Köpråd: Golf R vs Subaru WRX STI vs övrigt. Budget: 200k

Crossmare007
4 juni 2019 · 5 Inlägg

Tjena! Tänkte kika vad folket har för köpråd kring dessa bilar. Rabbla gärna upp för och nackdelar samt berätta om era egna erfarenheter! Vilken skulle ni ha valt?
Har tänkt att köpa någon av dessa i sommar. Budget på 200k.

Golf R
Subaru WRX STI
Ford focus RS
Audi RS6
Audi RS4
Volvo v70R

Sen har jag ju småkikat på Bmw M sport modellerna men jag kan verkligen ingenting om BMW men hojta till om ni rekommenderar någon utöver ovanstående



Redigerade rubriken en aning..

Med vänlig hälsning mod

Senast redigerat av Crossmare007 (4 juni 2019)

Premium96
4 juni 2019 · 44 Inlägg

Känns som du har en stor variation på bilarna du tar upp. Jag hade inte satsat på Audi RS4/RS6 med den budgeten om du inte vill ha en sönderkörd från 2003 dvs. Samma med M-bilarna, du får typ en sönderkörd M3 för de pengarna. Tror dessvärre att du kommer få mer huvudvärk av dessa bilarna än nöje. Då är det bättre att du går efter en Focus RS eller Golf R.

https://www.blocket.se/stockholm/Volksw … 11&w=3 Något i denna stilen? En relativt ny bil med låga mil.

Crossmare007
4 juni 2019 · 5 Inlägg

Alright! Ja men precis! smile
Tack för svaret

Presidento Of World
4 juni 2019 · 3 324 Inlägg

Opel Astra opc är kul.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Lockwood
4 juni 2019 · 394 Inlägg

Såna här trådar är helt onödiga. Det kommer bara sluta med "hata tyskar" tråd från "de vanliga skribenterna". Om jag får säg, passa på att köpa en bil med en monster-stor motor så länge "det är möjligt", det kommer bli något att berätta för barn-barnen, eller ännu hellre "spara en sådan i en lada" o bjud de på en oförglömlig åktur om si-så-där 20-25 år.

candyweiss
4 juni 2019 · 875 Inlägg

Lockwood skrev:
Såna här trådar är helt onödiga. Det kommer bara sluta med "hata tyskar" tråd från "de vanliga skribenterna"

Ja det är märkligt, tråden är ändå tre timmar gammal, brukar komma snabbare.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Crossmare007
4 juni 2019 · 5 Inlägg

Ivel skrev:

Crossmare007 skrev:
Tjena! Tänkte kika vad folket har för köpråd kring dessa bilar. Rabbla gärna upp för och nackdelar samt berätta om era egna erfarenheter! Vilken skulle ni ha valt?
Har tänkt att köpa någon av dessa i sommar. Budget på 200k.

Golf R
Subaru WRX STI
Ford focus RS
Audi RS6
Audi RS4
Volvo v70R

Sen har jag ju småkikat på Bmw M sport modellerna men jag kan verkligen ingenting om BMW men hojta till om ni rekommenderar någon utöver ovanstående

Först behöver du i mitt tycke bestämma dig vilken typ av bil du vill ha då du har både familjekombi, autobahnkryssare, rallyjärn och några mindre halvkombis.
Vill du åka fort rakt fram?
Vill du åka fort och bekvämt rakt fram?
Vill du sladda på någon avlyst grusväg eller ägna dig åt drifting i en bullrig 4WD bil?
Vill du fräsa runt ryckandes i parkeringsbromsen bland kundvagnarna på stormarknadens parkering med kepsen bak och fram?

Letar efter något med sjuk acceleration som man sen kan småpilla vidare på eventuelt. Komfort är viktigt men kommer ändå på andra plats.

Crossmare007
4 juni 2019 · 5 Inlägg

Okey, Rs4 och Rs6 går bort.
S3 då? Sett en del jämförelser mellan Golf R och Audi S3. Samt Focus RS men har inte sett så många av dom på blocket dock. Sen har jag sen länge kollat på V70R men sen började jag digga mindre bilar mer.

Premium96
4 juni 2019 · 44 Inlägg

Crossmare007 skrev:
Okey, Rs4 och Rs6 går bort.
S3 då? Sett en del jämförelser mellan Golf R och Audi S3. Samt Focus RS men har inte sett så många av dom på blocket dock. Sen har jag sen länge kollat på V70R men sen började jag digga mindre bilar mer.

Hittar du en vettig S3:a så lär du vara supernöjd med den. Likvärdig prestanda som Golf R, men lite häftigare. (Må vara en subjektiv åsikt men Audi är häftigare än en Volkswagen). Skulle dock gissa på att körmässigt är bilarna väldigt lika varandra. Trots allt samma plattform.

Alternativt tar du dina 200k och köper en Golf GTI istället. Du får en fräschare och nyare bil jämfört med om du köper en R. För 200k får du en R från -11 som gått ca 11k mil. Du kan få en GTI som är från ca -14 med 6k mil. Sen tar du dina sista slantar och slänger dem på ett trimpaket från BSR/GDM-performance så har du dina hästkrafter ändå.

Med denna bilen och detta trimpaketet är du uppe till 300 hästar. Då har du i princip en R, fast nyare.
https://www.blocket.se/stockholm/Volksw … 11&w=3
http://www.gdmperformance.se/trimsatser … 2013-.html

Bennybira
5 juni 2019 · 480 Inlägg

Säger samma.
Köp en mk7 GTI.
Med dsg 6an (bättre känsla än den nyare 7an som ändå är utanför budget)
Steg ett = 300hk. Möjlighet att byta till is38 snurra sen och plocka lite till.

Men sätt pengarna på däck och fjädring + lite förstärkning under så har du en sjukt potent och "verklighets-rolig" bil big_smile

Fiat 127 (1977)
Cuefa Ain't no place like home...
5 juni 2019 · 4 628 Inlägg

Crossmare007 skrev:
Tjena! Tänkte kika vad folket har för köpråd kring dessa bilar. Rabbla gärna upp för och nackdelar samt berätta om era egna erfarenheter! Vilken skulle ni ha valt?
Har tänkt att köpa någon av dessa i sommar. Budget på 200k.

Golf R
Subaru WRX STI
Ford focus RS
Audi RS6
Audi RS4
Volvo v70R

Sen har jag ju småkikat på Bmw M sport modellerna men jag kan verkligen ingenting om BMW men hojta till om ni rekommenderar någon utöver ovanstående



Redigerade rubriken en aning..

Med vänlig hälsning mod

Allt beror ju på vad bilen ska användas till.

Jag slår ju alltid ett slag för 4wd då det är lättare att få ner effekten i backen på sommaren och betydligt säkrare/roligare på vintern.

Golf R kanske framstår som aningens tråkig men de går bra och är bekväma.

Kika på Mighty Car Mods så kan Du lätt se att det går o få SJUK snurr på dem också om man är villig att investera. 0-100km/h på 2.9 sekunder är fan inget att fnysa åt...

Det må vara att t.ex Subaru håller bättre men kvalitén känns bättre i tysken.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Janneutanb
5 juni 2019 · 7 271 Inlägg

En rs4/6 för dom pengarna kan bli dyr i underhåll och reparationer.
Trevlig bil men har tyngden mot sig.
Det är grym familjebil enligt min mening.

Finns väl en del olika bmw M bilar för dom pengarna.
Möjligtvis att man kan få en gammal m3 eller m5 för dom pengarna och ha som entusiastbil samt investering för framtiden.
Nackdelen då är att man nyttjar sällan bilen.
Nyare M för dom pengarna står ungefär som rs4/6 att det kan bli en dyr bil att äga.

Golf R är mycket rimligare i ägandekostnader däremot betydligt slöare än tidigare nämna bilar.
Lite för slö enligt mitt tycke men går ju att åtgärda relativt billigt.
Gti'n som tidigare folk har rekommenderat har jag ingen åsikt om.

Subarun är en grym bil men det är en japansk sportbil så ljuddämpning och inredning kommer inte ens i närheten av tyskarna.
Så det är en helt annan bil. Men även dom anser jag vara ganska tama original.

Forden och Volvon vet jag inte mycket om.

Men bilarna är ju väldigt, väldigt olika så du skulle nog behöva fundera på vad för typ av bil du är ute efter först.
Kanske åka och kika på några.

torsen
6 juni 2019 · 7 233 Inlägg

För att inte göra Loockwood besviken så rekommenderar jag, utan tvekan, Subaru.
Men att provköra alla bilarna skulle nog göra att du kan "plocka russinet ur kakan".
Förutsatt att alla är i jämbördigt skick och rätt prissatta.
Den här typen av bilar ägs mest av "gasglada" personer som älskar att utnyttja bilens prestanda.
Därför bör man kolla upp föregående ägare och se om denne är i "riskzonen".
Tycker jag - som läst att Subaru är den mest stryktåliga bilen = högst kvalité.
Men, som jag skrev ovan, provkör och kolla vilken bil som passar din personlighet och dina krav.
Kvalitét är inte allt - man ska "känna" för bilen.

Lockwood
6 juni 2019 · 394 Inlägg

Torsens rekommendationer skall man, som vanligt, ta med en stor nypa (gruva?) salt? Jag hade inte rekommenderat någon av dessa alls, men om valet står mellan dessa så hade jag antingen valt en RS modell med stor (iaf 6 cylindrig) motor eller någon motsvarade M eller AMG. Med en budget på endast 200k är min rekommendation: fortsätt att spara!

Rickard-v
6 juni 2019 · 2 665 Inlägg

Köp en Golf R. Jag har en själv.

Golf R och Audi S3 är samma bil med olika karosser kan man säga.

Din budget säger Golf R mk6. 2010-2013.

RS4 och RS6 är ju stora kombi(oftast) bilar, snabbast till dagis typ. Helt olika R och S3.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
1Adrian1
6 juni 2019 · 356 Inlägg

https://www.blocket.se/kronoberg/Civic_ … 11&w=3

En Civic Type R ska enligt många vara en skojig bil, pålitlig, gott om hästar och hyfsat praktisk. Enda "negativa" är väl att den är framhjulsdriven. Men kanske kan vara ett alternativ smile

Senast redigerat av 1Adrian1 (6 juni 2019)

torsen
6 juni 2019 · 7 233 Inlägg

Lockwood skrev:
Torsens rekommendationer skall man, som vanligt, ta med en stor nypa (gruva?) salt? Jag hade inte rekommenderat någon av dessa alls, men om valet står mellan dessa så hade jag antingen valt en RS modell med stor (iaf 6 cylindrig) motor eller någon motsvarade M eller AMG. Med en budget på endast 200k är min rekommendation: fortsätt att spara!



Då är vi överens på en punkt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang