Opel Kadett C "Originalaren"

Originalrenovering av norrlandskörd Opel Kadett C som behöver lite kärlek!

RandomMaister

  • 51 Följare
  • 53 352 Visningar
  • Uppdaterades senast 29 maj
zzr9409209
2 maj · 498 Inlägg
#321

Jag undrar var TS har tagit + ifrån till spolen, om det är originalkabeln? Och om tändspolen är en standard eftermarknadsspole, Asconorna hade en motståndskabel, typ 6-7volt,och en spole avsett för det,sen när man körde på starten så matades spolen med 12volt...varför jag undrar är att jag tycker att spolen inte ser rätt ut! Opel spolarna ser lite speciella ut...

RandomMaister
2 maj · 486 Inlägg
#322

zzr9409209 skrev:
Jag undrar var TS har tagit + ifrån till spolen, om det är originalkabeln? Och om tändspolen är en standard eftermarknadsspole, Asconorna hade en motståndskabel, typ 6-7volt,och en spole avsett för det,sen när man körde på starten så matades spolen med 12volt...varför jag undrar är att jag tycker att spolen inte ser rätt ut! Opel spolarna ser lite speciella ut...

Det är originalkabeln såvitt jag vet..
Tändspolen vet jag inget om. Jag får kolla om det står nåt på den. Hur som helst verkar det ju fungera! big_smile

zzr9409209
2 maj · 498 Inlägg
#323

Ok med kabeln då.Men kolla upp spolen,!Var är den köpt? Ser inte ut som en Opelspole från den tiden!

RandomMaister
2 maj · 486 Inlägg
#324

zzr9409209 skrev:
Ok med kabeln då.Men kolla upp spolen,!Var är den köpt? Ser inte ut som en Opelspole från den tiden!

Kikat runt lite och du har nog rätt! Det är nog inte original tändspole, men, gör det något?
Dessa fästen säljs till kadett C på tyska sidor så det kanske är en normal uppgradering?

zzr9409209
2 maj · 498 Inlägg
#325

Originalspolen är en typ 6/7 volts spole ,vid start när startmotorn går,så får spolen  lite mer kräm,12 volt...allt för att underlätta start..Sätter du då dit en "vanlig 12 spole " ,men sen när motorn startat så blir det typ "spänningsfall till spolen!

RandomMaister
3 maj · 486 Inlägg
#326

Nu har jag kört bilen hela helgen och det har gått smärtfritt! Nästan.. lol

Något är fel med starten iallafall.. Nu funkar det bättre än innan men 1 av 10 gånger så går inte startmotorn runt när man vrider nyckeln. Har testat banka på startmotorn utan framgång. Har då fått rulla igång bilen och det har funkat, men det är ju inget man kan göra överallt direkt så det känns inte så driftsäkert.. hmm

Som jag skrivit innan så var startmotorn inne på felsökning och de kunde inte hitta något fel, de sa att den fungerar som den ska. Och det gör den ju, 9 av 10 gånger! Får nog bara bita i det sura äpplet och slå till på en ny.
Kan inte tänka mig att kablarna från tändningen är problemet, och något annat kan det ju inte vara.

Sen har styrningen blivit lite sladdrig. Kikade lite snabbt på det och det är lite glapp vid rattknuten till styrväxeln. Får kika närmre på det vid tillfälle.

Annars har bilen gått bra, jag är jättenöjd! big_smile

vw_audi Däckhotellsansvarig på Mekonomen
3 maj · 895 Inlägg
#327

Har du någon bottenkontakt som du kan byta på tändlåset?
Det är ett vanligt fel på VAG koncernens bilar.
Då kan kan det bli så att startmotorn inte funkar ibland. men när det händer. Testat att vrida och rucka på tändnyckeln i tändlåset och se om det blir någon skillnad.

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen A6 avant 1.8Tq
RandomMaister
4 maj · 486 Inlägg
#328

vw_audi skrev:
Har du någon bottenkontakt som du kan byta på tändlåset?
Det är ett vanligt fel på VAG koncernens bilar.
Då kan kan det bli så att startmotorn inte funkar ibland. men när det händer. Testat att vrida och rucka på tändnyckeln i tändlåset och se om det blir någon skillnad.

Jo, det har jag!
Jag hade ju strul med den i början, det kan läsas i mina första inlägg. Den kortslöt och började ryka när man drog om nyckeln, så jag rengjorde och satte tillbaks och sen dess har det fungerat, men har inte tänkt på att det kan vara problemet!

Fick en ny av Turbonova här på garaget, som inte har blivit monterad än(eftersom jag inte ville byta något jag trodde fungerade). Får helt enkelt sätta dit den och testa igen!

Tack för input! smile

RandomMaister
5 maj · 486 Inlägg
#329

Småjusteringar!

Nu när jag kört bilen ett par dagar, så har man ju lagt märke till saker som kan förbättras. Jag nämnde en del i förra inläggen.

Jag började med tändningslåset efter tips från vw_audi. Hade som sagt tidigare haft problem med detta då det har kortslutit och brunnit. Såhär såg den gamla ut, notera det stora hålet i plasten...:
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-a66caa37f974659bf8563d1a79ea0b28.jpg
Och såhär såg den "nya" ut som Turbonova skickat mig:
En klar förbättring!
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-864064e16f8e4d5f480cd60d6fe6efa5.jpg

Jag klippte av kablarna och lödde sedan ihop igen, blev inte det snyggaste men det kommer fungera! wink
Sedan satte jag tillbaks den i bilen för test, som gick bra. Nu återstår det att se om det funkar i längden!
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-f43dc0408ae89ed6f97ef7a28c6f8cca.jpg

Jag gick sedan över till nästa punkt på listan, styrningen, som jag tyckte hade blivit markant sämre än vad jag kom ihåg.
Jag såg genast vad det var så tog lös gummiknuten till styrningen och det var rätt tydligt vad felet är.
Förra ägaren hade nämnt detta och sa att de hade försökt laga den, så jag fortsatte på deras spår!
Den har alltså nötts över åren och gummit har gått sönder och slitits ner, så den glappar rejält!
Det jag gjorde var att ta två bitar krympslang av större modell och tryckte ner vid sidan av knuten. Det gör att den blir stummare. Vi får se hur länge det håller, men just nu kändes det mycket bättre iallafall!
Blir den sämre så kommer jag att beställa en ny från Tyskland.
Såhär blev det iallafall:

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-14b9f99e13ded49a7e5360ae362b8e0b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-a007fbcf651c2640a72bef56bc020ecb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-030ecb052d6424ef308bef8f326563c7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-6e79839ca873ba4118c3310023abd178.jpg

Nu blir det ett par till testdagar så får vi se vad nästa fix blir! big_smile
Har ju kvar att göra nya "kick-paneler". Tänkte göra nya i 3mm Masonit och sedan lackera svarta.

Ha de fint!

RandomMaister
6 maj · 486 Inlägg
#330

Lite inredningsfix

Nya mattorna kom idag på posten, självklart åkte dom på plats direkt! Hyffsad passform så jag är nöjd!
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-9a0502d5b5c4adfc52b3a4879bf37adb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-7880ad361ecb4c2080de8681670e93b1.jpg

Jag tänkte sedan fixa nya ”kick-paneler”.
Ritade av de gamla och sågade ut. Borrade hålen för clips och lackerade med den färg jag hade hemma, blev vinylfärg wink
Passformen blev inte den bästa. Skulle nog mätt ut själv, får kanske göra om nångång!
För tillfället måste jag hitta nya clips, då de gamla var sönder. Var kan man hitta plastclips för 7mm hål?
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-be56ff24a581bec2ed816286ed97c6dc.jpg
Notera att clipsen är dåliga och att alla inte sitter, passformen är lite bättre än det ser ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-007cb236b2f32b266296467627132041.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-95ac4bea5d5887edb954e9de9ab82316.jpg

Senast redigerat av RandomMaister (6 maj )

RandomMaister
7 maj · 486 Inlägg
#331

Har ett till problem som inte är så akut, men ganska irriterande. hmm
Det är de nya bussningarna som skriker. När man åker över gupp och ojämnheter så gnisslar det höger fram. neutral
Jag är övertygad om att det är bussningarna som är problemet.
Detta var första gången jag bytte bussningar och jag läste tydligen inte på tillräckligt, men när de monterades så användes inget fett, utan endast lite WD40. roll
Detta har gjort att det gnisslar när bussningen vrids mot metallen.

Hur kan jag lösa detta utan att behöva ta isär allt och pressa in och ur bussningarna?
Testade spruta lite silikonspray på bussningarna men tror det är svårt för det att tränga in.
Någon med något tips? Eller är det gör om gör rätt som gäller?
Det är bara högersidan som låter, och det blir bättre när man kört ett tag.

Alla tips uppskattas! smile

Allt gott.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-bc51761bdcd62273d2f3f2e4ce287961.jpg

Senast redigerat av RandomMaister (7 maj )

ehedman
9 maj · 1 962 Inlägg
#332

Du kanske kan lirka upp en fläns/kant och sticka in ett rörmunstycke med ptfe- eller lithiumspray. Finns några varianter på Biltema.

RandomMaister
9 maj · 486 Inlägg
#333

Problem kvarstår..

Jag har nu kört bilen varje dag som bruksvil i en vecka, och det har gått kanon!
Den har startat varje gång och gnisslet från framvagnen verkar ha fixat sig självt! lol

Jag tänkte att nu är den problemfri! Timmen efter startar den inte igen. Samma visa som innan..
Jahapp.. Nu är den opålitlig igen..
Får nog försöka hitta en ny startmotor iallafall!

Trevlig kväll!

RandomMaister
11 maj · 486 Inlägg
#334

Startmotor beställt!

Går inte att hitta startmotorer till Kadett C 1.2, som inte kostar skjortan! Så jag fick tipset om att en startmotor från Astra F 1.4 8V skall passa. Håller tummarna! smile

RandomMaister
12 maj · 486 Inlägg
#335

RandomMaister skrev:
Startmotor beställt!

Går inte att hitta startmotorer till Kadett C 1.2, som inte kostar skjortan! Så jag fick tipset om att en startmotor från Astra F 1.4 8V skall passa. Håller tummarna! smile

Avbeställt!

Idag fick bilen åka in i garaget igen, då den känns alldelles för opålitlig. hmm
Tänkte ta ut startmotorn så det var förberett när den nya kom.
Motorfästet måste väck för att få av startmotorn så började med att lyfta upp motorn lite och sedan ta av fästet. https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-588232b36ca7965710f9efe9a5ffe911.jpg
Sedan skuvade jag bort startmotorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-15160af70bb78d7f7fdb410878e261ed.jpg

Tyvärr märkte jag då vad som skulle bli fel med den nya startmotorn. Hålet för Kugghjulet hade hamnat helt fel, vilket hade gjort att solenoiden pekat uppåt istället för neråt, och därmed slagit i blocket.
Vänster = rätt
Höger = Fel och den jag avbeställt
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-df701c8bd2296b3ff765a1e5604f5572.jpg

Letar därför nu en ny startmotor, eller rättare sagt en begagnad!

RandomMaister
14 maj · 486 Inlägg
#336

Ny startmotor installerad!

Jag trodde att denna uppdatering skulle komma mycket senare än vad den gjorde!
Fick tips om att mekonomen hade en startmotor till min motor. Var helt säker på att jag kollat där innan, men måste missat de.
Var inne på mekonomen vid 12 idag. Vid 16 fick jag sms om att den var redo för hämtning, och klockan 17 startade bilen med den nya startmotorn! Snabba puckar! lol

Som sagt så startar den som den ska. Återstår att se om problemet kvarstår eller ej! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-9d7bea4a0378c029f64c73eec66b9b16.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-c785d804e8a8de8b2eccc1dcecdc31a8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-3b9c516d9572f6bec7cce6b9bb8c9987.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-a87aed3e827600f2702e1a0440977b5e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-48a8d2324fedfac18079640d8e3c3976.jpg

vw_audi Däckhotellsansvarig på Mekonomen
14 maj · 895 Inlägg
#337

Skönt att det löste sig, Jag hittade också bakre bromsok till min 80 quattro på Mekonomen. ( Just det bakre oket satt på väldigt få modeller, så de är ovanliga)
De hade det på centrallagret och det är 700:- billigare än att köpa det på Autodoc.
Så det gäller att kolla runt.

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen A6 avant 1.8Tq
RandomMaister
15 maj · 486 Inlägg
#338

vw_audi skrev:
Skönt att det löste sig, Jag hittade också bakre bromsok till min 80 quattro på Mekonomen. ( Just det bakre oket satt på väldigt få modeller, så de är ovanliga)
De hade det på centrallagret och det är 700:- billigare än att köpa det på Autodoc.
Så det gäller att kolla runt.

Ja exakt! Vet inte hur jag kunde missa det.. lol

RandomMaister
22 maj · 486 Inlägg
#339

Kort update

Min tystnad här på tråden betyder att bilen används, varje dag, så mycket jag kan! smile
Kört ca 70 mil redan smile
Sen startmotorbytet har den startat varje gång, så det problemet verkar vara löst! *Peppar Peppar*

Dock har den varit trögstartad ibland, och skulle behöva höja tomgången lite, så ska ta en titt på förgasarinställningen. Det har även gått mer soppa än det borde. Legat runt 0.9L/Mil vilket är lite högt.

Ha de gott i fina vädret!

Cassius Hobbymekaniker
22 maj · 359 Inlägg
#340

Rattknuten där.. Prova fylla med rutlim från t ex biltema, lägg den lagom varmt och mysigt över en helg någonstans så rutlimmet härdar ordentligt. Voila! Du har nu en stummare knut smile

Samma knep fungerar på t ex lagringen i struten om man vill stumma upp den, eller på en del motorkuddar/växellåds kuddar. Just den leden vill man nog ha ganska stum för att det ska vara bra känsla i ratten, helt stum så kan du få lite vibrationer i ratten men annars "så stum som möjligt" för bästa körkänsla smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang