Vilket försäkringsalternativ rekommenderar ni?

white-k
måndag 14:36 · 89 Inlägg

Seat Cordoba -03
Ca 18000 mil

Vilket av följande försäkringsalternativ (hos "Moderna försäkringar") rekommenderar ni för ovanstående bil?

A: Endast trafikförsäkring 1488:-/år
B: Halvförsäkring 1920:-/år
C: Halvörsäkring + assistans 2316:-/år
eller...
D: Endast trafikförsäkring 1488 + Assistanskåren 585 = 2073:-/år

amazinjoey
måndag 14:41 · 726 Inlägg

Endast trafikförsäkring, försäkringen kostar 1/3 av bilens värde... Tycker du ska kolla runt på andra bolag, de ska max kosta dig typ 1000kr per år

Senast redigerat av amazinjoey (måndag 14:42)

malus Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
måndag 15:05 · 3 581 Inlägg

Det ska bli VÄLDIGT intressant och se om han kan få ner en trafikförsäkring till 1000 per år, för då blir t o m jag intresserad !

caromania Forummoderator
måndag 17:23 · 8 114 Inlägg

malus skrev:
Det ska bli VÄLDIGT intressant och se om han kan få ner en trafikförsäkring till 1000 per år, för då blir t o m jag intresserad !

Håller med. Även om det såklart beror på många faktorer.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
simlar
måndag 17:35 · 3 877 Inlägg

Alltid halvförsäkring på bilar under 50k anser jag.

Täcker glas, brand och stöld som standard, vissa bolag så ingår även assistans.

T.ex stenskott eller spricka i vindrutan så räcker det att betala själrisken för att få en helt ny ruta monterad.
Brinner bilen upp eller blir stulen så får man ersättning som täcker bilens värde samt värdesakerna du har i bilen t.ex kläder och verktyg. Äldre/billiga bilar verkar lägsta ersättning vara 10k oavsett ålder eller mil.

Edit:
Och om det inte skiljer jättemycket mellan halv och hel så väljer jag alltid hel.
T.ex min 245a skulle kosta 1200kr/år för trafik, 1100kr/år för halv och 1300kr/år för hel. Valde då helförsäkring så får jag ersättning för bilen även vid viltolycka, singelolycka eller om jag vore vållande vid krock.

Senast redigerat av simlar (måndag 17:38)

white-k
tisdag 08:26 · 89 Inlägg

amazinjoey skrev:
Endast trafikförsäkring, försäkringen kostar 1/3 av bilens värde... Tycker du ska kolla runt på andra bolag, de ska max kosta dig typ 1000kr per år

Enligt Compricer och en annan prisjämförarsajt är Moderna billigast för min bil, även om jag bara tar trafikförsäkring.

white-k
tisdag 08:29 · 89 Inlägg

Vad tror ni om alternativ "A" och istället använda pengar från ett "nödkonto" utifall det skulle behövas?

Eller varför inte alternativ "D"? Assistanskåren verkar ju hjälpa till med det mesta.

spillolja
tisdag 22:51 · 2 153 Inlägg

Länföräkringar är det i vissa fall billigare med halv än trafikförsäkring

annars är trafikförsäkring (eller halvf.) och medlemskap i älgskadefonsföreningen ett alternativ
https://www.algen.se/

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
amazinjoey
onsdag 11:21 · 726 Inlägg

malus skrev:

Jag fick 968kr när jag kollade per år på likadan bil av samma årsmodel, 
Storstads gbg, 26år
Folksam

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

• Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll