Hört att diesel är känsligare för att gå varmt än bensin?

244 Inlägg
Skrivet 15 september · Inlägg av trådskaparen #1

Som rubriken lyder.

Är dieselmotorer känsligare för att gå varmt än bensin?
Isåfall varför?

Frågar av ren nyfikenhet.

2 310 Inlägg
Skrivet 15 september #2

Tvärtom...bensin motorn går varmare än dieselmotor

244 Inlägg
Skrivet 15 september · Inlägg av trådskaparen #3

zzr94092 skrev:
Tvärtom...bensin motorn går varmare än dieselmotor

Men läs vad jag har skrivit istället...

Frågan var om dieselmotorn lättare tar skada av att gå varmt...
Alltså koka.

Att en motor kokar kan ju medföra att toppen blir skev t.ex, men varför skulle diesel-motorers block och toppar eller eventuellt något annat, vara känsligare än bensinmotorer i detta sammanhang?

5 597 Inlägg
Skrivet 16 september #4

Wheel_Spin skrev:

zzr94092 skrev:
Tvärtom...bensin motorn går varmare än dieselmotor

Men läs vad jag har skrivit istället...

Frågan var om dieselmotorn lättare tar skada av att gå varmt...
Alltså koka.

Att en motor kokar kan ju medföra att toppen blir skev t.ex, men varför skulle diesel-motorers block och toppar eller eventuellt något annat, vara känsligare än bensinmotorer i detta sammanhang?

Högre tryck i förbränningsrummet

Hon/Henne
4 083 Inlägg
Skrivet 16 september #5

Beror nog mera på motorns grundkonstruktion än drivmedel. Tex så har jag fått för mig att långa topplock på tex en raksexa har lättare att slå sig än ett kort. Aluminium vs gjutjärn osv. Dieselmotorn brukar dock vara grövre i konstruktionen än en bensin och kan därför vara tåligare.
Summa summarum så är det olika från motor till motor.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
1 684 Inlägg
Skrivet 16 september #6

Är väl ingen ide att ha sån ordning på prylarna att motorn riskerar att koka?

Eller vill du bara gardera dig mot eget slarv?

6 857 Inlägg
Skrivet 16 september #7

Fast det är väl vanligare att en diesels förbränning blir för hög och man smälter nån kolv än att det händer i en bensinare.

*****JÄNKEBILSIDIOT***** · 11 369 Inlägg
Skrivet 16 september #8

Janneutanb skrev:
Fast det är väl vanligare att en diesels förbränning blir för hög och man smälter nån kolv än att det händer i en bensinare.

Det beror lite på hur tändningen står i en bensinare. Det kan bli väldigt varmt t.o.m. så att grenröret blir rött.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
244 Inlägg
Skrivet 19 september · Inlägg av trådskaparen #9

xXSammy skrev:

Wheel_Spin skrev:

zzr94092 skrev:
Tvärtom...bensin motorn går varmare än dieselmotor

Men läs vad jag har skrivit istället...

Frågan var om dieselmotorn lättare tar skada av att gå varmt...
Alltså koka.

Att en motor kokar kan ju medföra att toppen blir skev t.ex, men varför skulle diesel-motorers block och toppar eller eventuellt något annat, vara känsligare än bensinmotorer i detta sammanhang?

Högre tryck i förbränningsrummet

Där sa du nåt! Tack för seriöst svar smile


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang