Ivel skrev:
xXSammy skrev:
"Kan själv" är ett jättebra sätt på att skapa onödigt extrajobb, kostar både pengar och tid.
Är en inte lagd för vissa saker ska det inte göras heller.
Visst är det så, de som jobbar yrkesmässigt på märkesverkstaden med detta (som är något mer avancerat än att slänga ihop en Calzone åt en snål pensionär) har full koll i regel på vad som behövs göras och framförallt på vilket vis. Jag har ägt många bilar som "kansjälvare" har klåpat sönder med diverse fuskfix. Något så bökigt att komma åt som dieselvärmaren på en V40 är ett typiskt lämnabortjobb tycker jag.
Har man däremot utrymmet, billyften, verktygen, kunnandet och framförallt tiden att vara utan bilen så javisst då kan man göra skitjobbet själv och käka en Hawaii var dag bilen står still och kostar noll och inget i bränsle eller slitage.

Bra där! Precis vad jag tänkte. Tänker inte pilla nåt själv. Har varken tid,ork,verktyg eller kunskap. Överlåter det till verkstaden. Killen där verkar har rätt bra koll faktiskt.
Gick in på mina sidor på Volvia.se och kollade en PDF med alla avtal. Där står det ganska klart och tydligt: ''Konsument personbil
Försäkringen gäller upp till 15 000 mil eller till dess att bilen är 8 år gammal räknat från första
registreringsdagen. Om du har köpt din Volvo hos en auktoriserad svensk Volvohandlare gäller
försäkringen upp till 17 000 mil eller till dess att bilen är 8 år gammal. Försäkringen upphör när
en av gränserna uppnåtts.''
''Självrisker
• Om bilen vid skadetillfället körts högst 5 000 mil är självrisken 2 000 kr
• Om bilen körts 5 000–8 000 mil är självrisken 20 % av skadekostnaden, dock minst 2 000 kr
• Om bilen körts 8 000–10 000 mil är självrisken 25% av skadekostnaden, dock minst 3 500 kr
• Om bilen körts 10 000–12 000 mil är självrisken 30% av skadekostnaden, dock minst 5 500 kr
• Om bilen körts 12 000–17 000 mil är självrisken 35% av skadekostnaden, dock minst 7 500 kr''
Så jag antar att jag får punga ut de 7.500 kr och bara hoppas på att jag får en i hyfsad begagnad värmare ditsatt...
Får fira detta imorgon med en fin eco entrecote, kokta potatisar och lite smörstekta sparris.