Hjälp mig att välja rätt extraljus på BMW?

Ellen95
31 oktober 2019 · 19 Inlägg

Halloj!

Jag vill skaffa extraljus till min BMW 2018 i3 M-Sport men är lite osäker ifall 9 tum extraljus blir för stort? Som plan B tänkte jag annars sätta en ljusramp vid skylten men vill gärna ha så mycket ljus som möjligt..

Dessa extraljus har jag fastnat för:
https://ljusgiganten.se/tre-pack-seeker … uskit.html

Eller denna ramp som jag sätter vid skylten:
https://ljusgiganten.se/ledramp-paket-x … urved.html

För mig är det viktigt att jag får bra med ljus både på längden och även bredden.

Happy Halloween! (eller vad man nu säger)

torsen
31 oktober 2019 · 7 189 Inlägg

För allt smör i Småland - INTE LED-ramp.
Både ful och lyser dåligt, om du vill ha lite längd på upplysta området framför bilen!
Beträffande runda extraljus får du välja mellan snygga (små kromade som smälter in) eller effektiva (stora fula oestetiska som fördärvar elegansen).

Brådhis * Voff voff *
31 oktober 2019 · 10 205 Inlägg

torsen skrev:
För allt smör i Småland - INTE LED-ramp.
Både ful och lyser dåligt, om du vill ha lite längd på upplysta området framför bilen!
Beträffande runda extraljus får du välja mellan snygga (små kromade som smälter in) eller effektiva (stora fula oestetiska som fördärvar elegansen).

Det finns LED-ramper som lyser riktigt bra. Helt i klass med runda extraljus, om inte bättre. Men då handlar det inte om Ebay-fynd...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
candyweiss
31 oktober 2019 · 848 Inlägg

torsen skrev:
För allt smör i Småland - INTE LED-ramp.
Både ful och lyser dåligt, om du vill ha lite längd på upplysta området framför bilen!
Beträffande runda extraljus får du välja mellan snygga (små kromade som smälter in) eller effektiva (stora fula oestetiska som fördärvar elegansen).

Håller med helt och hållet smile

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
simlar
1 november 2019 · 5 508 Inlägg

Finns bra ledramper nu för tiden men man får då hosta upp minst 3000kr för en i nunmerplåtsstorlek om den ska lysa lämpligt som extraljus.

Ledramp monteras bakom grill eller infälld i grill, allt annat ser förjävligt ut.


Till TS
Sett många nyare BMW som monterat 7" led-extraljus bakom njurarna, ser bra ut i mitt tycke.
Ryms däremot nog inte bakom njurarna på en i3.

Känns som att 3st 9" extraljus kommer se väldigt stort ut på en liten i3 så skulle nog hellre sätta 3st 7".

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
spillolja
1 november 2019 · 4 009 Inlägg

Man ta ett par sådana strålkastare:
https://www.ebay.de/itm/283107567250   eller  https://www.ebay.de/itm/282232076679
med ett H3 xenonkitt från kina med 3000K lampor:
https://www.aliexpress.com/item/3280943 … b201603_52

lyser riktigt bra, troligen minst lika bra i ett par 7 eller 9" strålkastare

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torsen
1 november 2019 · 7 189 Inlägg

Förutom att lågt sittande, under regskylt, LED-ramper smutsas ner och ljusutbytet försämras så smälter inte LED-ramper den snö som vintertid ansamlas på glaset.
Gäller även de flesta runda LED-lampor.
Det finns undantag, som värmer glaset.
Men då kostar det.

När du väljer extraljus, tänk även på referenstalet, så du inte väljer fel och blir besviken.

mb_pucken
1 november 2019 · 5 082 Inlägg

Ska bli kul och se hur denna klarar vintern med tanke på vart den är monterad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142502/142502-c5c5be612709aa6631f040d55946ba82.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142502/142502-74e971f6ed3da8419cd9c75ecf878e1b.jpg
Inte helt rättvist bild pga mobilkamera, sliten ruta och duggregn.

Lyser helt ok med tanke på vart den sitter. Den hade garanterat Lyst bättre högre upp men det hade dels sett hemskt ut och blivit betydligt mer lättstulet.

Jag hade därför satt en bra ramp i 3-5kkr kronors klassen av ett känt märke i nedre grillen.

Seeker är just nu väldigt poppis på diverse forum och många är väldigt nöjda med dessa.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
candyweiss
1 november 2019 · 848 Inlägg

torsen skrev:
Förutom att lågt sittande, under regskylt, LED-ramper smutsas ner och ljusutbytet försämras så smälter inte LED-ramper den snö som vintertid ansamlas på glaset.
Gäller även de flesta runda LED-lampor.
Det finns undantag, som värmer glaset.
Men då kostar det.

När du väljer extraljus, tänk även på referenstalet, så du inte väljer fel och blir besviken.

Tycker även LED-ramper är ett jäkla mög då de bländar mötande mer än vad de gör nytta.
Förmodligen för högt justerade, annars lyser de bara rakt ner i backen pga enda placeringen som är under regskylten.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
torsen
1 november 2019 · 7 189 Inlägg

Lite o t, men tänk om man skulle installera en sådan där "regskyltsvändare" framför LED-rampen.
Och då endast "fälla upp" ett skydd när man behöver använda LED-rampen.
Den skulle då skyddas från stenskott, smuts och snö=ispåbyggnad.
Ett hugskott!

Synpunkter?

Brådhis * Voff voff *
1 november 2019 · 10 205 Inlägg

candyweiss skrev:
Tycker även LED-ramper är ett jäkla mög då de bländar mötande mer än vad de gör nytta.
Förmodligen för högt justerade, annars lyser de bara rakt ner i backen pga enda placeringen som är under regskylten.

Dom flesta helljus/extraljus bländar mötande. Det är därför du ska blända av vid möte... wink

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
candyweiss
1 november 2019 · 848 Inlägg

Brådhis skrev:

candyweiss skrev:
Tycker även LED-ramper är ett jäkla mög då de bländar mötande mer än vad de gör nytta.
Förmodligen för högt justerade, annars lyser de bara rakt ner i backen pga enda placeringen som är under regskylten.

Dom flesta helljus/extraljus bländar mötande. Det är därför du ska blända av vid möte... wink

//Brådhis

Helt rätt. Jävla mög med helljus som bländar big_smile big_smile

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Vitu
1 november 2019 · 76 Inlägg

Skulle rekommendera att du går med i ljusfascisterna på Facebook, där finns garanterat någon som monterat på en likadan och har bilder. Men några tips jag har på prisvärda ramper är w-light wave och w-light comber, samt osram fx500 smile

Ellen95
1 november 2019 · 19 Inlägg

Tack för svaren!!

Jag beställde ikväll en Genesis för att det blev billigare helt enkelt. Har läst kommentarerna och många verkar lyriska över ljuset, vi får se om jag blir lika nöjd..

Vitu: killkompisen har en FX500 så det ska bli roligt att jämföra med min Genesis!

Trevlig helg!

MammDiin
1 november 2019 · 2 015 Inlägg

Ellen95 skrev:
Tack för svaren!!

Jag beställde ikväll en Genesis för att det blev billigare helt enkelt. Har läst kommentarerna och många verkar lyriska över ljuset, vi får se om jag blir lika nöjd..

Vitu: killkompisen har en FX500 så det ska bli roligt att jämföra med min Genesis!

Trevlig helg!

Inte tror jag du blir missnöjd. Du får ''bred'' och jämn ljusbild och kanske bäst av allt (enligt mig), 4500K färgtemperatur.

Vitu
2 november 2019 · 76 Inlägg

Ellen95 skrev:
Tack för svaren!!

Jag beställde ikväll en Genesis för att det blev billigare helt enkelt. Har läst kommentarerna och många verkar lyriska över ljuset, vi får se om jag blir lika nöjd..

Vitu: killkompisen har en FX500 så det ska bli roligt att jämföra med min Genesis!

Trevlig helg!

Roligt, särskilt när man kan jämföra! Lägg gärna ut en bild sen smile

Trevlig helg till dig också!

Ellen95
11 november 2019 · 19 Inlägg

MammDiin skrev:

Ellen95 skrev:
Tack för svaren!!

Jag beställde ikväll en Genesis för att det blev billigare helt enkelt. Har läst kommentarerna och många verkar lyriska över ljuset, vi får se om jag blir lika nöjd..

Vitu: killkompisen har en FX500 så det ska bli roligt att jämföra med min Genesis!

Trevlig helg!

Inte tror jag du blir missnöjd. Du får ''bred'' och jämn ljusbild och kanske bäst av allt (enligt mig), 4500K färgtemperatur.

Hej MammDiin!

Du hade väldigt rätt i din analys, ljuset var helt galet!! Jag kan inte fatta att skillnaden är så stor om jag jämför med FX500 som nästan känns som en Jula-ramp. Kompisen blev också överraskad och han har ju erfarenhet från alla sorters ramper.

Genesis 600 var ett KAP! big_smile

Senast redigerat av Ellen95 (11 november 2019)

Vitu
11 november 2019 · 76 Inlägg

Ellen95 skrev:

MammDiin skrev:

Ellen95 skrev:
Tack för svaren!!

Jag beställde ikväll en Genesis för att det blev billigare helt enkelt. Har läst kommentarerna och många verkar lyriska över ljuset, vi får se om jag blir lika nöjd..

Vitu: killkompisen har en FX500 så det ska bli roligt att jämföra med min Genesis!

Trevlig helg!

Inte tror jag du blir missnöjd. Du får ''bred'' och jämn ljusbild och kanske bäst av allt (enligt mig), 4500K färgtemperatur.

Hej MammDiin!

Du hade väldigt rätt i din analys, ljuset var helt galet!! Jag kan inte fatta att skillnaden är så stor om jag jämför med FX500 som nästan känns som en Jula-ramp. Kompisen blev också överraskad och han har ju erfarenhet från alla sorters ramper.

Genesis 600 var ett KAP! big_smile

Vill ha ljusbild nu big_smile big_smile

MammDiin
11 november 2019 · 2 015 Inlägg

Ellen95 skrev:

MammDiin skrev:

Ellen95 skrev:
Tack för svaren!!

Jag beställde ikväll en Genesis för att det blev billigare helt enkelt. Har läst kommentarerna och många verkar lyriska över ljuset, vi får se om jag blir lika nöjd..

Vitu: killkompisen har en FX500 så det ska bli roligt att jämföra med min Genesis!

Trevlig helg!

Inte tror jag du blir missnöjd. Du får ''bred'' och jämn ljusbild och kanske bäst av allt (enligt mig), 4500K färgtemperatur.

Hej MammDiin!

Du hade väldigt rätt i din analys, ljuset var helt galet!! Jag kan inte fatta att skillnaden är så stor om jag jämför med FX500 som nästan känns som en Jula-ramp. Kompisen blev också överraskad och han har ju erfarenhet från alla sorters ramper.

Genesis 600 var ett KAP! big_smile

Bra att du är nöjd! smile

Har själv ingen erfarenhet av FX500 men enligt bilder ser det lite ut att vara för tydlig spot och ingen bredd på sidorna av punkten utan bredden är längre ut. Så blir lite mörkt område där emellan.

Sen igen kan ''bredden'' (på ljusbilden) på Genesis ramperna orsaka lite för starkt ljus ut mot sidorna av ljusbilden, speciellt om man kör på smalare vägar med skog på sidorna. Men det gäller främst 1100 och 1300.
Har själv en Genesis 1300 på taket för att få bredd och 3 NBB fjärr framtill som tar hand om ljuset längre fram.

Ellen95
13 november 2019 · 19 Inlägg

MammDiin skrev:

Ellen95 skrev:

MammDiin skrev:

Inte tror jag du blir missnöjd. Du får ''bred'' och jämn ljusbild och kanske bäst av allt (enligt mig), 4500K färgtemperatur.

Hej MammDiin!

Du hade väldigt rätt i din analys, ljuset var helt galet!! Jag kan inte fatta att skillnaden är så stor om jag jämför med FX500 som nästan känns som en Jula-ramp. Kompisen blev också överraskad och han har ju erfarenhet från alla sorters ramper.

Genesis 600 var ett KAP! big_smile

Bra att du är nöjd! smile

Har själv ingen erfarenhet av FX500 men enligt bilder ser det lite ut att vara för tydlig spot och ingen bredd på sidorna av punkten utan bredden är längre ut. Så blir lite mörkt område där emellan.

Sen igen kan ''bredden'' (på ljusbilden) på Genesis ramperna orsaka lite för starkt ljus ut mot sidorna av ljusbilden, speciellt om man kör på smalare vägar med skog på sidorna. Men det gäller främst 1100 och 1300.
Har själv en Genesis 1300 på taket för att få bredd och 3 NBB fjärr framtill som tar hand om ljuset längre fram.

Ingen dålig setup det där! Jag upplevde också att FX gav ett ganska smalt ljus utan något vidare tryck. Gillar utseendet på Genesis, den är så jäkla läcker även om ljuset egentligen är det som är viktigt i det stora hela!

Vitu: Jag ska fixa bilder så snart som möjligt, senast till helgen lovar jag! big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang