Beställa bättringsfärg?

Zackeek
24 februari 2019 · 57 Inlägg

Tjenare, jag söker något ställe där jag kan beställa bättringsfärd med färgkoden 117-1 Caribbean red/Dark red till en Volvo 142 1974, hittar inte den någonstans alls, kollat biltema och en massa annat!
Mvh

Sabang
24 februari 2019 · 170 Inlägg
Zackeek
24 februari 2019 · 57 Inlägg

Sabang skrev:
Är detta rätt??

https://www.spraydosen-shop.de/navi.php … mp;search=

Det ser ut att stämma, tackar så mycket!

zzr94092
24 februari 2019 · 4 378 Inlägg

Köp inte den vattanbaserade basen, tar evigheter innan den är såppas torr att du kan lägga klarlacken.

torsen
24 februari 2019 · 7 198 Inlägg

Om du har en 43 år gammal bil, i allmänhet, och röd i synnerhet, kan du inte gå på originallacken.
Vänd dig i stället till en färgaffär som kan blanda till färg.
En kunnig målarmästare kan i stället blanda till färg som passar din bil, som är blekt i lacken.
Man utgår från orginallacken och justerar med hjälp av färgkartor hur mycket färgen måste "justeras" för att stämma med din bils lack.
I Eskilstuna kan jag rekommendera Barkmans färg.
Men det finns nog lika duktiga "färgblandare" i varje större ort.

zzr94092
24 februari 2019 · 4 378 Inlägg

Dom flesta har en "kamera" numera dom kollar färgen med.

torsen
24 februari 2019 · 7 198 Inlägg

zzr94092 skrev:
Dom flesta har en "kamera" numera dom kollar färgen med.

Tack för den upplysningen.
Hade jag ingen aning om.

zzr94092
24 februari 2019 · 4 378 Inlägg

Dom vi handlar färg har haft en i typ tio år..

Zackeek
8 mars 2019 · 57 Inlägg

torsen skrev:
Om du har en 43 år gammal bil, i allmänhet, och röd i synnerhet, kan du inte gå på originallacken.
Vänd dig i stället till en färgaffär som kan blanda till färg.
En kunnig målarmästare kan i stället blanda till färg som passar din bil, som är blekt i lacken.
Man utgår från orginallacken och justerar med hjälp av färgkartor hur mycket färgen måste "justeras" för att stämma med din bils lack.
I Eskilstuna kan jag rekommendera Barkmans färg.
Men det finns nog lika duktiga "färgblandare" i varje större ort.

Jo jag ska fara och mäta vilken färgkod som passar, men den är nog inte så solblekt då den stått i riktigt många år i förvaring smile
Mvh

Sabang
8 mars 2019 · 170 Inlägg

Ska inte detta kunna tas fram via VIN nummer??

Xebers76
8 mars 2019 · 2 250 Inlägg

Sabang skrev:
Ska inte detta kunna tas fram via VIN nummer??

Hur solblekt bilen är?

Sabang
8 mars 2019 · 170 Inlägg

Xebers76 skrev:

Sabang skrev:
Ska inte detta kunna tas fram via VIN nummer??

Hur solblekt bilen är?

Pratar trådskaparen om bättringsfärg eller solblekt färg??

Xebers76
8 mars 2019 · 2 250 Inlägg

Sabang skrev:

Xebers76 skrev:

Sabang skrev:
Ska inte detta kunna tas fram via VIN nummer??

Hur solblekt bilen är?

Pratar trådskaparen om bättringsfärg eller solblekt färg??

Nog jag som var lite dum där. Tänker mer på att färgkoden redan fanns i hans första inlägg och att man egentligen inte borde kunna få fram något mer på chassienummret tongue

Vi har en bra firma här i Halmstad som kan fixa fram färg! Finns säker firmor över hela sverige med denna kunskapen.

Sabang
8 mars 2019 · 170 Inlägg

Det pratades om färg kamera mm om hur få fram rätt färg så jag bara undrade om det går att få fram koden via VIN

Xebers76
8 mars 2019 · 2 250 Inlägg

Sabang skrev:
Det pratades om färg kamera mm om hur få fram rätt färg så jag bara undrade om det går att få fram koden via VIN

Jaha xP Ja det skulle jag tro smile

zzr94092
8 mars 2019 · 4 378 Inlägg

Med kameran så ser den nyansen bilen har nu, och inte när den var ny,
går du efter vin numret så blir det samma sak som att kolla på dekalen på bilen.Är bilen "ny" så kan man nog på coden.Kameran är ju ingen instamatic precis!

Senast redigerat av zzr94092 (8 mars 2019)

jaka54
8 mars 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Spelar ingen roll om bilen är ny  eller 50-60 år gammal , man går efter koden som står på skylten i motorrummet eller någon annanstans på bilen  och går med den koden till en billackerare som fixar fram 2-komp lack. Inte ska man blanda till färg som liknar oxiderad lack...
Är bilens lack oxiderad så är det ju bara att polera lacken så blir den som den var i original!

zzr94092
9 mars 2019 · 4 378 Inlägg

Vad pratar du om ! Man får väl polera upp yta först o sen fota av den! Har lackat bilar/lastbilar sen -76.All färg ändrar sig med åren, nu får du nog tänka om lite jaka.

Senast redigerat av zzr94092 (9 mars 2019)

Zackeek
9 mars 2019 · 57 Inlägg

Blir nog så att jag ger mig på att lacka om hela bilen med några av mina polare så det blir ett roligt projekt, har några polare som har "erfarenhet" av att lacka bilar hemma smile

torsen
9 mars 2019 · 7 198 Inlägg

zzr94092 skrev:
Vad pratar du om ! Man får väl polera upp yta först o sen fota av den! Har lackat bilar/lastbilar sen -76.All färg ändrar sig med åren, nu får du nog tänka om lite jaka.

Håller heeeelt med zzr94092!

Som ett exempel så blev min 29-åriga röda Citroen utsatt för, tror jag, marokanska gatubarns(i 25-årsåldern) tidsfördriv att kasta föremål på förbifarande bilar.
I mitt fall resulterade det i en handflatestor buckla, några cm djup, på höger bakskärm, strax under rutan.

Hade redan en liten flaska med originalfärg(med samma nummer som var stämplat på torpedväggen).
Målade i där färgen spruckit och lossnat, utan att buckla ut.
När färgen torkat visade sig en enorm nyansskillnad.
Rubbning och polering kunde inte på långa vägar återställa lacken runt "imålningen" till originalkulören.
Min lilla hobbybil har de senaste åren(drygt 25) alltid varit garagerad = minimalt utsatt för solens nedbrytande strålar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang