Köpråd: Winga 30

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 juni · 11 832 Inlägg
#1

Det gäller en båt alltså. Den är utrustad med en Volvo Penta TMD40A. Motorn? Är den hållbar? Bytt till en renoverad som gått 400 timmar sedan 2014.

Vad jag har läst så kan de lida lite av att kylningen inte är tillräcklig. Men det är väl bara att pina den på nära fullvarv och se om säljaren blir svettig efter en stund. Stiger den i temp blir det inget köp. I marschfart 9 knop är det nog inga problem men om man håller den på 12-14 knop i en bra stund bör väl eventuella fel visa sig?

I övrigt så är jag lugn. Kan kolla det mesta.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Ivel
1 juni · 140 Inlägg
#2

Jag gillar dom motorerna, kanske inte helt oväntat.
Kika på turbons undersida där brukar oljeröret kunna fukta lite. Kör den gärna på HVO så minskar sotbildningen.

viccoA
2 juni · 2 485 Inlägg
#3

Sitter väl dubbla termostater i den så håll koll på kylvattnets temp så ser du att resp öppnar när du kör på.

Den ska starta utan att man ska behöva ge gas alt minimalt med gas och det ska inte bli ett moln med rök bakom. (Om man måste ge gas tyder det på slitna kolvringar, i min gamla nimbus behövde man nästa ge fullgas för att få igång aset).

Kolla axialglapp i turbo.

Kolla att det inte är olja eller saltkristaller i kylarlocket (kan börja bli lite segt att hitta marindelar till motorn tex värmeväxlare, annat finns det nog gott om).

Titta hur oljan ser ut, samt kör en rejäl sväng och se om den dragit någon olja.

Bra maskiner men börjar bli lite antika.

Brådhis * Voff voff *
2 juni · 4 601 Inlägg
#4

Gamla men rejält byggda maskiner.

Kylningen brukar som nämnts ibland strula, så som du skriver är det bara att ge gas och se hur säljarens ansiktsfärg beter sig.

Jag var och kikade på en båt förra året med denna maskin, drog på fullt och efter en minut drog säljaren lite i smyg ner på gasen. Hittade även utskrifter från nätet i en pärm ombord på hur man felsöker kylningen... Tackade för mig och åkte hem. big_smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Steff240
2 juni · 87 Inlägg
#5

Mina föräldrar hade länge en winga 30, och innan den en winga 25. Utav dom 2 är ju 30:an betydligt bättre, mycket mer utrymme och mycket mer båt helt enkelt. Dom har ju några år på nacken men dom är rejält byggda smile
I deras båt satt dock ingen Penta-motor så jag kan inte uttala mig om den sorten hmm De hade istället en dieselmaskin från Ford och den var det aldrig något större problem med vad jag minns. Dock så var den kanske lite mer lågvarvig än Pentan för topphastigheten låg väl på 9-10 knop, marschfart runt 7-8 roll

Men kylproblem? Nejdå big_smile

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang