Ej fullgjord framvagnsinställning

totte1015
2 december 2019 · 461 Inlägg

Var hos Vianor häromdagen och hade bokat in framvagnsinställning efter att en polare hade bytt länkarmarna fram.

Betalade (dumt nog) i förskott så jag skulle få bokad tid utan problem, när bilen väl är inne efter ca en halvtimme kommer mekanikern ut och berättar att han vågar inte lossa på dom tre små muttrarna som håller styrleden, på vänster sida.

(se skiss)
https://imgur.com/Zz6IwC1

Dom var otydliga exakt med vilken mutter det var, men är det den bulten som slutar precis på sprängskissen?

Hursomhelst, dom tre små muttrarna har ju självklart lossats när länkarmarna byttes, och är helt omöjligt att dom sitter så mekanikern "inte vågar" lossa dom

Ingen på Vianor hade en bra lösning för att få arbetet gjort utan frågeställningen var:
"Vill du riskera att det går sönder så får bilen stå här över helgen och början på nästa vecka, behöva köpa hem reservdelar, för vi har inte det"
eller
"Vi gör endast höger sida så får du återkomma när du har bytt båda styrlederna så det blir lättare att lossa"

Inget av alternativen var ju lockande men behövde bilen nu i helgen så fick ju bli andra alternativet

Men efter att ha pratat med farsan så säger han att vianor är dumma i huvudet för att ta fullpris för halvgjort arbete, antingen ska dom bara lösa det på plats hur dom än gör, eller så ska dom återbetala halva beloppet eftersom jobbet inte är utfört helt

Så som det ser ut nu så har jag betalat fullpris för en halv framvagnsinställning (dom tog även bak av någon anledning)
Och ska nu behöva betala ett till fullpris för att få vänster sida löst!

Finns det något jag kan göra i denna situationen?
Vad borde jag ha gjort på plats?
Alltid lätt att vara eftersmart men blir så förbannat less på att känna mig halvt lurad

(Gäller en Golf 2 GTI)

Senast redigerat av totte1015 (2 december 2019)

uhlin
2 december 2019 · 2 831 Inlägg

För det första är detta du ringat in på bilden en Spindelled och ingen styrled!

Har du bytt länkarmar till nya eller begagnade? Är de nya lär det väl inte va nåt problem,  men är det spindelleden som de inte vill lossa på så mig veterligen finns det ingen justering där, utan längre upp vid fjäderbenet.

Byt verkstad och kräv pengarna tillbaka då de inte verkar veta alls vad de gör.

Senast redigerat av uhlin (2 december 2019)

simlar
2 december 2019 · 5 516 Inlägg

Ser ut som att det rör sig om en Golf mk2, antar det är korrekt då du har videos i din profil på en Golf 2 GTI.

Det du ringat in på bilden är spindellen och inte styrleden.
Spindelleden har inte någon justering så varför dom skulle pilla på dom skruvarna kan jag ej förstå.

Camber-justering görs genom att lossa dom två stora skruvarna som håller stötdämparen mot hjullagerhuset och sen vrida hela hjullagerhuset inåt eller utåt beroende på om camber ska ökas eller minskas.

Nedre länkarmarna har ej någon justering på dessa bilar så hjulinställning ska ej krävas efter byte av dom om nu inte hjulinställning gjorts tidigare med slitna bussningar i länkarmarna.

Framvagnen justeras med bakvagnen som referens, står bakvagnen fel så blir det inte bra fastän framvagn står korrekt.
Enda gången jag varit med om att bakvagn behövts justerats på en Golf 2 var efter byte av bakaxelns bussningar.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
totte1015
2 december 2019 · 461 Inlägg

uhlin skrev:
För det första är detta du ringat in på bilden en Spindelled och ingen styrled!

Har du bytt länkarmar till nya eller begagnade? Är de nya lär det väl inte va nåt problem,  men är det spindelleden som de inte vill lossa på så mig veterligen finns det ingen justering där, utan längre upp vid fjäderbenet.

Byt verkstad och kräv pengarna tillbaka då de inte verkar veta alls vad de gör.

Åhhhh...Jag blir så less.
Jag fick se samma sprängskiss hos Vianor och då visade hon denna nämligen, och jag försöker skaffa så mycket kunskap jag kan men är uppenbarligen inte på god väg, så jag själv har inte tänkt på att det är spindelleden.
Men det var det jag även sa på plats "min polare har ju bytt länkarmarna då lossar man på just dom muttarna för att få loss länkarmen" och då så var svaret att han måste ha dragit åt det för hårt
Men då är det ju inte ens samma område vi pratar om i grund och botten.


simlar skrev:
Ser ut som att det rör sig om en Golf mk2, antar det är korrekt då du har videos i din profil på en Golf 2 GTI.

Det du ringat in på bilden är spindellen och inte styrleden.
Spindelleden har inte någon justering så varför dom skulle pilla på dom skruvarna kan jag ej förstå.

Camber-justering görs genom att lossa dom två stora skruvarna som håller stötdämparen mot hjullagerhuset och sen vrida hela hjullagerhuset inåt eller utåt beroende på om camber ska ökas eller minskas.

Nedre länkarmarna har ej någon justering på dessa bilar så hjulinställning ska ej krävas efter byte av dom om nu inte hjulinställning gjorts tidigare med slitna bussningar i länkarmarna.

Framvagnen justeras med bakvagnen som referens, står bakvagnen fel så blir det inte bra fastän framvagn står korrekt.
Enda gången jag varit med om att bakvagn behövts justerats på en Golf 2 var efter byte av bakaxelns bussningar.

Men för i...Det var också något jag inte tänkt på/visste, då är med andra ord egentligen hela inställningen rätt så onödig med tanke på att inget ändras av att byta länkarmarna

Hmmh, det var toe in som det nämndes på plats så det är dem värdena som inte stämmer, på papperna jag fick står det

Tidigare värden
+ 01, 48 grader
Slutliga värden
+00,25 grader

Men separat toe

+00,32
Hö +01,17

Och det är därmed 00,27 grader just nu som behövs justeras

Meaganeowner
2 december 2019 · 2 250 Inlägg

Det finns inget som heter halv hjulinställning.

Hela summan tillbaks!

Myhran
2 december 2019 · 452 Inlägg

Men att bråka tillbaka en summa för något som verkstaden faktiskt har utfört, de har ställt upp bilen och mätt in den! Möjligen att du skulle kunna få tillbaka ev pengar för en ej utförd justering! Men i min värld är en hjulinställning uppdelad i flera moment, dvs 1 uppmätning, 2 justering bakvagn och 3 justering framvagn,
En del verkstäder delar även upp justeringarna i vilka delar som justeras, dvs man får betala för att justera Camber bak, Toe bak, Caster fram, Camber fram och toe fram, beroende på hur många ställen som
Behöver justeras,  att då begära pengarna tillbaka på ett arbete där verkstaden frågat om man kan testa lossa vald mutter men inte kan garantera att det kommer hålla tycker jag är rätt gjort av verkstaden så kunden får en valmöjlighet!

Dock återstår fortfarande frågan om vad det är för bil du har, lättare att svara och förstå hur din framvagn ser ut på just din bil,

Så jag anser att många slår lite för tidigt på stora trumman om pengar hit eller dit! Vad har verkstan sagt om att du lossar staget de vill ha loss och du kommer tillbaka och gör ”klar” inställningen tex?

Med vänlig hälsning,

motorraZ
2 december 2019 · 578 Inlägg

Det ända delen som är justerbar är vid nr 25 (styrled) .
Bara att värma och smörja så så går de att skjustera.
Har din kompis bytt länkarmarna så måste dem ju sett dem är nya .
Tror dem bara ska skifta hjul då dem inte verkar veta vad dem sysslar med.

totte1015
2 december 2019 · 461 Inlägg

Myhran skrev:
Men att bråka tillbaka en summa för något som verkstaden faktiskt har utfört, de har ställt upp bilen och mätt in den! Möjligen att du skulle kunna få tillbaka ev pengar för en ej utförd justering! Men i min värld är en hjulinställning uppdelad i flera moment, dvs 1 uppmätning, 2 justering bakvagn och 3 justering framvagn,
En del verkstäder delar även upp justeringarna i vilka delar som justeras, dvs man får betala för att justera Camber bak, Toe bak, Caster fram, Camber fram och toe fram, beroende på hur många ställen som
Behöver justeras,  att då begära pengarna tillbaka på ett arbete där verkstaden frågat om man kan testa lossa vald mutter men inte kan garantera att det kommer hålla tycker jag är rätt gjort av verkstaden så kunden får en valmöjlighet!

Dock återstår fortfarande frågan om vad det är för bil du har, lättare att svara och förstå hur din framvagn ser ut på just din bil,

Så jag anser att många slår lite för tidigt på stora trumman om pengar hit eller dit! Vad har verkstan sagt om att du lossar staget de vill ha loss och du kommer tillbaka och gör ”klar” inställningen tex?

Med vänlig hälsning,

(Lade till vilken bil det gällde)
Haft mailkontakt, och dom vill att jag byter styrlederna på båda sidor och sedan kan komma tillbaks och betala en hjulinställning till.
Att få den påpekelsen, "Åk hem och byt ut dessa delar så vi kan fullfölja hjulinställningen, utan kostnad" hade varit guldstjärna för dem i min bok, men vet inte hurpass rimligt det är
Men att få samma påpekelse, och sedan betala en gång till, tycker jag känns förjävligt och det lilla jag som konsument kan göra är ju att ge dom dåligt omdöme på Google, och råda mina vänner att inte åka dit

motorraZ skrev:
Det ända delen som är justerbar är vid nr 25 (styrled) .
Bara att värma och smörja så så går de att skjustera.
Har din kompis bytt länkarmarna så måste dem ju sett dem är nya .
Tror dem bara ska skifta hjul då dem inte verkar veta vad dem sysslar med.

Själva konversationen när mekanikern kom ut och meddelade det var ganska diffus för när jag ställde frågor så fick hon i kassan och verkstadskillen prata ihop sig för att lyckas förklara vad problemet var, och pekade hit och dit på sprängskissen innan dom slog fast vad det gällde (som nu visar sig ha pekat fel dessutom)

Men ja, Vianor är i grund däckverkstad men har lite "smått och gott" för resten av bilen med

Meaganeowner
2 december 2019 · 2 250 Inlägg

Angående hjulinställning.

Om det nu inte varit minsta fel på någon parameter, så hade firman säkerligen ändå debiterat kunden för typ konstaterande att allt är ok. Kanske en timme, om allt flyter på.

För att kunden ska vara motiverad att betala, så trycker man till bilen, såpass att en parameter blir något lite fel åtminstonde. Oftast då rödmarkerat i protokollet.

Har ni någon gång fått ut en bil som inte haft något fel på hjulinställningen?
Det händer nog inte ofta.

Vet ju att det är lite jobb med att hänga på utrustning på alla fyra hjulen, gunga på bilen o s v. Så visst, nån ska betala detta.

- Nu är det som så att det allt som oftast handlar om att justera just styrlederna.
Varför inte börja jobbet med att kontrollera om det går att lossa och justera dessa, som ren rutin, innan man gör något mer.
Går det inte, så avbryts det hela och kunden betalar endast ett mindre belopp.
Och ges möjlighet att återkomma efter lämplig åtgärd.

Alltså inte köra stora artilleriet först, bara för att få tiden ska gå. Och ta rejält betalt för jobbet minst två gånger.

Med ordentlig uppmärkning, så går det att justera in en styrled, så som den var inställd, när bilen kördes in och lyftes upp.

Ja, jag bara undrar...

Senast redigerat av Meaganeowner (2 december 2019)

jaka54
2 december 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
På min Audi TT är spindelleden (som inringad på bilden du visar) justerbar. Hålen är ovala i länkarmen!
Men varför säger firman att de inte vill lossa de tre muttrarna som håller fast spindelleden i länkarmen?
Är det något fel på muttrarna eller får de inte bort dem eller vad?

Meaganeowner
2 december 2019 · 2 250 Inlägg

Har väl inte rätta verktyg eller skruv och mutter på hyllan att ersätta med.


- Å andra sidan är inte din spindelled justerbar Jaka.
Bara infästningen mot länkarmen.

Likt infästningen av bakaxelns länkarmsfästen mot karossen på många bilar.
Har även sett liknande infästning av fjäderbenslager mot kaross. Kan ju vara lämpligt att märka upp innan man lossar för t ex byte.

Senast redigerat av Meaganeowner (3 december 2019)

jaka54
3 december 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Men eftersom spindelledens infästning mot länkarmen kan ändras påverkar den hjulinställningen. -Eller hur!?

Meaganeowner
3 december 2019 · 2 250 Inlägg

Jo, jo.... Det är sant.wink

totte1015
4 december 2019 · 461 Inlägg

Jag tycker som en föregående skrivare iallafall, att innan man påbörjar hjulinställningen på riktigt, så känn ifall någon av berörande bultar är totalt fast och avbryt sedan jobbet isåfall, och meddela kunden

Inte tvärtom

Tar kanske 5 minuter extra, men det kommer definitivt ge positiv feedback för kunden i fråga

candyweiss
4 december 2019 · 863 Inlägg

totte1015 skrev:
Jag tycker som en föregående skrivare iallafall, att innan man påbörjar hjulinställningen på riktigt, så känn ifall någon av berörande bultar är totalt fast och avbryt sedan jobbet isåfall, och meddela kunden

Inte tvärtom

Tar kanske 5 minuter extra, men det kommer definitivt ge positiv feedback för kunden i fråga

Menar du allvar? Ska en mekaniker gå runt och känna på bultar innan ett jobb påbörjas big_smile big_smile big_smile

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Meaganeowner
4 december 2019 · 2 250 Inlägg

Kan inte vara många skruvförband som kan sitta så hårt att de omöjliggör en hjulinställning, och som kan kollas först.

Styrleder 2 st.
Tar väl 2 gånger 3 minuter.

Skruv som håller spindelled mot länkarm, räknas inte, då den som sysslar med hjulinställning seriöst har sådana på lager?

Kan du räkna upp några fler skruvförband?


Verkar som om Candyweis tycker det är helt ok att rigga utrustning för hjulinställning och efter 45 minuter, riva ned allt och debitera kunden fullt ut, för att ETT skruvförband inte gick att lösa.
Och kommer kunden åter? Knappast.

Ute på bygden, gäller det att vara rädd om kunderna. Storstadsfenomen duger inte där, om man vill överleva.
Kunder ska vara nöjda.

Själv varit med om att en tidigare glasmästare gjorde dåligt jobb på min bil. Säkert 30 av mina bekanta, som därefter fått hjälp på annan ort.

Senast redigerat av Meaganeowner (4 december 2019)

candyweiss
4 december 2019 · 863 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Kan inte vara många skruvförband som kan sitta så hårt att de omöjliggör en hjulinställning, och som kan kollas först.

Styrleder 2 st.
Tar väl 2 gånger 3 minuter.

Skruv som håller spindelled mot länkarm, räknas inte, då den som sysslar med hjulinställning seriöst har sådana på lager?

Kan du räkna upp några fler skruvförband?


Verkar som om Candyweis tycker det är helt ok att rigga utrustning för hjulinställning och efter 45 minuter, riva ned allt och debitera kunden fullt ut, för att ETT skruvförband inte gick att lösa.
Och kommer kunden åter? Knappast.

Ute på bygden, gäller det att vara rädd om kunderna. Storstadsfenomen duger inte där, om man vill överleva.
Kunder ska vara nöjda.

Själv varit med om att en tidigare glasmästare gjorde dåligt jobb på min bil. Säkert 30 av mina bekanta, som därefter fått hjälp på annan ort.

Hur många gånger har du varit med om att man känner på bultarna innan utrustningen monteras? Själv har jag inte varit med om det.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Meaganeowner
4 december 2019 · 2 250 Inlägg

Oh, jo då flera gånger, när jag varit närvarande inledningsvis.
Bor på liten ort.
Här är varje kund viktigt, både nu och i framtiden.

Men nu har jag haft bilar i snart 50 år, om det nu har någon betydelse.

Har aldrig varit med om vad TS skrev inledningsvis. Skulle aldrig funka i vårt lilla samhälle. Däremot har jag fått betala någon reservdel utöver kostnaden för hjulinställningen.
Någon gång blivit kontaktad och uppmanad att åtgärda något och sen återkomma. Dock utan extradebitering för två hjulinställningar eller annat.


Nämner två seriösa tillfällen av flera.

- Fordonsprogrammet, behövde övningsprojekt.
Var med när jobbet påbörjades.
Elever tillsammans under lärares överinseende, började just med att kolla framvagnen och om styrlederna gick att justera. Om inte skulle delar beställas.
Detta utan att först rigga för hjulinställning.
En seriös utbildning, med inriktning bl a till tävlingsmekaniker på riksintag.

- En mindre bilverkstad, ännu längre ut på bygden. Drevs f ö av tidigare lärare på fordonsprogrammet. Kollade först över länkarmslagringar, hjullager mm och lossade nämnda styrleder, med kommentaren: Dessa brukar sitta fast, men jag löser det först i s f.

Visst tycker ni väl liksom jag att det handlar om att vårda kundrelationer?
Eller finns det inte tid för sånt numer?
Det tycks alltid finnas fler kunder runt hörnet... Även om alla inte blir nöjda.

Senast redigerat av Meaganeowner (4 december 2019)

Meaganeowner
4 december 2019 · 2 250 Inlägg

Har även en 4wd stående, som snart ska ställas på inför vintern.

Minns hjulinställningen för två år sedan, här i lilla byn.

Skulle till att hämta bilen, som sades vara klar. Kollade protokollet.
Röda mätvärden på hjulen bak.
Frågade varför.
Bakakseln var inte justerbar utan press o värme, vill jag minnss, att de sa.
Jag sa att länkarmsfästena var justerbara mot karossen, typ avlånga hål.

Bilen kördes in igen och allt justerades på nytt.
Ingen extrakostnad för detta.

Hjulinställning på sambonns bil här senast. Bilen gick fint efter vägen, med bara gröna värden i protokollet. Dock lutade ratten synligt åt ena hållet vid färd rakt frammåt, på plan väg.
Sa att jag fixar detta, själv mot liten ersättning. Men nej, vi lämnar alltid bra jobb!
Bilen togs in för åtgärd, gissningsvis del av hjulinställning på nytt. Ingen extrakostnad.

Vänder mig garanterat till den firman igen, när det blir dags.

Undras just om TS sökt upp samma firma, som påbörjade jobbet och tog betalt? Tar betalt två gånger.

Förstår att någon tycker det är ok att ta betalt två eller fler gånger för samma jobb. Det skulle jag aldrig acceptera!

Senast redigerat av Meaganeowner (4 december 2019)

eastereverybodybay
4 december 2019 · 360 Inlägg

totte1015 skrev:
Jag tycker som en föregående skrivare iallafall, att innan man påbörjar hjulinställningen på riktigt, så känn ifall någon av berörande bultar är totalt fast och avbryt sedan jobbet isåfall, och meddela kunden

Inte tvärtom

Tar kanske 5 minuter extra, men det kommer definitivt ge positiv feedback för kunden i fråga

Om dom får för sig att känna på skruvar så är ju risken stor att dom drar av en skruv eller två... innan dom ens har kommit överens om att påbörja jobbet.

Näää en riktigt verkstad som sysslar med hjulinställning och dylikt SKA BARA HA en induktionsvärmare i sin verktygsarsenal.

Innan jag skaffade en induktionsvärmare i min verkstad så drog jag nog av ett 30 tal småskruvar på varje hundratal man skulle ha loss. Efter införskaffandet av värmaren kanske jag drar av 1 av 100 skruvar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang