Biltemas bilramp i plast???

FRS05
4 mars · 40 Inlägg
#1

Hej

Har sålt min lyft och behöver byta olja på bilen. Har du läst en del om biltemas ramper i metall och där recensionerna inte alltid har varit de bästa.

Nu gäller min fråga de i plast, är de något att ha? Just plast låter inte så stabilt men vad vet jag. De i metall har jag läst om en del som har säckat ihop.

https://www.biltema.se/bil---mc/verksta … 2000036650

zzr94092
4 mars · 2 575 Inlägg
#2

Lär nog hålla.Problemet är väl att få dom stå kvar när du kör upp på dom.

Slim
4 mars · 107 Inlägg
#3

Eller ner... Jag har lite svårt för dessa ramper(metall iaf) då de känns rätt vingliga. Man behöver isf säkra de bra och ha en lätt bil...

FRS05
4 mars · 40 Inlägg
#4

zzr94092 skrev:
Lär nog hålla.Problemet är väl att få dom stå kvar när du kör upp på dom.

Vill tro att de här i plast inte glider lika lätt på grund av konstruktionen. De där i metall förstår man bara av att se på dem att de lär glida.

Slash Saabifierad
4 mars · 1 975 Inlägg
#5

Jag har de i plast, fungerar utan problem om man har en "normal" bil, har du en lägre eller en sportigare bil så skrapar det i kofångaren om man inte lägger plankor precis innan ramperna då deras lutning och höjd är ett bekymmer. Ett annat problem är att när man väl kört upp så är det ändå inte alltför högt så har man ett oljefilter som sitter knepigt till (mot torpedväggen exempelvis) så känner man av att det blir tajtare och tajtare när man lägger sig under bilen, går men det är lätt att känna sig klaustrofobisk.

Materialmässigt så känns de rejäla, de har en "lagom" bredd så kör du upp med exempelvis 225-däck så har man ändå utrymme kvar på ramperna. Skulle de börja "säcka" ihop hör man troligtvis och ser att det spricker innan de kollapsar till skillnad mot metallramperna där det räcker med en någon balk ger vika så faller rampen. Men nu klarar de ändå 3 ton så om du inte tänkt köra upp någon gammal Chevapickup så kommer de hålla länge.

Har enbart använt dem på grus och visst har de lite problem att hålla sig kvar men än så länge har det fungerat utan att man behövt "gräva" ner dem eller ha någon slags kil för att stoppa dem.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
torsen
5 mars · 2 942 Inlägg
#6

Man kan skruva fast ramperna på en bräda så glider de inte iväg framför bilen när man ska köra upp.

Sabang
5 mars · 76 Inlägg
#7

Man kan ju även skaffa 4 st 0m man vill ha jämn höjd på bilen

torsen
5 mars · 2 942 Inlägg
#8

Sabang skrev:
Man kan ju även skaffa 4 st 0m man vill ha jämn höjd på bilen

Jag har 4 st.
Men liiiite problem att placera framför bakhjulen på låg bil.

Sabang
5 mars · 76 Inlägg
#9

torsen skrev:

Sabang skrev:
Man kan ju även skaffa 4 st 0m man vill ha jämn höjd på bilen

Jag har 4 st.
Men liiiite problem att placera framför bakhjulen på låg bil.

Oooopss...Tänkte jag inte på roll

caromania Forummoderator
5 mars · 7 621 Inlägg
#10

Man kan även pumpa upp bilen med garagedomkraft ståendes på betongplattor så kan man placera in ramperna direkt under hjulen. Jag har ramper i plåt och flera bilar har haft problem att komma upp pga att det tar i kofångaren. Problemet med att de flyttar sig kan man även lösa med att ha två hål i garagegolvet där man kör i två tappar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
5 mars · 2 942 Inlägg
#11

caromania skrev:
Man kan även pumpa upp bilen med garagedomkraft ståendes på betongplattor så kan man placera in ramperna direkt under hjulen. Jag har ramper i plåt och flera bilar har haft problem att komma upp pga att det tar i kofångaren. Problemet med att de flyttar sig kan man även lösa med att ha två hål i garagegolvet där man kör i två tappar.


Blir många hål i golvet om man, som jag, har flera bilar med olika spårvidd och axelavstånd.
Att med garagedomkraften lyfta upp hjulen och placera ramperna under, har jag ofta praktiserat.

FRS05
5 mars · 40 Inlägg
#12

Tackar för råden. Blir nog att jag köper dessa i plast och testar. Lite rädd att bilen inte ska komma upp tillräckligt högt bara. Måste ju skruva bort hela plast skyddet under motorn för att komma åt tråget.

Turbovin Turbo lover
5 mars · 551 Inlägg
#13

Har aldrig haft en bil som funkat att köra upp direkt på såna ramper, men funkar bra att palla upp bilen med domkraft för att ställa ramperna under hjulen och sedan sänka ner.

Sabang
5 mars · 76 Inlägg
#14

FRS05 skrev:
Tackar för råden. Blir nog att jag köper dessa i plast och testar. Lite rädd att bilen inte ska komma upp tillräckligt högt bara. Måste ju skruva bort hela plast skyddet under motorn för att komma åt tråget.

Med kraftigt virke kan du tillverka ramper i egen höjd, Dock inom rimliga gränser wink
Bara ett exempel:  https://www.youtube.com/watch?v=rQOIQVffO8o

Senast redigerat av Sabang (5 mars )

1Adrian1
5 mars · 40 Inlägg
#15

När man väl har bilen uppe på ramperna, finns det utrymme nog för att exempelvis byta olja etc?

caromania Forummoderator
5 mars · 7 621 Inlägg
#16

1Adrian1 skrev:
När man väl har bilen uppe på ramperna, finns det utrymme nog för att exempelvis byta olja etc?

Olja kan man ju oftast byta direkt på backen. Lite pyssligt att få in tråget men det går absolut, och detta med ganska låga bilar. Men ja, den kommer upp ganska bra! Jag byggde avgassystem under min gamla Rover Tomcat Coupe som ändå var sänkt 40mm.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
1Adrian1
5 mars · 40 Inlägg
#17

caromania skrev:

1Adrian1 skrev:
När man väl har bilen uppe på ramperna, finns det utrymme nog för att exempelvis byta olja etc?

Olja kan man ju oftast byta direkt på backen. Lite pyssligt att få in tråget men det går absolut, och detta med ganska låga bilar. Men ja, den kommer upp ganska bra! Jag byggde avgassystem under min gamla Rover Tomcat Coupe som ändå var sänkt 40mm.

Absolut kan man byta olja direkt på uppfarten. Tänkte mer om bilramper gör så bilen kommer upp en bit så underlättar det arbetet under bilen så kan det vara en värd investering smile

caromania Forummoderator
5 mars · 7 621 Inlägg
#18

1Adrian1 skrev:

caromania skrev:

1Adrian1 skrev:
När man väl har bilen uppe på ramperna, finns det utrymme nog för att exempelvis byta olja etc?

Olja kan man ju oftast byta direkt på backen. Lite pyssligt att få in tråget men det går absolut, och detta med ganska låga bilar. Men ja, den kommer upp ganska bra! Jag byggde avgassystem under min gamla Rover Tomcat Coupe som ändå var sänkt 40mm.

Absolut kan man byta olja direkt på uppfarten. Tänkte mer om bilramper gör så bilen kommer upp en bit så underlättar det arbetet under bilen så kan det vara en värd investering smile

Jag tycker absolut det är en värd investering!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
1Adrian1
5 mars · 40 Inlägg
#19

caromania skrev:

1Adrian1 skrev:

caromania skrev:

Olja kan man ju oftast byta direkt på backen. Lite pyssligt att få in tråget men det går absolut, och detta med ganska låga bilar. Men ja, den kommer upp ganska bra! Jag byggde avgassystem under min gamla Rover Tomcat Coupe som ändå var sänkt 40mm.

Absolut kan man byta olja direkt på uppfarten. Tänkte mer om bilramper gör så bilen kommer upp en bit så underlättar det arbetet under bilen så kan det vara en värd investering smile

Jag tycker absolut det är en värd investering!

Biltema next it is! big_smile

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang