Byta till större hjul

Storsvorsken
24 april · 1 Inlägg
#1

Tänker byta hjul från 195/65 r15 till 205/55 r16.

Är lite grön på området och undrar vilka skillnader jag i så fall kan förvänta mig. Kommer hastighetsmätaren visa rätt? Förändras bränsleförbrukning? Komforten?

torsen
25 april · 3 144 Inlägg
#2

195/65-15" = 634 mm nominellt(varierar något med fabrikat)
205/55-15 "= 605,5 mm nominellt(varierar något med fabrikat)
Att "gå ner" innebär att bilen blir marginellt snabbare.
Hastighetsmätaren kommer att bli ännu mer glädjemätare.
Bränsleförbrukningen kommer på pappret att sjunka - men inte i praktiken.
Smala däck rullar lättare än breda, varför den praktiska bränsleförbrukningen kommer att öka.
Flera motortidningar har i dagarna "testat" sommardäck och redovisar hur lättrullande däcken är.
Vad du, tycket jag, bör beakta är hur pass bullriga däcken är.
Betänk att ljudtrycksnivån är en logaritmisk skala.
Betyder i klartext att ett däck som avger 73dBA bullrar dubbelt så mycket som ett däck på 70dBA.
Nog så viktigt med våra dåliga svenska vägar om du har ljudanläggning i bilen eller konverserar med passagerare.

Dessutom betyder högre profil högre komfort och tvärt om.
Personligen byter jag vanligen till däck med högre profil, men mindre bredd = tvärt om vad du funder på.

Brådhis * Voff voff *
25 april · 4 598 Inlägg
#3

torsen skrev:
195/65-15" = 634 mm nominellt(varierar något med fabrikat)
205/55-15 "= 605,5 mm nominellt(varierar något med fabrikat)
Att "gå ner" innebär att bilen blir marginellt snabbare.
Hastighetsmätaren kommer att bli ännu mer glädjemätare.
Bränsleförbrukningen kommer på pappret att sjunka - men inte i praktiken.
Smala däck rullar lättare än breda, varför den praktiska bränsleförbrukningen kommer att öka.
Flera motortidningar har i dagarna "testat" sommardäck och redovisar hur lättrullande däcken är.
Vad du, tycket jag, bör beakta är hur pass bullriga däcken är.
Betänk att ljudtrycksnivån är en logaritmisk skala.
Betyder i klartext att ett däck som avger 73dBA bullrar dubbelt så mycket som ett däck på 70dBA.
Nog så viktigt med våra dåliga svenska vägar om du har ljudanläggning i bilen eller konverserar med passagerare.

Dessutom betyder högre profil högre komfort och tvärt om.
Personligen byter jag vanligen till däck med högre profil, men mindre bredd = tvärt om vad du funder på.

Nej, 205/55-16" blir 631 mm, inte 605,5 mm. Så skillnaden i höjd är så liten, 3 mm, att den inte kommer märkas. Alls!

Kort sagt, det går utmärkt att gå från 195/65-15" till 205/55-16".

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
uhlin
25 april · 1 194 Inlägg
#4

torsen skrev:
195/65-15" = 634 mm nominellt(varierar något med fabrikat)
205/55-15 "= 605,5 mm nominellt(varierar något med fabrikat)
Att "gå ner" innebär att bilen blir marginellt snabbare.
Hastighetsmätaren kommer att bli ännu mer glädjemätare.
Bränsleförbrukningen kommer på pappret att sjunka - men inte i praktiken.
Smala däck rullar lättare än breda, varför den praktiska bränsleförbrukningen kommer att öka.
Flera motortidningar har i dagarna "testat" sommardäck och redovisar hur lättrullande däcken är.
Vad du, tycket jag, bör beakta är hur pass bullriga däcken är.
Betänk att ljudtrycksnivån är en logaritmisk skala.
Betyder i klartext att ett däck som avger 73dBA bullrar dubbelt så mycket som ett däck på 70dBA.
Nog så viktigt med våra dåliga svenska vägar om du har ljudanläggning i bilen eller konverserar med passagerare.

Dessutom betyder högre profil högre komfort och tvärt om.
Personligen byter jag vanligen till däck med högre profil, men mindre bredd = tvärt om vad du funder på.

Fast nu var det 16" han skulle byta till, så det gör ingen märkbar skillnad då profilen är lägre på 16"

Svarte_Orm
25 april · 1 831 Inlägg
#5

Spelar fälgstorleken någon roll? Är inte profilen uträknad från däclbredden, det vill säga 55% av 205mm?

caromania Forummoderator
25 april · 7 753 Inlägg
#6

Svarte_Orm skrev:
Spelar fälgstorleken någon roll? Är inte profilen uträknad från däclbredden, det vill säga 55% av 205mm?

Ja. Plus diametern på fälgen=hjulets diameter.

Däremot kan det skilja en hel del mellan olika däckstillverkare så de där 55% av 205mm kanske inte alls stämmer exakt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang