Hört att diesel är känsligare för att gå varmt än bensin?

Wheel_Spin
15 september 2018 · 245 Inlägg

Som rubriken lyder.

Är dieselmotorer känsligare för att gå varmt än bensin?
Isåfall varför?

Frågar av ren nyfikenhet.

zzr94092
15 september 2018 · 4 378 Inlägg

Tvärtom...bensin motorn går varmare än dieselmotor

Wheel_Spin
15 september 2018 · 245 Inlägg

zzr94092 skrev:
Tvärtom...bensin motorn går varmare än dieselmotor

Men läs vad jag har skrivit istället...

Frågan var om dieselmotorn lättare tar skada av att gå varmt...
Alltså koka.

Att en motor kokar kan ju medföra att toppen blir skev t.ex, men varför skulle diesel-motorers block och toppar eller eventuellt något annat, vara känsligare än bensinmotorer i detta sammanhang?

xXSammy
16 september 2018 · 6 566 Inlägg

Wheel_Spin skrev:

zzr94092 skrev:
Tvärtom...bensin motorn går varmare än dieselmotor

Men läs vad jag har skrivit istället...

Frågan var om dieselmotorn lättare tar skada av att gå varmt...
Alltså koka.

Att en motor kokar kan ju medföra att toppen blir skev t.ex, men varför skulle diesel-motorers block och toppar eller eventuellt något annat, vara känsligare än bensinmotorer i detta sammanhang?

Högre tryck i förbränningsrummet

De/Dem
mb_pucken
16 september 2018 · 5 083 Inlägg

Beror nog mera på motorns grundkonstruktion än drivmedel. Tex så har jag fått för mig att långa topplock på tex en raksexa har lättare att slå sig än ett kort. Aluminium vs gjutjärn osv. Dieselmotorn brukar dock vara grövre i konstruktionen än en bensin och kan därför vara tåligare.
Summa summarum så är det olika från motor till motor.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Meaganeowner
16 september 2018 · 2 250 Inlägg

Är väl ingen ide att ha sån ordning på prylarna att motorn riskerar att koka?

Eller vill du bara gardera dig mot eget slarv?

Janneutanb
16 september 2018 · 7 267 Inlägg

Fast det är väl vanligare att en diesels förbränning blir för hög och man smälter nån kolv än att det händer i en bensinare.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
16 september 2018 · 14 007 Inlägg

Janneutanb skrev:
Fast det är väl vanligare att en diesels förbränning blir för hög och man smälter nån kolv än att det händer i en bensinare.

Det beror lite på hur tändningen står i en bensinare. Det kan bli väldigt varmt t.o.m. så att grenröret blir rött.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Wheel_Spin
19 september 2018 · 245 Inlägg

xXSammy skrev:

Wheel_Spin skrev:

zzr94092 skrev:
Tvärtom...bensin motorn går varmare än dieselmotor

Men läs vad jag har skrivit istället...

Frågan var om dieselmotorn lättare tar skada av att gå varmt...
Alltså koka.

Att en motor kokar kan ju medföra att toppen blir skev t.ex, men varför skulle diesel-motorers block och toppar eller eventuellt något annat, vara känsligare än bensinmotorer i detta sammanhang?

Högre tryck i förbränningsrummet

Där sa du nåt! Tack för seriöst svar smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang