Köpråd: Underhållsladdare till bil.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 oktober · 12 223 Inlägg
#1

En bil som komma att stå i flera månader. Den behöver givetvis en laddare. Plötsligt kanske man måste använda bilen som är från 2017 och har keyless,

Förslag?  Upp till 1000:- är väl ok men så billigt som möjligt så klart.
Kan detta vara något?
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … re-006297/

Loading signature: [||||||||||----------]
granadadr
26 oktober · 5 945 Inlägg
#2

cetek alla dagar i veckan,, den har dessutom minne som går på 12 v så om du får strömavbrott så minns den,, å börjar ladda igen direkt den får 230v smile  har en biltema i garaget den måste man aktivera direkt 230v har varit bruten,,  har även 2 cetek,,  som jag har till bilar som står länge å husvagnen smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 oktober · 9 928 Inlägg
#3

köpte den här https://www.clasohlson.com/se/Batterila … /p/36-4022   

hade en biltema laddare som någon snodde i carporten så  köpte Cotech laddaren och den verkar göra sitt jobb för dom små pengarna.   laddat upp 2bilar med den hittills

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
SvarreE
26 oktober · 162 Inlägg
#4

Ctek är väl go det vanliga men jag har en defa, tydligen bra pris på jula just nu.
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … WQQAvD_BwE

Funkar kanon,

torsen
27 oktober · 3 533 Inlägg
#5

Har 2 CTEK(varav en sönder).
Även 2 äldre (analoga?) batteriladdare. 1 st 4 amp + 1 st 12 amp med valfritt 6/12 volt.
Om spänningen sjunker under cirka 9 volt måste man först ladda med en analog tills man kommer upp till cirka 9 volt.
Därefter kan man fortsätta laddningen med en CTEK (eller motsvarande "elektronisk") till cirka 12,6 volt.

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
27 oktober · 11 946 Inlägg
#6

torsen skrev:
Har 2 CTEK(varav en sönder).
Även 2 äldre (analoga?) batteriladdare. 1 st 4 amp + 1 st 12 amp med valfritt 6/12 volt.
Om spänningen sjunker under cirka 9 volt måste man först ladda med en analog tills man kommer upp till cirka 9 volt.
Därefter kan man fortsätta laddningen med en CTEK (eller motsvarande "elektronisk") till cirka 12,6 volt.

Ja, det är alltid bra att ha både analoga och digitala laddare- Det har jag också.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Ivel
27 oktober · 937 Inlägg
#7

Jag gör lite annorlunda, jag har inget behov utav en 12v laddare utan jag ser till att äga fungerande bilar istället. wink

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
granadadr
27 oktober · 5 945 Inlägg
#8

Ivel skrev:
Jag gör lite annorlunda, jag har inget behov utav en 12v laddare utan jag ser till att äga fungerande bilar istället. wink

som han skrev han skulle ju ställa bort den,, jag ställer bort flertal av mina bilar, dock kan jag ta lös poler  men tjejens ena bil som ska stå i ca 5 mån MÅSTE ha laddare,, då är en cetek perfekt smile

Christian S
27 oktober · 4 504 Inlägg
#9

det är 25% på mekonomen nu i helgen så då kostar den här ctek laddaren https://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/ … -pa26468sv 674kr istället för 899kr
https://www.mekonomen.se/media/560478/superhelg_hero_1200x452.jpg

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
27 oktober · 11 946 Inlägg
#10

Christian S skrev:
det är 25% på mekonomen nu i helgen så då kostar den här ctek laddaren https://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/ … -pa26468sv 674kr istället för 899kr
https://www.mekonomen.se/media/560478/s … 00x452.jpg

Jag har 2 stycken sådana och är nöjda med dom. Fyller mina behov. Det är dock bara den ena som laddar Optimabatterier eftersom den ena är lite äldre.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Greenhorn
27 oktober · 285 Inlägg
#11

Samma här... äger en Ctek MXS 5.0 12 volt och jag är supernöjd med denna... även min bil står avställd med ett urplockat batteri, som jag laddar lite då och då... så man har ett fräscht batteri vid test starter.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 oktober · 12 223 Inlägg
#12

Greenhorn skrev:
Samma här... äger en Ctek MXS 5.0 12 volt och jag är supernöjd med denna... även min bil står avställd med ett urplockat batteri, som jag laddar lite då och då... så man har ett fräscht batteri vid test starter.

Tackar för alla råd. Fick bli en CTEK MXS5.0, en kompis skulle ändå förbi en Mekonom så får den imorgon. Just nu kör jag med bilen men osäker på om den ska brukas under vintern eller inte.

Loading signature: [||||||||||----------]
Ivel
27 oktober · 937 Inlägg
#13

Hybrid_ skrev:

Greenhorn skrev:
Samma här... äger en Ctek MXS 5.0 12 volt och jag är supernöjd med denna... även min bil står avställd med ett urplockat batteri, som jag laddar lite då och då... så man har ett fräscht batteri vid test starter.

Tackar för alla råd. Fick bli en CTEK MXS5.0, en kompis skulle ändå förbi en Mekonom så får den imorgon. Just nu kör jag med bilen men osäker på om den ska brukas under vintern eller inte.

N E E J ! ! Den ska inte brukas... wink

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Slim
27 oktober · 198 Inlägg
#14

torsen skrev:
Har 2 CTEK(varav en sönder).
Även 2 äldre (analoga?) batteriladdare. 1 st 4 amp + 1 st 12 amp med valfritt 6/12 volt.
Om spänningen sjunker under cirka 9 volt måste man först ladda med en analog tills man kommer upp till cirka 9 volt.
Därefter kan man fortsätta laddningen med en CTEK (eller motsvarande "elektronisk") till cirka 12,6 volt.

Det brukar oftast gå att ”lura igång” en Ctek, iaf de mindre.

Har en MX40(tror jag) på 40A och sedan en MX7000(tror jag) och den stora startar inte batterier som är nedåt 4-6 volt, men försöker man ett par ggr i snabb följd med den lilla brukar testspänningen räcka för att den skall känna av batteriet.

Ctekladdare generellt är jag otroligt nöjd med. Har flera batterier som jag trott varit körda bortom räddning. Ett stod exvis med 2-3 volt när jag märkte att bilen drog ström och kan ha varit så länge... Rekondade batteriet med lilla Cteken 2ggr och funkar nu fortfarande ok 1,5 år senare(därmed även hela vintern).

Det finns säkert andra märken som levererar bra laddare också, framför allt nuförtiden. Förr fanns det inga billiga smartladdare att tillgå...

candyweiss
27 oktober · 438 Inlägg
#15

Hybrid_ skrev:

Greenhorn skrev:
Samma här... äger en Ctek MXS 5.0 12 volt och jag är supernöjd med denna... även min bil står avställd med ett urplockat batteri, som jag laddar lite då och då... så man har ett fräscht batteri vid test starter.

Tackar för alla råd. Fick bli en CTEK MXS5.0, en kompis skulle ändå förbi en Mekonom så får den imorgon. Just nu kör jag med bilen men osäker på om den ska brukas under vintern eller inte.

Fasiken, jag kunde inte heller låta bli för 674:- big_smile

Ändra: För er som inte har en "Battery Sense" kan jag rekommendera det, har en sedan tidigare smile
https://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/ … pa288728sv

Senast redigerat av candyweiss (27 oktober )

Greenhorn
27 oktober · 285 Inlägg
#16

candyweiss skrev:

Hybrid_ skrev:

Greenhorn skrev:
Samma här... äger en Ctek MXS 5.0 12 volt och jag är supernöjd med denna... även min bil står avställd med ett urplockat batteri, som jag laddar lite då och då... så man har ett fräscht batteri vid test starter.

Tackar för alla råd. Fick bli en CTEK MXS5.0, en kompis skulle ändå förbi en Mekonom så får den imorgon. Just nu kör jag med bilen men osäker på om den ska brukas under vintern eller inte.

Fasiken, jag kunde inte heller låta bli för 674:- big_smile

Ändra: För er som inte har en "Battery Sense" kan jag rekommendera det, har en sedan tidigare smile
https://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/ … pa288728sv

make no Battery "Sense" to me... Sorry I couldn't help myself smile

torsen
28 oktober · 3 533 Inlägg
#17

Lite "halv-o t".
För bortåt ett decennium sedan slutade men första stora dyra CETK att fungera.
Köpte då en "miniladdare" hos Biltema.
Kopplade in den på min Suzuki VX 1400 Intruder när hojen gick in i vinterdvala.
På vårkanten när jag kulle starta så klickade det endast i startmotorn = batteriet oladdat.
Förbannade Biltema och deras minladdare, tills en kompis frågade om jag ställt den på 12 volt.
Blamage - hade inte sett att den gick att koppla om mellan 6 och 12 volt - och att den stod på 6 volt.
Förlåt Biltema för de fula tankarna.
Miniladdaren överläts till min dotters EU-mopedbil, och där fungerade den tills hon bytte till riktig bil.
Sens moral, läs alltid bruksanvisningen(den lilla svarta omkopplaren var väl dold på undersidan).

Greenhorn
28 oktober · 285 Inlägg
#18

Då tycker jag de kan fortsätta argumentera i en egen tråd, istället i TS tråd.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 oktober · 12 223 Inlägg
#19

Greenhorn skrev:
Då tycker jag de kan fortsätta argumentera i en egen tråd, istället i TS tråd.

Ah, såg inte att det var min egen tråd som spårade. Rensade lite.
Åter OT (Fast jag har ju redan köpt en laddare)

Loading signature: [||||||||||----------]
torsen
29 oktober · 3 533 Inlägg
#20

Greenhorn skrev:
Då tycker jag de kan fortsätta argumentera i en egen tråd, istället i TS tråd.

??????????????
Är det inte ett diskussionsforum?
Alla har väl rätt att argumentera - hur fel dom än har!

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang