Köpråd: Lagom stor bil för liten familj

Irrbloss
30 augusti 2018 · 8 Inlägg

Har i nuläget en Kia Picanto -07 som jag vill byta ut till en bättre begagnad bil, men är osäker på vad.

Det är bara jag och en 10-åring i familjen men jag vill ha ett större utrymme för, först och främst, bagage men även gärna benutrymme bak när det skjutsas kompisar till sonen.
Vill också ha mer kraft i motorn (tror min Kia har 62 hk nu) och en bil som inte låter så fasligt i högre hastigheter.

Har som sagt kört min Picanto ett par år, som visserligen rullat utan större fel men ändå inte är nåt att hänga i julgran direkt, så jag är inte så jättekräsen. Stör mig som sagt i nuläget mest på ett litet bagage, att det tar en evighet att gasa upp på t.ex motorväg + att man nästintill får skrika till passageraren när man kör fort ;-)

Har en budget på max 80 000 kr. Kommer även pendla med bilen ca. 8 mil fem dagar i veckan.

Senast redigerat av Irrbloss (30 augusti 2018)

caromania Forummoderator
30 augusti 2018 · 9 296 Inlägg

Farsan sa alltid att han hellre åker pålitligt än sitter bekvämt på garageuppfarten så mitt råd är att du köper bil i lagom storlek från de märken som sällan krånglar:
Kia, Honda, Toyota.
Kia och Toyota kan kanske ses som lite enklare och Honda håller lite högre finish och tuffhetsgrad.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Irrbloss
30 augusti 2018 · 8 Inlägg

caromania skrev:
Farsan sa alltid att han hellre åker pålitligt än sitter bekvämt på garageuppfarten så mitt råd är att du köper bil i lagom storlek från de märken som sällan krånglar:
Kia, Honda, Toyota.
Kia och Toyota kan kanske ses som lite enklare och Honda håller lite högre finish och tuffhetsgrad.

Kloka ord! :-)
Har du några förslag på modeller?

Utmarks-Loke
30 augusti 2018 · 5 833 Inlägg

Kia ceed har sålt vansinnigt bra och är en storlek större än picanton. Kanske du skulle leta upp en sådan att provköra?

caromania Forummoderator
30 augusti 2018 · 9 296 Inlägg

Irrbloss skrev:

caromania skrev:
Farsan sa alltid att han hellre åker pålitligt än sitter bekvämt på garageuppfarten så mitt råd är att du köper bil i lagom storlek från de märken som sällan krånglar:
Kia, Honda, Toyota.
Kia och Toyota kan kanske ses som lite enklare och Honda håller lite högre finish och tuffhetsgrad.

Kloka ord! :-)
Har du några förslag på modeller?

Ceed som föregående talare föreslog eller knalla in på en Toyotahandlare och kolla Auris. Honda Civic har ju vuxit rejält också. Vad gäller storlek alltså. Honda och Toyota är ju klassiskt pålitliga märken. I toppskiktet i alla undersökningar om pålitlighet och att slippa problem år efter år efter år.

Visste du förresten att Honda tillverkat fler Accorder än Volvo tillverkat bilar sedan 1927? Lite kul om än OT.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang