Audi A5 2010 kamkedjeras(?)

Meaganeowner
20 augusti 2018 · 2 250 Inlägg

B18 renoverade jag för 45 år sedan.
Bytt blockpackningar på V4:or

Lådan jag skrev om tidigare, hade förre ägaren nyss fått utbytt (mot beg), hos bilhandlaren VAG.. växelfel.
Då lådan sades vara ett slutet system, kollades inte oljenivån. Oljan tappades dock ur innan den skickades från en bilskrot.
Kollade olja direkt när jag fick hem bilen.
3 dl. Blev kompenserad av bilfirman! trots ägare däremellan.
Skar efter 4000 mil.

Annars har alla mina bilar klarat både motor o låda, förutom det som ska bytas vid service.

candyweiss
20 augusti 2018 · 876 Inlägg

panda666 skrev:
Verkar vara jävligt vanligt förekommande att man renoverar motor o låda på dessa bilar och verkar även som att ägarna ser det som slitagedel som bromsar o skivor. Det ligger liksom i schemat att renovera motor o låda inom några mil. För mig ska dessa delar hålla bilens livlslängd och man ska inte behöva röra dessa alls..men det kanske är bara jag.

Ingen i min vänskapskrets, familj eller arbetskollegor har bytt eller renoverat motor eller låda vag-bilar,
och ja, det är många som kör vag-bilar av dem. OCH dem byter oftast till vag-bilar igen.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
CC72
20 augusti 2018 · 1 661 Inlägg

Kompisen körde tidigare med Ford och någon enstaka Volvo på arbetsbilar samt tjänstebilar.

Nu kör dom VW rakt av efter centralt beslut.

Resultatet är fler verkstadsbesök = förlorad inkomst och färre utförda arbeten pga de många verkstadsbesöken.

koncernen har beslutat att när leasingen går ut så kommer dom gå tillbaka till Ford och Volvo igen. Alldeles för många miljoner som försvinner i stillastående bilar trots att man får lånebil men tid är pengar.

Senast redigerat av CC72 (20 augusti 2018)

Presidento Of World
20 augusti 2018 · 3 329 Inlägg
Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
caromania Forummoderator
20 augusti 2018 · 9 296 Inlägg

Presidento skrev:
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/Mg8G6B/vw-bilar-aterkallas--kan-börja-brinna

Kvalité

Förvisso, men de återkallar ju från alla tillverkare titt och tätt så det är nog att vara petig i överkant.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
classexa
20 augusti 2018 · 193 Inlägg

Nepp, nu avföljer jag denna tråden. Det var ett helvetes plingande i telefonen

panda666
20 augusti 2018 · 4 250 Inlägg

Presidento skrev:
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/Mg8G6B/vw-bilar-aterkallas--kan-börja-brinna

Kvalité

fan du hann före mig!
verkar som att alla vag fans kan inte leda ett vuxet samtal och bara drar. Har vi så rätt att det gör ont? bara kunna ta ett argument liksom, behöver inte bli pajkastning.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 augusti 2018 · 13 742 Inlägg

panda666 skrev:

Presidento skrev:
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/Mg8G6B/vw-bilar-aterkallas--kan-börja-brinna

Kvalité

fan du hann före mig!
verkar som att alla vag fans kan inte leda ett vuxet samtal och bara drar. Har vi så rätt att det gör ont? bara kunna ta ett argument liksom, behöver inte bli pajkastning.

hehe.. paj är aldrig fel.. så ser inte problemet smile    som sagt är man medlem på fb och Vagis så skris det ganska mycket om alla dåliga saker.. och framförallt om återkommande lysande motorlampor.. ingen tar illa vid fast det skojas friskt om att en vag bil fungerar när motorlampan är tänd..     har ju ägt min polo i några månader och 2gånger har motorlampan tänds för mig..eller börjat blinka rättare sagt..  gör det förövrigt just nu oxå.  smile det hör liksom till   först var det bromsljuskontakten som pajade.. sen pajade givaren som mäter tryck före och efter partikelfiltret..  bytte båda grejerna direkt (så fort dom kom på posten eller dom fick hem dom hos vw)   ett av 2 fel blev avhjälpta  bromsljuskontakten bråkar fortfarande så det var inte kontakten antagligen inget allvarligare än att Ecu är paj.  men plätt lätt att ersätta på en vw vilket är ett plus smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
-Akerfeldt-
20 augusti 2018 · 2 638 Inlägg

panda666 skrev:

Presidento skrev:
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/Mg8G6B/vw-bilar-aterkallas--kan-börja-brinna

Kvalité

fan du hann före mig!
verkar som att alla vag fans kan inte leda ett vuxet samtal och bara drar. Har vi så rätt att det gör ont? bara kunna ta ett argument liksom, behöver inte bli pajkastning.

Folk har väl lessnat på dessa orelevata inlägg i varje tråd om VAG från ett par medlemmar på detta forum. Fast problem med led lampor i VW tiguan och touran har säkert något med TS Audis kamkedjeras att göra. Eller nej just det, det är ännu bara ett försök att klanka ner mera på VAG när man inte har så mycket mera att komma med som är relevant.

Presidento Of World
20 augusti 2018 · 3 329 Inlägg

-Akerfeldt- skrev:

panda666 skrev:

Presidento skrev:
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/Mg8G6B/vw-bilar-aterkallas--kan-börja-brinna

Kvalité

fan du hann före mig!
verkar som att alla vag fans kan inte leda ett vuxet samtal och bara drar. Har vi så rätt att det gör ont? bara kunna ta ett argument liksom, behöver inte bli pajkastning.

Folk har väl lessnat på dessa orelevata inlägg i varje tråd om VAG från ett par medlemmar på detta forum. Fast problem med led lampor i VW tiguan och touran har säkert något med TS Audis kamkedjeras att göra. Eller nej just det, det är ännu bara ett försök att klanka ner mera på VAG när man inte har så mycket mera att komma med som är relevant.

Det spårade ur långt bak och eftersom det bråkas om kvalitet så passade det in mycket bra. Vag folk tål inte det bara.

Jag är inte anti-vag men hatar när folk inte kan acceptera att det är ett problem märke och att det innebär höga verkstadsnotor
Kör iövrigt själv i en superb tdi..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Meaganeowner
21 augusti 2018 · 2 250 Inlägg

Bäst i dag:

"Alldeles för många miljoner som försvinner i stillastående bilar trots att man får lånebil men tid är pengar."

Härliga tider.. Inget handfast arbete för att dra in stålar... Bara att vara med, så ramlar kulorna in, om allt fungerar.

candyweiss
21 augusti 2018 · 876 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Bäst i dag:

"Alldeles för många miljoner som försvinner i stillastående bilar trots att man får lånebil men tid är pengar."

Härliga tider.. Inget handfast arbete för att dra in stålar... Bara att vara med, så ramlar kulorna in, om allt fungerar.

Ja, man kan undra vilket företag det är som förlorar flera miljoner på stillastående bilar, fast att man får lånebil?
Låter fruktansvärt löjligt i mina öron. Vi har haft många lånebilar vid inlämning av egna bilar där jag jobbat (det var inte vag-bilar) och jag/vi hörde aldrig ett ord om förlorade pengar/inkomster till företaget.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Cuefa Ain't no place like home...
21 augusti 2018 · 4 628 Inlägg

panda666 skrev:

Presidento skrev:
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/Mg8G6B/vw-bilar-aterkallas--kan-börja-brinna

Kvalité

fan du hann före mig!
verkar som att alla vag fans kan inte leda ett vuxet samtal och bara drar. Har vi så rätt att det gör ont? bara kunna ta ett argument liksom, behöver inte bli pajkastning.

Det är helt enkelt så att vi som säger att VAG inte strular mer än andra märken tröttnar på allt gnäll från folk som för det mesta aldrig ägt en VW utan bara lyssnar på vad vänners bekantas grannar säger.
Så fort vi ber om bevis för den usla kvaliteten (allra helst när folk säger att dom jobbar med "skiten" och ser ras varje dag, men ALDRIG kan dokumentera det {slut på batteri i kameran, fotoförbud på arbetsplatsen o massa annat skitsnack}) så känner vi unisont; Varför ödslar vi vår tid med att läsa dessa trådar?


Och ta ett argument...? Ursäkta... sen när kom det några argument för att Ni som tycker VAG är skräp faktiskt har rätt i det ni säger? Det kastas mycket skit men det är definitivt inte mest från oss "VAG-fanboys"
Ert argument för er sak är "Grannens bil rasade motorn på efter 10000 mil!"
VAG-koncernen har hittills i år (januari-Juli) sålt 6.4 miljoner bilar över hela världen.
Så ni förstår ju hur OTROLIGT stort utslag era 10-20-150-2000 bilar som strular gör på den summan. 0,03% för att vara helt exakt.
Ska vi dra till med 100000 bilar som strular? (Då får vi nog räkna in lite andra marknader än bara Norden...)
Det utgör således 1.56% av de bilar som sålts I ÅR från VAG-koncernen. Mellan 2006 och 2016 sålde VW-koncernen ca 89,7 miljoner bilar. Även om vi räknar 1 miljon bilar som krånglat på ett eller annat sätt är det alltså 1,11% av bilarna som krånglat.
Är det mycket tycker ni? Vilken j-a fantasivärld lever ni i som tror att ni kan köpa en bil av ett fabrikat som har 0.00000000% felfrekvens? Och om vi väger in de försäljningssiffrorna som VAG har? Skärp er för h-e...


Det finns ett talesätt som sägs bäst på engelska; "Never argue with idiots. They'll only drag you down to their level and then beat you with experience"...

Alla följande hetska kommentarer emot detta kommer bara bli ett bevis på att talesättet stämmer, så ni som känner er träffade, känn er fria att uttrycka er!


Puss!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
candyweiss
21 augusti 2018 · 876 Inlägg

Cuefa skrev:

panda666 skrev:

Presidento skrev:
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/Mg8G6B/vw-bilar-aterkallas--kan-börja-brinna

Kvalité

fan du hann före mig!
verkar som att alla vag fans kan inte leda ett vuxet samtal och bara drar. Har vi så rätt att det gör ont? bara kunna ta ett argument liksom, behöver inte bli pajkastning.

Det är helt enkelt så att vi som säger att VAG inte strular mer än andra märken tröttnar på allt gnäll från folk som för det mesta aldrig ägt en VW utan bara lyssnar på vad vänners bekantas grannar säger.
Så fort vi ber om bevis för den usla kvaliteten (allra helst när folk säger att dom jobbar med "skiten" och ser ras varje dag, men ALDRIG kan dokumentera det {slut på batteri i kameran, fotoförbud på arbetsplatsen o massa annat skitsnack}) så känner vi unisont; Varför ödslar vi vår tid med att läsa dessa trådar?


Och ta ett argument...? Ursäkta... sen när kom det några argument för att Ni som tycker VAG är skräp faktiskt har rätt i det ni säger? Det kastas mycket skit men det är definitivt inte mest från oss "VAG-fanboys"
Ert argument för er sak är "Grannens bil rasade motorn på efter 10000 mil!"
VAG-koncernen har hittills i år (januari-Juli) sålt 6.4 miljoner bilar över hela världen.
Så ni förstår ju hur OTROLIGT stort utslag era 10-20-150-2000 bilar som strular gör på den summan. 0,03% för att vara helt exakt.
Ska vi dra till med 100000 bilar som strular? (Då får vi nog räkna in lite andra marknader än bara Norden...)
Det utgör således 1.56% av de bilar som sålts I ÅR från VAG-koncernen. Mellan 2006 och 2016 sålde VW-koncernen ca 89,7 miljoner bilar. Även om vi räknar 1 miljon bilar som krånglat på ett eller annat sätt är det alltså 1,11% av bilarna som krånglat.
Är det mycket tycker ni? Vilken j-a fantasivärld lever ni i som tror att ni kan köpa en bil av ett fabrikat som har 0.00000000% felfrekvens? Och om vi väger in de försäljningssiffrorna som VAG har? Skärp er för h-e...


Det finns ett talesätt som sägs bäst på engelska; "Never argue with idiots. They'll only drag you down to their level and then beat you with experience"...

Alla följande hetska kommentarer emot detta kommer bara bli ett bevis på att talesättet stämmer, så ni som känner er träffade, känn er fria att uttrycka er!


Puss!

Mycket bra inlägg smile

Ditt talesätt översatt av mig:
Diskutera aldrig med idioter. De kommer bara dra ner dig till sin egna nivåer och sedan vinna på rutin.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 augusti 2018 · 13 742 Inlägg

http://www.vwproblems.com/      mycket trevlig läsning om man inte åker bil från vag ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
panda666
21 augusti 2018 · 4 250 Inlägg

Tänker inte  sänka mig till eran nivå där ni barnsligt sitter o använder er av personliga påhopp. Jag tänker behålla de vuxna nivån här på tråden eftersom vag grabbarna kan inte hålla i sig och bara hoppar på folk bara för dom inte kan leda ett vuxet samtal;)

Bryr mig inte ett smack om dessa siffror och hur många biljoner bilar/skräp/ vag släpper ut utan ser själv med mina egna ögon hur många det är där ute som pajar och exakt vad som pajar. Om ni inte kan respektera att man ser trasiga bilar på jobbet och grannens bil eller en bekants har pajat då är ni i förnekelse helt enkelt. Har ju sagt att tom min chefs bils låda låter men han är medveten. Varför skulle ja ljuga om det? Det är inte bara ett handfull av människor på forumet som tjatar utan det är respektabla tidningar, medier osv som också skriver. Finns massa firmor tom som inte vågar sälja märket längre pga haverier och garantiärenden. Sen massor me trådar bara på detta forum. spelar ingen roll att det är jättemånga bilar som är friska än så länge för det viktiga är ju hur många exakt det är som strular, och det är många. Så har ni något mer som sägs på engelska som ni inte vet exakt hur man förklarar på svenska? Försök o inte vara så salty nu och håll tråden på ett vuxet nivå.

Senast redigerat av panda666 (21 augusti 2018)

candyweiss
21 augusti 2018 · 876 Inlägg

panda666 skrev:
Tänker inte  sänka mig till eran nivå där ni barnsligt sitter o använder er av personliga påhopp. Jag tänker behålla de vuxna nivån här på tråden eftersom vag grabbarna kan inte hålla i sig och bara hoppar på folk bara för dom inte kan leda ett vuxet samtal;)

Bryr mig inte ett smack om dessa siffror och hur många biljoner bilar/skräp/ vag släpper ut utan ser själv med mina egna ögon hur många det är där ute som pajar och exakt vad som pajar. Om ni inte kan respektera att man ser trasiga bilar på jobbet och grannens bil eller en bekants har pajat då är ni i förnekelse helt enkelt. Har ju sagt att tom min chefs bils låda låter men han är medveten. Varför skulle ja ljuga om det? Det är inte bara ett handfull av människor på forumet som tjatar utan det är respektabla tidningar, medier osv som också skriver. Finns massa firmor tom som inte vågar sälja märket längre pga haverier och garantiärenden. Sen massor me trådar bara på detta forum. spelar ingen roll att det är jättemånga bilar som är friska än så länge för det viktiga är ju hur många exakt det är som strular, och det är många. Så har ni något mer som sägs på engelska som ni inte vet exakt hur man förklarar på svenska? Försök o inte vara så salty nu och håll tråden på ett vuxet nivå.

Det är väl självklart att vag också har problem, precis som andra märken har. Men varför detta eviga tjatande?
Jag kan tjata om vänners problem med tex BMW, Kia, Hyundai, Opel mf, men avstår från det.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
zemet
21 augusti 2018 · 4 038 Inlägg

Hahaha undrar om TS anade vilket getingbo han rörde upp när han skrev sitt inlägg:D

6 sidor med inlägg om hur dåliga VAG är samt argumenten att dem inte är sämre än andra tillverkare.

Känns som att det är dags för Moderatorerna att sätta stopp för denna tråden nu:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Soulman
21 augusti 2018 · 1 271 Inlägg

panda666 skrev:
Tänker inte  sänka mig till eran nivå där ni barnsligt sitter o använder er av personliga påhopp. Jag tänker behålla de vuxna nivån här på tråden eftersom vag grabbarna kan inte hålla i sig och bara hoppar på folk bara för dom inte kan leda ett vuxet samtal;)

Bryr mig inte ett smack om dessa siffror och hur många biljoner bilar/skräp/ vag släpper ut utan ser själv med mina egna ögon hur många det är där ute som pajar och exakt vad som pajar. Om ni inte kan respektera att man ser trasiga bilar på jobbet och grannens bil eller en bekants har pajat då är ni i förnekelse helt enkelt. Har ju sagt att tom min chefs bils låda låter men han är medveten. Varför skulle ja ljuga om det? Det är inte bara ett handfull av människor på forumet som tjatar utan det är respektabla tidningar, medier osv som också skriver. Finns massa firmor tom som inte vågar sälja märket längre pga haverier och garantiärenden. Sen massor me trådar bara på detta forum. spelar ingen roll att det är jättemånga bilar som är friska än så länge för det viktiga är ju hur många exakt det är som strular, och det är många. Så har ni något mer som sägs på engelska som ni inte vet exakt hur man förklarar på svenska? Försök o inte vara så salty nu och håll tråden på ett vuxet nivå.

Intressant. Nämn gärna en firma som inte säljer VAG längre. Eller, nämn förresten alla du känner till medan du ändå håller på.

Jag går och hämtar lite ostbågar under tiden.

Senast redigerat av Soulman (21 augusti 2018)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
zemet
21 augusti 2018 · 4 038 Inlägg

Soulman skrev:

panda666 skrev:
Tänker inte  sänka mig till eran nivå där ni barnsligt sitter o använder er av personliga påhopp. Jag tänker behålla de vuxna nivån här på tråden eftersom vag grabbarna kan inte hålla i sig och bara hoppar på folk bara för dom inte kan leda ett vuxet samtal;)

Bryr mig inte ett smack om dessa siffror och hur många biljoner bilar/skräp/ vag släpper ut utan ser själv med mina egna ögon hur många det är där ute som pajar och exakt vad som pajar. Om ni inte kan respektera att man ser trasiga bilar på jobbet och grannens bil eller en bekants har pajat då är ni i förnekelse helt enkelt. Har ju sagt att tom min chefs bils låda låter men han är medveten. Varför skulle ja ljuga om det? Det är inte bara ett handfull av människor på forumet som tjatar utan det är respektabla tidningar, medier osv som också skriver. Finns massa firmor tom som inte vågar sälja märket längre pga haverier och garantiärenden. Sen massor me trådar bara på detta forum. spelar ingen roll att det är jättemånga bilar som är friska än så länge för det viktiga är ju hur många exakt det är som strular, och det är många. Så har ni något mer som sägs på engelska som ni inte vet exakt hur man förklarar på svenska? Försök o inte vara så salty nu och håll tråden på ett vuxet nivå.

Intressant. Nämn gärna en firma som inte säljer VAG längre. Eller, nämn förresten alla du känner till medan du ändå håller på.

Jag går och hämtar lite ostbågar under tiden.

En snabb googling så hittade jag denna artikel.

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ … tar-salja/

För att spara tid så nämner jag då: Hoffsten Motor & hans grannfirma.

Senast redigerat av zemet (21 augusti 2018)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang