du vill knappast mecka till vintern, när det börjar läcka igen.

Och det kanske var mer än tre år sen du bytte kylarvätska?

- I expansionkärlet lär ju inte gojjan göra någon nytta. Det var väl kylaren som läckte?

Den dagen den sorgen. Då lämnar jag in den till verkstad. Den här produkten verkar ju  lovande om  man vill köra på min metod: https://wynns.se/produkter/kylare/cooli … stop-leak/

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 augusti 2018 · 17 380 Inlägg

Kan gå. Men du måste hälla den i en slang som går in i kylaren.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
31 augusti 2018 · 4 228 Inlägg

Känner vissa som prövat häll i sånt smörja, håller nåra veckor sen börjar det läcka igen, kanske tom värre nästa gång. Byt skiten bara istället, finns billiga kylare om du vet vart du ska leta. behöver inte bli dyrt. Hitta ali eller oscar runt hörnet och se till att dom är bra;) har min personliga ali på hörnet som är bra på jobba me bilar, behöver inte kosta 5000+för att byta kylare.

jaka54
31 augusti 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Häll inte sån smörja utan byt kylare,hur enkelt som helst. Har du aldrig gjort det tidigare så lär du dig något nytt och blir lite lyckligare för att du kan klara av saker själv.

derftyuio
5 september 2018 · 11 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Häll inte sån smörja utan byt kylare,hur enkelt som helst. Har du aldrig gjort det tidigare så lär du dig något nytt och blir lite lyckligare för att du kan klara av saker själv.

Jo det är en härlig känsla att fixa saker själv. Det är dock flera faktorer som spelar in till varför jag inte ger mig på att byta kylaren själv. Men efter allt jag läst om denna produkt ---------->  så känns det väldigt värt att prova. Man borde kunna lita på det som står; Wynn’s Cooling System Stop Leak kan hällas direkt i expansionskärlet och klarar att täta hål upp till 1.2 mm

Underbart för mig som varken kan, har tid eller har någon hjälp att meka bilen!?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
5 september 2018 · 4 917 Inlägg

Man lödde väl kylare förr i världen..
Kan man inte göra det idag?
För då kostar det inte mycket mer än tennet..smile

Senast redigerat av bilknuffaren (5 september 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Mew
5 september 2018 · 2 152 Inlägg

Sådana medel använder du på egen risk. Sätter det igen t ex värmepaketet har du ett mycket dyrare problem.

zemet
5 september 2018 · 4 030 Inlägg

Min granne hade en VW transporter husbil som hade läckande kylare.
Han ville inte byta kylare utan hällde istället i sån där kylartätningsskit.

Det slutade med att det satte igen kylkanalerna påväg hem och motorn skar. Den gick 3 mil med kylartätningen i.

Så, aa det kanske funkar. Eller så blir det såpass dyrt för dig att det är billigare att skrota bilen å köpa en ny.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang