Lurad av bilförsäljare

valleking
27 januari 2019 · 10 Inlägg

Hej! Jag köpte en begangnad bil i oktober 2018. Jag köpte den osedd då han hade skickat väldigt bra med information och bilder(osmart jag vet) Sen fraktar han hem den till mig, just då när han fraktat den säger han att det inte finns någon servicebok, men att han servat den.
Jag blir smått förbannad men det var lugnt ändå trodde jag. Sen nu iaf har jag haft batterifel, förardörren låses inte, fläktröret trasigt samt sprucket grenrör som är dåligt svetsat. Mätarställningen verkar också då vara fejkad då den inte kan ha gått så lite mil som det står, den måste ha gått 5 gånger mer.

Jag mailade han efter allt detta efter att få någon slags information om ”servicen” som gjorts, men han svarar inte.
Jag är helt frustrerad, hur löser man detta?

Ingen av felen är nämnda, han sa att den hade ett väldigt fint skick. När jag fick den kollade jag allt och inget var fel. Alla felen var gömda, så nu när jag kört den kommer felen fram.

Kan jag på något sätt få kompensation för att fixa allt detta, eller får jag skylla mig själv?
Tacksam för svar

Meaganeowner
27 januari 2019 · 2 250 Inlägg

Se det som lärpengar...

Nästa bil kommer du säkert att kolla ordentligt.

Hur ska hu kunna bevisa vad han sagt?
Möjligen om Du spelade in samtalet.

Å andra sidan, de fel du räknade upp, bör väl gå att fixa billigt.
Batteri är förbruknigsvara.

Då är det kilometerräknaren kvar. Du kanske kan kolla äldre besiktningar... där står hur mycket den visade vid aktuell besiktning. Det kunde du ha kollat före köp.

Är inte förbjudet att byta mätare, till en som visar mindre, men detta ska påtalas vid försäljning.
Kanske det t o m varit en än tidigare ägare som eventuellt bytt mätare, eller justerat.

En fråga  Är den bil du nu köpt, samma som på tidigare skickade bilder?

.

Senast redigerat av Meaganeowner (27 januari 2019)

torsen
27 januari 2019 · 7 234 Inlägg

Verkar som du satt rätt rubrik på ditt inlägg.

jaka54
27 januari 2019 · 5 719 Inlägg

Hej!
Inte för att det hjälper dig men man blir ju lite nyfiken hur bilen ser ut och vilket märke och årsmodell?

uhlin
27 januari 2019 · 2 834 Inlägg

Som sagt tidigare så får du nog se det som lärpengar.

Vad är det för bil och årsmodell samt vad kostade den. Du kanske köpte den för några tusen och då kan man inte ha så höga krav.

Gav du mer får man ta i beaktande pris till årsmodell och priser på liknande bilar.

Men eftersom du inte sett själv på den innan köp så är det nog kört då du själv som köpare har skyldighet att kolla upp fel. Förutom dolda fel.

spillolja
27 januari 2019 · 4 020 Inlägg

Man kan vända på det, jag har erfarenhet av detta, dock när jag haft bil till salu och när utomsockens spekulant vill köpa den på telefon genom att föra över pengar till bankkonto, jag har då förklarat att man inte köper en begagnad bil på telefon

enda gången det finns anledning att köpa begagnad bil på distans är KVD eller liknade där den är nogrannt beskriven

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
turbodeath
27 januari 2019 · 2 452 Inlägg

det där med fiflade mätare,det är tyvär inte olagligt enligt vad dom visade på nyheterna för ett par dagar sen.....

döden kommer tillbaka
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
27 januari 2019 · 4 917 Inlägg

spillolja skrev:
Man kan vända på det, jag har erfarenhet av detta, dock när jag haft bil till salu och när utomsockens spekulant vill köpa den på telefon genom att föra över pengar till bankkonto, jag har då förklarat att man inte köper en begagnad bil på telefon

enda gången det finns anledning att köpa begagnad bil på distans är KVD eller liknade där den är nogrannt beskriven

Eh,  skulle inte du vara så vänlig och starta en begbilfirma?
Köparna skulle ju stå i kilometerlånga köer till en sån ÄRLIG försäljare..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
candyweiss
27 januari 2019 · 875 Inlägg

turbodeath skrev:
det där med fiflade mätare,det är tyvär inte olagligt enligt vad dom visade på nyheterna för ett par dagar sen.....

Inte så länge du äger bilen själv, men så fort du säljer den och inte berättar att mätaren är skruvad,
då är det olagligt, allt enligt nyheterna på teve.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Meaganeowner
27 januari 2019 · 2 250 Inlägg

Nu är det dags att TS berättar lite mer...


Fr o m måndag, kommer uppgift om mätarställning vid förra besiktningen om inte att anges, så i vart fall påtalas om den är lägre.
Typ bra att känna till.

Då blir det svårare... att dra upp priset vid försäljning.

Senast redigerat av Meaganeowner (27 januari 2019)

Slim
27 januari 2019 · 340 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Nu är det dags att TS berättar lite mer...


Fr o m måndag, kommer uppgift om mätarställning vid förra besiktningen om inte att anges, så i vart fall påtalas om den är lägre.
Typ bra att känna till.

Då blir det svårare... att dra upp priset vid försäljning.

Bäst vore om det stod i protokollet någon form av heads up om mätarställningen någon gång varit kortare än året innan. Typ ”mätarställning osäker”. Är det bara året innan, klarar man ju sig undan om man äger bilen över ett år...

Meaganeowner
27 januari 2019 · 2 250 Inlägg

På transportstyrelsen.se var det som jag nyss begärde upplysningar hos.
Tydligen kunde man se tre år tillbaks.
Får info via mail.

( Blev själv inte oroad över sista köpet. Mest intrrsserad.)

Senast redigerat av Meaganeowner (27 januari 2019)

spillolja
27 januari 2019 · 4 020 Inlägg

prova att slå in ett bilnummer på någon av dessa sidor:
https://www.car.info/
https://biluppgifter.se/

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 januari 2019 · 13 736 Inlägg

ja det är så det går till  man hittar någon som inte har någon som helst koll och lurar skjortan av dom.   

men namnet du söker är bilskojare. men det är väll typ samma sak.    den var säkert på annons i Örebro..  här är det värsta bilskojar ställena i hela sverige..  det går ungefär 100 bluffare på 1 "ärlig" bilskojare

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
-jimmy
27 januari 2019 · 377 Inlägg

Hoppas det var nån skitbil för 20tusen och inte någon dyr du blev lurad på.
Inte mycket att göra åt..

zemet
28 januari 2019 · 4 037 Inlägg

spillolja skrev:
Man kan vända på det, jag har erfarenhet av detta, dock när jag haft bil till salu och när utomsockens spekulant vill köpa den på telefon genom att föra över pengar till bankkonto, jag har då förklarat att man inte köper en begagnad bil på telefon

enda gången det finns anledning att köpa begagnad bil på distans är KVD eller liknade där den är nogrannt beskriven

Jag brukar nästan överdriva bilens brister vid en sådan situation så att köparen får en så rättvis bild av bilen som möjligt.

Kommer köparen hem till mig och bilen inte är som beskriven så får jag skämmas, och jag har slösat både min och köparens tid.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
torsen
28 januari 2019 · 7 234 Inlägg

Trådskaparen har inte visat intresse, eftersom hen inte kommenterat något inlägg, eller besvarat frågan om vad det är för bil och vad hen har betalat för den.

Meaganeowner
28 januari 2019 · 2 250 Inlägg

Ja, ja... ta lärdom!

TS kanske har fullt upp, ju.

spillolja
28 januari 2019 · 4 020 Inlägg

_- skrev:
Eh,  skulle inte du vara så vänlig och starta en begbilfirma?
Köparna skulle ju stå i kilometerlånga köer till en sån ÄRLIG försäljare..smile

Jag hade en bil ute då det var en som ville köpa den på Telefon, han lät som om han kunde varit påverkat av något skit

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Meaganeowner
28 januari 2019 · 2 250 Inlägg

.
Euforisk av det humana priset?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang