Alternativ till svetsdiff, ej dyra lösningar gärna :)

61 Inlägg
Skrivet 19 augusti · Inlägg av trådskaparen #1

Jag hade en snabb tanke på om man kunde köra en annorlunda viskositet på oljan i diffen och om det ger någon effekt? Har ni några andra tips eller tekniker? Vill gärna ha en bil som fungerar när jag vill sladda samt kunna köra normalt när det väl blir vinter utan att behöva byta mellan svetsad diff och en vanlig diff smile

Annars får ni gärna ge mig tips på att sladda öppen diff på torrt med få hästar lol

1 266 Inlägg
Skrivet 20 augusti #2

Hur har du tänkt att annan viskositet på oljan skall påverka differentialen? Skall du ha så seg olja att de små kugghjulen inte skall snurra? Då kommer ju resten också snurra extremt trögt och det passar dåligt på en bil med "få hästar".

Köp en bakaxel från någon fyrhjulsdriven bil, där du kan lägga i och ur diffspärr med knapp eller spak.

2 462 Inlägg
Skrivet 20 augusti #3

Finns, minst, 3 olika vägar att gå för att uppfylla ditt önskemål.
Har själv provat alla 3 med förnöjelse.
1. Mekanisk automatisk differentialspärr typ "Lock Right" m fl.
2. Mekanisk automatisk differentialbroms/-spärr typ "Val Racing Torsen" m fl.
3. Mekanisk manuell pneumatiskt påverkad differentialspärr typ "ARB".

Dessutom finns s k "slir-/lamellbromsade differentialbromsar",  "slungbromsade differentialbromsar",  vajerpåverkade mekaniska differentialspärrar" samt "hydrauliskt påverkade differentialspärrar" (typ Mercedes 460 Geländewagen).

Bäst, men också dyrast, är typ 3.
Näst bäst är typ 2, som kostar runt 4.000:- + montering.
Prisbilligast är typ 1, som kostar runt 2.500:- + montering.

Typ 1 och typ 2 monterar man själv om man är någorlunda händig och med vanliga handverktyg på mellan 2 och 5 timmar. Beroende på hur noggrann man är. Är man pedant kan behövas 1 eller 2 indikatorklockor med magnetstativ.  (använder jag)

Typ 1 kan vara farliga vintertid på glatt underlag, eftersom de spärrar mycket lätt och ibland oönskat.

Typ 2, torsendifferential, kräver en lite speciell körteknik för att den ska aktiveras/låsa. Men det lär man sig snabbt.

3 125 Inlägg
Skrivet 20 augusti #4

Ärsh vafan skall det vara billigt och roligt så är det svetsdiff som gäller.
Fungerar utmärkt på en slö gammal 740 GL.
Kör man 15" däck så håller drivaxlarna länge.

Annars är alternativen det  som Torsen  så fint skrev upp:)

Kungen av dagspendlande. · 1 046 Inlägg
Skrivet 20 augusti #5

tewo22 skrev:
Jag hade en snabb tanke på om man kunde köra en annorlunda viskositet på oljan i diffen och om det ger någon effekt? Har ni några andra tips eller tekniker? Vill gärna ha en bil som fungerar när jag vill sladda samt kunna köra normalt när det väl blir vinter utan att behöva byta mellan svetsad diff och en vanlig diff smile

Annars får ni gärna ge mig tips på att sladda öppen diff på torrt med få hästar lol

Jag tycker det låter som om Du önskar dig en Aussie Locker i present av Dig själv smile

Svårt o få bättre med mindre arbetsinsats, förutom AGA-diff då :p

The drive...
2 462 Inlägg
Skrivet 20 augusti #6

Aussie Locker är kopia på Lock Right - eller tvärt om.
Ringer som ett klockspel vid sväng på gata, om man inte spinner loss.

Inte lämplig för frun som handlar på stormarknad, om hon inte vill väcka uppmärksamhet vid fickparkeringen.

Kungen av dagspendlande. · 1 046 Inlägg
Skrivet 20 augusti #7

Helt sant. Men en bil som ska gå brett är nog inte Mrs. Tewo22's Daily Driver... :-P

The drive...
2 462 Inlägg
Skrivet 20 augusti #8

När jag första gången, för bortåt 15 år sedan, besiktade en bil med Lock Right "i baken" vållade det besiktningspersonalen mycket huvudbry.
Efter provkörningen åkte bilen upp på lyften och lyftdomkraften.
Det snurrades på bakhjulen utan att få fram "klockspelet".
Därefter googlades det på vad Lock Right var för något och hur den fungerade.

3 681 Inlägg
Skrivet 20 augusti #9

Du kan ju fylla klumpen med bly, bara att smälta bort det sen efter du slirat färdigt wink
https://www.youtube.com/watch?v=oqDw1rsFNhU

61 Inlägg
Skrivet 22 augusti · Inlägg av trådskaparen #10

Cuefa skrev:
Helt sant. Men en bil som ska gå brett är nog inte Mrs. Tewo22's Daily Driver... :-P

Hahahaha

simlar skrev:
Du kan ju fylla klumpen med bly, bara att smälta bort det sen efter du slirat färdigt wink
https://www.youtube.com/watch?v=oqDw1rsFNhU

Låter som att det är lättare att köpa två diffar och ha en svetsad och en utan smile

61 Inlägg
Skrivet 22 augusti · Inlägg av trådskaparen #11

Tack så mycket för alla svar! Om det är någon som bryr sig så handlar det om min chippade 945 smile
Jag har inte direkt någon inkomst just nu, men det fixar sig snart, vi får se vilket alternativ det blir, jag är dock inte intresserad av att ha en diff som knackar när jag svänger, hellre att ena däcket hoppar o skriker till ibland (bor mitt i smeten i Stockholm).


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang