När började bilar med databoxar bli vanligt?

janneN
7 mars · 24 Inlägg
#1

Undrar som rubriken lyder när avancerade elektronik som ex, databoxar blev vanligt i olika bilmärken ex, Volvo.
Är ute efter en enkel veteranbil utan dessa avancerade elektronik grejor.

Xebers76
7 mars · 1 234 Inlägg
#2

Det börjde ta över ganska mycket under 90talet.

Men sen beror det ju på hur man tolkar det. Finns ju bilar från 70talet med "styrboxar" typ farthållare.

Men mer avancerat blev det under 90 talet. 80 talet fanns det en del också men på en helt annan nivå.

Varför inte ta med hela soffgruppen ut på vägarna? Kolla gärna in min tråd "Den rullande soffgruppen"
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319705
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 mars · 9 695 Inlägg
#3

87-88 så började Volvo med insprutning  87 är dock lite av varje. Då fanns det fortfarande förgasare men lite mer avancerad tändning men från 88 har alla volvosar insprutning vad jag kan minnas.   Lek det är ju inget avancerat.  Först när s80 kom som det totalt spårade ut när det gäller Volvo iallfall

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
rcy
7 mars · 1 526 Inlägg
#4

Beror nog på vad du menar med avancerade, dom flesta "databoxar" är inte alls särskilt avancerade om man backar 10-15 år i tiden.

Ska du ha en bil helt utan avancerad elektronik måste du tillbaks till förgasare och brytarspetsar, och då snackar vi många år bakåt.

244Lover
7 mars · 93 Inlägg
#5

köp en gammal 240 dom brukar vara skottsäkra i motor osv och som growe sa vill du inte ha några styrboxar så köp en från 86 o neråt

Senast redigerat av 244Lover (7 mars )

Svarte_Orm
7 mars · 1 835 Inlägg
#6

Det var väl först när CAN-bussen kom som det spårade ur. Även om det fanns elektronik även i volvo 240 på slutet så var det simpla grejer som är lätt att felsöka och fixa

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
7 mars · 11 624 Inlägg
#7

Jag har en databox i alla mina jänkare från 86-87-88. Corvetten från -86 har nog den mest avancerade av de tre eftersom den har färddator vilket de andra två inte har.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 mars · 11 774 Inlägg
#8

Min 740GL från -86 är väl en av de sista relikerna med förgasare, manuell choke och brytare. Blev trött på nyare bilar eftersom jag pendlar så kort sträcka varje dag. En ny bil hinner aldrig bli varm och nog har de krånglat för mig... Därav detta inköp.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Brådhis * Voff voff *
7 mars · 4 598 Inlägg
#9

Hybrid_ skrev:
Min 740GL från -86 är väl en av de sista relikerna med förgasare, manuell choke och brytare. Blev trött på nyare bilar eftersom jag pendlar så kort sträcka varje dag. En ny bil hinner aldrig bli varm och nog har de krånglat för mig... Därav detta inköp.

En B230A (antar jag?) har väl inga brytarspetsar? Det är väl brytarlös tändning på den? Eller är jag helt ute och cyklar?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Slim
7 mars · 150 Inlägg
#10

Det är brytarlöst med tändbox på B230A. Dock med fördelare så är inte så high tec...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 mars · 11 774 Inlägg
#11

Slim skrev:
Det är brytarlöst med tändbox på B230A. Dock med fördelare så är inte så high tec...

Aj då. Jaja. Hoppas boxen håller big_smile

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
granadadr
7 mars · 5 819 Inlägg
#12

Hybrid_ skrev:

Slim skrev:
Det är brytarlöst med tändbox på B230A. Dock med fördelare så är inte så high tec...

Aj då. Jaja. Hoppas boxen håller big_smile

tändboxar är inte så avancerade grejor,, eller dyra

Slim
7 mars · 150 Inlägg
#13

Farsans pajade en gång under de 28 åren han hade den, så verkar hålla samma klass som det mesta på bilen:) Man brukar tröttna innan bilen s.a.s.

Svarte_Orm
7 mars · 1 835 Inlägg
#14

Elektronisk tändning har nog bara fördelar. Tror ingen saknar de där gamla brytarna med sina avstånd som måste ställas

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
7 mars · 11 624 Inlägg
#15

Svarte_Orm skrev:
Elektronisk tändning har nog bara fördelar. Tror ingen saknar de där gamla brytarna med sina avstånd som måste ställas

Det var lite speciellt att stå där med bladmåttet mellan brytarna precis som det var att ställa in de dubbla SU-förgasarna man hade på Amazonen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 mars · 9 695 Inlägg
#16

Vettemannen skrev:

Svarte_Orm skrev:
Elektronisk tändning har nog bara fördelar. Tror ingen saknar de där gamla brytarna med sina avstånd som måste ställas

Det var lite speciellt att stå där med bladmåttet mellan brytarna precis som det var att ställa in de dubbla SU-förgasarna man hade på Amazonen.

/Benny

skulle vara rätt intresant att åka till en märkesverkstad och se om ungarna som lärt sig byta delar på skolan fixar att ställa tänding och brytarspetsar på en gammal bil  ;-)
tar säkert 4timmar innan dom inser att bilen inte ens har obd2 utag ;-)

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 mars · 11 774 Inlägg
#17

Growe skrev:

Vettemannen skrev:

Svarte_Orm skrev:
Elektronisk tändning har nog bara fördelar. Tror ingen saknar de där gamla brytarna med sina avstånd som måste ställas

Det var lite speciellt att stå där med bladmåttet mellan brytarna precis som det var att ställa in de dubbla SU-förgasarna man hade på Amazonen.

/Benny

skulle vara rätt intresant att åka till en märkesverkstad och se om ungarna som lärt sig byta delar på skolan fixar att ställa tänding och brytarspetsar på en gammal bil  ;-)
tar säkert 4timmar innan dom inser att bilen inte ens har obd2 utag ;-)

Min var inne på en Toyotaverkstad idag. Kärvande bromsok bak. Det var säkert intressant för ungdomarna om nu inte ägaren själv gjorde det... Han sa bara "Ah, en riktig bil" eller något i den stilen när jag lämnade den. Nu rullar den lätt och speciellt dyrt var det inte heller. Så nu går den till 2021-04-30. Skatten är 0:- kronor och försäkringskostnaden ett skämt. Hur mycket den drar vet jag inte ännu.

Frun vill dock att jag köper en fabriksny bil igen. Tror hon skäms för klenoden. Tycker den pryder sin plats utanför huset smile

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
caromania Forummoderator
7 mars · 7 753 Inlägg
#18

Hybrid_ skrev:

Growe skrev:

Vettemannen skrev:

Det var lite speciellt att stå där med bladmåttet mellan brytarna precis som det var att ställa in de dubbla SU-förgasarna man hade på Amazonen.

/Benny

skulle vara rätt intresant att åka till en märkesverkstad och se om ungarna som lärt sig byta delar på skolan fixar att ställa tänding och brytarspetsar på en gammal bil  ;-)
tar säkert 4timmar innan dom inser att bilen inte ens har obd2 utag ;-)

Min var inne på en Toyotaverkstad idag. Kärvande bromsok bak. Det var säkert intressant för ungdomarna om nu inte ägaren själv gjorde det... Han sa bara "Ah, en riktig bil" eller något i den stilen när jag lämnade den. Nu rullar den lätt och speciellt dyrt var det inte heller. Så nu går den till 2021-04-30. Skatten är 0:- kronor och försäkringskostnaden ett skämt. Hur mycket den drar vet jag inte ännu.

Frun vill dock att jag köper en fabriksny bil igen. Tror hon skäms för klenoden. Tycker den pryder sin plats utanför huset smile

Härligt att du också lämnar in. För min del blir det oftare och oftare. Man börjar känna att man har meckat klart helt enkelt. smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
7 mars · 11 624 Inlägg
#19

Hybrid_ skrev:

Growe skrev:

Vettemannen skrev:

Det var lite speciellt att stå där med bladmåttet mellan brytarna precis som det var att ställa in de dubbla SU-förgasarna man hade på Amazonen.

/Benny

skulle vara rätt intresant att åka till en märkesverkstad och se om ungarna som lärt sig byta delar på skolan fixar att ställa tänding och brytarspetsar på en gammal bil  ;-)
tar säkert 4timmar innan dom inser att bilen inte ens har obd2 utag ;-)

Min var inne på en Toyotaverkstad idag. Kärvande bromsok bak. Det var säkert intressant för ungdomarna om nu inte ägaren själv gjorde det... Han sa bara "Ah, en riktig bil" eller något i den stilen när jag lämnade den. Nu rullar den lätt och speciellt dyrt var det inte heller. Så nu går den till 2021-04-30. Skatten är 0:- kronor och försäkringskostnaden ett skämt. Hur mycket den drar vet jag inte ännu.

Frun vill dock att jag köper en fabriksny bil igen. Tror hon skäms för klenoden. Tycker den pryder sin plats utanför huset smile

Tummen upp!!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Mack Forum- och sitemoderator
7 mars · 24 334 Inlägg
#20

Growe skrev:

Vettemannen skrev:

Svarte_Orm skrev:
Elektronisk tändning har nog bara fördelar. Tror ingen saknar de där gamla brytarna med sina avstånd som måste ställas

Det var lite speciellt att stå där med bladmåttet mellan brytarna precis som det var att ställa in de dubbla SU-förgasarna man hade på Amazonen.

/Benny

skulle vara rätt intresant att åka till en märkesverkstad och se om ungarna som lärt sig byta delar på skolan fixar att ställa tänding och brytarspetsar på en gammal bil  ;-)
tar säkert 4timmar innan dom inser att bilen inte ens har obd2 utag ;-)

En fd kollega till mig lämnade in sin Volvo 240 på märkesverkstaden här i stan.
Problemet, om jag minns rätt så här nu i efterhand, var att den inte gick särskilt rent.
Hon fick PEKA ut för grabbarna på golvet vart förgasaren satt..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Budbilschaufför och Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang