5340
Sök

Hela bilen skakar efter 60/70 km/h

1 582 Inlägg
21 januari 2007
Trådstartare
Tjenare.

Igår så kom det snö där jag bor och självklart vill man leka av sig lite, har en fwd bil så det är mindre kul, får dra kryckan och de är pretty boring, i allafall så lekte jag av mig ordentligt och överallt. Igår körde jag in i två trotoar kanter med högra framdäck men inget hände förutom att jag tappa min navelkapsel och jag körde i låg fart

Nästa idag (idag då) skulle jag skjussa tjejen hem och märkte sedan att efter 60/70 km/h så började hela bilen skaka, ratten skakade med något otroligt. Testade dra i handbromsen några gånger, och så blev det bättre, skakningarna försvann osv. Eller så inbillar jag mig det.

Är det någon som vet vad problemet kan vara? Har funderat om jag kanske måste balansera däcken, men det ska inte behövas då det fungerat felfritt tills idag?

Alla förslag på fel mottages gärna big_smile

Mvh Pappi

dARKiE
5 031 Inlägg
21 januari 2007
Ja, om du nu var inne i trottoarorna och körde så kan ju fälgen blivit lite skev och därmed uppstod skakningarna i ratten.
Senast redigerat av Darkie (21 januari 2007)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
21 januari 2007
Darkie skrev:
Ja, om du nu var inne i trottoarorna och körde så kan ju fälgen blivit lite skev och därmed uppstod skakningarna i ratten.

du har säkert snö och is i fälgarna!

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

Bredbands Tekniker
176 Inlägg
21 januari 2007
Jag var ute och sladdade idag i snön och när jag var på väg hem, körde ca 70-80 km så vibrerade hela bilen jätte mycket,så jag stannade och kollade, då hade en massa snö fastnat på fälgarna.Tog bort snön och det blev bra igen.

Kankse var samma sak på din men när du drog i handbromsen så försvann snön..
Bara en tanke,,,,,

Smärta är skönt, tills det gör ont.!!
Att jämföra en Volvo med en Saab är som att jämföra en kontainer och ett jaktplan...

1 582 Inlägg
21 januari 2007
Trådstartare
Okej tack för hjälpen killar smile Ska kolla upp bilen imån och ta bort all snö, för de fanns en hel del i fälgarna ^^ men säg att skakningarna kvarstår efter jag rengjort osv.

Då är det bara att balansera däcken eller köpa nya? smile

Mvh Pappi

Drop Shop
926 Inlägg
21 januari 2007
lär va obalans i hjulet du dratt i trottoarkanten med.
be nån köra sakta och kolla på de o se om det rullar konstigt.
Hade samma problem med min gamla jettan. satte på ett annat hjul o sen funka de finfint <:

edit: om du inte har låghastighetsreservhjul så testa med det om du inte har andra tillgängliga smile en tanke bara
Senast redigerat av mellowd (21 januari 2007)

Gödseldräng
4 529 Inlägg
22 januari 2007
hände samma säk när jag lekte med en merca 190
fast på backhjulet och då var det ett lager som gått åt helvete tongue

562 Inlägg
22 januari 2007
haha.. eller som farsan gjorde

Skruvade inte åt fäcken ordenkligt xD då skakade allt må du tro tongue

Min hemsida: www.bisen.info.se // Din hjälp på nätet!

TSQ
22 januari 2007
tobi skrev:
haha.. eller som farsan gjorde

Skruvade inte åt fäcken ordenkligt xD då skakade allt må du tro :P

iställa för att sitta här och garva över din far så kan dus itta här å skämmas för att du inte böt däcken åt honom

1 813 Inlägg
22 januari 2007
bara av med fälgarna in med dom till en däckfirma å be dom balansera hjulen så kan dom sätta några vikter och det känns kanske bättre sen;) kostar inte mkt om dom bara ska göra det max 500:- tror inte ens dom tar hälften utav det om du kommer med fälgarna i handen;)

Åk före du så väntar jag på dig där..!

1 582 Inlägg
22 januari 2007
Trådstartare
Tackar för alla tips folk, jag får nog göra så att får åka upp med bilen och be dom balansera däcken.

Glömde även tillägga att jag tog bort all snö på bilen/fälgarna, det blev betydligt bättre, alla skakningar försvann osv.
Senast redigerat av Pappi (22 januari 2007)

Administratör
11 968 Inlägg
22 januari 2007
Min A4:a skakar utav bara f-n nu också efter att jag lekt av mig i snön. Jag gissar att det sitter is i fälgarna som får dem i obalans helt enkelt. Det krävs inte många gram fel för att det ska vibrera, och is väger som bekant en del. smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

1 813 Inlägg
22 januari 2007
för att slippa sånt här efter man lekt så sätter man in sin älskling i sitt varma garage så hon kan fukta av sig;)

bilen e som en flickvän vem fan låter hon sova ute när hon går som bäst:P !!
när hon går som sämst då slänger man ut henne så hon får sitt straff:P

Åk före du så väntar jag på dig där..!

Sök