Volvo 740? Motorer och förgasare/sprut 1986-1987.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 januari 2019 · 17 376 Inlägg

Kan köpa en rostfri 740GL från detta cirka-datum. För ett hyfsat fördelaktigt pris. Tydligen ska det vara en manuell förgasare med chokehandtag. Misstänker att den är bättre än den franska automatchoken?

Bilen har bromsljus i rutan bak och nackstöd bak. Startar snällt och handbromsen fungerar den med tydligen. Ej körd på cirka 10-14 månader. Lådan har OD. (Ja, den ska provas). 31000 mil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Slim
23 januari 2019 · 340 Inlägg

Låter som en B230A. Singelförgasare Pierburg, manuell choke och 112 vilda hk om jag minns rätt.

Uppväxt i en sådan och rattat några tusen mil. Normalt sett inga överraskningar och en fräsch drar runt litern oavsett förutsättningar...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 januari 2019 · 17 376 Inlägg

Slim skrev:
Låter som en B230A. Singelförgasare Pierburg, manuell choke och 112 vilda hk om jag minns rätt.

Uppväxt i en sådan och rattat några tusen mil. Normalt sett inga överraskningar och en fräsch drar runt litern oavsett förutsättningar...

Har förstått att de ska vara rätt skottsäkra. Även M46-lådan håller tydligen om man kör bil som folk. Vilket jag gör (+40 år)

Ska titta på Lördag.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Slim
24 januari 2019 · 340 Inlägg

Ja, normalt sett är de det. Farsans gick agregataxeln av på och den såldes. Synd på en bil i det skicket(gått under 20k)men jag hade inte tid att byta motor/laga.

Det sitter normalt sett M47 på dessa, alltså riktig 5vxl. Både lådan och motorn är klena om det skall trimmas, men på Volvomaner mer eller mindre outslitliga vid normal drift.

OT: Farsan fick överta min V70 glt-99 med 20k på mätaren så nu kan han köra den i hundra årsmile Även om 740n har sin charm, är V70n mycket mer bil när en gubbe ska bruksa den. Med klima, insprut, skinn, elhissar osv. Börjar sakna min V70 nu när jag skriver detta. Otroligt mycket bil för pengarna i dagsläget...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 januari 2019 · 17 376 Inlägg

Slim skrev:
Ja, normalt sett är de det. Farsans gick agregataxeln av på och den såldes. Synd på en bil i det skicket(gått under 20k)men jag hade inte tid att byta motor/laga.

Det sitter normalt sett M47 på dessa, alltså riktig 5vxl. Både lådan och motorn är klena om det skall trimmas, men på Volvomaner mer eller mindre outslitliga vid normal drift.

OT: Farsan fick överta min V70 glt-99 med 20k på mätaren så nu kan han köra den i hundra årsmile Även om 740n har sin charm, är V70n mycket mer bil när en gubbe ska bruksa den. Med klima, insprut, skinn, elhissar osv. Börjar sakna min V70 nu när jag skriver detta. Otroligt mycket bil för pengarna i dagsläget...

Haft flera V70 och visst är de bättre, säkrare och tystare. Saken är den att jag pendlar 9+9km om dagen. Alltid kallkörning alltså. Har en nyare Korean med Automat och V6:a i nuläget som gurglar i sig sjuka mängder bensin. Dessutom låter den inte frisk i maskin längre. Motorn tar lång tid på sig att bli varm vid utpräglad gubbkörning. Vi har bättre och nyare bilar för vardagligt bruk. Denna används bara till min pendling.

Tänkte att en en gammal 740 är lätt att mecka med. Jobbar i en bilhall och har en egen 4-pelarlyft och alla verktyg som finns som kan användas för privatbilen med. Om inte jag minns fel så brukar värmen vara både snabb & effektiv i de gamla kälkarna med.

Ett alternativ är att leta efter en 89:a med LH-sprut och M47.
Vi får väl se. Kan bli grymt besviken och är inställd på detta. Ska bli kul och se om tankmätaren fungerar!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 januari 2019 · 17 376 Inlägg

Här är den. Bilden tagen med en Iphone som synes... Hade nog blivit ett bättre foto taget med en brödrost...



https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-b2080e9d67587b189021a0bd34a0609e.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
25 januari 2019 · 4 917 Inlägg

Jag undrar vad frågan är ..smile
Är skylten täckt eller vad ?
Det går ju inte att köra en sk carfax ..
Men en sak tycker jag om, och det är färgen..
Blått e flott..

Senast redigerat av bagatellen (25 januari 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 januari 2019 · 17 376 Inlägg

bagatellen skrev:
Jag undrar vad frågan är ..smile

Frågan var huruvida det är en B230A eller en B230K. Det har jag fått svar på.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Slim
25 januari 2019 · 340 Inlägg

Ja, det bör vara en b230a, men lättast är att kika vilken gasare som sitter. Pierburg var det på våran -86a GL iaf och M47.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 januari 2019 · 17 376 Inlägg

Slim skrev:
Ja, det bör vara en b230a, men lättast är att kika vilken gasare som sitter. Pierburg var det på våran -86a GL iaf och M47.

Ja. En manuell choke kan jag leva med men om det är den hatade förgasaren med automatchoke som kom 1987 så är jag mindre sugen. Fast bilens pris är fastställt till 5000:- Så ingen risk föreligger i pengar räknat. Den kan väl säljas för det dubbla misstänker jag.

Fast hade en -87 på tidigt 90-tal med just B230K. Den var inte gammal och krånglade som fan.

Bilen har haft två ägare (har fått regnummer). Från 1986 till 1992 är den ägd av Polisen. En gammal snutbil alltså. Från 1992 är den ägd av den ägare som äger den nu.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Knugcab
25 januari 2019 · 5 111 Inlägg

Är det en gammal polisbil så är det troligt att det suttit automatlåda. Någon har förstås manuellkonverterat med en M46 då. Därav "fel" låda.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 januari 2019 · 17 376 Inlägg

Nu har jag tittat och köpt bilen dessutom. Var inte mycket att tveka på. Helt rostfri och endast en mindre skada under ett bakljus. Både säljaren och den kollega som förmedlade affären hade väl inte riktigt koll på läget... De är rätt så ointresserade av bilar.

Det är en B230A med M47-låda. Säljaren var 88 år och hörde dåligt. Han ville mest prata om 2:a världskriget. Bilen är extrautrustad med original yttertempmätare. I övrigt en orörd och mycket fin bil. Stereon lär åka ut... Något 80-talsmonster med tvåhundra knappar på.

Den är extremt matt i lacken och mycket skitig inuti. Finns och göra ett para dagar. Får nog lyfta ur sätena och köra dessa med högtryck & borste. De är hela faktiskt.

Vad är det för fälgar?

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-0fd1fa6c4880ceaac809820980976f0d.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mack Forum- och sitemoderator
26 januari 2019 · 26 111 Inlägg

Onekligen ett trevligt fynd.
Ett tydligt tecken på att den är tämligen orörd är att torkarna till lyktorna fortfarande sitter kvar.
Brukar annars vara bland det första som ryker.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
caromania Forummoderator
26 januari 2019 · 9 296 Inlägg

Den där måste du ju behålla. Kommer nog ge igen pengarna rejält om några år.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 januari 2019 · 17 376 Inlägg

caromania skrev:
Den där måste du ju behålla. Kommer nog ge igen pengarna rejält om några år.

Ja, den får stanna hos mig ett tag. Inköpt för 5k. Gissar på att man redan kan få 15k... Ska besiktiga på måndag. Tror den går igenom.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Putteliten
26 januari 2019 · 9 068 Inlägg

Slim skrev:
Låter som en B230A. Singelförgasare Pierburg, manuell choke och 112 vilda hk om jag minns rätt.

Uppväxt i en sådan och rattat några tusen mil. Normalt sett inga överraskningar och en fräsch drar runt litern oavsett förutsättningar...

114 var det faktiskt! tongue

Slim
26 januari 2019 · 340 Inlägg

Transportstyrelsen säger 82kw. Det blir 111,52hk om man räknar 1,36 som konverteringsfaktor till hk:)

Senast redigerat av Slim (26 januari 2019)

caromania Forummoderator
26 januari 2019 · 9 296 Inlägg

Vad är medellivslängden för en normal arbetshäst? Tippar på att 25 dött sedan de räknades i slutet av 80-talet.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Utmarks-Loke
26 januari 2019 · 5 809 Inlägg

caromania skrev:
Vad är medellivslängden för en normal arbetshäst? Tippar på att 25 dött sedan de räknades i slutet av 80-talet.

Det finns ett antal videos på youtube där folk tar sin gamla risiga bil på uppmätning och det visar sig att det oftast inte försvunnit några hästar alls. Så länge motorn är någorlunda i skick finns hästarna kvar.

caromania Forummoderator
26 januari 2019 · 9 296 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

caromania skrev:
Vad är medellivslängden för en normal arbetshäst? Tippar på att 25 dött sedan de räknades i slutet av 80-talet.

Det finns ett antal videos på youtube där folk tar sin gamla risiga bil på uppmätning och det visar sig att det oftast inte försvunnit några hästar alls. Så länge motorn är någorlunda i skick finns hästarna kvar.

Hybrids förgasarvolvo har max 91hk kvar. (Vet pga har mätt.)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang