KÖPRÅD Volvo V70 2.4 2000

MikeDaPsyke
15 januari 2019 · 14 Inlägg

Hallå!

Snabb fråga till er då jag själv inte är så insatt i Volvo.
Letar efter en billig och större bil och fick erbjudandet att köpa en V70 (170hk) för 5000 kronor.

Nackdelen är att den stått avställd i cirka 2 år, och helt stilla och ostartad i cirka ett och ett halvt år.

Till synes är karossen helt rostfri (ej fått möjlighet att kontrollera undertill ännu), insidan (utöver ratt och förarstol) ser nästan nytt ut.

Det jag hann märka var att oljan luktade bensin när jag kontrollerade oljestickan men som jag förstod det så kan det bero på att han enbart startat motorn någon gång utan att låta den bli varm.

1. Vad bör jag kolla över?
2. Finns där kända problem som jag bör veta?
3. Är den till synes värt priset?

Tack på förhand!

Volkswagen Golf GTI "Mk2 GTI 16V" (1990)
Volkswagen Golf GT "Mk3" (1995)
torsen
15 januari 2019 · 7 236 Inlägg

Man får vad man betalar för!
Vad förväntar du dig för 5.000:-?
Att bilen, som kostar mindre än hälften av en omgång nya vinterhjul, ska vara i gott skick?
Den bil du beskriver är inte ens ett renoveringsobjekt, svarare en reservdelsbil.
Är du bilmekaniker som kan göra stor del av jobben på arbetsplatsen kan det "KANSKE" vara ett objekt.
Men då hade du inte frågat här.
Ta nu inte illa upp, men mitt råd är att glömma "objektet".

MikeDaPsyke
15 januari 2019 · 14 Inlägg

torsen skrev:
Man får vad man betalar för!
Vad förväntar du dig för 5.000:-?
Att bilen, som kostar mindre än hälften av en omgång nya vinterhjul, ska vara i gott skick?
Den bil du beskriver är inte ens ett renoveringsobjekt, svarare en reservdelsbil.
Är du bilmekaniker som kan göra stor del av jobben på arbetsplatsen kan det "KANSKE" vara ett objekt.
Men då hade du inte frågat här.
Ta nu inte illa upp, men mitt råd är att glömma "objektet".

Jag förstår vad du menar.
Jag är ingen mekaniker men jag kan skruva med bilar under rätt förutsättningar.

Glömde dock nämna att när säljaren köpte bilen så var den besiktad och påställd.
Dock har han inget körkort så han har låtit den stå sedan dess.

Tänkte då om den kan ha tagit skada av att stå orörd så länge.

Senast redigerat av MikeDaPsyke (15 januari 2019)

Volkswagen Golf GTI "Mk2 GTI 16V" (1990)
Volkswagen Golf GT "Mk3" (1995)
MikeDaPsyke
29 januari 2019 · 14 Inlägg

Denna tråden dog ut snabbt...

Uppdaterar den med ny info och hoppas på mer feedback...

Efter jag fått en vän att titta på den så kommer vi fram till att den behöver en service (olja / filter / tändstift osv) samt kamrem då vi inte vet när / om den har blivit bytt tidigare.
Samt så är ABS och antisladd lamporna tända, vilket enligt polaren högst troligt är styrenheten till dem som krånglar.

Enligt min polare så är både byte av kamrem och boxen lätt att åtgärda då han har motorlyft och har gjort liknande åtgärder åtskilliga gånger innan.

Den startar och kör utan problem, till synes inga problem med andra system så som AC eller fläktar osv.

Jag räknade lite snabbt och det blir typ 5500 för reservdelar och då 5000 för bilen i sig.

Värt det eller ej?

Tack på förhand!

Volkswagen Golf GT "Mk3" (1995)
Volkswagen Golf GTI "Mk2 GTI 16V" (1990)
uhlin
29 januari 2019 · 2 834 Inlägg

Bromsar måste även ses över då den stått såpass länge. Kan bli pengar där med. Lätt det sticker iväg snart. Så du får nog plussa på 5.500 lite.

Är det styrenheten till abs-en som tackat för sig så ska den bytas så måste den programmeras in.
Går ju att skicka iväg den på reparation men kostar en del.

Det kan ju va så enkelt att det är en givare till abs-en som givit upp.
Men abs-enheterna är kända för att ge upp på dem. Kan gå att löda om men är inte säkert att det funkar.

Skulle nog inte lägga pengar på den.
Sen tillkommer bes och skatt.

Den kommer bli dyrare än om du köper en som är besiktad och körklar

Mack Forum- och sitemoderator
29 januari 2019 · 26 143 Inlägg

En fungerande V70 för runt 10k är ju alltid något.
Om det är värt det är svårt att avgöra, men funkar allt och så så varför inte?
Härliga bilar. Sköna stolar och så vidare. Lite bränsletörstiga måhända men man vinner igen det på annat.

Ett tips är att undersöka - noga - efter oljeläckage också.
Särskilt mellan växellåda och motor, och vid/runt vevhusventilationen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
MikeDaPsyke
29 januari 2019 · 14 Inlägg

Tack för svaren!
Min första tanke var att det var en billig bil men går i tankarna att bara byta in min nuvarande (Peugeot 206cc 2004) mot något hos en bilhandlare. Då slipper man allt jobb och får något skattat och besiktat... Dock ska jag bara hitta en legitim handlare som inte blåser mig...

Volkswagen Golf GT "Mk3" (1995)
Volkswagen Golf GTI "Mk2 GTI 16V" (1990)
zemet
29 januari 2019 · 4 038 Inlägg

Hur långt har den gått? det är nog det som avgör om den är intressant eller inte.

För du får en nybes V70 som gått kanske 25K mil för runt 10K

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Mack855
29 januari 2019 · 1 354 Inlägg

Skattad bil hos en handlare är sällsynt då de i regel brukar ställa av alla bilarna de får in smile Själv köpt 3 bilar av handlare, alla har jag fått betala skatten på efter inköp. Ja juste så frugans 3 bilar vi köpt av handlare har vi fått betala skatt på. Så än har inte jag sett skattad bil hos handlare smile

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
29 januari 2019 · 4 917 Inlägg

Ja , köper han hos en sk handlare så blir han nog sk(r)attad.., när han köpt och kört iväg..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang