Köpråd muttersnurra

V4Bergman
7 oktober 2018 · 140 Inlägg

Är i valet och kvalet mellan att skaffa en liten kompressor+ slang med mer då jag redan har en pneumatisk muttersnurra. Eller om jag ska skaffa en elektrisk (batteri) snurra eftersom jag inte riktigt vet om motorvärmarstolpen klarar att driva kompressorn samt inte vet var jag ska förvara den mellan användningarna. Bor i hyreshus med hyrparkering så det är ju inte bara att säkra upp stolpens sex ampere. :) Men samtidigt har jag redan tryckluftsnurran vilket gör mig osäker. Och för dem som undrar varför jag har muttersnurra utan den tillhörande utrustningen så fick jag den för en väldans massa år sedan i julklapp av far och mor.

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar
Saab 96 V4 "Idun" (1974)
Saab 9-3 Aero "Trud" (2000)
jaka54
7 oktober 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Om du inte har tillgång till garage är tyvärr  kompressor utesluten.

V4Bergman
7 oktober 2018 · 140 Inlägg

Det finns ju mindre som man skulle kunna dra in och ut ur förrådet förutsatt att den skulle klara sig på de få amperen. Men som du säger är det inte det bästa alternativet.

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar
Saab 96 V4 "Idun" (1974)
Saab 9-3 Aero "Trud" (2000)
jaka54
7 oktober 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Du behöver en 3-4hk kompressor med 50lit tank för att köra en muttermskin.

simlar
7 oktober 2018 · 5 524 Inlägg

Köp en batteridriven, finns att köpa kvalitetsmaskiner med riktigt bra ork i.

Har själv en batteridriven 1/2" mutterdragare från Jula, en Meec multiseries, funkar skitfint att lossa och dra åt hjul m.m.
Av mina erfarenheter med den maskinen så orkar den dra åt ca 120Nm och orkar lossa lite hårdare än så.
Har använt den batteridrivna maskinen fruktansvärt mycket på senare tid då det är väldigt smidigt att slippa både sladdar och kablar och batteriet håller förvånansvärt länge, låter däremot mycket mer än en tryckluftsdriven maskin.

Drar nuförtiden bara fram tryckluftsmaskinen om jag inte får loss sakerna med den batteridrivna.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
V4Bergman
7 oktober 2018 · 140 Inlägg

simlar skrev:
Köp en batteridriven, finns att köpa kvalitetsmaskiner med riktigt bra ork i.

Har själv en batteridriven 1/2" mutterdragare från Jula, en Meec multiseries, funkar skitfint att lossa och dra åt hjul m.m.
Av mina erfarenheter med den maskinen så orkar den dra åt ca 120Nm och orkar lossa lite hårdare än så.
Har använt den batteridrivna maskinen fruktansvärt mycket på senare tid då det är väldigt smidigt att slippa både sladdar och kablar och batteriet håller förvånansvärt länge, låter däremot mycket mer än en tryckluftsdriven maskin.

Drar nuförtiden bara fram tryckluftsmaskinen om jag inte får loss sakerna med den batteridrivna.

Det är Jula-snurrorna som jag har kikat på. Och kåpor har jag för olivet. 😁

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar
Saab 9-3 Aero "Trud" (2000)
Saab 96 V4 "Idun" (1974)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 oktober 2018 · 14 041 Inlägg

V4Bergman skrev:

simlar skrev:
Köp en batteridriven, finns att köpa kvalitetsmaskiner med riktigt bra ork i.

Har själv en batteridriven 1/2" mutterdragare från Jula, en Meec multiseries, funkar skitfint att lossa och dra åt hjul m.m.
Av mina erfarenheter med den maskinen så orkar den dra åt ca 120Nm och orkar lossa lite hårdare än så.
Har använt den batteridrivna maskinen fruktansvärt mycket på senare tid då det är väldigt smidigt att slippa både sladdar och kablar och batteriet håller förvånansvärt länge, låter däremot mycket mer än en tryckluftsdriven maskin.

Drar nuförtiden bara fram tryckluftsmaskinen om jag inte får loss sakerna med den batteridrivna.

Det är Jula-snurrorna som jag har kikat på. Och kåpor har jag för olivet. 😁

Olivet? Ska det inte vara oljudet?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
V4Bergman
8 oktober 2018 · 140 Inlägg

Vettemannen skrev:

V4Bergman skrev:

simlar skrev:
Köp en batteridriven, finns att köpa kvalitetsmaskiner med riktigt bra ork i.

Har själv en batteridriven 1/2" mutterdragare från Jula, en Meec multiseries, funkar skitfint att lossa och dra åt hjul m.m.
Av mina erfarenheter med den maskinen så orkar den dra åt ca 120Nm och orkar lossa lite hårdare än så.
Har använt den batteridrivna maskinen fruktansvärt mycket på senare tid då det är väldigt smidigt att slippa både sladdar och kablar och batteriet håller förvånansvärt länge, låter däremot mycket mer än en tryckluftsdriven maskin.

Drar nuförtiden bara fram tryckluftsmaskinen om jag inte får loss sakerna med den batteridrivna.

Det är Jula-snurrorna som jag har kikat på. Och kåpor har jag för olivet. 😁

Olivet? Ska det inte vara oljudet?

/Benny

Lokalt uttryck. 😁

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar
Saab 9-3 Aero "Trud" (2000)
Saab 96 V4 "Idun" (1974)
zemet
8 oktober 2018 · 4 037 Inlägg

Jag skulle också säga batteridriven mutterknack. Dom tar det mesta, är smidiga att ha med sig. Man slipper alla jävla tryckluftslangar osv.

Finns ju andra användningsområden för den också. Skall du tex sätta ihop några reglar med fransk träskruv är den inte alls dum att ha:)

Jag har försökt köra en bra bahco mutterknack på min lilla 1,5 hk kompressor. Tror den har typ 7 liters tank.

Det fungerar ej, Klarar typ 1 hjulbult och sedan är luften slut.

Jag köpte denna Makitan för ca 2 år sedan. har använts flitigt och jag är extremt nöjd:)

https://www.verktygsvaruhuset.se/produc … 18v-naken-

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
rcy
8 oktober 2018 · 1 705 Inlägg

Vad är din budget?

Jag slår ett slag för Metabo SSW 18 LTX 400 BL.
Hade aldrig provat Metabo men fick en sån som betalning för ett jobb för 3-4 år sedan, och idag är varenda maskin i garaget utbytt mot en Metabo.

Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Saab 9-3 "svarten" (2004)
Saab 9-5 "familjefraktarn" (2000)
torsen
8 oktober 2018 · 7 234 Inlägg

Med dina förutsättningar - varken ackumulator-, nät- eller pneumatisk skruv/mutterdragare.
Om du ska arbeta med bilar - undantaget hjulbyten med ackumulatormaskin.
Med en ackumulatordriven skruv/mutterdragare kommer du inte åt över allt. Den är dessutom tung och oergonomisk att använda.
En nätansluten skruv/mutterdragare har nästan samma nackdelar som en ackumulatormaskin. Fördelen är att kraften tar inte slut, som i en ackumulatormaskin.
Pneumatisk, som är det i särklass bästa alternativet, kan du sluta drömma om. För att en pneumatisk ska vara praktiskt användbar krävs ett luftflöde på minst 350 liter per minut vid 8 Bar tryck. En kompressor med detta prestanda drivs med en elmotor som kräver 400 v16 amp 3-fas.

Har själv bl a liten pneumatisk Scorpio ½"-maskin från Verktygsboden. Även en stor och otymplig Hama 3/4"-maskin finns på hyllan. Men den kan på långa vägar inte mäta sig med Scorpion. Ej heller vinkelspärrnyckeln från Biltema är något att reflektera över. Den senare kan dock ha sina fördelar på vissa trånga ställen, om man först lossat med en ringnyckel.

Om många mindre skruvar, M5 t o m M8, ska demonteras brukar jag lossa skruvarna/muttrarna med spärrskaft och därefter "köra bort dom" med min DeWalt ackumulatorborr/skruvdragare.

Scorpio och DeWalt är guds bästa gåva till bilmekaniker.

V4Bergman
8 oktober 2018 · 140 Inlägg

torsen skrev:
Med dina förutsättningar - varken ackumulator-, nät- eller pneumatisk skruv/mutterdragare.
Om du ska arbeta med bilar - undantaget hjulbyten med ackumulatormaskin.
Med en ackumulatordriven skruv/mutterdragare kommer du inte åt över allt. Den är dessutom tung och oergonomisk att använda.
En nätansluten skruv/mutterdragare har nästan samma nackdelar som en ackumulatormaskin. Fördelen är att kraften tar inte slut, som i en ackumulatormaskin.
Pneumatisk, som är det i särklass bästa alternativet, kan du sluta drömma om. För att en pneumatisk ska vara praktiskt användbar krävs ett luftflöde på minst 350 liter per minut vid 8 Bar tryck. En kompressor med detta prestanda drivs med en elmotor som kräver 400 v16 amp 3-fas.

Har själv bl a liten pneumatisk Scorpio ½"-maskin från Verktygsboden. Även en stor och otymplig Hama 3/4"-maskin finns på hyllan. Men den kan på långa vägar inte mäta sig med Scorpion. Ej heller vinkelspärrnyckeln från Biltema är något att reflektera över. Den senare kan dock ha sina fördelar på vissa trånga ställen, om man först lossat med en ringnyckel.

Om många mindre skruvar, M5 t o m M8, ska demonteras brukar jag lossa skruvarna/muttrarna med spärrskaft och därefter "köra bort dom" med min DeWalt ackumulatorborr/skruvdragare.

Scorpio och DeWalt är guds bästa gåva till bilmekaniker.

Det är ju ändå rätt stora öppna ytor på en hel del ställen. bak/framvagn samt vid större motorjobb så lyfter jag (med hjälp självklart) ur motorn och får då större ytor på en gång. smile
Om inte ackumulator, nät eller pneumatisk, vad rekommenderar du då för snurra? För en del grejor kan sitta som satan på en äldre bil, främst i bak/framvagn nu när de har börjat sprida salt även här på vägarna.

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar
Saab 9-3 Aero "Trud" (2000)
Saab 96 V4 "Idun" (1974)
rcy
8 oktober 2018 · 1 705 Inlägg

Har aldrig upplevt batteridrivna mutterknackare som varken tunga eller oergonomiska. Visst finns det ställen där dom inte kommer åt, men just att komma åt är väl det ständiga problemet vid bilskruvande så det är inget unikt just för mutterknack.

Att släpa runt på en tryckluftsslang finner jag betydligt mer oergonomiskt, enda gången den pneumatiska åker fram är vid typ trilskande navmuttrar eller andra gigantiska muttrar/skruvar som sitter lättåtkomligt till.

zemet
8 oktober 2018 · 4 037 Inlägg

rcy skrev:
Har aldrig upplevt batteridrivna mutterknackare som varken tunga eller oergonomiska. Visst finns det ställen där dom inte kommer åt, men just att komma åt är väl det ständiga problemet vid bilskruvande så det är inget unikt just för mutterknack.

Att släpa runt på en tryckluftsslang finner jag betydligt mer oergonomiskt, enda gången den pneumatiska åker fram är vid typ trilskande navmuttrar eller andra gigantiska muttrar/skruvar som sitter lättåtkomligt till.

Håller med helt och hållet.
Har man inte typ däckverkstad ser jag ingen större mening med tryckluftdrivna verktyg.

Ja tryckluften är starkare, mer precis, väger mindre och är snabbare.

Men innan man dragit fram alla sina jävla slangar, fått upp ordentligt tryck i kompressorn osv så är ju jobbet redan färdigt med batterimaskinen.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang