Maxlast på småbil, vad gäller för takbox och cykelhållare?

niska
13 augusti 2019 · 264 Inlägg

Jag är nu inne på att köpa en liten bil, typ Kia Rio eller Picanto eller motsvarande. En sak jag funderar på, som verkar vara svårt att få reda på, är vad man som mest får lasta på taket (maxvikt och/eller maxstorlek) och även om det finns någon maxvikt vad gäller utsidan bakluckan - där jag om möjligt tänkt att sätta en cykel då och då (vikt ca 15-20 kg+cykelhållarens vikt). Och kanske även en ytterligare cykel, (barncykel a 10-15 kg).

Förändrar detta köregenskaperna markant med tanke på att bilen är liten och motorn inte så stark? Säkerhetsrisk kanske?

Jag har kontaktat Kia Motors Sverige, men de hänvisar bara till ÅF. Och från ÅF får jag inget svar (ännu).

Är det sunt förnuft som gäller - att ha en liten takbox och endast en cykel, eller finns det exakta värden att tillgå? Jag kommer endast ha dessa behov sällan (några gånger om året) men vid dessa tillfällen vill jag inte chansa och råka få med för mycket, så att bilen blir osäker.

Tack för hjälpen

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 augusti 2019 · 17 376 Inlägg

En Rio med minsta motorn får lastas med 70kg på taket.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
niska
23 augusti 2019 · 264 Inlägg

Totalvikten på bilen är 1400kg, tjänstevikten 935kg vad jag kan se på transportstyrelsen.

Det tolkar jag som att maxlasten är 1400kg-935kg. Dvs 465 kg.

Antar då att jag vid något eller några tillfällen om året har fullt med last i bilen. Dvs 4 ytterligare vuxna personer i bilen a 70 kg styck, en cykelhållare a 10kg, en cykel a 30 kg, ett takräcke a 10 kg, en takbox a 10 kg, innehåll i takboxen på 50 kg. Plus packning i bagageutrymmet (rymmer 200 liter) a 60 kg. Då kommer jag upp i totalt 450 kg last. Vilket då alltså är okej, eftersom det är mindre än 465 kg.

Tänker jag rätt att jag vid enstaka tillfällen borde kunna lasta allt detta utan att vara orolig?

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
Richtenb
23 augusti 2019 · 1 359 Inlägg

Din uträkning är rätt och det stämmer. Hur orolig du behöver vara beror väl på hur mycket det blåser? Liten bil, fömodligen små däck etc

niska skrev:
Totalvikten på bilen är 1400kg, tjänstevikten 935kg vad jag kan se på transportstyrelsen.

Det tolkar jag som att maxlasten är 1400kg-935kg. Dvs 465 kg.

Antar då att jag vid något eller några tillfällen om året har fullt med last i bilen. Dvs 4 ytterligare vuxna personer i bilen a 70 kg styck, en cykelhållare a 10kg, en cykel a 30 kg, ett takräcke a 10 kg, en takbox a 10 kg, innehåll i takboxen på 50 kg. Plus packning i bagageutrymmet (rymmer 200 liter) a 60 kg. Då kommer jag upp i totalt 450 kg last. Vilket då alltså är okej, eftersom det är mindre än 465 kg.

Tänker jag rätt att jag vid enstaka tillfällen borde kunna lasta allt detta utan att vara orolig?

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang