Köpråd: Dieselbil med bra kvalité, driftsnål och billig att äga

Fangtastic
10 maj · 1 Inlägg
#1

Hej!

Jag gör entre här. Kul! Spännande ta del av all samlad kunskap som finns här.

Jag är ute efter en dieselbil, gärna lågmilare, som går att köra på finndiesel/röd diesel/mpö. Som drar allt från 0.3-0.5l/mil. Vad ska man satsa på? Vilka bilar tål köra på röd diesel utan att sota igen? Äldre bilar? Hur är det med nyare bilar? Nyare bilar har dem känsligare munstycken? Var går gränsen?

Erfarenheter? Min budget är max 30000-40000:-. Vad skulle du satsat på för dem pengarna, utifrån min beskrivning av kriterer?

Mvh,
Fangtastic

xXSammy
10 maj · 5 804 Inlägg
#2

0.3-0.5L/mil? Med 100% landsväg eller ska du köra i stan också?

Lupo 3L ? (0 erfarenhet men känns som den ända som kan ge den förbrukningen i verkligheten, finns knappt -om ens- lågmilare)

Vill påstå att alla bilar med Common-rail tillhör den känsligare gruppen

Hon/Henne
simlar
10 maj · 3 978 Inlägg
#3

VW 1,9TDI med rotorpump är enda motorn jag kan komma på som uppfyller TS kriterier.
T.ex VW Golf eller Passat av årsmodell upp t.o.m 2000.
En framhjulsdriven sådan med 1,9tdi på antingen 90hk eller 110hk drar 0,45-0,55L/mil oavsett körstil och går bara bättre och billigare på röddiesel.
Dom bilarna börjar är dock gamla och slitna vid det här laget, priset ligger runt 5-15k beroende på skick och miltal.

Skulle aldrig få för mig att köra röddiesel i en bil med partikelfilter så alla bilar som är Euro5 eller nyare går ju bort.

panda666
10 maj · 3 212 Inlägg
#4

simlar skrev:
VW 1,9TDI med rotorpump är enda motorn jag kan komma på som uppfyller TS kriterier.
T.ex VW Golf eller Passat av årsmodell upp t.o.m 2000.
En framhjulsdriven sådan med 1,9tdi på antingen 90hk eller 110hk drar 0,45-0,55L/mil oavsett körstil och går bara bättre och billigare på röddiesel.
Dom bilarna börjar är dock gamla och slitna vid det här laget, priset ligger runt 5-15k beroende på skick och miltal.

Skulle aldrig få för mig att köra röddiesel i en bil med partikelfilter så alla bilar som är Euro5 eller nyare går ju bort.

och så kostar dom säkert satans fläsk i skatt, men det kanske ts har redan tänkt på? tänkte kanske en 320d e90 för typ 50-60tusen, lite slitage får man räkna med men den går billigt iaf.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 maj · 12 303 Inlägg
#5

Året 2001 köpte min chef en helt ny Volvo V70 TDi. Han tankade den med röd diesel. Den gick ett par hundra mil innan dieselpumpen skar ihop totalt. Gick inte på garanti givetvis. Så en sådan rekommenderas inte.

Loading signature: [||||||||||----------]
Nybergrobin
10 maj · 2 023 Inlägg
#6

Hybrid_ skrev:
Året 2001 köpte min chef en helt ny Volvo V70 TDi. Han tankade den med röd diesel. Den gick ett par hundra mil innan dieselpumpen skar ihop totalt. Gick inte på garanti givetvis. Så en sådan rekommenderas inte.

går det inte att tillsätta 2t olja för att smörja? big_smile

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang