Ivel skrev:
zemet skrev:
Ivel skrev:
Ta steget nu.

Komfort? Bättre än en Amazon sämre än en A8.
Snål? Snålare än exempelvis en automatväxlad SAAB-diesel, dom älskar att agera dinosauriekrematorium.
Automat? Alltid.
Inom budget med det låga miltalet? Näe, där skiter det sig för en gen2.
Snart tar jag steget, men inte denna gången:) Bilen vi köper om 1-2 år kommer bli plug-in hybrid eller ren EL tror jag:)
Ni som ändå kör en hel del mil, ni har inte övervägt att leasa en eldriven bil?
Många som gör så och får ner sina pendlingskostnader en hel del. Ni som köpt kåk har guldläge gällande laddningsmöjligheten.
Räkna på det.

10 mil om dagen, 21 dagar i snitt per månad, om vanliga svennebanantider, blir 210mil i månaden enbart arbetsresor.
Jag har allt funderat, men jag får inte ihop det ekonomiskt.
Billigaste elbilarna att leasa kostar ändå 3500 kr/månaden.
Och ofta dyrare än så om man skall köra så långt som vi planerar att göra. En snabb uträkning jag gjort, 18 kr/litern * 0.6L * 210 mil borde ge mig en bränslekostnad på ca 2500 kr/månaden.
Leasingavtal där man kör 2500mil/år lär väll gå på betydligt mer än 3500 i månaden misstänker jag.
I leasing ingår ju massa "skit" som jag inte har minsta problem med att göra själv, som däckbyte och förvaring av däck tex. Detta är ju inget jag behöver hjälp med eller vill betala för.
Hedin tar 4500/månaden för en Leaf där man får köra 9000 mil på 3 år.
Men helt klart värt att gräva djupare i, kan man få ett leasingavtal på en trevlig bil för 1000-1500 mer i månaden så kan det vara värt att slippa köra dieselbil.
Även att köpa typ en leaf känns som det tar för lång tid att räkna hem ekonomiskt. Billigaste kostar 124K på blocket just nu. Säg att jag köper en Saab för 40K
(124-40)/2.5 = 33.6 månader. Så det är 3 år tills det börjar gå jämt ut.
Och då har jag inte räknat någon värdeminskning på Leafen och inte helller någon som helst kostnad för att driva den.
Så jag räknar med att nästa bil får bli el istället. Och den dagen kommer jag se fram emot:)