VW Golf 1.4 TSI 2009 - Frågor mm

Meenos
13 juni 2019 · 8 Inlägg

Hej! Är helt ny här och har nyss köpt ny bil.

Godkänd i alla besiktningar sedan 2009, ifylld Servicebok

Vid 15.000 mil byttes Kamkedjan samt Vattenpump. Den har gått totalt ca 15650 nu

(Ej jag som bytt men är väl trevligt med ny kedja o vattenpump)




Källa: Motormännen

M Sverige varnar för kända fel som VW inte tar ansvar för.

kamkedjeproblem på sina 1.2 eller 1.4TSI motorer.”

Ett Par frågor jag har:
• ska man regelbundet byta kamkedjan på denna modell vid tex 5000 mil eller ska man bara lämna in för kontroll / Spänning vid vissa intervall. Och är det bara orginalkamkedjan det varit fel på, för från vad jag läst på internet har kamkedjan ibland lagt av innan 5000

• finns det något att tänka på Gällande Turbo fuel stratified injection och hur man kör golfen eller ska man vänta o låta turbon ladda upp ? (Yes Jag kan typ inget om bilar)

• finns det någon speciell motorolja när man påfrestar motorn ? Typ någon racing olja eller liknande. Eller vilken olja och hur ofta ska man byta om man påfrestar bilen mycket


Har ni övriga kommentarer, förslag och tips till mig som har en VW Golf 1.4 TSI 2009 ? https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232242/232242-c2afa0edb1fdd83f247434ef624b7fac.jpg

Senast redigerat av Meenos (14 juni 2019)

spillolja
13 juni 2019 · 4 025 Inlägg

Kör inte länge än 15.000km mellan oljebyterna (jag byter efter ca 12-13.000km), använd 5W-40 olja  tex: https://www.motor-oel-guenstig.de/schmi … f-motoroel , oljefilter Purflux LS391 med extra veckat innehåll  https://www.autoteileservice24.de/de/oe … AG_F-LS391

kan vara bra att dra ur motorn då och då så sotbildning i insuget motverkas, ska dock utföras när den är driftsvarm,  har kör över 14.000mil med min utan att byta kedja smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
simlar
13 juni 2019 · 5 525 Inlägg

Kör bilen precis som vanligt, inget speciellt att tänka på.
Dessa har både kompressor och turbo, dom går fruktansvärt fint ända till kedjan kuggar över.

Serva den med max 1500mil intervall på oljan. Kör 5W30 eller 5W40 helsyntet.

Använda ALLTID parkeringsbromsen!!!
Om motorn vrid baklänges så kuggar kamkedjan över,  minst hälften av alla kamkedjor som byts är pga motorn vridits baklänges då bilen parkeras med endast växeln i.

Kedjan har inget bytesintervall.
Jävligt dyrt att byta kedjan i onödan, dock ännu mer dyrt om kedjan kuggar så pass mycket att ventilerna slår i kolvarna.
Oftast kuggar kedjan en eller två kugg och då tänds motorlampan, stäng då av motorn direkt och starta den inte förrän kedjan är kontrollerad och bytt om den visar sig ha kuggat.

Vet av en bil med samma motor som rullat över 20k mil utan att ännu behövt byta kedja, men den människan använder alltid p-broms och byter olja var 1000e mil.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
spillolja
13 juni 2019 · 4 025 Inlägg

Nej  inte så tunn olja som 5W-30, det ger sämre skydd mot slitage, TS bil utgår jag från att den inte har kompressor , är kedjan i OK kondition så ska motorn kunna dras baklängens utan problem

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Meenos
13 juni 2019 · 8 Inlägg

Det roliga är att jag normalt alltid använd växeln när jag parkerat förutom just denna bil där jag faktiskt alltid använd parkeringsbroms och ej växel.

Sedan hade jag tänkt byta olja och filter varje år eller 1000km

Behövs turbon ladda upp något på denna bil ?

/ förresten tack allihopa för snabba svar.

xXSammy
13 juni 2019 · 6 571 Inlägg

Du behöver inte byta olja var 100 mil.

Generellt med turbobilar att tänka på är att inte varva upp den innan du stänger av eller köra hårt sen stänga av utan att vänta några sekunder så den kan kylas ner lite.

Vet inte om jag kan kalla 5W30 tunn, har 5W20 i min bil.
Nackdelen med tunn olja är att den värms upp fortare och en motor slits mest när den är kall

But what do i know

De/Dem
Meenos
13 juni 2019 · 8 Inlägg

Ivel skrev:
Hur menar du med att "ladda upp turbon" ?

Jo alltså ja hade skrivit : • finns det något att tänka på Gällande Turbo fuel stratified injection och hur man kör golfen eller ska man vänta o låta turbon ladda upp ?

(Yes Jag kan typ inget om bilar)

Så om ja inte kan något så är det klart de kommer lite halvdåliga frågor

spillolja
13 juni 2019 · 4 025 Inlägg

När motorn är kall så ska man undvika att ge fullgas, tills tempmätarnålen  börjat ge utslag, men när motorn körts hårt bör man vänta någon minut innan motorn stängs av eller att den körts lungt sista kilometern

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
candyweiss
13 juni 2019 · 876 Inlägg

spillolja skrev:
När motorn är kall så ska man undvika att ge fullgas, tills tempmätarnålen  börjat ge utslag, men när motorn körts hårt bör man vänta någon minut innan motorn stängs av eller att den körts lungt sista kilometern

Stämmer inte riktigt. Tempmätaren kan visa arbetstemp, men det innebär inte att motoroljan har uppnått arbetstemperatur.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
candyweiss
13 juni 2019 · 876 Inlägg

Ivel skrev:
Det du bör tänka på för att vara snäll mot turbon är att köra med låg belastning när motorn är kall samt efter hårdare körning såsom motorväg låta motorn gå lugnt någon minut, du behöver inte stå på tomgång utan kör bilen mjukt och fint bara.

Gäller inte de enbart gamla oljekylda turboaggregat?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
simlar
13 juni 2019 · 5 525 Inlägg

candyweiss skrev:

Ivel skrev:
Det du bör tänka på för att vara snäll mot turbon är att köra med låg belastning när motorn är kall samt efter hårdare körning såsom motorväg låta motorn gå lugnt någon minut, du behöver inte stå på tomgång utan kör bilen mjukt och fint bara.

Gäller inte de enbart gamla oljekylda turboaggregat?

Gäller alla turboaggregat även dom vätskekylda.
Dom vätskekylda är dock mindre risk att oljan koksar i om man stänger av motorn med ordentligt varm turbo men rekommenderas ändå att köra lugnt sista minuterna innan man stänger av bilen.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Meenos
14 juni 2019 · 8 Inlägg

Men VW golf 1.4 TSI har alltså en vanlig turbo utöver

Turbocharged Stratified Injection. "Det innebär att den fyrcylindriga 1,4-litersen kombinerar turboladdning och direktinjektion?

Så kör lugnt tills motorn och olja är i arbetstemperatur och sedan kan man köra fritt i racer mode tills strax innan man är framme. O kör lugnt i nån kilometer och så (Svenson körning) men man kan tex alternativt ha den en stund på tomgång ?

VW som jag har går ner till runt 500 - 600 varv nånting om jag läser mätaren rätt när man är stillastående

Min gamla Toyota Carina e 1993 låg alltid på 1000 eller 1100 varv i tomgång

Senast redigerat av Meenos (14 juni 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang