Temperaturen

lena1986
torsdag 20:28 · 4 Inlägg
#1

Någon som kan hjälpa mig.
Jag har en Volkswagen Polo 99.
Den har börjat koka från ingenstans .
Vet inte alls vad det kan vara.
Den gå upp i 90 grader ganska sakta. Sen ökar det riktigt fort.
Någon som har varit med om detta ?

MammDiin
torsdag 21:52 · 1 688 Inlägg
#2

Antar du har kollat nivån på kylarvätskan.
Kan annars exempelvis vara termostaten som inte vill öppna. Eller fel på vattenpumpen.

lena1986
torsdag 21:56 · 4 Inlägg
#3

Ja kylarvätska finns det.
Ja jag misstänker detta också men ville kolla med folk som kanske kan mer bilar än vad jag kan.
Jag bytte även vissa säkringar idag som va sönder . Men när jag sätter i dom och starta bilen kommer det klickljud jag aldrig ha hört innan. Sätter dit dom gamla men samma ljud kommer ändå. Så jag vet inte vad det kan vara . Någon som vet vad det kan vara.?

Svarte_Orm
torsdag 22:11 · 1 819 Inlägg
#4

Har du inte någon lista på vad säkringarna går till? Om inte i säkringsboxen så kanske i bilens handbok?

lena1986
torsdag 22:32 · 4 Inlägg
#5

Jo de har jag ,. Men jag vill veta vad det är för klick ljud. Få panik.

Senast redigerat av lena1986 (torsdag 22:35)

Svarte_Orm
torsdag 22:54 · 1 819 Inlägg
#6

Vilka säkringar var det som saknades då? Och kan klickljudet ha funnits hela tiden, bara att du inte noterat det förut för att bilen har fungerat?

lena1986
torsdag 22:57 · 4 Inlägg
#7

Jag bytte en säkring. Kommer dock inte ihåg vad den gick till. Nej detta ljudet har inte varit där innan. Det är ett ljud man verkligen hör. Men det jag vill veta är om man kan köra med den om det nu inte gå att fixa detta klickande ljud. Jag läste lite innan att det inte är bra att köra med bilen när det kommer låter så speciellt när det kommer från säkringarna. Men jag kan ha fel.!!

jaka54
fredag 22:13 · 2 965 Inlägg
#8

Hej!
För det första. Säkringar kan inte låta!
För det andra. Det allvarliga är att temperaturen skenar! Att temperaturen sticker iväg över 95-100grader eller mer  tyder antingen på en igensatt kylare eller ett fel på tempmätaren eller att tempgivaren (den som talar om för instrumentet vilken temperatur det är på kylarvattnet) är felaktig.

Enklast är att först kolla vilken säkring som "låter"! Dra ur en säkring  i taget tills du hitar den säkring som får "låtandet att sluta. Kolla vad den säkringen "gör"/kontrollerar!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
fredag 22:32 · 9 686 Inlägg
#9

väldigt vanligt fel är att termostathuset spricker.  svårt att se men om du tar loss termostaten och kollar på insidan av "locket" så ser du där pinnen i termostaten går in där har det säkert spruckit så pinnen glider rätt igenom inte så dyra att ta hem från tyskland. .   har själv råkat ut för det och tempen beter sig väldigt märkligt när det händer

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
uhlin
lördag 08:23 · 1 194 Inlägg
#10

Growe skrev:
väldigt vanligt fel är att termostathuset spricker.  svårt att se men om du tar loss termostaten och kollar på insidan av "locket" så ser du där pinnen i termostaten går in där har det säkert spruckit så pinnen glider rätt igenom inte så dyra att ta hem från tyskland. .   har själv råkat ut för det och tempen beter sig väldigt märkligt när det händer

Fast om det vore termostathuset borde det läcka kylarvätska.

Kör du mycket i stadstrafik? Isåfall är det med all sannolikhet givaren till kylfläkten!

Skulle kunna stämma nu när det blivit varmare ute!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
lördag 11:07 · 9 686 Inlägg
#11

uhlin skrev:

Growe skrev:
väldigt vanligt fel är att termostathuset spricker.  svårt att se men om du tar loss termostaten och kollar på insidan av "locket" så ser du där pinnen i termostaten går in där har det säkert spruckit så pinnen glider rätt igenom inte så dyra att ta hem från tyskland. .   har själv råkat ut för det och tempen beter sig väldigt märkligt när det händer

Fast om det vore termostathuset borde det läcka kylarvätska.

Kör du mycket i stadstrafik? Isåfall är det med all sannolikhet givaren till kylfläkten!

Skulle kunna stämma nu när det blivit varmare ute!

Nopp det är en hållare i mitten av huset som spricker så termostaten kan inte flyttas och släppa fram vattnet. Har haft samma problem så det är det första man ska kolla på dom.  Sen kan man kolla på andra saker..

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Cuefa Kungen av dagspendlande.
lördag 14:29 · 1 385 Inlägg
#12

lena1986 skrev:
Jag bytte en säkring. Kommer dock inte ihåg vad den gick till. Nej detta ljudet har inte varit där innan. Det är ett ljud man verkligen hör. Men det jag vill veta är om man kan köra med den om det nu inte gå att fixa detta klickande ljud. Jag läste lite innan att det inte är bra att köra med bilen när det kommer låter så speciellt när det kommer från säkringarna. Men jag kan ha fel.!!

Var i landet håller Du hus? Måste väl finnas någon hjälpsam person i din omgivning som kan kika på bilen?
För du bor väl inte på ett fjäll, med 20 mil till närmsta granne? smile

Som sagts tidigare, säkringar klickar inte men reläer gör det och dom sitter oftast i någorlunda närhet till varandra på VAG-bilar.
Att den kokar kan mkt väl ha o göra med att vattenpumpen har havererat.
Men det kan vara en hel hög med andra grejer också.

The drive...
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
lördag 16:21 · 11 764 Inlägg
#13

uhlin skrev:

Growe skrev:
väldigt vanligt fel är att termostathuset spricker.  svårt att se men om du tar loss termostaten och kollar på insidan av "locket" så ser du där pinnen i termostaten går in där har det säkert spruckit så pinnen glider rätt igenom inte så dyra att ta hem från tyskland. .   har själv råkat ut för det och tempen beter sig väldigt märkligt när det händer

Fast om det vore termostathuset borde det läcka kylarvätska.

Kör du mycket i stadstrafik? Isåfall är det med all sannolikhet givaren till kylfläkten!

Skulle kunna stämma nu när det blivit varmare ute!

Håller med. Det första man ska kolla. Den bör dra igång vid cirka strax över normalläge på tempmätare.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
lördag 16:50 · 9 686 Inlägg
#14

Hybrid_ skrev:

uhlin skrev:

Growe skrev:
väldigt vanligt fel är att termostathuset spricker.  svårt att se men om du tar loss termostaten och kollar på insidan av "locket" så ser du där pinnen i termostaten går in där har det säkert spruckit så pinnen glider rätt igenom inte så dyra att ta hem från tyskland. .   har själv råkat ut för det och tempen beter sig väldigt märkligt när det händer

Fast om det vore termostathuset borde det läcka kylarvätska.

Kör du mycket i stadstrafik? Isåfall är det med all sannolikhet givaren till kylfläkten!

Skulle kunna stämma nu när det blivit varmare ute!

Håller med. Det första man ska kolla. Den bör dra igång vid cirka strax över normalläge på tempmätare.

visst bör man kolla fläkten men inte vid dom här tempraturerna. 
den bör klara sig bra länge innan den behövs.

är rätt säker på att problemet är termostathuset/locket som spruckit..  väldigt vanligt fel och lätt att titta om det är fel på det.   bara 2skruvar och kolla så det inte är spräckt eller ett hål rakt igenom.   dessa hus läcker inget när dom spricker för det är en pinne som trycker upp termostaten som går igenom plasten

https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46981/46981-b59214d92cbbd68243961ecb31abc336.jpg

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
mb_pucken
lördag 17:10 · 4 214 Inlägg
#15

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:

uhlin skrev:

Fast om det vore termostathuset borde det läcka kylarvätska.

Kör du mycket i stadstrafik? Isåfall är det med all sannolikhet givaren till kylfläkten!

Skulle kunna stämma nu när det blivit varmare ute!

Håller med. Det första man ska kolla. Den bör dra igång vid cirka strax över normalläge på tempmätare.

visst bör man kolla fläkten men inte vid dom här tempraturerna. 
den bör klara sig bra länge innan den behövs.

är rätt säker på att problemet är termostathuset/locket som spruckit..  väldigt vanligt fel och lätt att titta om det är fel på det.   bara 2skruvar och kolla så det inte är spräckt eller ett hål rakt igenom.   dessa hus läcker inget när dom spricker för det är en pinne som trycker upp termostaten som går igenom plasten

https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46981/46981-b59214d92cbbd68243961ecb31abc336.jpg

Tror också att det är det som är felet. Bytt många termostathus av den modellen :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
jaka54
lördag 17:18 · 2 965 Inlägg
#16

Hej!
Men ljudet??

Growe Fri fart för ett fritt folk!
lördag 17:22 · 9 686 Inlägg
#17

mb_pucken skrev:

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:

Håller med. Det första man ska kolla. Den bör dra igång vid cirka strax över normalläge på tempmätare.

visst bör man kolla fläkten men inte vid dom här tempraturerna. 
den bör klara sig bra länge innan den behövs.

är rätt säker på att problemet är termostathuset/locket som spruckit..  väldigt vanligt fel och lätt att titta om det är fel på det.   bara 2skruvar och kolla så det inte är spräckt eller ett hål rakt igenom.   dessa hus läcker inget när dom spricker för det är en pinne som trycker upp termostaten som går igenom plasten

https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46981/46981-b59214d92cbbd68243961ecb31abc336.jpg

Tror också att det är det som är felet. Bytt många termostathus av den modellen :-)

jo det är tydligen ett standard fel.. tog en stund innan jag insåg vad som var problemet när jag råkade ut för det.  men som tur var hade jag en hårfin spricka så när jag plockade ur en helt ny termostat på min Arosa så satt termostaten kvar i hålet och då såg jag sprickan.      det som händer är ju att den spräcker baksiidan och glider rätt igenom.,  lite udda lösning måste jag säga på termostaten på dom där..    min gick varm så fort jag belastade motorn annars gick det bra.. kunde stå 2timmar på tongång då öppnade den tillräckligt.  men många gånger öppnar den inte alls

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
zzr94092
söndag 00:06 · 2 729 Inlägg
#18

Precis som "Growe"säger.. Har varit med om att huset vart trasigt...börja i den änden o felsök,köp ett nytt hus vilket som är inte dyrt...

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang