Nissan Primera -02, felkod P0420.

h3n2
4 april 2019 · 24 Inlägg

Någon som har erfarenhet av att felsöka P0420?

Felet kommer och går och känslan är att det stannar längre och längre. Varpå det börjar bli dags att ta ta i det. Bilens köregenskaper påverkas inte. OM katalysatorn skulle fela/vara paj skulle det märkas på hur den går?

Som jag har förstått det så är det ofta fel på någon av lambdasonderna, om inte katalysatorn pajat vill säga. Det skall sitta en på var sida av katsalysatorn som då varnar vid fel värden, för att hålla koll på katalysatorn. Rimligt.

På min bil så sitter en sond precis under grenröret och sedan sitter nästa precis innan vad jag trodde var katalysatorn (en "oval bulle" på avgasröret ). Dvs båda sitter på motorsidan av den "ovala bullen". Kollade på bildelsbasen och det verkar vara två typer av katalysatorer på Nissan primeror.. Om det sitter en sådan som sitter fast i grenröret så stämmer det ju med sensorerna. Har vissa bilar två katalysatorer?

Till felsökningen. Säger det något att mäta på lambdasensorerna när bilen är avstängd? Eller måste man ha igång den och vad skall man då läsa vid fungerande sensorer?

Tacksam för ALLA svar/idéer!

Senast redigerat av h3n2 (5 april 2019)

mb_pucken
5 april 2019 · 5 087 Inlägg

Precis som du skriver så har du två lambdasonder på den. Jag tror även att det sitter 2 katalysatorer, en direkt efter grenröret som lambda nummer 1 sitter i och sedan en till under bilen som sitter bakom lambdasond nummer 2.

Det borde gå att mäta upp signalen från lambdasonderna men osäker på hur man gör då jag vanligtvis läser av detta med diagnosverktyg men den bör ge en signal som går att mäta.
Vet att vi på verkstaden bytt lite lambdasonder på Nissan. Både främre och bakre tyvärr. Vanligast är dock bakre.

Händer även att svetsen runt främre lambdasondens gänga spricker. Det kan ge diverse felkoder :-)

Senast redigerat av mb_pucken (5 april 2019)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
h3n2
5 april 2019 · 24 Inlägg

Precis! Jag var in under bilen igår och hittade bara två lambdasonder, men blev förvånad över att jag tyckte mig hitta två katalysatorer också.. Men då verkar även det stämma då.

Hittade en beskrivning på nätet där personen föreslår att man skall öppna grafer över live streamen på sensorerna.. Misstänker att min "Foxwell NT200" som visserligen är en ODBII/EOBD -läsare inte fixar detta. Men på graferna skall, om sensorerna fungerar, det gå att utläsa att den främre sensorn hoppar mellan 0-1 V och den bakre skall vara stabil på 0,7-0,9 V. Tänker att detta ju borde gå att utläsa med en multimeter också? MEN vet någon om dessa siffror gäller generellt på bilar?

Spricka vid gängan på främre lambdasonden skall jag undersöka, jäkla kanontips! smile Även om jag hoppas att det inte är det neutral för då åker man väl på att byta hela främre katalysatorn..

I samma tråd menade man att man kan undersöka katalysatorn med en termometer och att den skall upp över 400 C när man varvar upp motorn? Är detta det bästa sättet att undersöka katalysatorerna? så att man kan utesluta att det är fel på dessa.

mb_pucken
5 april 2019 · 5 087 Inlägg

Ja det borde gå att testa kattarna med termometer. På min almera dyker samma felkod upp vid långa körningar ibland vilket beror på att främre katten är defekt. Vilket jag är medveten om då jag har tömt den på allt innehåll då den var tät då den ej varvade mer än 3000rpm för att sedan börja spika och gå dåligt.
Dock hade jag klockrena avgasvärden vis besiktningen.

Det borde gå att koppla in en multimeter parallellt med lambdasonden och läsa spänningen vid körning och se så den ändrar sig beroende på motorns belastning eller temperatur.
Dock bör man nog ha ett referensvärde misstänker jag för att veta om värdet är ok eller inte.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
h3n2
5 april 2019 · 24 Inlägg

Men om katalysatorn är defekt så märker man det när man kör? Har aldrig märkt något på denna bil. Går precis som vanligt och vid förra besiktningen släckte jag lampan och det var ingen anmärkning på avgasvärden. Tyder detta på att katalysatorn är ok?

Har ingen IR-termometer och känner väl att det känns sådär att lägga 800 kr på en som når över 400 C ifall det troligast inte är det som är felet. Även om man nog kan ha rätt kul med en sådan termometer big_smile

Hittade denna video http://www.volvosweden.se/infusions/fus … video_id=2 där han ohm-mäter sonden och tänkte att jag skall testa.. lär väl vara olika värden på min givare men det kan ju vara värt att testa iaf. Återkommer med resultat.

Utmarks-Loke
5 april 2019 · 5 833 Inlägg

h3n2 skrev:
Men om katalysatorn är defekt så märker man det när man kör? Har aldrig märkt något på denna bil. Går precis som vanligt och vid förra besiktningen släckte jag lampan och det var ingen anmärkning på avgasvärden. Tyder detta på att katalysatorn är ok?

Det beror på hur katalysatorn är sönder. Om den är tät märker du det, men om den renar avgaserna dåligt märker du det förmodligen inte. Möjligen kan lambdasonden försöka kompensera för mycket för att försöka hålla värdena inom gränserna men det är inte säkert. Och när du tydligen har två katalysatorer är det väl ännu mindre risk för att bilen skall gå illa om ena renar för dåligt.

h3n2
5 april 2019 · 24 Inlägg

Vill förtydliga "kommer och går" som jag skrev i inledningen. Det kanske kan vara bra att veta att den ibland släcker sig själv. Alltså check engine -lampan i instrumentpanelen. Senast igår så var den släckt när jag startade bilen för att sedan tändas vid normal körning på landsväg efter tio minuter. För att nästa gång vara tänd veckor i sträck. Vet inte om det tyder på något, men som sagt kanske bra att veta.

h3n2
5 april 2019 · 24 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

h3n2 skrev:
Men om katalysatorn är defekt så märker man det när man kör? Har aldrig märkt något på denna bil. Går precis som vanligt och vid förra besiktningen släckte jag lampan och det var ingen anmärkning på avgasvärden. Tyder detta på att katalysatorn är ok?

Det beror på hur katalysatorn är sönder. Om den är tät märker du det, men om den renar avgaserna dåligt märker du det förmodligen inte. Möjligen kan lambdasonden försöka kompensera för mycket för att försöka hålla värdena inom gränserna men det är inte säkert. Och när du tydligen har två katalysatorer är det väl ännu mindre risk för att bilen skall gå illa om ena renar för dåligt.

Ok, köper det rakt av.

Men finns det något enkelt sätt att undersöka katalysatorerna för att se om de fungerar? Som jag skrev så menade någon att man kan varva upp bilen och mäta temperaturen på katalysatorn.. och som jag tolkar det, går tempen över 400 C är den ok.

h3n2
5 april 2019 · 24 Inlägg

Så, då har jag varit ut och mätt lite på den främre sensorn (går att komma åt utan lyft).

Jag får fram spänning till kontakten från batterisidan och när jag mäter på sensorn så är det helt avbrott mellan alla fyra pinnar utom mellan två stift diagonalt i kontakten. Där läser jag ut 11 Ohm. Så det verkar ju som om den kan vara hel. Nästa steg är väl att hissa bilen igen och mäta på den bakre sensorn för att se om den ger samma mätvärden eller om den ger något annat resultat.

Men som sagt, ALLA råd är välkomna ang detta!

Just nu famlar jag ju verkligen i mörkret.

Utmarks-Loke
5 april 2019 · 5 833 Inlägg

11ohm är kanske lambdasondens förvärmning, det skulle kunna vara en normal resistans för något sådant

h3n2
5 april 2019 · 24 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
11ohm är kanske lambdasondens förvärmning, det skulle kunna vara en normal resistans för något sådant

Ok! Låter ju bra.

I videon jag länkade till här uppe så får han 4,1 Ohm.. Men det är ingen Nissan Primera han mäter i heller.

Någon som har någon som helst aning om hur mycket det kan skilja mellan olika lambdasonder? Samt om det skall vara någon skillnad mellan bakre och främre på samma bil.

h3n2
7 april 2019 · 24 Inlägg

Nu har jag konstaterat att jag har spänning fram till den bakre sensorn också. Så långt verkar allt vara ok.

MEN jag fick endast 7,1 Ohm över två (samma) stift i den bakre sensorn. Samtidigt är ju 11 och 7 Ohm väldigt nära också. Frågetecknen kvarstår alltså!

- Någon som vet om det är samma typ av lambdasond fram och bak i bilar?

- Samt om det är någon som vet om man kan Ohm-mäta på detta sätt och om 11 och 7 säger något alls om någon av sonderna. Det skall sägas att när jag nu mätte den bakre så var inte check-engine-lampan tänd. Vilket alltså skulle kunna betyda att den sonden nu hade en bra dag och därför visade ett normalt Ohm-värde?


OM problemet nu är lambdasonderna så kan det väl vara så att någon av främre och bakre sonden "glappar" och uppger felaktigt värde under färd och då tänder check-engine-lampan för att sedan fortsätta ge normala värden? Dvs det blir väldigt svårt att mäta fram på detta sätt..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang