Köpråd: Vinterbil

1Adrian1
1 juli · 84 Inlägg
#1

Tjaa!

Har börjat kolla lite smått efter en vinterbil som man kan sladda med lite då och då smile

Kraven jag har är:
Bakhjulsdriven
Manuell
Max 4.8M lång
Max 15k (då den ändå kommer få ett par bucklor osv)

De bilar jag har kikat på hittils är:
BMW E36
BMW E46
Volvo 740
Lexus IS200
Opel Omega

Vilken utav dessa är "mest" pålitligast? Vilken skulle vara det bästa köpet?

Om ni har några andra goa förslag så är det bara fritt fram! smile

uhlin
1 juli · 1 222 Inlägg
#2

Den som är mest pålitligast är ju volvon men mest tråkig och säkert törstigast med.

Omegan är ju en ganska tung bil och kanske inte rolig den heller

Lexus har jag ingen kännedom om alls. Så mitt val skulle va bmw:n gärna E:36 med sexan. Kolla bara så den inte går varm, dom är känsliga för det.

Kolla så den inte är helt sönderkörd också, många ungdomar som har dem och kör rent utsagt skiten ur dem.

Mew
1 juli · 962 Inlägg
#3

Köp hellre en sen 940 än en 740, alla från -96 och framåt har turbo (ltt, 134hk) och de är generellt mer bil för pengarna, lite modernare bilar. Även många barnsjukdomar är åtgärdade (tankmätare, instrumenthus etc).

Senast redigerat av Mew (1 juli )

zemet
1 juli · 3 399 Inlägg
#4

Jag hade inte köpt en 7/940 GL iaf. Visst dem är odödliga och kostar 0 att laga. Men orka 116 hk, dem går ju så jävla segt.

Köp en 940 LTT och ställ upp laddet, då får du den betydligt trevligare M90 lådan också istället för M46/47.

Bmw är nog kul, men jobbigare att hitta delar än volvon. Dem är ju också sjukt känsliga för att gå varma. 

Opel omega kan nog vara skoj, 6an med 204 hk eller vad det nu var är ganska rolig, dessutom finns många av dem med org lamelldiff:) För jävla fula dock.

Ivel
1 juli · 308 Inlägg
#5

Lexus is 200 är den mest pålitliga bilen av de du listar men som sladdlik på vintern är den helfel, det är liksssm under märkets värdighet, gör närmiljön en tjänst och skicka en 740/940 till återvinningen istället framåt vårkanten så får ni ett mindre fult samhälle.

Senast redigerat av Ivel (1 juli )

simlar
1 juli · 3 855 Inlägg
#6

Köp en Opel Omega B, ingen vill ha dom så är inte värt ett skit men går bekvämt och 2,0L 16V bensinaren är oväntat pigg med sina 136hk/185Nm, bra mycket vassare än en B230F iaf tongue

Eller en Omega 2,5TD med BMWs M51D25, haft en sån med svetsdiff och chippad till 170hk och den var riktigt fin att sladda med smile

Senast redigerat av simlar (1 juli )

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 juli · 11 911 Inlägg
#7

Kom över en 740 i vintras. Skulle inte ha någon bil men fick köpa den billigt och den var i orört originalskick. Priset var... Löjligt. Gubben skulle sluta köra bil vid 92 års ålder.

Köpte den och åkte lite i den i någon månad till och från. Vill man ha en sladdvänlig bil så kör hårt! Den gick mer på tvären än rakt fram vid 2-3 cm snö på morgonen. Duktigt bra värme så körde den ibland pga av det. Men det var riktigt lurigt i början eftersom det inte fanns ABS-bromsar. Vilket man blivit van vid de sista 25 åren...

Har även haft Omega. Mer Ombonad bil som är lite sävligare som jag uppfattade saken. Sladdvänlig? Jajamen! Har väl ägt 3 stycken genom livet. Samtliga har krånglat. Men! Jag kan ha haft otur.

Sikta på en 940 med ABS-bromsar.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
KolGruvan
1 juli · 995 Inlägg
#8

Vill du ha en odödlig bil så är 740 ganska bra. Ja köpte en 740 för 3 år sedan som ja skulle ha EN vinter å sladda på skogs vägarna med. Men har hängt med i 3 år "vintrar" och går igenom besiktningen men blankt papper varenda gång. 
Så visst är det bra bilar på de viset .
Min är ju en 92a med abs och diffspärr och så

Senast redigerat av KolGruvan (1 juli )

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
torsen
2 juli · 3 233 Inlägg
#9

I ditt ställe skulle jag köpa en Opel Omega.
Motiven är att det är en mindre populär bil = såld i färre ex = sämre andrahandsvärde = mer en "pensionärskörd" bil = mindre "buskörd" = mer "kvar" för buskörning/sladdning.

1Adrian1
2 juli · 84 Inlägg
#10

Tack för alla svar!!

Har kikat på 940 förr men enligt wikipedia så är de 4.87/4.95m långa så problemet kan vara att den inte får plats i garaget sad
Om man tar bort bakre stötfångare så kanske den får plats, så det kan vara ett alternativ.

Dumpar nog E46'an samt Lexusen och försöker hitta en 740/940, Omega eller möjligtvis en E36.

Tack igen för alla svar!

SportPilot skånsk högflygande adel
2 juli · 6 536 Inlägg
#11

e36 318is eller en 325/328

håll dig borta från 320, långsam och rätt trist motor, en 318is går minst lika bra, om inte bättre och dricker mindre, dessutom ett mer välbalanserat chassi

en volvo hade jag inte ens funderat på, tröskigare bil går inte att hitta

uhlin
2 juli · 1 222 Inlägg
#12

SportPilot skrev:
e36 318is eller en 325/328

håll dig borta från 320, långsam och rätt trist motor, en 318is går minst lika bra, om inte bättre och dricker mindre, dessutom ett mer välbalanserat chassi

en volvo hade jag inte ens funderat på, tröskigare bil går inte att hitta

En större motor med lite mer hästar behöver inte nödvändigtvis vara mer törstig än en mindre.

Många ggr som en mindre motor får slita mer och kalvar i sig mer bränsle jämfört med en större motor.

318 är ju en fyrcylindrig motor på 1,8 liter och 320 är ju sexan på 2 liter.

Jag skulle satsa på 320/325 alla dagar i veckan.

SportPilot skånsk högflygande adel
2 juli · 6 536 Inlägg
#13

uhlin skrev:

SportPilot skrev:
e36 318is eller en 325/328

håll dig borta från 320, långsam och rätt trist motor, en 318is går minst lika bra, om inte bättre och dricker mindre, dessutom ett mer välbalanserat chassi

en volvo hade jag inte ens funderat på, tröskigare bil går inte att hitta

En större motor med lite mer hästar behöver inte nödvändigtvis vara mer törstig än en mindre.

Många ggr som en mindre motor får slita mer och kalvar i sig mer bränsle jämfört med en större motor.

318 är ju en fyrcylindrig motor på 1,8 liter och 320 är ju sexan på 2 liter.

Jag skulle satsa på 320/325 alla dagar i veckan.

Jo en 320 är mycket törstigare. Absolut tråkigaste motorvalet i en 3 serie

Mew
2 juli · 962 Inlägg
#14

uhlin skrev:

SportPilot skrev:
e36 318is eller en 325/328

håll dig borta från 320, långsam och rätt trist motor, en 318is går minst lika bra, om inte bättre och dricker mindre, dessutom ett mer välbalanserat chassi

en volvo hade jag inte ens funderat på, tröskigare bil går inte att hitta

En större motor med lite mer hästar behöver inte nödvändigtvis vara mer törstig än en mindre.

Många ggr som en mindre motor får slita mer och kalvar i sig mer bränsle jämfört med en större motor.

318 är ju en fyrcylindrig motor på 1,8 liter och 320 är ju sexan på 2 liter.

Jag skulle satsa på 320/325 alla dagar i veckan.

320 har bränsleförbrukningen av 325 etc men kraften av en 318. Så i detta fallet stämmer det. Fördelen med 320 är att de brukar vara billigare i inköp just pga detta.

1Adrian1
4 juli · 84 Inlägg
#15

Vad säger folket om en Mercedes C200 W202? Skulle det möjligtvis vara ett bra köp?

simlar
4 juli · 3 855 Inlägg
#16

1Adrian1 skrev:
Vad säger folket om en Mercedes C200 W202? Skulle det möjligtvis vara ett bra köp?

Funkar fint att sladda med, rostar bra dock men gör ju inget bara den är besiktad över vintern.

1Adrian1
4 juli · 84 Inlägg
#17

simlar skrev:

1Adrian1 skrev:
Vad säger folket om en Mercedes C200 W202? Skulle det möjligtvis vara ett bra köp?

Funkar fint att sladda med, rostar bra dock men gör ju inget bara den är besiktad över vintern.

Hittade en som verkar intressant som jag skulle kunna köpa för ett hyfsat bra pris. Enda negativa är väl att den måste skattas nästa månad (ungefär 2000kr) samt att den endast är besiktad till sista november hmm

Enligt ägaren så finns rost men inget allvarligt.

Knugcab
4 juli · 5 111 Inlägg
#18

Till ditt ändamål tror jag faktiskt jag hade tagit 202an ja, den är inget dumt val.

Svarte_Orm
4 juli · 2 005 Inlägg
#19

Ja, MB från runt millenniumskiftet är ganska mycket bil för pengarna. Rostryktena har fått priserna att störtdyka så om man hittar en hygglig eller nöjer sig med en rostig över vintern är det inget dåligt val.

pim_pim
4 juli · 17 Inlägg
#20

E36 325/328 skåp ska du ha.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang