Stretchade däck

candyweiss
14 oktober 2018 · 848 Inlägg

Har några BMW´s hemmavid som kör med stretchade däck. Varför gör man det? Är ju så fruktansvärt fult.
Det enda jag kan komma på är att man vill ha smala däck för att kunna drifta lättare?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Mack Forum- och sitemoderator
14 oktober 2018 · 26 097 Inlägg

candyweiss skrev:
Har några BMW´s hemmavid som kör med stretchade däck. Varför gör man det? Är ju så fruktansvärt fult.
Det enda jag kan komma på är att man vill ha smala däck för att kunna drifta lättare?

Ja du.
Varför kör vissa omkring med bara dimljusen tända mitt i natten?
Varför kör vissa omkring med bilar som är så låga att de skrapar i backen?
Varför kör vissa omkring i bilar som är medvetet rostade i lacken?


Det kallas för "mode", i alla fall vad jag har hört.
Sällan det är något man gillar själv, och sällan det är vidare praktiskt, men så är det.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
candyweiss
14 oktober 2018 · 848 Inlägg

Mack skrev:

candyweiss skrev:
Har några BMW´s hemmavid som kör med stretchade däck. Varför gör man det? Är ju så fruktansvärt fult.
Det enda jag kan komma på är att man vill ha smala däck för att kunna drifta lättare?

Ja du.
Varför kör vissa omkring med bara dimljusen tända mitt i natten?
Varför kör vissa omkring med bilar som är så låga att de skrapar i backen?
Varför kör vissa omkring i bilar som är medvetet rostade i lacken?


Det kallas för "mode", i alla fall vad jag har hört.
Sällan det är något man gillar själv, och sällan det är vidare praktiskt, men så är det.

Jasså, det är alltså enbart mode? Förstöra en snygg bil med feta fälgar som man sätter mopeddäck på big_smile

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
torsen
14 oktober 2018 · 7 189 Inlägg

I andra kretsar är det mode att köra 35"-däck på 6½" breda fälgar.
Gjorde jag på min Geländewagen för några år sedan.
Modet då var bästa framkomlighet.
Skönheten fick man på köpet.

skanepiraten
14 oktober 2018 · 466 Inlägg

Bara utseende som det påverkar, du tappar prestanda (grepp,etc) och däcket håller inte lika länge.
Finns inga fördelar ur prestanda.

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
trubbelturbo
14 oktober 2018 · 1 434 Inlägg

candyweiss skrev:
Har några BMW´s hemmavid som kör med stretchade däck. Varför gör man det? Är ju så fruktansvärt fult.
Det enda jag kan komma på är att man vill ha smala däck för att kunna drifta lättare?

För att det är snyggt!

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 oktober 2018 · 13 644 Inlägg

sen beror det på.. kanske rent fysiskt inte får plats rätt däck oxå..  så är det för mig.  kör ju med 7x17 och 185/35-17  hade mycket gärna haft  däck som passade bättre på fälgen men inte fysiskt möjligt att lösa det på något annant sätt än att köra dom däcken jag gör.

normalt hade jag valt mellan 205-215 på dom fälgarna men då finns det inte tillräckligt låga däck för att ha rätt rulldiameter. 

samma sak på min Polo med 8x18  kör 215/35-18   går inte att hitta några bredare däck som är lika låga. men inte märkt några stora negativa inverkan förutom att fälgarna blir totalt förstörda av grus och skit.

nu är det iof inte så extremt som vissa väljer  men det är för smala däck till fälgarna utan tvekan.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Bennybira
15 oktober 2018 · 480 Inlägg

Många kör en mild stretch för att få in däcken från skärmkanter och annat när de kör väldigt låga bilar.
Låt folk sköta sitt eget smile <3

Fiat 127 (1977)
candyweiss
15 oktober 2018 · 848 Inlägg

Bennybira skrev:
Många kör en mild stretch för att få in däcken från skärmkanter och annat när de kör väldigt låga bilar.
Låt folk sköta sitt eget smile <3

Jo men det förstår jag smile och folk får göra som dom själ vill, men då får jag också tycka vad jag vill big_smile

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Bennybira
15 oktober 2018 · 480 Inlägg

haha självklart big_smile

Jag gillar inte extrem stretch heller. Föredrar en rak däckkant eller mildaste stretchen (ingen ballong iaf.)
T.ex 235mm däck på 8.5" fälg.

Fiat 127 (1977)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 oktober 2018 · 13 644 Inlägg

Bennybira skrev:
haha självklart big_smile

Jag gillar inte extrem stretch heller. Föredrar en rak däckkant eller mildaste stretchen (ingen ballong iaf.)
T.ex 235mm däck på 8.5" fälg.

Kör 245/35-19 på 8.5or tycker dessa ser väldigt rätt ut till skillnad mot mina 185 på 7" som är extremt opraktiskt och förstör fälgarna totalt..   Mina polo hjul år totalt dödade efter denna sommar.. Då är det 215 på 8tummare då är den normalt körd och en ställe dom lagt ut sprängsten dödade alla fälgar totalt..  Ser ut som ett krig

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
jaka54
15 oktober 2018 · 5 656 Inlägg

Hej!
??? Vad är stretchade däck???

Stefan7neson
15 oktober 2018 · 394 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
??? Vad är stretchade däck???

Kort sagt, breda fälgar och smala däck.

candyweiss
15 oktober 2018 · 848 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
??? Vad är stretchade däck???

Överdrivet breda och stora fälgar med överdivet smala däck med låg profil.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Bennybira
16 oktober 2018 · 480 Inlägg

candyweiss skrev:
... däck med låg profil.

Inte nödvändigtvis. Finns ju vissa som stretchar ganska höga däck på äldre bilar smile
Men ja, breda fälgar, smala däck.

Fiat 127 (1977)
CC72
16 oktober 2018 · 1 661 Inlägg

http://forumbilder.se/H8DBB/6b75f131-d9ad-4d66-a281-ea0c06441060.png

zemet
16 oktober 2018 · 4 014 Inlägg

Growe skrev:

Bennybira skrev:
haha självklart big_smile

Jag gillar inte extrem stretch heller. Föredrar en rak däckkant eller mildaste stretchen (ingen ballong iaf.)
T.ex 235mm däck på 8.5" fälg.

Kör 245/35-19 på 8.5or tycker dessa ser väldigt rätt ut till skillnad mot mina 185 på 7" som är extremt opraktiskt och förstör fälgarna totalt..   Mina polo hjul år totalt dödade efter denna sommar.. Då är det 215 på 8tummare då är den normalt körd och en ställe dom lagt ut sprängsten dödade alla fälgar totalt..  Ser ut som ett krig

Jag kör 285/50-20" på 8,5" bred fälg. Ser nästan ut som att man har punktering så mycket däcken fläskar över på sidorna.

Skulle göra en 90 graders högersväng förra sommaren. Hade en bil på vänster sida om mig, samt lite skymd sikt. Svängde höger och fick då möte. Så kunde inte ta ut kurvan som jag behövde.

Trottoaren på högersidan vägen jag svängde in på var en sån trevlig granitsten på ca 1 dm höjd.

Höger bakhjul träffade givetvis trotoarkanten och jag kände hur hela bilen puttades i sidled i ungefär 1 meter.

*fan fan fan nu fick jag punktering och fälgen är skrot*

Inte en skroma på fälgen när jag gick ut och tittade och ingen skada på däcket:D

Skall man köra som ett svin/klantarsle så är stretch inte att rekomendera om man vill behålla fälgarna i bra skick. Inte heller grusvägskörning eller sprängsten uppenbarligen:)

Senast redigerat av zemet (16 oktober 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang