9605
Sök

Bränsletank trycktestad??

6 594 Inlägg
28 juli 2019
Trådstartare
Hej!
Håller på och renoverar en Camaro -76:a och tigsvetsat tanken men man kan ju inte vara säker på att tanken håller tätt så är det någon som vet var man kan få en sådan trycktestad?

6 256 Inlägg
28 juli 2019
Kan du inte prova själv? Fyll den med vatten, plugga tankröret och koppla tryckluft på bränsleröret. Sprutar det vatten någonstans får du ta fram svetsen igen.

4 578 Inlägg
28 juli 2019
Kör utan vatten,bara luft,men inte högt tryck,och spraya såpvatten där du svetsat....

634 Inlägg
29 juli 2019
jag brukar använda en cykelslang/moppeslang. klipp itu den så du har en lagom bit med ventilen kvar. som jag trär över påfyllningen eller bränsleröret vilket som är lämpligast o pluggar i andra änden.
o gör som zzr sa
pumpa luft i väldans försiktigt så tanken inte blir rund som en boll
detta funkar också för att testa kylare men där använder jag handpump
annars smäller det, jag vet av erfarenhet :-)

6 594 Inlägg
29 juli 2019
Trådstartare
Hej!
Jo ! Jag förstod skämtet. Tanken har legat och "luftat" i över ett år innan jag vågade mig på att svetsa i den. Bensin ska man ha respekt för...diesel däremot brinner j...långsamt.

962 Inlägg
29 juli 2019
Ivel skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Jo ! Jag förstod skämtet. Tanken har legat och "luftat" i över ett år innan jag vågade mig på att svetsa i den. Bensin ska man ha respekt för...diesel däremot brinner j...långsamt.

Jag vet att du är långt ifrån en novis, annars hade jag inte vågat föreslå det även om lite nygrillat är gott.
Du har kompressor vill jag minnas?
Ta någon cykelslang eller vad som nu passar i påfyllningen, gammalt tanklock med en nippel, och sätt lite tryck, 1,5 bar eller så.
Handdiskmedel är faktiskt bra...till detta ändamål.

Det är på tok för högt tryck en tredjedel är mer i linje vad som brukas.
Sen ska den inte bara tryckas för stunden utan pluggar den under tryck och låter stå för att att verkligen säkerställa att det inte finns något som ger vika, 10-15 min är ett bra riktmärke men ju längre desto bättre.

Alternativt att man använder Penetrant och låter stå över natten vilket här är absolut det lättaste lösningen för tätprovning vid ett enskilt tillfälle.

Till detta behövs endast CRC Crick 120 och CRC Crick 130 samt något att tvätta av det med och då fungerar bromsrengörning ypperligt om man inte vill köpa Cleaner.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

962 Inlägg
30 juli 2019
Kanske ska tydliggöra att vid användning av CRC Crick läggs vit på utsidan av tanken direkt och röd i tanken, man får blåsa i en hel del in i tanken och sen vicka runt tanken så det bordar för medlet att hamna i skarven och kunna krypa. Snåla inte.

Notera.
Således använder man inte medlen på varandra med mellantorkning som när man gör kontroll och indikation av sprickor etc.

Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

7 793 Inlägg
30 juli 2019
Kanske lite o t, men i alla fall om bilars bränsletankar.
Har hört att vissa bilars tankar rostar på ovansidan, förmodligen p g a saltmättad sand och annan "goja".
Själv har jag endast råkat ut för att bensintankar rostat i botten.
Att svetsa har resulterat i täta tankar, men vilket jobb!
När man efter svetsning kollat tätheten, med vatten och lågt övertryck, har det visat sig att nya läckor i form av sprickor uppstått.
Till slut har tankbotten sett ut som ett spindelnät av svetssträngar.
Gick då över till att "silverloda" läckorna i tanken.
Silverlod behöver inte lika hög värme för att smälta = mindre deformation av tanken.
Men mycket större krav på underarbetet = absolut plåtrent för att fästa.
Har bara "silverlodat" med gassvets, men tror att det skulle räcka med värmen från en gasolbrännare.

Synpunkter?

4 578 Inlägg
30 juli 2019
Finns ju nya tankar annars..

7 793 Inlägg
30 juli 2019
zzr94092 skrev:

Inte till alla äldre bilar!

962 Inlägg
30 juli 2019
torsen skrev:
zzr94092 skrev:

Inte till alla äldre bilar!

Jag har även i en äldre tråd föreslagit att man bör köpa en ny för att det inte går ihop ekonomiskt att hålla på.
Men fanns lite åsikter då att halva nöjet vara att göra det själv.

Länk till tankar i priser om ca 102 dollar och upp lite över 270 dollar.
https://www.rockauto.com/en/catalog/che … +tank,6268

Denna firma har jag handlat av så många gånger så jag inte minns alla och helt prickfritt erhållit service.

Forummoderator
9 299 Inlägg
30 juli 2019
torsen skrev:
Kanske lite o t, men i alla fall om bilars bränsletankar.
Har hört att vissa bilars tankar rostar på ovansidan, förmodligen p g a saltmättad sand och annan "goja".
Själv har jag endast råkat ut för att bensintankar rostat i botten.
Att svetsa har resulterat i täta tankar, men vilket jobb!
När man efter svetsning kollat tätheten, med vatten och lågt övertryck, har det visat sig att nya läckor i form av sprickor uppstått.
Till slut har tankbotten sett ut som ett spindelnät av svetssträngar.
Gick då över till att "silverloda" läckorna i tanken.
Silverlod behöver inte lika hög värme för att smälta = mindre deformation av tanken.
Men mycket större krav på underarbetet = absolut plåtrent för att fästa.
Har bara "silverlodat" med gassvets, men tror att det skulle räcka med värmen från en gasolbrännare.

Synpunkter?

Jag har framgångsrikt lött en kylare och ett tankpåfyllningsrör med en gammal propan/butan-brännare jag har. Jag skulle tro att det är något enklare att genomföra manövern med liknande verktyg än att t ex MIG-svetsa. Tankpåfyllningsröret svetsade jag först med MIG och sedan gick jag på med lod i alla skarvar vilket blev bra. Om jag gav mig på att laga en tank skulle jag nog även avsluta med en "tank sealer", men det kanske bara är humbug?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

6 594 Inlägg
30 juli 2019
Trådstartare
Hej!
Jo , jag vet att det finns nya tankar att köpa till Camaron men jag vill först pröva att Tig-svetsa. Har först punktsvetsat de nya delarna men avslutar med att Tig-svetsa då svetssträngen blir "jämnare" (och förhoppningsvs tätare) och att plåten inte slår sig lika mycket som med Mig -svets (Blev själv överraskad att plåten inte slog sig alls med Tig:n).

4 578 Inlägg
30 juli 2019
Finns t.o.m nya karosser till Camaro och Mustang...

Sök